Django - Ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Met de release van Django 1.0 leek het me wel leuk om een Django topic te starten. Django is een webframework voor Python, gebaseerd op het DRY (Don't Repeat Yourself) principe. Dit zie je ook terug in de slogan: The Web framework for perfectionists with deadlines :)

Na er een aantal weken mee bezig te zijn zie ik de volgende voordelen:

• De taal. Python vind ik zelf fijner dan PHP.
• Het framework zit imho erg goed in elkaar
• Ingebouwde webserver is handig tijdens het devven
• De Python shell is ideaal om snel code te testen
• Ingebouwde OR-mapper
• Actieve community

Wat linkjes:
Django website
Django at a glance
Tutorial
Websites die het gebruiken

Nog meer mensen die het gebruiken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-07-2022

djc

Ik heb het helemaal in het begin uitgebreid gebruikt. Het is mooie shit, vooral de gratis admin interface is erg fijn (en de relatief hoge kwaliteit van de meegeleverde modules).

Ik heb er laatst weer even naar zitten kijken, maar het is uiteindelijk toch niet helemaal mijn ding. Hoewel ze zeggen dat ze voor loose coupling zijn, krijg ik altijd het idee dat de meeste componenten toch heel erg van elkaar afhankelijk zijn, zodat je niet heel makkelijk andere URL-mapping, een ander ORM (SQLAlchemy, evt. met Elixir) of andere templating (Jinja2, en daar zijn wel wat redenen voor te bedenken) kunt gebruiken, terwijl veel van de ingebouwde componenten toch niet echt (meer) state-of-the-art zijn.

Aangezien ik de Pylons API's ook niet erg kan waarderen ben ik dus toch maar weer (NIH de gekste) begonnen aan mijn eigen variant. Helaas loop ik daar nogal aan tegen problemen in mijn configuratie met Apache + mod_wsgi + SQLAlchemy, dus daar moet ik eerst uitkomen voordat ik verder kan...

[ Voor 8% gewijzigd door djc op 19-09-2008 10:02 ]

Rustacean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 251919

Ik ben er een beetje mee aan het experimenteren, naast Ruby on Rails.

Tot nu toe vind ik zelf het grote voordeel dat je niet meer je eigen admin interface hoeft te bouwen, scheelt een hoop tijd en je kunt je bezig gaan houden met hetgeen waar het echt om gaat, de website.

Verder is het erg fijn dat Django met zgn "applications" werkt. Zo hou je alles netjes geordend. Probleem met Ruby on Rails is naar mijn mening dat je niet even een eerder gemaakt weblog snel kunt copy & pasten naar een ander project, omdat alle bestanden onder verschillende mappen zitten. Onder Django is het een kwestie van het mapje "weblog" oid kopiëren en deze activeren in de config.

Ben erg benieuwd naar andere ervaringen (ook tov. Ruby on Rails).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-06 22:19
Anoniem: 251919 schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 17:50:
Onder Django is het een kwestie van het mapje "weblog" oid kopiëren en deze activeren in de config.

Ben erg benieuwd naar andere ervaringen (ook tov. Ruby on Rails).
Dat wist ik dus niet. Klinkt erg interessant! Misschien toch nog iets om eens naar te kijken.

Ik ben de afgelopen tijd veel bezig geweest met Ruby on Rails en ben erg benieuwd naar ervaringen van mensen die met beide (Django en Rails) hebben gewerkt.

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:32
Ruby on rails is een organische wildgroei van halfbakken onderdeeltjes, bovenop een inferieure programmeertaal. Heeft op zich weinig met Python/Django te maken.
Ruby on rails had het voordeel dat zij "eerst" waren met hun DRY framework, scaffolding enzo, maar je beseft pas wat voor een gedrocht het is als je eenmaal met Django aan de slag bent gegaan. Dan heb ik het nog niet over het feit dat Ruby als taal (of tenminste de standaardimplementatie ervan) één van de traagste is die er bestaat, met een zwaar gebrek aan zowel documentatie als volwassen unicode support.

[ Voor 4% gewijzigd door phobosdeimos op 27-09-2008 17:28 ]

Anoniem: 251919

Dat Rails een gedrocht is en een wildgroei van halfbakken onderdeeltjes is ben ik niet met je eens. Ieder zijn eigen voorkeur denk ik. Wel zit er standaard erg veel ingebakken, misschien iets te veel. Ik heb het idee dat de mensen achter Django zich meer op de performance richten dan de mensen achter Rails. De filosofie achter Rails is meer 'hardware is goedkoper dan een ontwikkelaar'.

Zelf ben ik al een tijdje tussen Rails en Django aan het dubben. Enerzijds tussen de fijne syntaxis van Ruby en het makkelijk installeren van gems, aan de andere kant de performance van Django, en het niet hoeven maken van je eigen admin paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-07-2022

djc

phobosdeimos schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 16:33:
Ruby on rails is een organische wildgroei van halfbakken onderdeeltjes, bovenop een inferieure programmeertaal. Heeft op zich weinig met Python/Django te maken.
Ruby on rails had het voordeel dat zij "eerst" waren met hun DRY framework, scaffolding enzo, maar je beseft pas wat voor een gedrocht het is als je eenmaal met Django aan de slag bent gegaan. Dan heb ik het nog niet over het feit dat Ruby als taal (of tenminste de standaardimplementatie ervan) één van de traagste is die er bestaat, met een zwaar gebrek aan zowel documentatie als volwassen unicode support.
Ik heb niet het idee dat Ruby als taal nou zozeer inferieur is aan Python, al heeft het duidelijk een hele andere filosofie. De huidige generatie interpreters haalt het wellicht nog niet helemaal bij CPython, maar dat probleem staat daar in principe los van (en volgens mij gaan de ontwikkelingen op het gebied van Ruby-interpreters redelijk snel).

Maar ja, ik heb ook wel het idee dat Django wat meer gepolijst is. Vind alleen wel dat Django zich al te zeer richt op het paradigma van nieuws-sites met een aparte admin interface; een keuze die bijvoorbeeld voor community-sites waar een deel van de community ook een deel van het beheer doet minder logiosch is.

Rustacean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:32
djc schreef op zondag 28 september 2008 @ 14:53:
[...]
Ik heb niet het idee dat Ruby als taal nou zozeer inferieur is aan Python, al heeft het duidelijk een hele andere filosofie. De huidige generatie interpreters haalt het wellicht nog niet helemaal bij CPython, maar dat probleem staat daar in principe los van (en volgens mij gaan de ontwikkelingen op het gebied van Ruby-interpreters redelijk snel).

Maar ja, ik heb ook wel het idee dat Django wat meer gepolijst is. Vind alleen wel dat Django zich al te zeer richt op het paradigma van nieuws-sites met een aparte admin interface; een keuze die bijvoorbeeld voor community-sites waar een deel van de community ook een deel van het beheer doet minder logiosch is.
De admin interface is helemaal gratuit. Je KAN het gebruiken, maar je kan evenzeer iets totaal anders maken. Django wordt gebruikt voor nieuwssites, blogs, fora, community sites, wikis, en echte web applicaties. Er zijn geen beperkingen opgelegd door het framework zelf. De django admin interface heeft trouwens een ingebouwd login/session/ACL systeem, wat het op zich perfect geschikt maakt voor een website die beheert wordt door een hele community van personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pat42
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

pat42

» lurkt

Even een flinke trap :P

Django is ondertussen bij versie 1.1 aanbeland, en ik kan me voorstellen dat er ondertussen hier ook wat (meer) mensen met Django-ervaring rondlopen.

Ik sta op het punt op een vrij groot project te beginnen, en mijn interesse gaat uit naar Django. Ik kwam bij Django uit omdat ik python een mooie taal vind, en Django komt erg snel, goed gedocumenteerd en solide over.

Zijn er mensen die web apps in Django hebben geschreven? En wat is je ervaring? Zijn er betere alternatieven om webapps te maken (met of zonder Python)? En als je een alternatief beter vindt: waarom? Is dat dan alleen persoonlijke voorkeur, of mist Django echt bepaalde dingen?

Kortom, Django gebruikers, laat u horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakBoy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 09:03

TweakBoy

---

Ondertussen ook alweer aan het begin van de v1.2 era (als het goed is volgende week).

Wat ik persoonlijk heb gemaakt zijn webwinkels (ontwikkel-doorlooptijd 3 maanden vs. 2-3 jaar voor solide php versie). Tegenwoordig gebruik ik het overal voor, vanwege de goede schaalbaarheid (we hebben het hier over Python ) en voor mij aansprekende OO.

Betere alternatieven, dan kijk ik naar PHP/Symphony. Een soortgelijkige (kwalitative) platform ken ik niet.

edit:
terwijl ik dit zat te tikken is v1.2 uitgekomen, een betere message framework en multidatabase ondersteuning)
http://www.djangoproject.com/weblog/2010/may/17/12/

[ Voor 16% gewijzigd door TweakBoy op 17-05-2010 23:31 . Reden: nieuwe release ]

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pat42
  • Niet online

pat42

» lurkt

TweakBoy schreef op maandag 17 mei 2010 @ 23:29:
Wat ik persoonlijk heb gemaakt zijn webwinkels (ontwikkel-doorlooptijd 3 maanden vs. 2-3 jaar voor solide php versie).
Impressive! Maar dan vergelijk je het wel met php from scratch, of ook met een php-framework?

Voor iedereen die Django wil leren: ik vind The Definitive Guide to Django: Web Development Done Right, Second Edition een erg goed boek. Helaas sinds gisteren achterhaald (Django v1.1), maar zo te zien zijn de verschillen niet heel groot. Sowieso is heel versie 1.* backwards compatible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalw
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-07 21:22
Sinds enige tijd bouw ik ook vrijwel alles met Django. Heerlijk framework om mee te werken; snelle ontwikkeling, goede documentatie. Erg relaxte ORM implementatie ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103571

Ik ben er ook een tijdje mee bezig nu. Werkt inderdaad erg lekker. Zero effort admin-panel dat je makkelijk kan customizen met een paar extra definities, leuk middleware plug-in systeem, flexibele template-engine (die overerving is erg netjes), de ingebakken testserver, fantastische documentatie...

Voor wie de documentatie een beetje overweldigend is kan ik ook dit boek aanraden: (gratis online te lezen)
http://www.djangobook.com/en/2.0/

Ik moet men eerste applicatie nog wel deployen. Maar ben erg onder de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pat42
  • Niet online

pat42

» lurkt

Anoniem: 103571 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 10:23:
Voor wie de documentatie een beetje overweldigend is kan ik ook dit boek aanraden: (gratis online te lezen)
http://www.djangobook.com/en/2.0/
He, grappig. djangobook.com is hetzelfde als The Definitive Guide to Django: Web Development Done Right, Second Edition. Ik wist helemaal niet dat het ook gratis op internet stond :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Django is een geweldig framework om in weinig tijd een site in elkaar te zetten. Maar zelfs bij een wat volwassenere applicatie is het nog steeds zeer geschikt aangezien er gewoon veel in zit en het aanpassen niet heel lastig is.

Ik heb bijvoorbeeld http://www.youtellme.nl/ volledig met Django geschreven. Al maken we daar wel gebruik van SQLAlchemy voor de geavanceerde queries aangezien Django het daar redelijk snel laat afweten.

Naar mijn mening de huidige sterke punten van Django:
- Eenvoudig ORM wat veel werk uit handen neemt
- Redelijk formulier systeem (zeker icm. het ORM om automatisch formulieren te genereren)
- Zeer nette standaard Admin

De zwakke punten:
- Het ORM bij geavanceerde queries
- Template taal is soms wat te beperkend
- Formulier systeem werkt niet bijzonder bij dynamisch wijzigende formulieren

Er zijn nog wel meer sterke en zwakke punten overigens, maar dit zijn de punten die voor mij het belangrijkst geweest zijn.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Pagina: 1