[MacBook Pro] spontane reboots en hoge cpu load

Pagina: 1
Acties:

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:24

iMars

Full time prutser

Topicstarter
sinds een paar dagen doet mijn MBP raar. In eens een spontane reboot, zonder een kernel panic.
ik kon in de log geen rare dingen vinden. heb mijn harddisk gechecked met disk utillity, en geen problemen.

gisteren de hele avond op Vista gewerkt met bootcamp, en geen problemen.

nu valt het me op dat mijn CPU continu hoog is. dacht eerst aan Mail, maar toen ik dat gesloten had, ging de CPU nog steeds omhoog. ook viel me op dat mijn shared memory en virtual private memory af en toe piekt naar gigantisch hoge aantallen, zie afbeeldingen.

weet iemand wat dit kan zijn, heb de laatste tijd niet veel gedaan/gedownload, behalve dan veel met photoshop werken :S

Afbeeldingslocatie: http://img73.imageshack.us/img73/8899/picture1el7.png
Afbeeldingslocatie: http://img220.imageshack.us/img220/7742/picture6gm6.png
Afbeeldingslocatie: http://img57.imageshack.us/img57/5281/picture2mq4.png

Koop hier mijn P1 reader :)

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 09:20
lijkt me toch iets te zijn waardoor cpu load zo hoog is. aan jouw de taak om te achterhalen wat en waneer.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Lijkt me alsof je finder vaststaat dus :P ? restart je Finder eens ? command + option + escape -> finder -> Relaunch. check hierna of je belasting nog zo hoog eens ? recent iets via netwerk gekopieert ? of een filmpje/fotos bekeken in de Finder ?

btw: load is iets anders als je belasting in procenten he ;)

• Whieee
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Heb je toevallig een plugin geïnstalleerd voor de finder?

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
To_Tall schreef op donderdag 18 september 2008 @ 21:40:
lijkt me toch iets te zijn waardoor cpu load zo hoog is. aan jouw de taak om te achterhalen wat en waneer.
Mja als je niet weet waar/hoe je moet zoeken :/
Verwijderd schreef op donderdag 18 september 2008 @ 21:50:
Lijkt me alsof je finder vaststaat dus :P ? restart je Finder eens ? command + option + escape -> finder -> Relaunch. check hierna of je belasting nog zo hoog eens ? recent iets via netwerk gekopieert ? of een filmpje/fotos bekeken in de Finder ?

btw: load is iets anders als je belasting in procenten he ;)
Whieee schreef op donderdag 18 september 2008 @ 21:54:
Heb je toevallig een plugin geïnstalleerd voor de finder?
Toevallig heb ik Flip4Mac WMV geinstalleerd ....
maar daar maak ik nu geen gebruik van...

edit 1:
Net ff finder ge-relaunched en het is weer ff rustig...

edit 2:
Het is nu weer rustig, maar heb nog steeds die memory pieken van ik weet niet hoeveel TB, is dat normaal?

edit 3:
Te vroeg gejuigd, het is weer terug :|

[ Voor 10% gewijzigd door iMars op 19-09-2008 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Het is weer zover, ik kan amper inloggen, blijft continu rebooten. Kan ik inloggen, pats, zwart beeld, en hij start opnieuw op.

Ben nu met bootcamp onder Vista opgestart, en werkt wel als een tierelier. Geen vastlopers etc. Kan ik daaruit concluderen dat mijn geheugen en hdd gewoon goed is? En mogelijk mijn OS X installatie corrupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

memory pieken van x TB is natuurlijk niet normaal. De vraag is alleen wat er kennelijk zoveel geheugen 'lekt', en vooral: waar OSX dat geheugen denkt te kunnen adresseren. Heb je al eens geprobeerd om OSX clean te herinstalleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Whieee schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 21:20:
memory pieken van x TB is natuurlijk niet normaal. De vraag is alleen wat er kennelijk zoveel geheugen 'lekt', en vooral: waar OSX dat geheugen denkt te kunnen adresseren. Heb je al eens geprobeerd om OSX clean te herinstalleren?
Ben nu mijn laatste (niet geback-up-te) data te backuppen en daarna een clean install... ik wordt er nu gek van :/

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Even een vraagje, nja eerder advies ;)

Als ik een clean install doe, en daarna een backup van time machine terug zet, kan het dan zijn dat ik de fout ook weer terug kopieer?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:20

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

webmail schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 18:56:
Even een vraagje, nja eerder advies ;)

Als ik een clean install doe, en daarna een backup van time machine terug zet, kan het dan zijn dat ik de fout ook weer terug kopieer?
Ja dat kan.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Damn, mja nooit geschoten, nooit raak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Je kan daarna altijd nog proberen om selectief data terug te zetten van je Timemachine backup. Bijvoorbeeld alleen de map met documenten, muziek, films enzo. Die zullen weinig kwaad doen.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Heb net een clean-install gedaan,... maar de memory-pieken zijn er nog steeds :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legoblokje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-09 12:03

Legoblokje

Stap niet op me!

webmail schreef op zondag 28 september 2008 @ 19:43:
Heb net een clean-install gedaan,... maar de memory-pieken zijn er nog steeds :/
Had je het ook al toen je je files nog niet terug gezet hebt? Mischien is er een bestand wie de Finder niet goed slikt of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Legoblokje schreef op zondag 28 september 2008 @ 19:53:
[...]

Had je het ook al toen je je files nog niet terug gezet hebt? Mischien is er een bestand wie de Finder niet goed slikt of iets dergelijks.
Nope ... clean install, nog niks terug gezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Het is een tijd lang goed gegaan, met zo af en toe eens een keer een spontane reboot.
Maar het lijkt erop dat het weer steeds vaker voorkomt. Ik heb zo het idee dat het aan mijn harddisk kan liggen. Deze heb ik een half jaar geleden vervangen door een 320GB versie (was een 120GB). De merk en model heb ik even niet bij de hand, moet ik thuis even opzoeken.

Het lijkt erop dat als de laptop beweegt, dat die dan vast loopt, dus echt helemaal niks meer doet. In de logbestanden heb ik er niks over kunnen vinden. En het gekke is, de ene keer kan je hem flink bewegen, en is er niks aan de hand, en de andere keer loopt ie vast bij een heel klein beweging.

Wat ik ook merk, is dat als ik daarna de powerknop ingedrukt hou, om hem uit te zetten, en daarna weer aanzet. Dan hoor je dat bekende Apple sound, maar voor 80 á 90%, en dan boot ie weer. Maar wel met hooguit een halve seconde er tussen. M.a.w. het Apple geluidje hoor je continu achter elkaar. FF stroom eraf en de accu los is dan de oplossing. Accu terug, stroom er weer op, en hij start op alsof er niks aan de hand is.

In al de keren dat ik dit meegemaakt heb (helaas veels te veel), heb ik maar 1x een kernel panic gehad. Daarna nooit meer.

Wat heb ik geprobeerd:
  • PRAM and NVRAM gereset
  • Een clean re-install
  • VMware fusion verwijderd (Apple store opperde dat opdat er meerdere klachten over was gemeld)
  • Oude harddisk terug zetten nog _NIET_ gedaan, omdat ik dat zelf nog niet kan, en laten doen kost weer geld -O-
Zijn er geheugen tools waarmee ik mijn geheugen kan testen (heb hier niet zoveel ervaring mee)...
Hebben jullie misschien andere tips en/of truuks voor mij?

edit:
Ik heb een SAMSUNG HM320JI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Voor het testen van geheugen kan je memtest-osx gebruiken, Rember of de Apple Hardware Test die op de install disk van je MBP staat.

edit: ik zie niet in je profiel waar je woont, maar ik kan je eventueel wel helpen met het vervangen van je disk. (ik heb anderhalf jaar als technicus bij een AASP gewerkt, en heb toevallig vandaag nog 2 MBP's van een nieuwe disk voorzien ;) )

DM me eventueel even.

[ Voor 50% gewijzigd door Whieee op 17-12-2008 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:12

ManiacsHouse

Scheisse!

Whieee schreef op woensdag 17 december 2008 @ 22:01:
edit: ik zie niet in je profiel waar je woont, maar ik kan je eventueel wel helpen met het vervangen van je disk. (ik heb anderhalf jaar als technicus bij een AASP gewerkt, en heb toevallig vandaag nog 2 MBP's van een nieuwe disk voorzien ;) )

DM me eventueel even.
De MBP is in feb 2007 gekocht. Valt het niet onder garantie als een disk defect is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

maniacshouse schreef op maandag 22 december 2008 @ 21:47:
[...]

De MBP is in feb 2007 gekocht. Valt het niet onder garantie als een disk defect is?
Voor de fabrieks-disk geldt een garantietermijn van een jaar (3 jaar met AppleCare). Dat jaar zijn we al voorbij. Op een disk die je later plaatst of laat plaatsen geldt de garantie van de winkel waar je de disk koopt. Wanneer je de disk bij een AASP laat inbouwen zal de AASP garantie geven op het inbouwen, niet op de disk, tenzij ze die zelf aan je verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Slecht... Sorry dat ik het zeg. Maar ik had toch wel verwacht dat Apple langer garantie zou geven. En word de disk apart gezien van de mbp? Zit daar dan ook maar een jaar garantie op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

maniacshouse schreef op maandag 22 december 2008 @ 23:54:
Slecht... Sorry dat ik het zeg. Maar ik had toch wel verwacht dat Apple langer garantie zou geven.
Daar zijn op internet al heel wat discussies over gevoerd en blogposts aan gewijd. En ik vind dat je gelijk hebt. Maar Apple denkt daar kennelijk anders over. Ik verwacht ook niet dat het standpunt van Apple omtrent garantie snel zal wijzigen tenzij ze gedwongen worden (juridische procedure bijvoorbeeld).
En word de disk apart gezien van de mbp? Zit daar dan ook maar een jaar garantie op?
Wanneer je de disk in je MBP vervangt (of laat vervangen) door een grotere, dan geldt inderdaad dat die '3rd party' disk los gezien wordt van de MBP; wat op zich ook logisch is, het is immers een los product. Hoeveel garantie er op zo'n '3rd party' disk zit hangt van merk, type en plaats van aankoop af, maar in alle gevallen geldt dat je voor garantie moet aankloppen bij de winkel waar de disk vandaan komt.

Op de disk die in de MBP zit wanneer je hem nieuw koopt zit net zoveel garantie als op de rest van de MBP: standaard een jaar, met AppleCare 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Maar dat is toch al geregeld bij wet? EU-wetten weliswaar. Een product dient een bepaalde levensduur te hebben. En dan kan Apple mooi lullen. Afijn offtopic dit maar ik zou het niet accepteren. Vooral niet voor een apparaat van zo'n prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Ik denk persoonlijk niet dat het de harddisk is (de motion / sms sensor), maar dat weet ik niet zeker zonder het te testen met tools, welke ik nog niet heb.

Een paar dagen geleden was ik iets van 80GB aan het verplaatsen van extern naar intern en omgekeerd, en in ene een vast loper. De laptop stond stil op tafel, niemand heeft tegen de tafel/laptop gestoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Je zou inderdaad zeggen dat het dan niet aan de sms sensor ligt, tenzij deze verkeerde waarden doorkrijgt. In dat geval kan het 'resoneren' van de harddisk al genoeg zijn om de boel op te hangen.

Kreeg je tijdens het kopiëren een vastloper, of hoge CPU load? Wellicht heeft Console.app wat meer info (geklaag over I/O errors bijvoorbeeld)

Pagina: 1