Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] NLA & SENS services nemen 100% CPU

Pagina: 1
Acties:

• InferisDCB
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08-2020
Ik heb een Netwerkcomputer met een apart probleem.
Elke seconde neemt de svchost de CPU volledig in gebruik (100%) en laat hem korte tijd later volledig met rust (2 á 3%) om vervolgens opnieuw te beginnen. Dit gebeurt in zo'n vaste cyclus dat ik het idee heb dat er een worm moet draaien, maar heb tot nog toe niets kunnen vinden.

Het systeem heeft bijna twee maand terug last gehad van Mallware, geïnstalleerd doordat de gebruiker een Video Codec aangeboden kreeg.
Deze is verwijderd en is niet meer terug gekomen, maar ik heb het idee dat het relevant kan zijn.

De handelingen tot nog toe:
  • Uitschakelen van de Taakplanner en de Update service om te kijken of deze de problemen veroorzaken... Nee
  • NetLimiter geplaatst om te kijken of er iets connectie zoekt met het internet... Nee (De klachten waren net na de installatie wel een uurtje weg, maar kwamen weer terug)
  • RegisterCleaner gedraait (CCleaner)... Geen oplossing
  • Met behulp van Fora uit gekomen op ProcessExplorer. Daarmee achterhaald dat de NLA- (Network Lacation Awareness) en SEN- (System Event Notification) services de veroorzakers zijn.
    Tijdens de eerste keer openen van ProcessExplorer waren de klachten overigens ook een minuut of 5 weg.
  • Windows Bestand controle gestart met behulp van "sfc /scannow", zonder success.
  • Via andere Fora uiteindelijk terecht gekomen op een MS-tool (fix_svchost.bat) die de DLLs opnieuw registreerd. Alvorens de gehele bat door te lopen op zijn acties, deze uitgeprobeerd. Dit loste het probleem niet op, maar zorgde er wel voor dat de schommeling van 0% naar 100% veranderde.
  • Ad-Aware en Spybot S&D; beiden een volledige scan laten maken, SS&D verwijderde een Zlob-trojan en SmitFraud.C maar het probleem werd niet opgelost.
  • AviraAV ResqueCD gedraaid, voor zijn Heuristische scan-engine. Deze heeft resten van de SmitFraud.C van het systeem verwijderd.
Mijn ideeën geraken op en krijg het idee dat er een Herinstallatie aan te pas moet gaan komen om het op te lossen. Het systeem staat echter op een kritieke plaats en is zo goed als onmisbaar. Zelfs tijdens het half uurtje voor de AV-scan stond er al een aardige rij aan orders te wachten.

Iemand nog ideeën of ervaring?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

My 2 cents:
Je bent meer tijd kwijt met het uitzoeken en troubleshooten dan dat je met een verse installatie besteed..
Zeker als je (zoals je gemerkt hebt) herhaaldelijk toch nog resten van infecties aantreft ben je beter af met een reinstall.

Desnoods pak je een verse machine die je direct daar neer zet, zodat het werk er minimaal onder te lijden heeft.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• InferisDCB
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08-2020
Ik heb wat onderzoek gedaan naar de functies van de verschillende services en nu de NLA uitgeschakeld.
Mocht iemand toch een reparatie van deze service weten hoor ik dat graag.
Ondertussen zoek en vraag ik ook nog even verder, want een herinstallatie lijkt op dit moment gelukkig niet nodig.