Socket940: ijzeren plaatjes verwijderen

Pagina: 1
Acties:

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoihoi

Ik heb hier een mobo waar de ondersteuningsplaten achter de sockets (aan de andere kant van het mobo) 2 jaar op hebben gezeten met zware koelers erop.
Die plaatjes zitten dus muurvast, en ik wil ze graag loskrijgen (ivm andre koeler).

Hoe pak ik dat nou aan zonder het mobo te slopen? Schroevendraaier eronder lukt een beetje, maar te weinig (ben bang printbanen te slopen). Verder zit er ook SMB prut aan de achterkant van het mobo, rond de sockets... dus ook al niet fijn.
Drukken vanaf de socket-kant werkt niet.

Het is een duur mobo (500E ongeveer), dus invriezen (helpt dat hier?) doe ik liever niet.

Googlen: prima, maar ik heb geen idee hoe de andere kant van de retention-bracket heet.

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 17-09-2008 23:55 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Wat voor plaatje bedoel je? Gewoon dat plaatje dat de retention bracket vast houdt? De 2 schroefjes van de retention bracket losschroeven zou bij mijn weten voldoende moeten zijn om de backplate er af te halen. Als je verder geen schroefjes meer ziet zitten zou je gewoon een beetje kunnen draaien en wrikken om hem los te krijgen, zou moeten kunnen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Nou deze hadden (meen ik) een plaklaagje (stickertje dat je af moest trekken) erop. Het zijn idd die plaatjes.
Het gaat om een supermicro h8dc8 trouwens, maar dat is niet echt relevant.

Retention bracket is uiteraard al lang los ;).

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 18-09-2008 00:02 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 23:00

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Bij MSI Neo2 939 mobo's zitten ze ook muurvast. Ik heb 'm toendertijd eraf gekregen door bijzonder hard te drukken op het gedeelte wat door het moederbord steekt, waar je de schroeven in draait zeg maar...

Kun je 'm verhitten zodat de plakstrip wat vloeibaarder wordt? Natuurlijk niet blijven verhitten zodat het SMD spul los laat... ;)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Mja verhitten doe je niet 1-2-3 met een dual CPU e-atx plank.
Hetelucht-soldeerbout kan evt wel, maar lijkt me niet echt slim.... de plank is te duur om mee te klooien.

Drukken, ja al geprobeerd. Wil niet echt met de hand (durf ook niet een pons en hamer te pakken oid).

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 17 september 2008 @ 23:54:
Het is een duur mobo (500E ongeveer), dus invriezen (helpt dat hier?) doe ik liever niet.
Het help om te zeggen waarmee de bracket vast zit.

Verder kan je hardware prima invriezen. Zo heb ik een keer een HD gered die een gecrashed was. Hij deed het maar een uurtje maar lang genoeg om belangrijke data eraf te halen. Wel vacuum vorpakken hoewel het toch niet gaat werken.

Wat je wel kan doen is om de plank in de oven te doen op 80 graden. Uiteraard de temperatuur meten met een oventhermometer want de thermostaat van de oven is NOOIT accuraat. Het moederbord zet uit en de bindingen worden soepeler.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Wat je kunt proberen is duwen aan de kant van de socket (nooit iets tussen het mobo en de plaat zetten, daarmee gaat het zeker kapot) terwijl je wat wasbenzine aan de achterkant in de gleuf tussen het mobo en de plaat gooit. De wasbenzine heft de lijm op waardoor de plaat er makkelijk af moet komen.

Duw ook niet op allebei de pinnen tegelijk, gewoon op 1 drukken zodat ie eraf komt, daarna pas op de andere gaan drukken.

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Pak een föhn, verwarm het plaatje een beetje en draai dan het plaatje voorzichtig los?
Pagina: 1