Toon posts:

[Sysfan] Warme lucht wegblazen of koele lucht aanzuigen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik graag een stille computer wilde, heb ik mijn onderdelen gekozen op zo weinig mogelijk geluidsproductie. Momenteel is mijn CPU-fan (Scythe Katana II op een Intel C2D E6420) het enige onderdeel dat een fan heeft. Mijn voeding is namelijk een fanless model van Silverstone.

Op de voeding brandt op de achterkant een rood ledje, wat zoveel betekent als dat de voeding het te warm vindt. Hoog tijd om daar iets aan te doen, maar ik weet even niet wat de beste aanpak is. Ik heb namelijk een 12cm sysfan in huis, maar op dit moment niet aangesloten. Ik kan hem op twee manieren in de kast plaatsen: op de ene manier zuigt hij (relatief) koele lucht van buiten de kast aan en blaast hij die naar binnen, en op de andere manier blaast hij de hete lucht vanuit de kast juist naar buiten.

Wat is volgens jou de beste manier om de sysfan te plaatsen? Mijn gevoel is de tweede optie, omdat ik drie harde schijven (500 GB Samsung) in mijn systeem heb en het me verstandig lijkt om al die warmte gewoon naar buiten te blazen. Immers, wanneer er koele lucht wordt aangezogen, waar moet die warme lucht dan naar toe?

Ik kijk uit naar jullie mening. :)

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 11:40
Case fan is altijd handig om te gebruiken.

Denk aan HDD's MEM bankjes, Video kaart. die genereren ook erg veel warmte in je kast.
Somige PC willen niet eens netjes draaien als alleen de CPU een fan heeft.

Zet een tunnel op 1 Fan naar binnen blazen, an a de voorkant 12CM fan.
1 fan die aan de achterkand naar buiten blaast 12CM fan.

Dat zou zomaar 12 graden kunnen schelen waardoor je Voeding ook weer zijn zweet bandjes af kan doen.

Wil je een zo stil mogelijk systeem?? Dan moet je goed kijken naar hoe de fan's zijn gelagerd. en min/max fan speed. inc controller kan je zelf de speed en geluids productie instellen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:11
Het is het best om een lichte onderdruk te hebben. Daarom dus een extra outtake fan :)

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Als je er maar 1 hebt gebruik hem dan als outtake, mocht je nog een 2e erbij krijgen die kan je voorin als intake zetten.
Zo worden ze vanuit de fabriek vaak ook geconfigureerd.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Mee eens, bij onderdruk wordt de warmte overal vandaan getrokken terwijl er bij overdruk kans is dat er plekken zijn waar de warme lucht stuwt en niet meer weg kan. M.a.w. monteer de fan bovenin aan de achterzijde en laat hem naar buiten blazen. Trillingen van de fan kun je voorkomen door hem in rubber te monteren i.p.v. koud tegen de kast.