Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Hulp bij Kalender site

Pagina: 1
Acties:

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-10 14:11
Ik ben bezig om een site op te zetten waarop feest aankondigingen geplaatst kunnen worden. Denk partyflock.nl agenda, maar dan vele malen mooier en voor een ander publiek.

De feiten op een rijtje:

- Moet er gelikt/mooi/flashy(niet persé flash) uitzien.
- Je moet zin krijgen in een feestje (dus ook muziekje op de achtergrond).
- Makkelijk in gebruik en overzichtelijk, meest belangrijk: Simpel
- 30 tot 40 personen moeten hun eigen dingen kunnen toevoegen en aanpassen.
- 1 Centrale beheerder die alles kan aanpassen.
- Per feest moet te zien zijn een; datum, prijs, locatie, tijd, wie het organiseert, een youtube filmpje embed kunnen worden en een paar plaatjes (2 á 3 voor de feestflyer).
- Lastigste punt: De productie kosten moeten niet hoog zijn.

Wat ik al onderzocht heb:

Hosting: Doet een vriend van mij, die zijn eigen hostingsbedrijf heeft. Hij matst me met de prijzen en wil me denk ik hier en daar wel een klein beetje helpen.

Deze vriend raade mij ook Joomla! aan. Dit omdat het redelijk toegankelijk is (heb niet heel veel ervaring met webdesign) en je makkelijk mensen rechten kan toewijzen en ontnemen.
Hij had weinig ervaring met Joomla! en hij is ook te duur/proffesioneel om in te huren.

Op het Joomla forum ook al een posting gedaan, maar daar wisten niet veel mensen de juiste "extension" voor mij. Verder ben ik als ik mij in Joomla! moet verdiepen zo 100 uur verder (denk ik) en weet ik niet of ik dan de site heb die ik wil hebben.

Goed voorbeeld: Google Calendar
Zo toegankelijk moet het ongeveer, maar dat van mij mag nog makkelijker. Tijden hoeft niet, alleen dagen.En het moet er natuurlijk wel feestelijker uitzien.

De concrete vraag(en):

Is wat ik wil mogelijk met joomla! en hoelang zou ik daar mee bezig zijn als Joomla! n00b?

Hoelang is iemand die Joomla! onder de knie heeft hier mee bezig (wat mag hij rekenen?)

Welke programma's zijn hier nog meer geschikt voor naast Joomla! ?

Is dit überhaupt goedkoop te realiseren? En zo nee, wat zou dit gaan kosten?

Zelf nog een goed idee/tip? Alsjeblieft vertel!

Disclaimer: Mocht ik hier helemaal fout zitten met dit topic dan spijt me dat enorm, deze site is een een geheim project waar ik al heel lang mee loop en hoop te realiseren, en ik wist niet waar deze vraag een professioneler antwoord zouden krijgen dan hier. O+

hoi

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:28
Is wat ik wil mogelijk met joomla! en hoelang zou ik daar mee bezig zijn als Joomla! n00b?
- Vast wel. ligt er aan of er een plug-in oid voor is.

Hoelang is iemand die Joomla! onder de knie heeft hier mee bezig (wat mag hij rekenen?)
- Ligt er aan of er een extension voor is. Is die er dan is het 10 minuten werk. Naar gelang de aanpassingen loopt de tijd op

Welke programma's zijn hier nog meer geschikt voor naast Joomla! ?
- Wordpress? Wellicht phpBB met uitbreidingen?

Is dit überhaupt goedkoop te realiseren? En zo nee, wat zou dit gaan kosten?
- Ligt er aan of je iets 'off the shelf' hebt

Zelf nog een goed idee/tip? Alsjeblieft vertel!
- Heel goed zoeken. Plugins schrijven voor joomla is redelijk wat werk.

zelf een kalender maken is niet zo heel makkelijk.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-11 10:24

Bosmonster

*zucht*

Ik betwijfel of zoiets als jij wilt, feitelijk een kant-en-klare feest-organisatie site, als een extension bestaat.

Typisch, maar we hebben net een dergelijk topic gehad en eigenlijk geldt hiervoor hetzelfde.

[Website] ledenregistratie, afstand a->b uitrekenen

Als je denkt dat het een levensvatbaar idee is, zoek dan een sponsor/investeerder. Zo niet en kun je het ook niet zelf maken, laat het dan los.

Zelf zonder kennis iets in elkaar proberen te knutselen met Joomla oid (een CMS dat helemaal niet geschikt is voor dit soort doeleinden) levert maar 1 ding op: weggegooide tijd en een site die niemand gebruikt.

[ Voor 38% gewijzigd door Bosmonster op 18-09-2008 23:03 ]

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik kan het niet meer eens zijn met Bosmonster... als je eigenlijk niet kunt programmeren gaat zoiets niet lukken.

Oh, en muziek op de achtergrond? Het is geen 1997 meer ;)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:52

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

over de 'feiten op een rijtje' ... het valt me op dat je gebruiksvriendelijkheid en eenvoudigheid op de derde positie zet, na opmerkingen over 'flashy' en 'muziek-op-de-achtergrond'....
als je zo een werk-insteek hebt an ik al op voorhand aangeven dat wat je wilt mislukt, omdat gebruiksvriendelijkheid nooit iets is dat je 'na' andere dingen kunt 'toevoegen'...

dus stellen dat je 'google' kalender wilt navolgen in gebruiksvriendelijkheid, maar dan met allerhande troep eromheen en springende en hopsende dingen...
tja, juist de eenvoud en 'straightforwardness' daarvan is het hoofdbestanddeel van hun gebruiksvriendelijkheid en directheid in bediening.

Voordat je iets wilt bereiken is het goed dat eens te overdenken en ook te realiseren dat je niet èn-én kunt doen, een goede webapplicatie ontwikkelen is ook realistische inschattingen maken over het functioneren (overigens, ik kanw el goed begrijpen dat _als_ je dit bv als commerciele dienst wilt aanbieden aan ondernemers die bv tegen kosten daar gebruik van maken je wel met zulke wensen geconfronteerd wordt en bv het als 'verkooppraatje' het altijd doet om klanten te vertellen dat je dingen 'flashy' wilt maken of 'gelikt'... het is mijn ervaringen echter ook dat een slimme verkoper dat wel zn klanten verteld, maar vooral verder er ontwikkelaars niet tezeer mee lastig valt, tenzij je het niet erg vind als een project ver over een vooraf gesprognosticeerd budget gaat lopen en mogelijk nooit functioneel opgeleverd en toegepast gaat worden)

Overigens, ik denk wel dat zoiets met Joomla mogelijk zal zijn, enkel moet je ook dan inzien dat je dan voornamelijk op een vooraf vastgelegde basis moet bouwen en niet domweg een hoop eisen kunt gaan stellen...
je moet dan je eisen ook grotendeels aanpassen aan wat binnen je tijd opleverbaar is:
Dus op basis van een aantal Joomla extensies onderzoeken in hoeverre deze je eisen vervullen en te customiseren zijn....
waarbij je vooral ervanuit moet gaan dat de mogelijkheid zelf aanpassingen door te voeren of de extensie verder te ontwikkelen beperkt dient te zijn, omdat de kostend aarvan erg hoog zullen zijn (ja, ook als je daar #een mannetje voor hebt')

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• DeZzL
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:01

DeZzL

Rocket surgeon

Even kort door de bocht:
Als je voor Joomla kiest kun je eens kijken naar het Eventlist component. Dat voldoet volgens mij aan al je eisen wat betreft de evenementen. Voor eventlist bestaan ook exta plugins en modules.Het uiterlijk kun je natuurlijk helemaal aanpassen, zelfs met HTML overrides.

[ Voor 41% gewijzigd door DeZzL op 19-09-2008 15:06 ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Mielmania schreef op donderdag 18 september 2008 @ 21:45:
- Je moet zin krijgen in een feestje (dus ook muziekje op de achtergrond).
Hmmm de enige zin die ik ooit van websites met muziek heb gekregen is om op de 'back' of 'sluit' knoppen van m'n browser te rammen, of heel sporadisch de muteknop van m'n puter als ik echt met goede reden op site in kwestie moest zijn.

Verder 100% met Bosmonster - dit concept gaat niet werken tenzij je het goed doet, en dat houdt in dat je het niet als 'webdevelopment n00b' zelf moet gaan doen. Regel een budget voor een partij die het wel kan of ga partneren met iemand die de techniek voor je regelt.
Mielmania schreef op donderdag 18 september 2008 @ 21:45:
deze site is een een geheim project waar ik al heel lang mee loop en hoop te realiseren, en ik wist niet waar deze vraag een professioneler antwoord zouden krijgen dan hier. O+
Dan helemaal - als het een langlopend idee is heb je hopelijk ook al stilgestaan bij hoe deze site revenues gaat generen om z'n (voort)bestaan te rechtvaardigen, en in dat geval kun je dus al helemaal beter met een investeringsplan en professionals gaan werken. You must sow before you can reap, oftewel wie niet wil investeren gaat nooit rijk of succesvol worden.

[ Voor 32% gewijzigd door curry684 op 19-09-2008 23:53 ]

Professionele website nodig?

• DiSiLLUSiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-10 09:07
Ik kan de TS alvast één ding op het hart drukken: Een website bouwen met Joomla vergt veel tijd. Het lijkt makkelijk, maar is ingewikkelder dan het lijkt.

Je hoeft het niet allemaal zelf in PHP te scripten, dat scheelt, maar denk maar niet dat het pakket het summum van gebruiksvriendelijkheid is. Erg veel mogelijkheden, heel krachtig, maar o wee als je de handleiding niet leest! Daar ben je wel een (paar) weekje(s, afhankelijk van je lees-snelheid) zoet mee. Doe je dat niet, dan loop je geheid vast in de fase tussen idee en uitwerking op het moment dat je niet tóch even wat PHP kunt schrijven.

Dat is eigenlijk het geval met elk run-of-the-mill CMS pakket. Ze zijn of erg breed -en erg ingewikkeld-, of erg gebruiksvriendelijk maar te simpel voor wat jij er mee wilt. Het lijkt me toch aan te raden om een professioneel internetbureau in te schakelen, maar dat kan best wat gaan kosten.

Dan moet je er natuurlijk wel zeker van zijn dat het concept uberhaupt levensvatbaar is, hoe krijg je de kosten eruit? Die maat van je kan je wel matsen met de hosting, maar wat is de upper limit? Op het moment dat je site een huge success is en veel dataverkeer genereerd, zou hij er best wel eens wat van terug willen zien. Hoe doe je dat? Advertenties? Heb je al mogelijke bedrijven benaderd, zijn ze geïnterreseerd in je concept? Of ga je de kosten uit eigen zak betalen? Als ik een adverteerder was, zou ik eerst garantie van een bepaald aantal pageviews en een bepaald publiek (mijn target audience) willen hebben, zodat ik er zeker van ben dat mijn investeringen eruit gehaald zullen worden. Hoe ga je voor die garantie zorgen?

Dan kom je bij de bezoekers, die vanzelfsprekend het allerbelangrijkst zijn. Zoals bij elk community-centered concept, komen die echt niet zomaar aanwaaien. Waar wil je ze vandaan halen? Partyflock? Waarom zouden ze wel naar jouw site komen, en niet daar waar ze nu zitten? Je zou dan moeten onderzoeken wat de mensen er toe zou kunnen bewegen 'over te stappen'. En dan ben je er nog niet, je zou ze ook nog eens vast moeten kunnen houden. Ik ken Partyflock niet zo goed, maar volgens mij hangt daar wel meer aan vast dan alleen een kalender. Kan je die mogelijkheden ook op z'n minst zo goed, zo niet beter aanbieden?

Ik geloof niet dat je het idee voldoende uitge'fleshed' hebt. Je zegt dat het gelikt eruit moet zien, boven alles. Maar vorm zonder inhoud geeft nog geen garantie op terugkomende bezoekers, het tegendeel is eerder waar. (kijk naar Marktplaats ;)). Net als 'een muziekje op de achtergrond', daar is natuurlijk ook niet iedereen van gediend.

Ik denk, kijkend naar de punten die je aangeeft en de volgorde daarvan, dat dit best een leuk projectje is, maar niet een commercieel rendabel concept. Wat dat betreft zou ik me dus ook geen zorgen maken over inkomsten en bezoekers, maar me puur op de functionaliteit gaan richten. Het proberen in elkaar te knutselen in Joomla (of een ander CMS, of zelfs HTML/CSS/PHP leren). Je hosting wordt al geregeld (mits dat doorgaat wanneer je geen inkomsten verwacht), en je kunt je naar hartelust richten op het knutselen. En wanneer het dan af is, ben je trots op jezelf, ook al heb je dan geen bezoekers. :+ Geef je zelf een schouderklopje omdat je het zelf in elkaar gezet hebt, gooi het project eraf, en dan kun je beginnen aan het volgende idee, daar is niks mis mee. :*)

Success!
Pagina: 1