Toon posts:

"Ongelijke" Geheugenmodules plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Even geleden werd mij gevraagd om iemand te helpen zijn laptop geheugen uit te breiden.

De laptop, een Dell Latitude D520 Core 2 Duo T5500 met Chipset Intel(r) 945GM heeft op het moment 1Gb DDR2 Ram verdeeld over 2 'kaartjes' van 512Mb elk.

CPU-Z geeft weer:

Slot #1

DDR-2
Module Size: 512Mbytes
Max. Bandwith: PC2-5300 (333 MHz)
Manufacturer: Qimonda

bij slot #2 hetzelfde.

Als het goed is schijn ik dus 2 opties te hebben:

1 - vervang 1x 512Mb met 2Gb
2 - vervang 2x 512Mb met 2x 1Gb

Na even rond gekeken te hebben op tweakers.net, wikipedia, en allerlei andere sites, zie ik dat veel mensen voor 2 keer dezelfde grootte zouden gaan, maar is dit nu echt veel beter?

Ik zou zeggen : met optie 1 heb ik 512Mb meer geheugen in Single Channel vergeleken met optie 2 in Dual Channel met zijn 2Gb totaal...

Stel.. ik ga later er 4Gb inzetten, mocht de toekomstige software meer van ons geheugen verwachten, dan haal ik bij optie 1 er gewoon de 512 uit die er nog in zat, en zet er een 2Gb bij.. mocht ik voor optie 2 hebben gekozen, tja dan zullen die 2 'kaartjes' van 1Gb ook weer weg moeten.
Misschien nog te ver vooruit gedacht maar ach ja.

Dus, kan de laptop deze 2.5Gb in Single Channel gebruiken en zo ja, is deze dan ook beter in prestatie dan de 2Gb Dual Channel en wat zal uiteindelijk de beste keuze zijn?

Ik heb deze volgende geheugenmodule op het oog, als het goed is, moet deze ook gewoon goed zijn.
2 GB PC5300 DDR2 Ram 667FSB Kingston KVR667D2S5/2G SODIMM (ook in 1 GB variant)

Verwijderd

Dual channel heeft iets meer profijt in de praktijk, dus als je performance wilt ga dan voor Dual-channel. 2GB krijg ik nog zelfs lastig vol met XP & zware games, immers kan meer dan de helft weggeschreven worden naar de swap.

Benchmark het desnoods :) En kijk wat het beste uitkomt voor jou.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Je doet dit consequent fout dus ik wijs je er even op: Het is MB en GB, niet Mb en Gb.
Mb is de afkorting voor Megabit en daarvan passen er acht in één MB. Probeer daar even op te letten. :)

Indien het geheugen in single channel modus draait heb je slechts de helft aan geheugenbandbreedte en raken de systeemprestaties kreupel. In het geval van de 945GM zul je met de eerste situatie (optie 1) in zogeheten dual channel asymmetric modus draaien, maar dat komt in de praktijk qua performance vaak op hetzelfde neer als single channel. Een afrader dus.
Verwijderd schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 04:55:

Dus, kan de laptop deze 2.5Gb in Single Channel gebruiken
Ja.
en zo ja, is deze dan ook beter in prestatie dan de 2Gb Dual Channel
Nee.
en wat zal uiteindelijk de beste keuze zijn?
2x1GB of 2x2GB. Daartussen zul je zelf moeten kiezen.

Oh, en het woord waar je naar zoekt is 'modules'. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Rone op 19-09-2008 06:08 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Je moet ook even kijken of het moederbord wel dimmetjes ondersteund van 2GB, want dat doen sommige oudere laptops ook niet.

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Deze laptop kan met de gebruikte chipset volgens Kingston maximaal 4 GB aan (2 x 2 GB).

[ Voor 4% gewijzigd door MegaTronics op 19-09-2008 12:42 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.