Toon posts:

TDK DVD+R schijfjes plots onleesbaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik schreef vandaag een aantal videobestanden op een DVD+R schijfje van TDK, met Nero 7.1 essentials op een Windows Vista Business SP1 besturingssysteem. Alles verliep zonder problemen. Tot ik het schijfje terug in mn laptop stak (Sony Vaio VGN-FZ11s), dan kon hij het plots niet meer lezen. Het draait een minuut of 3 rond alvorens de melding te geven dat de schijf onleesbaar is.
Ik dacht dat het misschien slecht geschreven was dus nam ik een ander, eerder geschreven DVD+R schijf uit de kast om te checken, blijkt dat mn brander (Sony DVD RW AW-G540A) dit ook niet wil slikken, wat heel vreemd is want het was een Vista Business schijf, die ik brandde met dezelfde drive en gebruikte om dezelfde laptop te formatteren.

Iemand enige suggesties, tips?

Alvast bedankt,
mvg,
Afflon

Verwijderd

Doen ze het nog in een andere computer? CD-ROM-loopwerken en schijfjes gaan wel vaker dood. Zeer onbetrouwbaar die dingen. Voor belangrijke zaken dus niet gebruiken. Zeker niet als het je enige kopie is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik stak ze in mn oude XP Home pc en daar kan ik ze wel lezen, maar in mn andere sony vaio laptop geven ze ook de middenvinger

Verwijderd

Het kan ook een compatibiliteitsprobleem zijn. Het komt wel vaker voor dat een schijfje in bepaalde loopwerken niet werkt, afhankelijk van het type/merk van het schijfje en de brander waarmee gebrand werd. Ik heb ook wel eens gehad dat een schijf na korte tijd niet meer leesbaar was in de brander waar ie uit kwam.