Enkele weken geleden heb ik een nieuw systeem samengesteld omdat mijn computer aan vervanging toe was. Ik heb het systeem in elkaar gezet met de volgende onderdelen:
Moederbord: Asus P5Q PRO
Processor: Intel Core 2 Duo E8400
Videokaart: Sapphire Radeon HD4870 512MB GDDR5
Geheugen: Corsair 4GB DDR2(2X2GB) PC6400 (TWIN2X4096-6400C5DHX)
Voeding: Zalman ZM600-HP 600W
Op het eerste gezicht geen enkel probleem. Het systeem lijkt goed te functioneren en bij het werken in Windows (Vista 64 bits) gaat er niets mis. Bij het gamen gaat het echter fout. Zodra ik enige tijd aan het gamen ben loop het systeem compleet vast op een willekeurig moment, althans, zo lijkt het. Soms is het een blauw scherm, terwijl het op een ander moment een volledige freeze is. Dit is in meerdere games het geval: Crysis, GTA, Spore en America's Army.
In eerste instantie dacht ik aan een software probleem. Ik gebruikte al de nieuwste versie van alle drivers dus ik heb ook een 32 bits versie van Windows XP getest. Ook hier had ik dezelfde problemen.
Hieronder een foutmelding die ik in een log heb zien staan:
- Testen met één geheugenbank -> probleem blijft
- Testen met geheugen uit een goed functionerende PC -> probleem blijft
- Geheugen timings e.d. gecontroleerd -> staat goed
- Videokaart getest in een ander systeem -> daar géén problemen
- Het geheugen getest met Memtest -> geen problemen gevonden
- Videokaart met Ati Tools 100% laten draaien gedurende lange tijd -> geen problemen
- Spanningen gecontroleerd en deze blijven keurig binnen de 5% marge of zijn nét iets hoger.
- BIOS versie gecontroleerd -> nieuwste
- BIOS gereset d.m.v. de batterij
- Temperaturen gecontroleerd en deze zijn niet buitensporig hoog.
- Meerdere catalyst versies geprobeerd, van de CD en de nieuwste.
Het lijkt er dus op dat het geheugen en de videokaart in orde is. Ik heb echter geen idee in welke richting ik nu moet zoeken. Moederbord, processor en voeding zijn overgebleven maar ik heb op dit moment niet de mogelijkheden om alles stuk voor stuk te testen. Waar kan ik op dit moment het beste beginnen met testen? Of zijn er andere dingen die dit kunnen veroorzaken?
Moederbord: Asus P5Q PRO
Processor: Intel Core 2 Duo E8400
Videokaart: Sapphire Radeon HD4870 512MB GDDR5
Geheugen: Corsair 4GB DDR2(2X2GB) PC6400 (TWIN2X4096-6400C5DHX)
Voeding: Zalman ZM600-HP 600W
Op het eerste gezicht geen enkel probleem. Het systeem lijkt goed te functioneren en bij het werken in Windows (Vista 64 bits) gaat er niets mis. Bij het gamen gaat het echter fout. Zodra ik enige tijd aan het gamen ben loop het systeem compleet vast op een willekeurig moment, althans, zo lijkt het. Soms is het een blauw scherm, terwijl het op een ander moment een volledige freeze is. Dit is in meerdere games het geval: Crysis, GTA, Spore en America's Army.
In eerste instantie dacht ik aan een software probleem. Ik gebruikte al de nieuwste versie van alle drivers dus ik heb ook een 32 bits versie van Windows XP getest. Ook hier had ik dezelfde problemen.
Hieronder een foutmelding die ik in een log heb zien staan:
Tot op heden heb ik het volgende gedaan:Bron: ati2mtag
Gebeurtenis-id: 108
Het stuurprogramma ati2dvag voor het displayapparaat \Device\Video0 is in een oneindige lus terechtgekomen. Dit wijst doorgaans op een probleem met het apparaat zelf of op een verkeerde programmering van het apparaat door het stuurprogramma. Neem contact met de leverancier van het apparaat op voor eventuele updates van het stuurprogramma.
- Testen met één geheugenbank -> probleem blijft
- Testen met geheugen uit een goed functionerende PC -> probleem blijft
- Geheugen timings e.d. gecontroleerd -> staat goed
- Videokaart getest in een ander systeem -> daar géén problemen
- Het geheugen getest met Memtest -> geen problemen gevonden
- Videokaart met Ati Tools 100% laten draaien gedurende lange tijd -> geen problemen
- Spanningen gecontroleerd en deze blijven keurig binnen de 5% marge of zijn nét iets hoger.
- BIOS versie gecontroleerd -> nieuwste
- BIOS gereset d.m.v. de batterij
- Temperaturen gecontroleerd en deze zijn niet buitensporig hoog.
- Meerdere catalyst versies geprobeerd, van de CD en de nieuwste.
Het lijkt er dus op dat het geheugen en de videokaart in orde is. Ik heb echter geen idee in welke richting ik nu moet zoeken. Moederbord, processor en voeding zijn overgebleven maar ik heb op dit moment niet de mogelijkheden om alles stuk voor stuk te testen. Waar kan ik op dit moment het beste beginnen met testen? Of zijn er andere dingen die dit kunnen veroorzaken?
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2008 19:03 ]