Toon posts:

Pinnen gebogen op CPU-socket (S775 moederbord): wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,
Tijdens het uitbouwen en verhuizen van m'n moederbord ben ik blijkbaar niet erg oplettend geweest en zijn er wat pinnen op de CPU-socket van het moederbord (GA-P35-DS4) gebogen. Zie ook de rode cirkel (rechts) in de volgende afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/09/18/1221761387-050.jpg
[Linksboven zijn er ook nog een pin of 2 gebogen maar kan je moeilijk/niet zien in de afbeelding]

Ik kan het moederbord momenteel onmogelijk testen (niet genoeg componenten + ken niemand die er heeft), maar vroeg me af of het nog zal werken :S Iemand die hier ervaring mee heeft? De pinnen zijn ERG fijn/klein dus denk ik niet dat ik ze nog kan terugbuigen o.i.d.
Zou ik een nieuw moederbord moeten meebestellen met de voeding en CPU-koeler die ik zal bestellen (de componenten die ik ontbreek voor een volledig systeem, waarmee ik het mobo uiteraard mee zou kunnen testen)?

Alvast bedankt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2008 20:55 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Je kunt ze met een klein, hard mesje wel terugbuigen..als je voorzichtig bent. Zijn op zich stevige pinnen.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Of kijk wat je met een goede pincet kunt uitvreten rechtbuigen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden, maar ik vrees dat het mij niet zou lukken, beef namelijk nogal. Zal proberen een pincet/mesje te vinden en aan iemand anders vragen om het te doen...
Zou het mobo gegarandeerd niet werken zoals het nu is?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 23:00

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik heb vaak meegemaakt dat een processor normaal werkt, ondanks dat deze één of twee pinnen mist. Bij een LGA moederbord heb je dus kans dat deze niet defect is. Betreft het een cruciale pin, dan kun je er naar fluiten. :)

Zorg er wel voor dat de pinnen onderling geen sluiting maken.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Terugbuigen gaat vaak prima, met een mesje gaat dat vrij aardig.
Verder kun je altijd even opzoeken waarvoor dat pinnetje is. Een paar groundpinnen kun je bijvoorbeeld wel missen.

Verwijderd

Topicstarter
PD2JK schreef op donderdag 18 september 2008 @ 21:13:
Zorg er wel voor dat de pinnen onderling geen sluiting maken.
Zal ik uiteraard doen, bedankt :)
Terw_Dan schreef op donderdag 18 september 2008 @ 21:15:
Verder kun je altijd even opzoeken waarvoor dat pinnetje is. Een paar groundpinnen kun je bijvoorbeeld wel missen.
Currently googling ;) Ook bedankt

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-05 22:37
http://download.intel.com/design/xeon/datashts/319005.pdf
Dit is een datasheet van Intel over de Xeon 3000 serie. Ik weet niet of het veel uitmaakt, maar het is in ieder geval ook LGA775. Op pagina 43 staat de pin layout, en als ik op de foto af ga dan denk ik dat pin E6 verbogen is, wat overeen komt met een RSVD pin.
Waar die voor dienen zal je weer zelf moeten googlen (kijk eerst wel na of het pin E6 is natuurlijk).

[ Voor 6% gewijzigd door Malantur op 18-09-2008 21:42 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ook even handig om te lezen: Wiethoofd in "Lappen: het hoe en wat topic"
Een bankpasje of een iets dunner pasje moet wel tussen je pinnetjes passen. Vraag anders een familielid of een vriend/vriendin/buurman/tweaker uit de buurt die het voor je wil rechtbuigen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Malantur schreef op donderdag 18 september 2008 @ 21:41:
http://download.intel.com/design/xeon/datashts/319005.pdf
Dit is een datasheet van Intel over de Xeon 3000 serie. Ik weet niet of het veel uitmaakt, maar het is in ieder geval ook LGA775. Op pagina 43 staat de pin layout, en als ik op de foto af ga dan denk ik dat pin E6 verbogen is, wat overeen komt met een RSVD pin.
Waar die voor dienen zal je weer zelf moeten googlen (kijk eerst wel na of het pin E6 is natuurlijk).
S775 is S775 (procs moeten natuurlijk compatible blijven)

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals dank aan allen :) Ik heb de datasheet voor de E7/8000-serie gevonden (http://download.intel.com...essor/datashts/318732.pdf) en denk dat het de pinnen E5 en AK5 zijn die gebogen zijn; in de datasheet staan deze vermeld als 'Power/Other' dus ga ik ze zeker proberen (laten ;) ) rechttrekken. Het testen zal echter nog een weekje duren, pas dan heb ik normaalgezien alle componenten.

• TygeR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-02-2025
Ik ga d'r in principe vanuit dat er heel veel powerpinnetjes zijn net als ground pinnetjes, vaak is het niet zo heel erg als er een paar missen al zou het uiteindelijk de levensduur van de processor wel kunnen verkorten omdat deze op de ene plaats warmer wordt dan op de andere plaats i.v.m. slechtere power distributie.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-05 22:37
E5 is VSS, ground dus. Zoals Terw_Dan eerder al zei kun je zo wel een pinnetje missen.
AK5 is FC20, volgens Intel:
FC signals are signals that are available for compatibility with other
processors.
Geen idee wat ze hiermee bedoelen, maar lijkt me niet echt een kritieke pin. Ik zou er gewoon afblijven, even kijken of je geen kortsluiting hebt en testen. Werkt het dan toch niet probeer ze dan terug te buigen.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren de overige onderdelen voor m'n PC ontvangen, en na een eerste schrikje [constant piepend moederbord, leuk ;) ] heb ik het werkend gekregen.
Ik heb de pinnen zover mogelijk terug rechtgetrokken, wat grotendeels gelukt is, met behulp van de punt van een klein schaartje. Daarna de rest van m'n PC in elkaar gestoken, en alles werkte normaal :)
Ben momenteel eens Orthos aan het lopen op m'n vroegere OC settings, na gisteren Orthos een uurtje te hebben gedraaid op stock settings.

Nogmaals dank aan allen voor de reacties en de nuttige tips :)
Pagina: 1