Slechte 7950GX2 performance na cold-boot, niet na warm-boot

Pagina: 1
Acties:

• JDnAJ
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-12-2009
Hoi allemaal :)

Ik ben recentelijk achter een heel raar probleem met mijn GF7950GX2 gekomen. Ik heb de kaart nu zo'n twee jaar en ik denk dat het probleem pas ongeveer een week geleden begon.

Na een cold-boot (van een power off situatie) draait de kaart 3D applicaties met hele slechte framerates, zoals 5-10 fps. Na een warm-boot ("Restart" vanuit Windows) draait de kaart normaal, zoals 25-30 fps in een bepaald spel.

Ik heb PC Mark 05 na een cold-boot en na een warm-boot gedraaid en er is één significant anders resultaat. De test "2D - Graphics Memory - 64 Lines" gaat van 1600 fps naar 700 fps. Hierdoor denk ik dat om de een of andere reden niet al het geheugen op de kaart goed werkt na een cold-boot. Aangezien het probleem niet willekeurig is en telkens opnieuw kan worden gereproduceerd, denk ik dat het hier gaat om een software probleem.

Ik heb beiden de laatste officiële drivers (175.19) en één versie terug (169.21) geprobeerd. De resultaten zijn hetzelfde.

Weet iemand toevallig wat er hier aan de hand kan zijn en mogelijk hoe ik het kan oplossen?

Alvast bedankt!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:19

M2M

medicijnman

misschien dat je voeding oud begint te worden. Als de voeding koud is gewoon niet genoeg stroom kan leveren, en de kaart terug schakelt naar een lagere frequentie (en daar blijft hangen, met een FPS drop tot gevolg). Test dus het liefst even de spanning van je voeding vlak na een cold boot, tijdens een game / 3dmark na een cold boot en het bovenstaande onder een iets warmere boot. Het liefst de spanning meten met een multimeter, of eventueel gebruik maken van je bios (cold en hot boot) of een windhoos proggie. de 12 en 5 volt lijnen meten via een molex stekkertje. Als je verschillende 12V lijnen hebt (een voeding die ze scheidt), neem dan de 12 volt lijn waar je videokaart op zit. Deze waarden mogen eigenlijk niet meer dan 10% afwijken.

edit: test ook even de cpu met superPI mod 1.5, zowel cold als heet.

[ Voor 23% gewijzigd door M2M op 18-09-2008 11:23 ]

-_-

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
M2M, het kan natuurlijk ook aan zijn videokaart liggen. Hier had ik een video kaart die niet wilde booten na cold-boot. Als je echter dan even wachtte (minuut of 5) en de computer dan rebootte, dan werkte de kaart perfect!

• M2M

M2M

medicijnman

alex3305 schreef op donderdag 18 september 2008 @ 22:49:
M2M, het kan natuurlijk ook aan zijn videokaart liggen. Hier had ik een video kaart die niet wilde booten na cold-boot. Als je echter dan even wachtte (minuut of 5) en de computer dan rebootte, dan werkte de kaart perfect!
uiteraard kan de videokaart langzaam stuk aan het gaan zijn. Het nadeel is alleen dat je aan een videokaart zo weinig kunt testen / meten / uilezen. Daarnaast, vaak als een videokaart stuk is heb je of last van zwart beeld, of artefacts of rake vegen / strepen op je scherm. Meestal gaat de wordt de performance niet gehalveerd tenzij je echt iets essentieels in je systeem verandert hebt, of de voeding kan niet genoeg stroom leveren.
Aangezien voedingen soms moeilijk kunnen doen als ze nog koud zijn (niet genoeg spanning kunnen leveren) en de processorsnelheid ook van belang is in de 3dkaart performance, leek het mij verstandig om er eerst zeker van te zijn dat de omgeving van de videokaart uitgesloten is, en vervolgens de videokaart als schuldige aan te wijzen.

-_-

• JDnAJ
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-12-2009
Bedankt voor jullie input! Hier heb ik wat resultaten van de voorgestelde testen:

Voltages: vrijwel indentiek in alle situaties en zeker binnen de marges (ook volgens Intel Desktop Utilities monitoring).
Temperaturen: idem.
superPI: idem.
3D Mark 06: gemiddeld 5-10 fps lager in alle testen bij een cold-boot.

Nog een belangrijk detail wellicht: er zit geen verschil bij mij in een cold-boot nadat de PC de hele nacht heeft uitgestaan, en een cold-boot nadat de PC bijvoorbeeld een paar uur heeft staan werken. Elke vorm van cold-boot toont het probleem en het lijkt me dat de PC niet zo snel kan afkoelen weer.

De computer winkel kwam met het idee om gewoon eens Windows opnieuw te installeren, maar als ik dat al doe moet dat even wachten: ik heb nu geen tijd voor de downtime ;)

• M2M

M2M

medicijnman

JDnAJ schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 11:36:
Bedankt voor jullie input! Hier heb ik wat resultaten van de voorgestelde testen:

Voltages: vrijwel indentiek in alle situaties en zeker binnen de marges (ook volgens Intel Desktop Utilities monitoring).
Temperaturen: idem.
superPI: idem.
3D Mark 06: gemiddeld 5-10 fps lager in alle testen bij een cold-boot.

Nog een belangrijk detail wellicht: er zit geen verschil bij mij in een cold-boot nadat de PC de hele nacht heeft uitgestaan, en een cold-boot nadat de PC bijvoorbeeld een paar uur heeft staan werken. Elke vorm van cold-boot toont het probleem en het lijkt me dat de PC niet zo snel kan afkoelen weer.

De computer winkel kwam met het idee om gewoon eens Windows opnieuw te installeren, maar als ik dat al doe moet dat even wachten: ik heb nu geen tijd voor de downtime ;)
anders installeer je toch gewoon even tijdelijk een dual boot? als je xp draait gaat dat redelijk eenvoudig, en in bijna alle gevallen heb je niet eens een extra HD nodig. Gewoon een nieuwe map selecteren tijdens de installatie van xp, en je krijgt automagisch een dual boot. (wel even inlezen en toch maar wat backups maken...)

-_-

Pagina: 1