Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[spreadsheet]Cel mee laten tellen (of niet) adhv andere cel

Pagina: 1
Acties:

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Hoe doe je dit?

In rij A staat beschrijving, in rij B de prijzen en in rij C kan een waarde gezet worden. Nu wil ik alle waardes optellen van rij B (normaal gewoon met =Sum(B4:B) ) maar dan mogen alleen de cellen meegenomen worden wanneer iets in rij C (zelfde kolom) staat. Ik heb al zitten kijken naar de IF(...) maar daar kom ik ook niet mee uit.

Geen idee hoe & waarop ik moet zoeken overigens.

==
hoi

• JohnD
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:30

JohnD

Bernd

je kan eventueel in D een "als" formule gebruiken om te bepalen of er bij C iets is ingevuld en dan vervolgens de waarde van B in D zetten. Dan tel je de waardes van D op en verberg je kolom D.

Fear thy name as hell awakens
FKA SunStorms_Sletje

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:27
SUMIF()

Verwijderd

Edit:
Verdomd! Handige functie is dat. Zou in een aantal sheets die ik heb gemaakt wat onnodige extra rijen/kolommen schelen.

Als rij A,B en C respectievelijk overkomen met rij 1,2 en 3 in Excel (en er in totaal A t/m N prijzen zijn) dan geldt de volgende formule:

=SOM.ALS(A3:N3;">0";A2:N2)

Blij dat ik ook nog heb meegekeken in het topic! :)

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2008 08:53 ]

• JohnD
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:30

JohnD

Bernd

offtopic:
weer wat geleerd vandaag ;)

[ Voor 21% gewijzigd door JohnD op 18-09-2008 09:14 ]

Fear thy name as hell awakens
FKA SunStorms_Sletje

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

CSA => OFF

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Eusebius
  • Niet online
Mn uitprobeersel in Google Docs. http://spreadsheets.googl...8mOnRJQFpzbJw&output=html Leuk om mee te spelen. sumif werkt volgens =SUMIF(BEREIK; CRITERIA ; TOTAALBEREIK)

code:
1
=SUMIF(C1:C; ">*" ; B1:B)

Als er *iets* in C staat, neem dan B mee

Stapje hoger nu :)
code:
1
2
=SUMIF(C1:C; "len"; B1:B)
=SUMIF(C1:C; "wil"; B1:B)

Eerste telt alleen op als er in C len staat, tweede als er wil staat in C

Nog een stapje hoger. Lukt me nog niet :(
Als er in kolom C zowel len als wil staat, lukt het me niet om deze te selecteren. Het lijkt wel alsof het criteria voor 100% moet overkomen. Wildcards worden niet herkend.

==
hoi

Verwijderd

Volgens mij bestaan daar weer de functie VIND.SPEC() voor, al heb je dan niet meer een oplossing zonder extra (verborgen) kolommen te maken. Excel kan dit vast makkelijker, ik zou alleen niet weten hoe.

Maar is het voor jouw doeleinden niet genoeg om de som te maken als er iets ingevuld is, ongeacht wat het is?

• Eusebius
  • Niet online
Het was meer voortborduren op wat ik hier las & toepas. De casus is dat ik geld tussen posten mag verdelen en dat elke post maar 1 'tag' krijgt. In de spreadsheet worden alle tags opgeteld, gekeken of het niet teveel is, overzicht weergegeven per post etc etc.
En zoals het tags betaamd, wil ik graag weten of je per cel ook meerdere tags kunt toevoegen. Niet dat het nu gelijk nodig is, maar handig om te weten wel ;)

==
hoi

Verwijderd

Voor andere bewerkingen lijkt het me overigens handig om die standaard tags sowieso in een andere kolom te plaatsen (tenzij het natuurlijk om heel veel verschillende tags gaat).

Evengoed ben ik benieuwd naar een oplossing. Ik vind het altijd wel leuk om meer te leren over de mogelijkheden die Excel biedt.

• Eusebius
  • Niet online
Gevonden via groups.google.com (let wel, is dus voor spreadsheet in Docs. Neem aan dat dit ook werkt in Excel)

Zoek "a"
Please try this workaround to look for "a" as part of a string:
=FILTER( A1:A100 ; SEARCH( "a" ;B1:B100 )
i.e. when using the filter to add the values that fit:
=SUM(FILTER( A1:A100 ; SEARCH( "a" ;B1:B100 ))

Other *filters* you can use are e.g.:
Zoek a en b
On some occasions you ay want to look for the occurence of both "a"
AND "b", if such is the case use:
FILTER( A1:A100 ; SEARCH( "a" ;B1:B100 ); SEARCH( "b" ;B1:B100 )
or
FILTER( A1:A100 ; SEARCH( "a" ;B1:B100 ) * SEARCH( "b" ;B1:B100 )
Zoek a of b
On other occasions you may want to look for the occurence of either
"a" OR "b" or both, for which you can use:
FILTER( A1:A100 ; IFERROR(SEARCH( "a" ;B1:B100 );0) +
IFERROR(SEARCH( "b" ;B1:B100 );0) )
Zoek niet a
And finally sometimes you may be looking for those occurences NOT
containing "a" :
FILTER( A1:A100 ; ABS(SIGN(IFERROR(SEARCH( "a" ;B1:B100 );0))-1) )

==
hoi

Pagina: 1