hoe krijg ik mijn idle temp lager

Pagina: 1
Acties:

• Rambeer2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:54
ik heb mijn duron over geklokt maar nu is mijn idle temp bij hert opstarten al tegen de 50c. volgens mij moet dat lager kunnen.
ik heb een globalwin fkp32 en 1 8omm inblaazen en 1 80mm uitblazen. na een potje flink gamen is hij zo rond de 55c, dus hij stijgt niet echt veel. iemand enig idee, hoe de idle temp omlaag kan?

Verwijderd

Dat zoeken we op!

Verwijderd

Tweede outtake fan boven achter de CPU,
en de intake fan voor onder vervangen door een 12cm met een gat in het plastic van de voorkant.

Evt. een 80 mm fan achter/boven de floppy, aan de binnekant, richting CPU+koelblok blazend, en een afdekplaat met gaten erin voor de onderste 5 1/4 bay/slede.

Uhh fans fans fans dus :P

Verwijderd

Niet gelijk al te moeilijk gaan doen met die casefans enzo.
50c idle is al veel te hoog om mee te beginnen. Ik denk dat je naar een andere koeler moet gaan zoeken, die fkp32 is toch al een wat verouderd model en is niet specefiek geschikt voor 1Ghz cpu's.

Wat je nog kunt checken:
- voltage
- Koelprut ertussen
- Wat is kamertemp?

etc. Maar ik denk dat je beter een Fop38 oid. kunt halen.

• Meuk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-07 13:08
uitzetten :7

ASUS TUF Gaming Z690-PLUS WIFI D4, Intel Core i5-12600KF, Kingston Fury Beast KF432C16BB1K2/32, Gigabyte AORUS GeForce RTX 3070 Master, Lexar NM790 2TB

• Rambeer2000
het rare vind ik dat mijn proc temp niet veelt meer stijgt na het opstarten.
hij begint bij rond de 50c en als ik met hot cpu tester aan de gang ga stijgt hij maar een paar graadjes, dus ik heb het gevoel dat hij altijd met iets bezig is, alleen weet niet wat. zijn er geen instellingen die je cpu in een soort van sleep mode kunnen zetten?

Verwijderd

Ik denk toch dat het aan de case ventilatie ligt. Jouw koeler is prima, en net als ik heb je de Vcore op top staan. Als ik (hogere snelheid maar doet er niet toe), de CPU ga stressen, stijgt de boel ook maar iets van 4 tot 7 graden.

En als ik alleen maar een 'gewone' 80mm fan voor intake en outtake gebruik, loopt de idle temp ook naar ver boven de 40 graden op.

dA'blijfik dusdenke he, meer case flow nodig ;)

• Rambeer2000
nog meer fans, heb nu al zo'n lawaai :(
hij is gelukkig wel stabiel. ik denk dat ik het dan maar voor lief moet nemen dat die temp zo hoog is, kan toch niet echt veel kwaad hoop ik?
maar er is dus niks dat in het bios kan worden ingesteld, soort power management ofzo?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Je idle temp is inderdaad erg hoog. Heb je ACPI in Windows 98 aan staan? Dan wordt je CPU koeler als ie idle is. Als dat niet het geval is dan moet je proberen met ACPI te installeren (aanzetten in BIOS). Anders kun je een CPU idle programma'tje installeren. Mocht ie daarmee ook niet koeler worden dan kun je proberen 'Enhance Chip Performance' in je BIOS uit te zetten. Verder ga ik er vanuit dat je geen virusscanners of andere CPU vretende tasks op de achtergrond hebt draaien.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Ik had laatst een progje op een demo cd van een blad uit 98 ofzo een programma waterfall, die koelt je processor extra als ie niets hoeft te doen!

Verwijderd

ACPI kan alleen in 98SE

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:04

Exirion

Gadgetfetisjist

1.Elke Tweaker weet dat 98SE de beste 9X variant is ;)

2.Waterfall Pro is het soort proggie dat ik bedoelde, maar die is te oud en werkt niet goed met Duron/Athlon. CPU Idle is hier wel geschikt voor gemaakt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Rambeer2000
heb nu cpuidle erop gezet. en mijn idle temp ligt nu rond de 45c, dus het scheelt wel iets. ik denk dat ik niet veel lager kan komen. acpi stond bij al aan, gebruik ME.
zijn er nog meer dingen die ik kan doen, of is dit wel het maximaal haalbare.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Je idle temperatuur is volmaakt onbelangrijk. Het is net zo interressant als de temperatuur die hij heeft als je PC uit staat. Dat zal wel kamertemperatuur zijn.

Het enige wat van belang is, is de stressed temperatuur. Dat is nl de temperatuur die hij heeft als hij moet werken. En dan moet hij stabiel blijven. En dat doet hij blijkbaar.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Pagina: 1