• DaVaRiOuS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2022
Ik kom er even niet meer uit...

Wat is volgens jullie de beste keuze:

- Windows XP Home 32bits met 3gb intern geheugen
of
- Windows Vista Home Premium 64bits met 4gb intern geheugen

Deze keuze moet ik maken voor een PC voor videobewerking.
Videobanden moeten worden overgezet naar de PC en vervolgens moet dit worden gebrand.

het liefst heb ik 4gb intern geheugen maar aangezien een 32bits systeem geen 4gb herkent, maar max. 3,2gb is dit een nadeel.
Diegene voor wie de pc is bedoeld is Windows XP Professional 64bits (Engels) geen optie.
Moet Nederlands zijn, en deze is nergens meer te krijgen...

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
3.2 GB lijkt me genoeg om bestanden over te zetten en te branden. Het extra geheugen is wel handig als je met paketten zoals Premiere gaat werken. Maar ik vermoed dat de relatieve traagheid van Vista het 0,8GB verschil wel ongedaan maakt.

Je zou ook rekening kunnen houden met eventuele toekomstige beslissingen en hierdoor direct voor Vista gaan. Wat als je naar 8GB wilt upgraden, wat als er geen drivers meer voor XP uitkomen voor jouw hardware, software die alleen nog maar onder Vista werkt, als de updates voor XP stoppen etc.

• DaVaRiOuS
Noork schreef op donderdag 18 september 2008 @ 10:51:
3.2 GB lijkt me genoeg om bestanden over te zetten en te branden. Het extra geheugen is wel handig als je met paketten zoals Premiere gaat werken. Maar ik vermoed dat de relatieve traagheid van Vista het 0,8GB verschil wel ongedaan maakt.

Je zou ook rekening kunnen houden met eventuele toekomstige beslissingen en hierdoor direct voor Vista gaan. Wat als je naar 8GB wilt upgraden, wat als er geen drivers meer voor XP uitkomen voor jouw hardware, software die alleen nog maar onder Vista werkt, als de updates voor XP stoppen etc.
Daar zat ik dus ook al aan te denken...
Als Windows XP voorlopig nog jaren doorgaat met updates dan had ik voor XP gekozen..
En Windows Vista ben ik niet echt enthousiast over... en idd of ik nu Vista met 4gb heb of XP met 3.2gb maakt niet erg veel uit...

Maar gaat meer over de toekomst...
Wat je nu aangaf dat misschien in de toekomst nog meer geheugen geplaatst wordt kan idd zo zijn.
Maar XP 64bits ondersteunt geen 8gb geheugen?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
DaVaRiOuS schreef op donderdag 18 september 2008 @ 10:55:
Maar XP 64bits ondersteunt geen 8gb geheugen?
Vast wel, maar dat was niet jouw vraag toch. Je had het over XP 32bits vs. Vista 64 bits.

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:42

Zeror

Ik Henk 'm!

Nou een Vista licentie is zo gekocht. Dus waarom moeilijk doen. Als jij XP fijner vind om mee te werken, dan neem je toch gewoon XP en schakel je over een aantal jaar over op een nieuwere Windows.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

• DaVaRiOuS
Rakkerzero schreef op donderdag 18 september 2008 @ 10:59:
Nou een Vista licentie is zo gekocht. Dus waarom moeilijk doen. Als jij XP fijner vind om mee te werken, dan neem je toch gewoon XP en schakel je over een aantal jaar over op een nieuwere Windows.
Dat is geen optie... allemaal extra werk en uiteindelijk duurder.
Dus ik ga voor Vista!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Waarom is eigenlijk XP64 geen mogelijkheid, maar Vista64 weer wel?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• DaVaRiOuS
alt-92 schreef op donderdag 18 september 2008 @ 12:44:
Waarom is eigenlijk XP64 geen mogelijkheid, maar Vista64 weer wel?
Omdat die alleen te krijgen is in het Engels en dat is geen optie voor de gebruiker die het moet gebruiken.
Als jij weet waar dat wel kan.. hoor ik dat graag van je :*)

[ Voor 9% gewijzigd door DaVaRiOuS op 18-09-2008 14:35 ]

• alt-92
  • Niet online
Taal was me al duidelijk, het ging meer om de beschikbaarheid van x64 drivers voor die installatie dan ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• DaVaRiOuS
alt-92 schreef op donderdag 18 september 2008 @ 14:58:
Taal was me al duidelijk, het ging meer om de beschikbaarheid van x64 drivers voor die installatie dan ;)
drivers maak ik me geen zorgen over.
Komen toch alleen A-merken in dus die hebben vrijwel altijd ook 64bits drivers.

[ Voor 6% gewijzigd door DaVaRiOuS op 18-09-2008 15:10 ]

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

DaVaRiOuS schreef op donderdag 18 september 2008 @ 10:44:
het liefst heb ik 4gb intern geheugen maar aangezien een 32bits systeem geen 4gb herkent, maar max. 3,2gb is dit een nadeel.
die max 3.2gb is variabel. afhankelijk van je video geheugen. stop er eens een 64mb kaart in :D

Ook is de 4gb een software limiet btw.
Windows 2000 kan 8gb gebruiken (kernel en userspace beiden 32bit)
en er zijn nog andere trucs.
Waarom XP dat niet kan is marketing denk ik. vista 32bit sp1 kan het bv weer wel.

>.< >.< >.< >.<

• alt-92
  • Niet online
daft_dutch schreef op donderdag 18 september 2008 @ 21:49:
Waarom XP dat niet kan is marketing denk ik. vista 32bit sp1 kan het bv weer wel.
Nee, XP is een client OS wat een veel grotere installbase heeft op een veel grotere diversiteit aan hardware (en dus ook de navenante driversupport nodig heeft).
Een driver die niet LargeAddressAware is (m.a.w. netjes met >2GB om kan gaan) kan het leven wat veronaangenamen, vandaar dat met XP SP2 ook de HAL een hardcoded limiet heeft van 3.2GB aanspreekbaar geheugen.

Een Server OS draai je normaliter op hardware die HCL compliant is en waarvan de drivers wel netjes met 4GB+ om kunnen gaan.

Tenslotte heeft Vista SP1 ook nog eens dezelfde codebase als 2008 Server ten grondslag.

Pagina: 1