Toon posts:

Dof klinkende B&W DM-12

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De topic titel zegt misschien al genoeg. Ik heb hier dus een stel B&W DM-12 speakers uit de oudheid staan die (sterke) clipjes hebben om het koperdraad tussen te doen. Nu heb ik qua vooronderzoek een heleboel sites bezocht, maar geen enkele site die me kan aangeven waarom deze speakers niet lekker klinken. Volgens andere gebruikers op het internet zou deze speaker niet zo dof moeten zijn als dat ik hier hoor.

Alles zit goed aangesloten aan een Yamaha DSP-E1000 als voorversterker en een Sherwood S 6040CP MOSFET PUSH/PULL eindversterker. Ter vergelijk: mijn BNS Ellessy Two speakers klinken "wel lekker" en gedetailleerd in dezelfde slaapkamer waar de B&W's ook in staan. Dit zijn echter wel zuilen met een totaal andere klank karakteristiek. De plaatsing maakt wel *iets* uit, maar dan hebben de speakers nog steeds een vrij "nasaal" geluid.

Mijn vraag aan jullie is of dit een probleem is met de crossover van de speaker (met APOC tweeterbeveiliging) of misschien iets anders. Misschien de ruimte?

P.S. Dit is mijn eerste post, so be kind ;)

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-12 04:07
ik weet hier niet veel van, maar ik zie vaak voorbij komen dat sommige speakers het best klinken met een bepaald merk versterker, misschien dat je speakers beter klinken met een ander merk versterker.

Verwijderd

K0L3N schreef op donderdag 18 september 2008 @ 18:59:
ik weet hier niet veel van, maar ik zie vaak voorbij komen dat sommige speakers het best klinken met een bepaald merk versterker, misschien dat je speakers beter klinken met een ander merk versterker.
Het klopt inderdaad dat dit iets kan schelen. Ik ben geen cable believer (nofi) maar ook speakerkabels maken verschil. Hiertoe heb ik ook geprobeerd QED original cable te gebruiken en caliber 4mm2 kabel...geen verschil.
Ik heb ook met een fatsoenlijke vintage Sony versterker en tevens met de ingebouwde versterker in de Yamaha (die niet bepaald als dof bekend staan) geprobeerd de speakers aan te sturen. Dit scheelt wel iets maar echter niet veel. Iemand anders misschien een suggestie?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:51

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Vergeet de 2 posts hierboven maar, onzin. Tot op zekere hoogte.
Dergelijke dingen maken minimaal verschil en zal je probleem zeker niet oplossen.

Misschien heb je gewoon last van of defecte drivertjes, of defecte scheidingsfilters.
Probeer daar achter te komen en je hebt dan voeding voor verdere zoektocht.
Als de driver defect is, kan je makkelijk op jan boere fluitjes manier achter komen.
Muziek aanzetten, normaal luister volume, oor vlak voor hoge tonen driver houden. Hoor je geen geluid uit _die_ speaker komen, is ie gewoon stuk.
Eruit schroeven en voor de bevestiging van het stuk zijn even een multimeter eraan hangen en de weerstand meten. Als de weerstand oneindig hoog is, dan is hij zeker stuk. Alles lager dan oneindig hoog, kán goed zijn, maar hoeft niet.

[ Voor 44% gewijzigd door remco_k op 18-09-2008 20:08 ]

Alles kan stuk.

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Misschien is dat gewoon hoe die speakers horen te klinken, maar ik zou de condensators van de wisselfilters eerst eens vervangen. Bij speakers van ruim 25 jaar oud geeft dat meestal wel een aardig verschil.

Ook natuurlijk even controleren of de tweeters wel werken. Dat kan je zo horen door je oor er vlak voor te houden.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Tweeters werken gelukkig gewoon. Heeft iemand misschien een guide van hoe je condensatoren/elco's vervangt o.i.d.? Bovendien, deze speakers zijn _massive_. Is er geen andere manier om ze open te krijgen behalve de drivers eruit halen?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:51

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op donderdag 18 september 2008 @ 20:11:
Heeft iemand misschien een guide van hoe je condensatoren/elco's vervangt o.i.d.?
Of er een guide is geen idee, maar ik kan me zo de volgende dingen bedenken:

Benodigdheden
1. Soldeerstation/bout
2. Tinzuiger of litze

Doen:
3. Scheidingsfilter lokaliseren, condensatoren identificeren (model, spanning, waarde)
4. Nieuwe bestellen/kopen
5. Oude condensatoren verwijderen, nieuwe plaatsen

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze vastgesteld dat de tweeters goed werken, maar dat ook de plaatsing van de speakers wat uitmaakt. Kan iemand misschien bevestigen dat de oude B&W speakers behoorlijk roll-off vertonen in het hoog. Ik heb namelijk ook reacties van mensen gelezen die zeggen dat het hoog "crystal clear" is :)

De crossover recappen komt wel een keer aan de beurt maar ik heb momenteel geen tijd.
Pagina: 1