GigaByte GA-MA78GM-S2H + Northbridge Cooler

Pagina: 1
Acties:

• Gent32m
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-10-2025
Hoi,

Ik heb al even zitten googlen op het internet.

Ik beschik over volgende configuratie:
- Antec Fusion 430 V2
- GigaByte GA-MA78GM-S2H Rev 1.0
- Scythe Ninja Mini (met AMD 4850E processor)
- In het PCI-E x1 slot zit een Terratec Cinergy 2400i DT DVB-T tuner kaart (die een stuk de Northbridge bedekt).

Als ik met Speedfan de temperaturen meet. Zijn deze allemaal ok.Behalve Temp3 (ik vermoed dat dit de Northbrdige is) die komt op 80° celcius uit. Op sommige fora lees ik zelfs temperaturen tot 100° !

Mijn vraag is nu, wat kan ik hieraan doen ?
Wie heeft er ook revisie 1.0 van dit moederbord. En zo ja, wat hebben jullie hieraan gedaan.

Ik zie alvast volgende alternatieven:

1) GigaByte Rev 1.1 kopen (met een grotere en betere heatsink). Heeft iemand dit bord ?
Zo ja, kun je de SpeedFan meetingen hiervan eens posten ?

2) Een Cooler zoals deze kopen en die op de Northbridge Heatsink richten. Reviews daarover heb ik gelezen hier en hier.

3) Er zijn er ook die een extra fan gemonteerd hebben op de behuizing (via dit PCI slot montage stukje) Deze oplossing heeft voor mij alvast geen zin. Aangezien de DVB-T kaart in het PCI-E slot daarvoor de weg zit.

4) De Heatsink vervangen of er NB cooler op plaatsen, is ook geen oplossing. Ten eerste ben ik hier zelf niet voldoende thuis in (om zo met die koelpasta te gaan werken). Daarnaast moet deze NB cooler ook nog in de kast passen (de Scythe Ninja Mini CPU koeler neemt alvast heel wat plaats in). Plus de DVB-T kaart die er nog altijd boven moet kunnen passen (zoals nu het geval is). Ik kan de DVB-T kaart ook niet in een andere PCI-E x16 slot steken. Heb ik eens geprobeerd, maar dit werkt niet. Enkel een PCI-E x1 werkt (en zo heb ik er maar één, vlak boven de HeatSink dus... :(

Wie kan me helpen (of wat eigen ervaringen delen) ?

Alvast bedankt voor jullie raad...

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 21:18

M2M

medicijnman

een chipsetkoeler vervangen is niet moeilijk :) Geduld en de juiste koeler kiezen is het moeilijkste. Ik heb deze op northbridge zitten. Daarvoor had ik daar een 120 MM fan op gericht (ja beetje overkill maar met waterkoeling heb je niet veel airflow over...)

een fan bovenop een kaart zetten (en vastkleven met dubbelzijdige tape) gaat ook uitstekend. Eerst een reepje plakband bovenop de kaart plakken, vervolgens dubbelzijdige tape eroverheen en je koeler er goed opdrukken. Als het goed is staat de koeler dan verticaal. Speel je niet te veel met je pc kast van blijft dit gewoon goed zitten :)

edit: ben je er zeker van dat je gemeten temperatuur (in windows) die van de chipset is? Houd eens een vinger op de northbridge (koelblok). meten met een thermometer is natuurlijk het beste.

Ps. vergeet niet dat je garantie misschien vervalt als je er een nieuwe northbridgekoeler op monteert.

[ Voor 14% gewijzigd door M2M op 18-09-2008 15:34 ]

-_-

• Gent32m
Hey,

- Zo een chipset koeler is een goed idee (los van mijn competentie om die te bevestigen ;-).
Echter gaat die in de weg zitten van mijn DVB-T kaart. Dus valt die optie helaas af.

- Ik heb thuis nog een 120 mm fan zitten. Ik kan die enkel op de DVB-T kaart bevestigen. Ervoor heeft (denk ik) geen zin. Tenzij die de lucht dan verder (over de Northbridge Heatsink) laat doorstromen. In dat geval zou ik die Zalman BR123 eventueel kunnen gebruiken. Ofwel de plakband. Dan plak ik die fan vast op mijn geluidskaart (die in het PCI slot helemaal links zit). Die fan moet de lucht dan wel langsheen de DVB-T kaart plaatsen...

- Die cooler van Antec is misschien ook een mogelijkheid.
Maar de bevestiging ervan lijkt me wat minder praktisch...

Een beetje luchtverplaatsing heb ik alvast nodig.
Zodat die temps wat zakken (en de vieze geurtjes die het nu met zich meebrengt)

[ Voor 13% gewijzigd door Gent32m op 18-09-2008 15:52 ]

• M2M

M2M

medicijnman

Gent32m schreef op donderdag 18 september 2008 @ 15:42:
Een beetje luchtverplaatsing heb ik alvast nodig.
Zodat die temps wat zakken (en de vieze geurtjes die het nu met zich meebrengt)
toch maar even reageren voor het eten.... vieze geurtjes in de vorm van verbrand plastic stank is niet goed... verstandig is dan om je pc uit te zetten, en pas weer aan te zetten als je een tafelventilator voor je pc-kast (opengeschroefd) gezet hebt. Dit is trouwens sowieso een goede test om te kijken of de sensor in windows zijn werk goed doet. De temp zou dan zeker moeten zakken.

-_-

Verwijderd

het meten bij punt 1 zou ik voor je kunnen doen. Ik heb een 1.1 gekregen omdat m'n 1.0 revisie DOA was. Moet je wel even geduld hebben tot ik thuis ben.

Overigens is het koelblokje op de 1.1 maar marginaal groter.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2008 16:16 ]

• Gent32m
Edit: Ik heb de fan niet gemonteerd op de Scythe Ninja Mini CPU koeler. Die zou passief moeten kunnen koelen (processor is maar 45 Watt). Eventueel kan ik een stillere 120 mm fan monteren voor de Scythe Ninja Mini en tussen de Northbridge Heatsink. Want de fan die bij die Scythe Ninja Mini meegeleverd werd, maakte me iets teveel lawaai.

Ik ga vanavond eens wat temperatuur metingen doen...
Dmv die losse fan binnen de behuizing te verplaatsen

[ Voor 14% gewijzigd door Gent32m op 18-09-2008 18:27 ]

• Gent32m
- De fans die ik leggen heb zijn te groot om in de behuizing te steken
- Temperatuur metingen (met de te grote fans) tonen overigens ook niet veel verschil.
Denk dat die fans me niet kunnen helpen.

Zal het maar zo laten dan...

[ Voor 12% gewijzigd door Gent32m op 18-09-2008 20:30 ]

Verwijderd

Gent32m schreef op donderdag 18 september 2008 @ 20:29:
- De fans die ik leggen heb zijn te groot om in de behuizing te steken
- Temperatuur metingen (met de te grote fans) tonen overigens ook niet veel verschil.
Denk dat die fans me niet kunnen helpen.

Zal het maar zo laten dan...
Je kan een klein 40x40x10 fannetje erop monteren

bv Papst 412F/2H

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
k heb hier ook zo`n bordje.. en zn oudere broer met 740 Chipje...

northbridge wordt inderdaad gruwelijk heet, nooit gemeten zal ik eerlijk bekenen maar je vinger er op drukken doet gewoon zeer :|

bijde bordjes zijn trouwens wel stabiel!

[ Voor 9% gewijzigd door SMSfreakie op 18-09-2008 23:15 ]

404 Signature not found

• Gent32m
Ik heb de Syncth Ninja Koeler er terug op gemonteerd. Dit heeft de temp waarden genormaliseerd en de stank is nu verdwenen. Vermoedelijk bij Full Load ging dit passief koelen niet goed. Aan de northbridge heatsink kan ik niet veel doen. Maar die CPU koeler helpt ook een klein beetje (onrechtstreeks)

[ Voor 4% gewijzigd door Gent32m op 21-09-2008 01:16 ]

• M2M

M2M

medicijnman

Gent32m schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 00:14:
Ik heb de Syncth Ninja Koeler er terug op gemonteerd. Dit heeft de temp waarden genormaliseerd en de stank is nu verdwenen. Vermoedelijk bij Full Load ging dit passief koelen niet goed. Aan de northbridge heatsink kan ik niet veel doen. Maar die CPU koeler helpt ook een klein beetje (onrechtstreeks)

Op dit topic mag een slotje
schaf jezelf een 80 of 120 mm fan aan met een molex connector. Tape de fan ergens tegenaan, en verwissel de 5 volt en 12 volt draad van de molex stekker waar je de fan aanmaakt. Dan loopt je fan niet op 100% maar slechts op 40% van de snelheid. Dan is hij zeker niet hoorbaar en heb je toch genoeg airflow over om ook in full load je systeem (enigszins) koel te houden.

-_-

• Gent32m
De hoge temps kwamen doordat de CPU niet gekoeld werd (met een fan). Ik heb de fan van de Syncth Ninja Mini er terug op gemonteerd. En daardoor zijn de hoge temps (en stank) verdwenen.

In de bios heb ik de CPU fan ingesteld op maximaal toerental (dus geen Smart CPU fan control). Ik had eerst die Smart CPU fan control ingesteld, maar dit werkte irriterend. Na 20 minuten, begon die fan dan telkens sneller en weer trager (eventjes afgekoeld) te draaien. Vond ik maar storend. Waardoor ik die CPU fan er toen afgehaald heb (proberen passief de CPU te koelen). Maar dat gaf die stank tot gevolg.. (zie starttopic)

Ik dacht dat die stank eerst aan die hete Northbridge lag. Die blijft echter rond de 80 graden hangen (volgens SpeedFan) en bezorgt me niet echt problemen...

Ik heb nu de CPU fan er terug op gemonteerd en in de bios de CPU fan speed op maximum gezet. Dit werkt het best. De HTPC maakt iets meer lawaai (enkel die CPU fan hoor je, de andere onderdelen zijn stil). Echter is dit wel een constant geluid + blijft de CPU (en HTPC) zeker goed gekoeld nu...

Opties die ik nog heb zijn:

1) Eventueel een stillere CPU fan te kopen. Probleem is wel, dat die op die Syncth Ninja moet passen (via zo speciale ijzeren clipjes of draadjes en gepaste gaatjes in die fan). Dat zie ik mezelf niet zo meteen doen. Ik ben niet zo een held in hardware.

2) Via software de snelheid van de CPU fan lager laten draaien. Hoe dat moet, weet ik niet. In de bios heb ik enkel de keuze tussen: Ofwel CPU Smart Fan of MAX speed. Die CPU Smart fan wil ik niet.. In het sofware programmaatje Speedfan zou je die snelheid van die fans kunnen instellen. Maar dat werkt precies niet (vind ik). Ik heb daar al wat mee zitten spelen, maar het verandert niets...

Eventueel iemand idee van een ander programmaatje, waarmee ik de snelheid van die CPU fan zelf kan instellen ? Iets eenvoudigs en freeware :) Het mag eventueel ook betalend...

• zzemutahh
  • Laatst online: 23-05-2025
Ik heb dezelfde combi als jij : dus zelfde mobo en cpu koeler die ik passief gebruik.

bij mij is de NB ook telkens tering heet, niet alleen in SPEEDFAN (daarover later meer) maar ook als ik hem aanraak. Als ik er op spuug begint ie gewoon te sissen en te roken (geintje! maar hij is echt ook van buiten LOEI heet).
Ik heb dus een speciale coeler van Thermaltake besteld (een NB05) en die erop gezet, paste NGNGNGNG net wel/net niet en de temperatuur ging niet omlaag. Had er daarvoor ook al een 40 mm koelertje bovenop geplakt en dat hielp ook niet.

Ik lees al maanden overal van alles over dit bord en heb nog nergens iemand gezien die de NB-temp zelfs maar op 60 graden had. Mijn 'record' is nu 102 graden ... Ik ben bang dat dit gewoon een zwak punt is. O, en ik heb een Rev 1.1 bord dus met de iets grotere koelblok erop.

Dan je vraag over software om de FANs te regelen : SPEEDFAN. is gratis, en je kunt je gans helemaal zelf regelen, op iedere willekeurige snelheid vastzetten of ze tem. afhankelijk aansturen. je moet er wel ff mee kloten om het goed ingesteld te krijgen. stuur me maar een PM of IGM als je het niet voor elkaar krijgt, maar geloof me: iedereen beveelt SPEEDFAN aan en gelijk hebben ze.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Is het nieuwe koelblok ook even heet als je het aanraakt? Want de northbridge zelf heeft geen sensor. De sensor waar jij het over hebt kan hoogstens een meetpunt in de buurt van de northbridge zijn. Maar het kan even goed een meetpunt helemaal ergens anders zijn.
Pagina: 1