Wifi last van stoorzender, maar wat dan?

Pagina: 1
Acties:

• topnotch
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-02-2023
Bij een klant heb ik een splinternieuwe Airport Extreme geïnstalleerd. Draadloos verbinden ging dermate moeizaam tot niet, zodat ik hem heb geruild voor een ander exemplaar, maar het maakt geen verschil. Het draadloos netwerk is soms wel en soms niet zichtbaar, op een meter afstand zelfs. Een paar meter verplaatsen helpt, dan staat ie midden in de studio, en zelfs dan loopt het nog erg moeizaam.
In een vergelijkbare situatie bleek een draadloze tv-zender (of hoe noem je zoiets) de boosdoener. De problemen waren hetzelfde en zodra de zender was uitgeschakeld waren de problemen opgelost. Nu kunnen we de bron van de storing niet vinden in zoiets als een tv-zender. Waar moeten we het zoeken?? :?

Verwijderd

Je weet wel zeker, dat het probleem niet bij de (evt defecte) draadloze adapter in de computer ligt?

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Kun je niet sniffen met iets als NetStumbler. Er moet iets zichtbaar zijn als het kan storen.

Verder heb je het over een studio. Wat voor studio ? zit er niet iets in de isolatie wat alle straling tegenhoud. Maak je gebruik van antennes ? Waar is de AP geplaatst ?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

raymonvdm schreef op donderdag 18 september 2008 @ 13:17:
Kun je niet sniffen met iets als NetStumbler. Er moet iets zichtbaar zijn als het kan storen.
Netstumbler gaat echt je storende magnetron niet laten zien hoor.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

In principe is alles in de 2,4GHz range verdacht, magnetrons, bluetooth, ...

Nederlands is makkelijker als je denkt

• topnotch
We hebben met meerdere computers (Apple MacBook Pro's) dezelfde problemen, maar in verschillende mate, dat wel. Verder is alles up-to-date enzo. Een magnetron staat niet 24 uur per dag aan, tenminste bij mij niet!

• topnotch
Het werkte nog het minst beroerd met de AP midden in de ruimte en gek genoeg een meter boven de grond

• topnotch
Oja, ook verschillende kanalen geprobeerd, maar geen verbetering

• topnotch
iStumbler gaf een signaal van 70-80% en een noise van 30-40% wat achterlijk hoog is lijkt me.

Verwijderd

Hebben jullie draadlose telefoons in huis? Met DECT, dat was toch ook 2,4GHz toch....

• synthdood
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-01 14:51
Ik heb hetzelfde probleem gehad en bij mij was inderdaad ook zo een draadloze TV zender de oorzaak (marmitek). Daar kwam ik door stom toeval achter doordat ik per ongeluk ergens een stekkerblok had losgetrokken waardoor die marmitek uit was gegaan. Ineens werkte wifi probleemloos en viel bij mij het muntje.

Als een van je buren zo een zender heeft dan kan je lang zoeken! Eigenlijk zou je een HF spectrum analyzer moeten hebben. Daar hang je dan een eenvoudige antenne aan en kijk of er iets gebeurt op of rond de 2.4 GHz. Alle digitale systemen (wifi, bluetooth, dect) zijn ontworpen om gezamelijk dezelfde frequentieband te kunnen gebruiken. Ze zenden dan ook niet continu uit, maar in korte bursts. Analoge systemen (zoals zo een tv zendertje) knallen gewoon in één keer de hele frequentieband dicht. Het zijn waarschijnlijk ook nog een vrij slechte zendertjes waardoor ze veel bandbreedte opsnoepen en dan zijn de digitale systemen kansloos.

Je hebt het over een studio. Wat voor studio is dat? Radio, TV, Muziek? Staat er misschien ergens een echte radio of TV zender? Een slecht afgestelde zender kan op spiegelfrequenties allerlei storing veroorzaken! Gebruik je misschien draadloze microfoons of draadloze hoofdtelefoons?

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-03 16:31
DECT is normaal niet de oorzaak, die heeft zijn eigen frequentieband (lager dan 2.4GHz, maar ik weet niet exact meer dewelke). Echter gebruiken (bijna) alle draadloze situaties tegenwoordig 2.4GHz, dus moet je zorgen dat je (en alle buren in 10-tallen m in de omtrek wanneer je in een appartement woont) geen draadloze koptelefoon, TV zender, weerstation (die zenden maar af en toe dus dat zou niet mogen storen) of soortgelijke gebruikt, tenzij je 5GHz wifi apparatuur (bv 802.11a) gebruikt.
Netstumbler zal niets laten zien omdat die alleen de wifi signalen toont, en niet de stoorsignalen; sommige netwerkadapters tonen niet alleen de signaalsterkte maar ook het ruisniveau en daarmee kun je wel duidelijk zien dat er een stoorzender bezig is.

• strikkert
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-01 12:09
Wij hebben hier op kantoor een vergelijkbaar probleem waar we de oplossing maar niet voor kunnen vinden.

Omdat we hier met variabele plekken werken, maken we alleen gebruik van wireless voor ons bedrijfsnetwerk. We hebben hier een linksys wireless router staan die het internet en netwerk verdeeld. Op een aantal plekken in het gebouw valt soms de wireless verbinding weg. Ik kan op deze plekken niets geks vinden met netstumbler.

Het gekke is dat op deze plekken soms helemaal geen draadloze netwerkverbindingen te vinden zijn, terwijl op een ander moment er meerdere draadloze netwerken te vinden zijn. Je kunt op deze moment dan geen enkel netwerk zien, of er verbinding mee maken. Sterker nog: op momenten dat de verbinding wegvalt, wil ook wel eens het beheerprogramma helemaal vastlopen. Dit gebeurt zowel met het standaard windows programma als met de beheerprogramma's van de hardware leverancier (Broadcom, linksys, het is allemaal hetzelfde)

Ik heb even geïnformeerd bij onze onderburen (we hebben 5 verdiepingen) en zij hebben hetzelfde probleem. Kan het zijn dat één van onze buren iets heeft wat onze verbinding zo verstoort? Zo ja, wat kunnen we hier aan doen?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Als het storende signaal zelf geen Wifi is, is het redelijk lastig om te detecteren. Er zijn op zich nog andere apparaten die binnen dit frequentie-spectrum werken (Blue-tooth, sommige DECT, etc). Maar eigenlijk zul je een spectrum-analyse apparaat met richt-antenne nodig hebben om te achterhalen waar het storende signaal vandaan komt.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Zoals kalizec het zegt.... alleen een spectrum analyzer kan het laten zien.

Misschien bij een Hogeschool of Universiteit even praten, voor een "praktijk oefening" voor de studenten? Ben jij ook mee geholpen, en hebben zij een real case meegemaakt.....

Haik

• strikkert
zou dat de enige fout-opsporingsmethode zijn?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je kan gewoon even bij de buren navragen of zij niet zo'n zender hebben en indien dat zo is, vragen of ze hem willen uitzetten zodat jij kan testen of het nu beter is.

• strikkert
er zijn nogal wat buren, ook een kantoorgebouw hiernaast die theoretisch de boosdoener kan zijn. Dat is dus mijn laatste redmiddel.

Wie zou moedwillig zo'n stoorzender plaatsen?

Verwijderd

Moedwillig vaak niet (tenzij je mot hebt met je buren en die nog 100% technisch onderlegd zijn in RF)...

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
inSSIDer, NetStumbler en andere tooltjes zijn aardig om Wifi / Wireless site surveys te doen.
Deze tooltjes gebruiken een RF radio van de laptop. Deze radio / Wifi chip is gebouwd om alleen Wifi te doen.
Ze kunnen dus alleen andere access points en Wifi clients detecteren. Hoe het radio spectrum er verder uit ziet hebben ze totaal geen idee van.

Optie 1 is een softwarematige spectrum analyzer en een losse RF ontvanger.
( Welke onafhankelijk is van de Wifi chip. )

Andere optie is gaan hobbyen met een hardware-matige spectrum analyzer.
Spectrum Analyzers op 2.4 of 5 GHz zijn redelijk dure jongens. ( Hoewel het alweer een tijdje geleden is dat ik er mee gespeeld heb... :) Dus prijzen zullen wel gedaald zijn. )

Bedrijven die profi Wifi netwerken installeren zoals van Cisco, Aruba en Symbol Motorola, gebruiken tools zoals AirMagnet om site surveys te doen. ( Dan heb ik het over Wifi netwerken met 50, 100, of meer access points. )

Je zou eens bij AirMagnet kunnen informeren of in Nederland partners die dit zouden kunnen doen. ( Aangezien de tools van AirMagnet zelf ook redelijk prijzig zijn. En ook al zou je het zelf doen, dan heb je geen kennis om dit te interpreteren. ) Benadruk telkens dat het om spectrum analyse gaat.
( Dus geen standaard wireless site survey. )

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Pagina: 1