Onboard graphics, of apparte videokaart?

Pagina: 1
Acties:
  • 659 views

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Wij hebben een aantal basissystemen. Qua grafische power hoeven deze niet veel te kunnen. Eén hiervan is een gezinspc: ouders kunnen surfen/mailen, de kinderen huiswerk maken, muziek, films, e.d. De specs:

AMD 5000+ / C2D E5200
2GB geheugen
320GB opslag
Vista Home Premium

Bij de samenstelling twijfel ik al een tijdje voor de grafische rekenkracht.

1. Ofwel een 780G / G45 chipset. Deze zijn krachtig genoeg voor de meeste hedendaagse taken: een eenvoudig game, een HD film, ...

2. Ofwel een apparte videokaart, zoals een GeForce 8400/8500/9400, of een Radeon HD3450/3650.

Naar de prijs hoeven we niet te kijken: een degelijk 780G / G45 moederbord kost evenveel als een budget moederbord + genoemde grafische kaart. Het voordeel van een apparte videokaart, is dat deze zijn eigen geheugen heeft (al is de vraag of dit nodig in zo'n configuratie, het kan vast geen kwaad om de onboard graphics 256MB van het systeemgeheugen af te snoepen).

Ik hoef geen links naar benchmarks, ik wil vooral jullie mening weten. Waarom onboard graphics, of een apparte videokaart?

March of the Eagles

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor basic dingen voldoet een integrated ding verder prima. Ik heb hier zelf een aantal systemen liggen (testbakkies) en als ik kijk naar bijvoorbeeld de Gigabyte MA78GP-DS2H komt die zelfs in 3D dingen vrij redelijk mee.

Voor een normaal bakkie voldoet integrated video verder prima en zie ik geen reden om het niet te nemen. Het enige zou zijn als je wilt gamen.

• RoadKill21
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

voordelen onboard:
minder kans op defecten
minder warm en minder koeling nodig

nadelen onboard:
minder performance -> afhankelijk van losse videokaart je kiest

Wil je echt spellen erop spelen, neem een 3650, kun je voorlopig even mee voort.
Is spellen spelen minder belangrijk -> onboard

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

Verwijderd

Het ligt er een beetje aan hoe oud de kinderen zijn en of zij echt intresse hebben om een echt videospelletje te spelen. Dus geen flashgames ofzo. De 780G chipset(G45 ken ik nog niet zo goed) is voor een IGP best snel dus opzich zou er wel iets speelbaar op moeten zijn. Verder is dat gewoon lekker zuinig zon IGP. Verder word er zoals het klinkt nauwlijks gebruik van gemaakt de videokaart en lijkt het me daarom zonde om daar extra geld voor neer te leggen. Word er gekozen voor de 780G + videokaart, dan is het mooiste natuurlijk een die hybrid crossfire ondersteund. Ik weet alleen niet of dit lastig is in te stellen.
Kom je grafische kracht te kort, dan kan je altijd alsnog een bij zetten.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-01 01:48

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je zou alleen voor gamen een dedicated videokaart hoeven gebruiken, al zijn de meeste hedendaagse IGP's ook al redelijk in staat om met een klein beetje dedicated geheugen redelijke prestaties op niet al te hoge settings op beeld te toveren.

* Wiethoofd heeft op dit moment 2x een 8800GT in zn systeem, ook voor oa DC-projecten.

Mocht je uiteindelijk toch niet genoeg hebben aan je huidige IGP, dan kan je altijd nog CrossfireX of Hybrid Sli gaan draaien waardoor je met een budget kaartje toch weer je prestaties omhoog krikt.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Helemaal eens met Terw_Dan. Kijk hier gedownload 720p materiaal op een C2D E6300 icm G35 chipset... de E5200 moet dat sowieso wel aankunnen dan. Zelfs nog wel beter gok ik eigenlijk :P. Echt alleen voor games zou je een losse VGA moeten hebben. De modellen die je in de start noemt bieden voor je systeem sowieso geen meerwaarde, tenzij je gebruik wilt gaan maken van de onboard videoversnelling van mediabestanden.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-01 22:32
Verwijderd schreef op donderdag 18 september 2008 @ 22:34:
Het ligt er een beetje aan hoe oud de kinderen zijn en of zij echt intresse hebben om een echt videospelletje te spelen. Dus geen flashgames ofzo. De 780G chipset(G45 ken ik nog niet zo goed) is voor een IGP best snel dus opzich zou er wel iets speelbaar op moeten zijn. Verder is dat gewoon lekker zuinig zon IGP. Verder word er zoals het klinkt nauwlijks gebruik van gemaakt de videokaart en lijkt het me daarom zonde om daar extra geld voor neer te leggen. Word er gekozen voor de 780G + videokaart, dan is het mooiste natuurlijk een die hybrid crossfire ondersteund. Ik weet alleen niet of dit lastig is in te stellen.
Kom je grafische kracht te kort, dan kan je altijd alsnog een bij zetten.
Hybrid Crossfire (CrossfireX toch?) is niet al te lastig. Dan neem je een HD3200 oid onboard en dan kun je er vanalles nog bijzetten :)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 18 september 2008 @ 22:31:
Voor basic dingen voldoet een integrated ding verder prima. Ik heb hier zelf een aantal systemen liggen (testbakkies) en als ik kijk naar bijvoorbeeld de Gigabyte MA78GP-DS2H komt die zelfs in 3D dingen vrij redelijk mee.

Voor een normaal bakkie voldoet integrated video verder prima en zie ik geen reden om het niet te nemen. Het enige zou zijn als je wilt gamen.
We hebben nog een instapsysteem, Athlon LE-1640 met 690/740 chipset, en Intel E2200 met G31 chipset. Meer dan beeld geven moeten deze niet doen, en dan is een onboard graphics chip inderdaad meer dan genoeg.

De gezinspc zal qua grafische kracht vooral te maken hebben met HD films, en eenvoudige games. De kinderen die echt zware games spelen (UT3, Crysis e.d.), delen geen pc maar hebben doorgaans een eigen game pc. Daar hebben we andere configuraties voor, dus met 9800GT(X) / 4850/70 kaarten.
Het ligt er een beetje aan hoe oud de kinderen zijn en of zij echt intresse hebben om een echt videospelletje te spelen
Zie hierboven.
Word er gekozen voor de 780G + videokaart, dan is het mooiste natuurlijk een die hybrid crossfire ondersteund.
Hybrid crossfire, dat is nog niet in mij opgekomen. Daar moet ik inderdaad eens naar kijken.
(G45 ken ik nog niet zo goed)
Opvolger van de G35, en een stuk krachtiger. De 780G is echter nog sneller, maar de G45 is wel in staat om zonder probleem HD materiaal af te spelen.

[ Voor 14% gewijzigd door XWB op 18-09-2008 22:54 ]

March of the Eagles

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op een 780G chipset kun je prima HD meuk afspelen (zeker in combinatie met zo'n 5000+ X2). Ben nu zelf bezig om 1080P af te spelen op een 780G, maar dan met een sempron 1200. En dat lukt nu net niet, dus denk de cpu iets vlotter te maken, paar MHzjes erbij en dan moet dat ook lukken. Dan lijkt me dat je dus alleen met gamen restricties tegen gaat komen.

Kwa snelheid van de integrated chips gaat mijn voorkeur uit naar de AMDtjes, die Intels zijn wat trager.

Verwijderd

HD films en versnelling zitten ook redelijk wat haken en ogen aan, maar de gekozen processors zou al ruim snel genoeg hier voor zijn(maybe nog een stapje hoger bij de AMD naar 5200+). Als er alleen eenvoudige games op worden gespeeld(al kan ik niet echt verzinnen wat ik daar onder moet verwachten), dan kan een 780G chipset toch redelijk nog uit de voeten. Ik was er redelijk van onder de indruk. Het mooiste is dan een te nemen met dedicated geheugen er bij(side port, terw_dan heeft dat bijvoorbeeld op zijn bordje).
Opvolger van de G35, en een stuk krachtiger. De 780G is echter nog sneller, maar de G45 is wel in staat om zonder probleem HD materiaal af te spelen.
Jah dat had ik al begrepen :Y) , maar de echte ins en outs ken ik er niet echt van, dus vind ik het ook moeilijk om er harde uitspraken over te doen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2008 22:56 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Het mooiste is dan een te nemen met dedicated geheugen er bij(side port, terw_dan heeft dat bijvoorbeeld op zijn bordje).
Bedoel je een moederbord met 780G chipset én dedicated geheugen? Ik heb onder een rots geslapen ofzo :X

March of the Eagles

Verwijderd

In een woord: Ja.

Lees de review van terw_dan maar:
productreview: Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H review door TERW_DAN

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2008 22:57 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Hacku schreef op donderdag 18 september 2008 @ 22:55:
[...]

Bedoel je een moederbord met 780G chipset én dedicated geheugen? Ik heb onder een rots geslapen ofzo :X
productreview: Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H review door TERW_DAN
Verder een zeer fijn bordje moet ik zeggen, ligt hier momenteel als test en ben te spreken over de prestaties van het ding. Zeker als het vergelijk met de G33 die ik eerder in gebruik heb gehad. Enige dat waardeloos is is dat de AMD chipset geen duallink DVI heeft.

@Reinman,
niet stiekem mijn linkjes posten he ;)

[ Voor 4% gewijzigd door TERW_DAN op 18-09-2008 22:58 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Ok, dat wist ik zelf niet. Eens zien of Gigabyte dat in het gamma heeft (wij werken voornamelijk met Gigabyte, al kan Asus en MSI ook).

/edit

Kijk eens aan, de GA-MA78GPM-DS2H, perfect dus. Ik wist helemaal niets van degelijke borden met dedicated geheugen :X

March of the Eagles

Verwijderd

Haha sorry, maar Terw_dan reviews zijn gewoon goed en ik wist daardoor ook dat jij de sideport had getest.

Edit: Ik ben trouwens benieuwd wat het effect van de sideport is op hybrid crossfire. /me gaat ff googlen

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2008 23:03 ]

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-01 21:16
Voor alleen wat surfen enz gaat een IGP als die van de 780g e.d prima. Ik zou persoonlijk wel proberen om een ipg zonder dedicated geheugen te ontwijken. Zeker in vista is 2gb echt zo vol. Als je igp daar 256mb vanaf snoept in 2d mode wordt je daar natuurlijk niet zo vrolijk van.

* Wackoz heeft een amd 690V moederbordje en wist niet hoesnel hij zijn igp de mond moest snoeren toen hij 512 mb opat ;)

één is geen, twee is één

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 september 2008 @ 22:54:
HD films en versnelling zitten ook redelijk wat haken en ogen aan, maar de gekozen processors zou al ruim snel genoeg hier voor zijn(maybe nog een stapje hoger bij de AMD naar 5200+). Als er alleen eenvoudige games op worden gespeeld(al kan ik niet echt verzinnen wat ik daar onder moet verwachten), dan kan een 780G chipset toch redelijk nog uit de voeten. Ik was er redelijk van onder de indruk.
De 5200+ is bijna 10 euro duurder dan de 5000+, en slechts 100Mhz sneller. Een 5000+ moet normaal volstaan (lager kan je overigens niet gaan, AMD heeft de 4800+ onlangs van de roadmap gehaald).

March of the Eagles

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar zet de IGP dan op 128MB, of mogelijk nog minder. Ik bedoel, je hebt maar een paar MB nodig voor standaard 2D weergave. ~8MB moet zat zijn voor fullHD reso.

Verwijderd

Hacku schreef op donderdag 18 september 2008 @ 23:04:
[...]

De 5200+ is bijna 10 euro duurder dan de 5000+, en slechts 100Mhz sneller. Een 5000+ moet normaal volstaan (lager kan je overigens niet gaan, AMD heeft de 4800+ onlangs van de roadmap gehaald).
Dat ligt er een beetje aan waar je besteld. Bij azerty waar ik meestal mijn meuk haal is hoogstens een paar euro.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 18 september 2008 @ 23:05:
Maar zet de IGP dan op 128MB, of mogelijk nog minder. Ik bedoel, je hebt maar een paar MB nodig voor standaard 2D weergave. ~8MB moet zat zijn voor fullHD reso.
Inderdaad, gewoon in de bios op 128MB zetten. Je hebt dan nog eens 128MB dedicated geheugen, lees ik net, dat zou dan zeker moeten volstaan.
Verwijderd schreef op donderdag 18 september 2008 @ 23:08:
[...]

Dat ligt er een beetje aan waar je besteld. Bij azerty waar ik meestal mijn meuk haal is hoogstens een paar euro.
De 5000+ bij Azerty is dan ook duur (€ 56), normaal kan je die rond 50 euro al krijgen, een 5200+ kost je nog steeds >= 58 euro.

[ Voor 27% gewijzigd door XWB op 18-09-2008 23:11 ]

March of the Eagles

Verwijderd

Klopt, maar als je daar meer meuk haalt in een keer, dan is azerty in eens weer goedkoper dan de winkel met goedkoopste 5000+. :). Dus ligt het er nog aan waar jij het gaat bestellen, maar ik denk dat dit wel van zelfsprekend is :9 .

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2008 23:13 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:42
Sorry hacku,

Dit topic voldoet helaas niet aan de eisen van het CSL Beleid

Van een tweaker wordt verwacht dat hij/zij zelf prima met behulp van benchmarks en reviews uit kan zoeken welk product het beste bij de gestelde eisen past. Binnen de CSL hebben we hiervoor een uitgebreide FAQ en uiteraard de "Best Buy Guide" (BBG).

Dit topic gaat dus op slot en we wensen je nog veel succes met het zoeken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.