• Koozza
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-05 20:27

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Hallo,

Toen ik deze pc kocht, had ik vrijwel al gelijk problemen met grafishe dingen, Zodra ik een game ging spelen terwijl mijn 2x XFX 9600's op 700mhz (normale snelheid) stonden, kreeg ik een freeze. Als ik ze terug clockte naar 600mhz doen ze het perfect. (heb het ook met andere kaarte getest, 100mhz terugklokken en het werkt).

Nu is het probleem: Ik heb nu alles in mijn pc vervangen op de voeding, een Zalman 600W en mijn CPU een Q6600 na vervangen. Nu zorgt dus 1 van deze 2 onderdelen voor de freeze's. Maar welke?

Games waarbij het voorkomt: WoW, na 30 minuten? GRID, bijna direct, Spore, Crysis, etc.

Systeem specs:

Zalman 600W voeding
XFX 780i nforce
2X Geforce 9600 (XFX)
4GB Corsair 1200mhz geheugen
1TB hardeschijven

SCROL EVEN DOOR NAAR DE LAATSTE POST!

[ Voor 4% gewijzigd door Koozza op 07-11-2018 11:46 ]

• scorched
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 13:20

scorched

Maximum Overdrive

ik gok op de voeding, je hebt een redelijk zwaar systeem zo, met die grafische kaarten in SLI en zoals je waarschijnlijk op de doos van de grafische kaarten kunt vinden is het minimum voor SLI een 600 watt voeding. Hoe zijn je voltages ? (idle / load)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voeding is het meest waarschijnlijk, maar het kan natuurlijk aan veel meer liggen. Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door, dan kun je prima achterhalen waar het fout gaat.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-05 22:37
Een gemakkelijke test om te zwakke voedingen uit te sluiten is zo kaal mogelijk opstarten (vooral dan 1 videokaart). Als de voltages goed zijn (bij voorkeur nakijken met een multimeter) en het probleem blijft ook met 1 videokaart, dan is het de voeding niet ;)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Like i said before ;) Zelfs al test ik het met 1 oudere 7600, loopt hij al vast ;)
Hoe zouden jullie dit oplossen? Niemand hier in mijn omgeving heeft een 600W+ voeding.

Btw. Een 7600 neemt tog niet zo veel stroom op? Dus dan zou 600W toch voldoende moeten zijn?

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:32

Barrycade

Through the...

Voldoende ventilatie? In wat voor case zit dit systeem?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

thijsdal schreef op donderdag 18 september 2008 @ 22:24:
Btw. Een 7600 neemt toch niet zo veel stroom op? Dus dan zou 600W toch voldoende moeten zijn?
600W moet meer dan voldoende zijn voor een 7600je. Maar het kan natuurlijk meer zijn dan alleen je voeding, vandaar dat het verstandig is de troubleshooter eens door te lopen.

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Heb ik gedaan ;) Maar het enige waar het aan kan liggen is gewoon de Voeding of de CPU, want de rest van me pc is vervangen, en vertoont nogsteeds hetzelfde probleem.

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
littlejoannes schreef op donderdag 18 september 2008 @ 22:28:
Voldoende ventilatie? In wat voor case zit dit systeem?
Sorry, even overheen gelezen, Temperaturen zijn duidelijk geen probleem, 40 grade vind ik zeer laag (voor een SLi systeem) Maar het zit in een Thermaltake Shark (Zwart als je het wilde wete :P)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

thijsdal schreef op donderdag 18 september 2008 @ 22:30:
Heb ik gedaan ;) Maar het enige waar het aan kan liggen is gewoon de Voeding of de CPU, want de rest van me pc is vervangen, en vertoont nogsteeds hetzelfde probleem.
Maar als je dan met een andere psu hetzelfde probleem hebt, dan lijkt me de cpu de boosdoener.

Maar je geeft aan dat je alles vervangen hebt, weet je zeker dat die vervangende onderdelen op zich wel werken? Je zou niet de eerste zijn die het ene brakke onderdeel door het andere brakke onderdeel vervangt.

• Wackoz
  • Laatst online: 22-05 19:59
Wat zijn de temperaturen? Als die te hoog worden dan knalt het systeem er evengoed uit. Check het even met een programma als Everest ofzo. Meet de 12 en evt 5 volt lijnen is door met een multimeter ;)

Gaat hard hier :X had nog niet eens de tijd om mn berichtje te posten of er was al antwoord op gegeven.

Laat HDtune is even los met een error scan op je schijf(ven). Je moet alles uitsluiten. Als het kan probeer dan een voeding van een medetweaker of vriend te lenen zodat je die ook weg kan strepen. Laat je werkgeheugen is checken met memtest86. Krijg je ook Freezes als je maar 1 latje geheugen gebruikt?

[ Voor 53% gewijzigd door Wackoz op 18-09-2008 22:42 ]

één is geen, twee is één

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
@Terw_Dan

Ja ik weet zeker dat de onderdelen opzich goed werken, Het is alleen de Voeding of de CPU, deze heb ik niet kunnen testen

@Wackoz
Temperaturen zijn het probleem niet zoals gezecht, ze zijn normaal voor een Sli systeem.
Voltages zijn ook goed

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

thijsdal schreef op donderdag 18 september 2008 @ 22:36:
@Terw_Dan

Ja ik weet zeker dat de onderdelen opzich goed werken, Het is alleen de Voeding of de CPU, deze heb ik niet kunnen testen
Als je dat zeker weet dan is het een kwestie van een andere voeding of een andere cpu testen, waarbij voeding waarschijnlijker is (tenzij je de cpu heel erg heet laat worden natuurlijk).

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Nu is dan het probleem hou moet ik een andere voeding (of evt. CPU) testen? Niemand in mijn omgeving heeft een 600W+ voeding?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ga naar een computerwinkel en vraag of ze het daar voor je kunnen testen. En waarom gelijk een 600W+ voeding. Met een 300W kom je ook een heel eind als je niet gelijk een SLIsetup eraan knoopt.
Ik draaide een QX8650 op een 250W voeding zonder problemen, zeker om te testen kan dat prima.

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Hmm ff kijken of ik dan miss hier nog ergens een voedingkje uit een pc kan hale? :P

• Wackoz
Een goede A-merk voeding als een Antec, Ocz etc hoeft geen 600+ watt te zijn voor jouw setupje ;) 500 watt van een degelijke voeding lijkt me meer dan genoeg met 2 videokaarten, wss een dvd brander (?) een hdd en een cpu + nog wat grut.

Draai ook eens Orthos, om je cpu al voor een deel uit te sluiten. ongeveer 8 uur stabiel zou goed moeten zijn. Google ook maar eens op Intelburntest, dat is een nog zwaarder programma dan orthos ;)

één is geen, twee is één

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Heb hier een Aopen 230 watt, zou die het redden?

• Wackoz
Give it a try ;)
Je zal er niet iets door verliezen ofzo, als hij uitklapt zegt het ook genoeg..

één is geen, twee is één

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
:P Zal morgen als me broertje wakker is even zijn pc openschroeve kijken wat daar in zit ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

230W is wellicht wat weinig als je stresstestjes gaat doen. Zeker omdat de Nvidia chip ook het nodige lust ;)
Daarbij leveren die Aopen 230W dingetjes niet bijzonder veel A op de 12V lijn. Zoek dat eerst even uit voordat je het ding eraan knoopt.

[ Voor 38% gewijzigd door TERW_DAN op 18-09-2008 22:54 ]

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Net voor je poste zij ik al dat ik wel even wachte tot morgen voor mijn broertjes pc ;)

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Ok, besloten een nieuwe voeding te kopen, alleen weet niet welke,
Wil er duidelijk niet veel aan uitgeven, maar wel ongeveer 700 watt.

http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc

Welke zou ik hier van het beste kunnen komen als het om merk gaat?

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Is een Zalman een goed merk? Zou deze een piek 600w geven? of gewoon lager?

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Sorry al gevonde ;)

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Ok, ik heb belangrijke nieuwe info gevonden:

Op het moment van de crash krijg ik deze 2 errors:

IRQARB: ACPI BIOS does not contain an IRQ for the device in PCI slot 19, function 0. Please contact your system vendor for technical assistance.

en

IRQARB: ACPI BIOS does not contain an IRQ for the device in PCI slot 3, function 0. Please contact your system vendor for technical assistance.

Zijn hier oplossingen voor?
Pagina: 1