WD Passport - tikt bij kantelen)

Pagina: 1
Acties:

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Misschien een gekke vraag, maar ik zit met het volgende: ik heb 2 stuks WD passport hardeschijven; 1 compleet nieuwe (net uit de verpakking) en 1 van de oude versie. De oude versie heb ik per ongeluk wel eens gekanteld bij het verplaatsen en er was nooit wat aan de hand, ik hoorde nooit een tik oid.

De nieuwe echter geeft dan een tik, zoals dat je computer uit de slaapstand komt. Is dit normaal? Ik meende ergens gelezen te hebben dat de nieuwe passports een andere leeskop hebben, maar of dit de oorzaak kan zijn kan ik nergens terugvinden. Mocht de WD Diagnostics extended test aangeven dat de schijf goed is, kan ik er dan vanuit gaan dat deze goed is, of kan ik hem beter terugsturen als DOA ivm de tikken? Het is ook alleen als ik hem links om draai. Natuurlijk heb ik dit slechts twee geprobeerd en daarna snel niet meer :X . Het geluid bleek toen inderdaad van het draaien te komen, waardoor ik mij wel enigszins zorgen maak (zeker in vergelijking met de oude, deze kleine schijfjes moeten toch wel wat kunnen hebben lijkt mij...) :)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:10

PD2JK

ouwe meuk is leuk

In de handleiding staat:
Do not move the device during activity
Niet meer doen dus. ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

De tik die je hoort is een disk die in blinde paniek probeert z'n koppen te parkeren zodat de mongool grapjas die aan een draaiende schijf zit te frunnikken het niet voor elkaar krijgt de koppen in het schijfpakket te ploegen.

De centrifugaalkrachten die op zo'n schijf staan zijn enorm. Als jij je schijf oppakt en kantelt buigen je disks in een poging zit te verzetten tegen de kracht die je uitoefent. (Een harddisk is gewoon een gyroscoop.) Daarbij kan de rand van de schijf een millimeter ofzo doorbuigen. Als je kop op dat moment in beweging is ploegt 'ie dwars door de magnetische laag heen het aluminium in, en is je schijfje stuk. Voorgoed en onherstelbaar, en het valt niet onder de garantie. Om de schade zoveel mogelijk te voorkomen hebben moderne schijven bewegings-sensoren en zodra jij begint met je beweging parkeert 'ie zo snel mogelijk z'n koppen om te redden wat er te redden valt.

Simpel gesteld: NIET DOEN! Zolang je schijf draait laat je 'm op tafel staan en blijf je er van af!

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Moet dat Mongool nu perse?

Je kan het ook anders formuleren hoor. De boodschap is wel duidelijk ,dat je dat niet doen moet ;)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als modje moet ik er op toezien dat iedereen zich netjes gedraagt en niet scheld op elkaar. Elkaar geen mongool noemt bijvoorbeeld ;) , maar om eerlijk te zeggen ben ik het met Burne eens, toen ik de TS las gingen dergelijke gedachten ook door mijn hoofd. (en kon een glimlach niet onderdrukken)

Ik zie dat zovaak gebeuren op mijn werk en in prive kring, dat men externe hardeschijven die in bedrijf zijn oppakt, verplaatst of nog erger zoals in de TS beschreven kanteld. Dat is gewoon vragen om moeilijkheden.

Overigens geldt dit ook voor het aan de wandel gaan met een laptop welke aan staat. Zoals Burne al aangeeft zijn, met name laptop, hardeschijven tegenwoordig voorzien van bewegingssensoren.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 20-09-2008 09:37 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Toch vreemd want ik zie heel vaak mensen die de laptop half kantelen, tijdens het lopen (als hij aanstaat). Nooit last ergens van. Ook mijn kleine oude schijf heeft nergens last van, maar dit is dus een gelukje begrijp ik. Het is niet zo dat ik de vaak heel vaak kantel, maar wie vergeet er niet in een paar jaar tijd per ongeluk dat zijn schijfje nog aan de laptop hangt, waardoor deze enigszins scheef komt te staan. Ik heb nooit een vreemd geluid gehoord en nu direct, dus vandaar mijn vraag.

Bedankt voor alle nette reacties tot nu toe, maar jammer dat er ook iemand is die precies de spijker op zijn kop slaat van Jism topics in de HK met betrekking tot omgang met elkaar. Ik hoop dat je in je werk/ privé-sfeer met wat meer respect met mensen omgaat anders zul je wel veel vrienden hebben :). Mongool is niet echt een net scheldwoord, ook niet naar 'echte' mongoloïde personen toe:
mon·gool de; m,v -golen 1 (vaak als verklw) mongoloïde persoon, kind 2 grof scheldwoord

Anyway bedankt, voor de rest was het van iedereen een duidelijk verhaal :)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:46

Onbekend

...

De harde schijven en laptops draaien meestal op een lager toerental. Daarbij komt nog dat het 2,5 inch i.p.v. de 3,5 inch schijfjes zijn waardoor de massa ook nog eens lager is.
Deze schijven kunnen weliswaar wat meer verdragen, maar het beste is gewoon om de schijf stil te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Onbekend op 19-09-2008 18:46 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Quadro!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-02 16:04
Och, geen paniek... die hd's van tegenwoordig kunnen wel tegen een stootje. Heb een keer per ongeluk een draaiende 2.5" portable hd van ongeveer 60cm naar beneden laten vallen op een houten vloer en hij werkt nog steeds :) Neemt niet weg dat het natuurlijk bijzonder onverstandig is om dit op regelmatige basis te doen :+

Zoals ik het las bedoelde burne het trouwens absoluut niet beledigend, eerder Waypoint spottend/sarcastisch (ik kon een glimlach niet onderdrukken) op z'n plaats zettend, maar goed...

[ Voor 25% gewijzigd door Quadro! op 19-09-2008 18:47 ]

Pagina: 1