Welke tv voor kabel tv ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Hey iedereen

Ik ga verhuizen en moet een tv aankopen. Nu zullen we het houden bij analoge kabel tv. Ik vroeg me af wat de beste tv daarvoor is?

Full HD LCD
HD Ready LCD
Plasma

Ik heb hier en daar (maar op sommige plaatsen beweren ze dan weer het tegendeel) gelezen dat een plasma het best zou zijn. Ook heb ik gelezen dat HD Ready beter zou zijn voor kabel dan Full HD omdat het analoge beeld (met een lage resolutie) vergroot zou worden naar de resolutie 1920x..., wat resulteert in korrelig beeld. Ik had graag jullie raad gehad.

Mijn excuses voor het openen van een nieuw topic, maar ik heb al eens rondgezocht op het forum en ik vind tegensprekende meningen terug.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Om eerlijk te zijn zou ik toch meer aan de toekomst gaan denken. Is er niet gezegd door verschillende kabelmaatschappijen dat ze rond 2011 de stekker uit analoog willen gaan trekken?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• mooncat
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02-2022
Plasma, LCD heeft vierkante pixels waarbij je het heel erg gaat zien wanneer je niet op de native resolutie afspeelt, plasma daarentegen heeft ronde pixels waarbij je dat minder ziet.

Goede merken zoals panasonic, pioneer(wel duur!) hebben goede scalers die lagere signalen er iets mooier uit laten zien, maar HD wordt het niet

[ Voor 28% gewijzigd door mooncat op 18-09-2008 09:54 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Bij analoge TV staat of valt het beeld afhankelijk van de tuner die erin zit, en niet zozeer met de gebruike paneeltechniek.

Het HD ready verhaal lijkt me onzin. Alle huidige TV's bevatten meer pixels dan het SD beeld van de kabel, en in alle gevallen worden dingen uitvergroot. Als je dan ook nog bedankt dat je in de meeste gevallen bij HD bronnen geen verschil kan zien tussen HD ready en Full HD, zal dat bij SD beeld niet anders zijn.

Kortom: een zinvol antwoord is niet te geven, je zult dus zelf per mogelijke kandidaat moeten vaststellen of de analoge kwaliteit aan jou eisen voldoet.

En @hierboven: een plasma scherm heeft geen ronde pixels..

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 18-09-2008 09:55 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Lord_Nemesis
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 10:06

Lord_Nemesis

Wa oars?

Ronde pixels... Full HD plasma's van Panasonic (en misschien ook wel andere) hebben daarintegen wel rechthoekigepixels.

Daarnaastis de keuze heel erg simpel. Deze is en blijft persoonlijk.
Ik ben zelf erg weg van de Panasonic plasma's. Echter als jij zelf naar een winkel gaat en een aantal TV's gaat vergelijken kun jij het wel helemaal niks vinden. Enige juiste stap in jou geval; Ga naar een winkel en kijk wat jij het mooiste vindt (of dit nou plasma, LCD, fullHD of HDready is, maakt niks uit. Het gaat om JOU perceptie. Jij moet er immers naar kijken de komende jaren, niet de Tweaker die nu gaat roepen PLASMA!!! of LCD!!! enz.)

Veel succes!

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery

Verwijderd

Topicstarter
Er moet toch 1 technologie zijn die het beste beeld geeft voor ANALOGE KABEL TV.

In de winkel is het namelijk vaak het probleem dat de tv's niet goed ingesteld zijn en/of gebruik maken van verschillende bronnen, zodat niet te vergelijken valt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2008 10:30 ]

• PinkPanther1970
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-08 15:16
Lord_Nemesis schreef op donderdag 18 september 2008 @ 10:18:
Ronde pixels... Full HD plasma's van Panasonic (en misschien ook wel andere) hebben daarintegen wel rechthoekigepixels.
Ik dacht dat het net de HD-Ready schermen waren die rechthoekige pixels hebben...
Niet dat je daarvan iets ziet als je gewoon televisie kijkt.

IMHO, voor gewone kabeltelevisie gaat er niets boven een plasma HD-ready.

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

PoweRoy

funky!

Verwijderd schreef op donderdag 18 september 2008 @ 10:30:
Er moet toch 1 technologie zijn die het beste beeld geeft voor ANALOGE KABEL TV.
Naar mijn idee (panasonic) plasma.

Maar... wat is de beste auto :? Iedereen heeft andere voorkeuren.

[This space is for rent]

• PinkPanther1970
Trouwens, hoever zit je van de tv?

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk een meter of 3

• PinkPanther1970
Dan zou ik zeker voor HD-Ready gaan (of je moet een 50" of groter nemen).

Verwijderd

Topicstarter
32 inch lijkt me groot genoeg voor op die afstand

Wat ik me nog afvraag...is het waar dat een analoog signaal beter is op een HD Ready dan op een Full HD omdat het analoge beeld (met een lage resolutie) vergroot wordt tot een hogere resolutie bij Full HD dan bij HD Ready?

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2008 11:38 ]

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Tik een 2e hads breedbeeld TV op de kop voor een paar tientjes. Ze worden massaal verkocht nu door mensen die overstappen naar LCD. Dan kun je gelijk alvast sparen voor een LCD TV voor het moment dat je overgaat op digitale TV.

Analoge TV is minder mooi op een LCD dan op een beeldbuis.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

• PinkPanther1970
Er bestaat geen 32inch plasma.

Verwijderd

Topicstarter
Weet ik. Ik dacht aan een 32" maar als plasma nu echt zoveel beter is voor analoge tv, dan kan een grotere ook wel.

• GoblinGamer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-08 17:19
Jawel, LG heeft een paar 32" plasma's.
1 daarvan is niet hd-ready en wat ouder (32PC51). Er is nu een nieuwe die wel hd-ready is dacht ik. Typenummer moet ik even opzoeken (32PG6000).

[ Voor 1% gewijzigd door GoblinGamer op 18-09-2008 11:53 . Reden: Typenummer gevonden (32PG6000) ]

#Mobilecreators : voorstander van het maken van media met smart devices

Verwijderd

Topicstarter
Die 32PG6000, in welke prijsklasse zit die?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2008 14:15 ]

• GoblinGamer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-08 17:19
Verwijderd schreef op donderdag 18 september 2008 @ 11:55:
Die 32PG6000, in welke prijsklasse zit die?
ergens tussen de €600,- en €700,-.

#Mobilecreators : voorstander van het maken van media met smart devices

• PinkPanther1970
Je hebt gelijk, die had ik over het hoofd gezien.

Maar eh... ik zou wel heel ver wegblijven van LG.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:47
Gisteren m'n 36" Philips CRT verkocht en nog even ter demo aangesloten. Dus stond ie voor m'n nieuwe Pioneer plasma, die voor een recente tv best okay is. Welnu, het beeld van die CRT was dus véle malen mooier met analoge en digitale tv dan het nieuwe bakkie. Om te zeggen dat ik not amused was is een understatement. Verkoop was dan ook meteen rond. Beeld was scherper (goed te zien bij gezichten, stoppelbaardjes en zo veel mooier op de CRT), kleuren waren echter en de beweging vele malen soepeler.

Als je het nog even uit kan zingen met een (goede) CRT zou ik dat zeker overwegen. Tuurlijk, het zijn bakbeesten, maar voor SD-content in mijn optiek onverslaanbaar.

Nickname does not reflect reality

Verwijderd

Topicstarter
PinkPanther1970 schreef op donderdag 18 september 2008 @ 12:02:
Maar eh... ik zou wel heel ver wegblijven van LG.
Waarom?

• Brad Pitt
Verwijderd schreef op donderdag 18 september 2008 @ 10:30:
In volgorde van goed naar minder:

CRT > Plasma > LCD

<done>

• PinkPanther1970
Hebben redelijk veel last van inbranden en nagloeien en zijn, mijns inziens, de minst goeie keuze als je in de richting van plasma gaat.
Voor plasma zijn er eigenlijk maar drie merken waar je moet naar kijken: Panasonic, Samsung en enkele prijsklassen hoger Pioneer.

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 18:29
Wat je vergeet is dat er ook nog verschillende Plasma's zijn.
SDTV Plasma
HD Ready Plasma
Full HD Plasma

Het beste beeld voor analoog/SDTV geeft een SDTV plasma, alleen zal je die moeilijk kunnen vinden. Ik zou daarom gaan voor een HD Ready Plasma en wel voor de Panasonic TH-37PX80.
Falcon schreef op donderdag 18 september 2008 @ 09:40:
Om eerlijk te zijn zou ik toch meer aan de toekomst gaan denken. Is er niet gezegd door verschillende kabelmaatschappijen dat ze rond 2011 de stekker uit analoog willen gaan trekken?
Dan nog zal je via je digitale ontvanger waarschijnlijk veel SDTV kijken.

[ Voor 40% gewijzigd door Chilly_Willy op 18-09-2008 12:24 ]

Coïtus ergo sum

Verwijderd

Topicstarter
Is een plasma nog altijd het beste voor analoog? Beter dan LCD?

Ook lees ik hier en daar dat HD Ready voor analoog beter zou zijn dan Full HD aangezien gewone kabel een lage resolutie heeft. Op een Full HD zou dit beeld dan verder uitvergroot moeten worden (namelijk tot 1920 x 1080) dan op een HD Ready (1280 x 720). Klopt ook dit?

• Brad Pitt
Nee, CRT is het beste.

Ja, plasma is "beter" dan LCD voor SD-content.

Ja, moet meer worden opgescaled, maar is niet "dus" slechter. Ligt aan de scaler.

[ Voor 95% gewijzigd door Brad Pitt op 18-09-2008 14:22 ]

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Waarom wil je het perse bij analoge kabel houden dan? Digitaal kost via de kabel over het algemeen geen cent meer. Alleen de prijs van een decoder, die je ook al vanaf een paar tientjes hebt.

En als de keuze tussen een 32"LCD is en een 37"Plasma kan je niet zonder meer zeggen dat plasma beter is. Het kleinere scherm maakt het beeld sowieso al scherper. Sowieso is het toch echt per TV enorm verschillend. LG plasma is bijvoorbeeld behoorlijk gevoelig voor inbranden, en de LCD's met 100hz hebben weer een erg soepel beeld. Full-HD zou ik sowieso niet aanschaffen als je er echt alleen maar SD-content (TV, DVD) op bekijkt. Daar heb je eerder last van dan dat het een voordeel is.
Reviews lezen, paar modellen selecteren die je voorkeur hebben, in de winkel gaan kijken, kopen. Dat zijn een beetje de stappen die je moet nemen.

[ Voor 10% gewijzigd door Shiver23 op 18-09-2008 14:24 ]

PSN: Shiver23

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:54

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Nee dat maakt niet uit; ja Full HD schermen hebben meer pixels maar de totale beelddiagonaal blijft gelijk. Dat geldt zelfs nog voor CRT <-> HD ready LCD...

Wat het het geval is bij Full HD schermen is dat die dus per inch meer pixels hebben (bij gelijke diagonaal) en dus IN THEORIE scherper zouden moeten kunnen zijn.

In de praktijk zul je geen verschil zien.

Verwijderd

Topicstarter
Shiver23 schreef op donderdag 18 september 2008 @ 14:24:
Waarom wil je het perse bij analoge kabel houden dan? Digitaal kost via de kabel over het algemeen geen cent meer. Alleen de prijs van een decoder, die je ook al vanaf een paar tientjes hebt.
Omdat in het dorp waar we gaan wonen je geen digitale tv van Telenet kan krijgen. En satelliet mag niet.

• Lord_Nemesis
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 10:06

Lord_Nemesis

Wa oars?

Satelliet MAG niet?? Waarom zou dat niet mogen? dat is toch een eigen keuze?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery

Verwijderd

Topicstarter
Omdat het een huurappartement is, en we geen gaten mogen boren.

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

PoweRoy

funky!

Verwijderd schreef op donderdag 18 september 2008 @ 16:40:
Omdat het een huurappartement is, en we geen gaten mogen boren.
Is het niet zo dat je het in de oude staat moet afgeven (Bij einde huurcontract) dwz gat weer dichtstoppen? Nergens ventilatie gaten ofzo?

[This space is for rent]

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09 23:19
Volgens mij kun je toch het beste zelf gaan kijken. Ik heb heel lang gewacht met het kopen van lcd/plasma omdat ik van mening was dat de beeldkwaliteit voor kabel-tv zo slecht is. Ik ben bij toeval een philips lcd (42") tegengekomen in een winkel die het verrassend goed weergaf, en heb hem dezelfde dag nog gekocht. Ben al meer dan een jaar super tevreden met dat ding, ook als ik via de kabel gewone sd uitzendingen aan het kijken ben.

Waarschijnlijk ten overvloede, maar: de ene lcd is de andere niet, en plasma is niet per definitie mooier dan lcd. Ik heb plasma's gezien die heel mooi beeld geven, maar ook plasma's met lelijk beeld. Bij de afdeling lcd kom je meer troep tegen, vooral in de lagere prijsklasse. Wat ik sommige samsungs (42"<€1000,=) zie presteren is zonder meer ondermaats te noemen.

Maar kwaliteit is hier zeer persoonlijk. Wat een ander prachtig vindt, vind jij misschien lelijk. Waar ik me mateloos aan erger valt jou misschien niet eens op en andersom. Als ik mijn oude crt er naast zet is het beeld op mijn lcd in mijn ogen beter.

"Houd wel goed rekening met de kijkafstand. Als ik kabel tv kijk ziet het er van een afstand van anderhalve meter dus niet zo heel goed uit, maar ik zit op de bank op zo'n 3 meter afstand, en het beeld is echt prachtig. Elke beeldschermdiagonaal heeft wel zijn eigen kijkafstand, hou hier dus goed rekening mee. Voor dvd's is dit minder belangrijk (bij 576p weergave) en bij HD-content heb je er helemaal geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pianoman schreef op donderdag 18 september 2008 @ 20:24:
Volgens mij kun je toch het beste zelf gaan kijken. Ik heb heel lang gewacht met het kopen van lcd/plasma omdat ik van mening was dat de beeldkwaliteit voor kabel-tv zo slecht is. Ik ben bij toeval een philips lcd (42") tegengekomen in een winkel die het verrassend goed weergaf, en heb hem dezelfde dag nog gekocht. Ben al meer dan een jaar super tevreden met dat ding, ook als ik via de kabel gewone sd uitzendingen aan het kijken ben.
Welke philips is dat? Misschien is er een 32" versie van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Ga je die ongezien kopen dan ja? Misschien toch eens tijd ondertussen om gewoon zélf te gaan kijken wat je het mooiste vindt? Begint beetje zinloos te worden deze discussie hè. De één vindt zus mooier, de ander zo. Gewoon gaan *kijken* en kopen wat *jij* het mooiste vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga zeker zelf gaan kijken. Maar ik wil wel achtergrondinformatie hebben en ook een shortlist van enkele modellen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToWi1989
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 18:51
Voor analoog kun je net zo goed een CRT nemen...

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09 23:19
Ik heb een Philips 42PF7621, een model uit 2006 of 2007. Maar wat Bradd Pitt ook al aanhaalt, ga liever zelf kijken. Het klopt dat de tv's vaak matig zijn aangesloten in de winkel, maar dat kan juist wel een heel goed beeld geven van wat de tv doet met zo'n antennesignaal. Bij de mediamaerkt staan alle tv's op hetzelfde kanaal, via de coax aangesloten. uitstekend om te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf vind ik het ook een lastig vraagstuk, hd ready of full hd. Ik denk dat je er nooit uitkomt.

Zelf heb ik ook analoog signaal, hiervoor is een ziggo smartcard onderweg en ik koop los een decoder. Dit omdat de standaarddecoder niet overal goed wordt beoordeeld...

Ik durf een lcd niet aan omdat deze een slecht analoog signaal nog slechter weergeeft dan een plasma, dus is de vraagstelling van mijn zijde:

Als ik de keuze heb tussen een full hd (1900 x .. pixels) en een hd ready (1080 x ... pixels) aansluit op een analoog signaal - met hd van ziggo en een gemiddelde decoder - Welke van deze twee heeft meer moeite met een slechter signaal ?

Ik meende dat het signaal wat je binnenkrijgt niet eens ten volle kunt zien op een hd ready, dus zou dat betekenen dat een full hd nog meer moet ''rekenen'' of downscalen (?) om een relatief goed beeld te krijgen ...

Hieruit zou ik opmaken dat je met een hd ready beter zit omdat je toestel dan minder data hoeft te veranderen
(sorry voor mijn jip en janneke taal, maar ik bekijk het puur als leek op dit gebied)

Zelf wil ik gaan voor 42'' en ik zit er 3 meter vanaf...... qua prijs maakt het weinig uit of het een hd ready of full hd is.
Pagina: 1