Voor de kledingverkoop van een website waar ik momenteel mee bezig ben, wil ik graag de verkochte maten van een bepaald kledingartikel van de afgelopen maand bekijken.
Er zijn drie tabellen beschikbaar;
kleding
- id (uniek)
- title
kleding_sizes
- id (uniek)
- size
kleding_order
- id (uniek)
- post_date (datum waarop besteld)
- naam
- adres
kleding_order_items (hierin zitten alle items die besteld zijn per kleding_order)
- orderid (match aan kleding_order.id)
- kledingid (match aan kleding.id)
- sizeid (match aan kleding_sizes.id)
- number (aantal bestelde artikelen)
Met de bovenstaande query worden alle bestelde artikelen getoond, echter wil ik ook de maten van de NIET bestelde artikelen tonen. Ik ben er de hele morgen al mee aan het klooien en zie door de bomen het bos niet meer.
Want als ik zonder de MONTH() erbij de query uitvoer, dan krijg ik wel de niet verkochte kledingmaten erbij. De query zal op deze manier wel in orde zijn, alleen het is op diemanier niet mijn bedoeling.
Er zijn drie tabellen beschikbaar;
kleding
- id (uniek)
- title
kleding_sizes
- id (uniek)
- size
kleding_order
- id (uniek)
- naam
- adres
kleding_order_items (hierin zitten alle items die besteld zijn per kleding_order)
- orderid (match aan kleding_order.id)
- kledingid (match aan kleding.id)
- sizeid (match aan kleding_sizes.id)
- number (aantal bestelde artikelen)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| SELECT kleding_sizes.size, COUNT(kleding_order_items.number) AS num FROM kleding_orders LEFT JOIN kleding_order_items ON kleding_orders.id = kleding_order_items.orderid LEFT JOIN kleding_sizes ON kleding_order_items.sizeid = kleding_sizes.id WHERE MONTH(kleding_orders.post_date) = 9 AND kleding_order_items.kledingid = 1 GROUP BY kleding_sizes.id ORDER BY kleding_sizes.sort ASC |
Met de bovenstaande query worden alle bestelde artikelen getoond, echter wil ik ook de maten van de NIET bestelde artikelen tonen. Ik ben er de hele morgen al mee aan het klooien en zie door de bomen het bos niet meer.
Want als ik zonder de MONTH() erbij de query uitvoer, dan krijg ik wel de niet verkochte kledingmaten erbij. De query zal op deze manier wel in orde zijn, alleen het is op diemanier niet mijn bedoeling.