Toon posts:

Reactie omhoog en omlaag 'tikken'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil niet een nieuw onderwerp starten en daarom hier mijn idee om iets aan de taalfouten te doen:

Maak een extra knop bij elk reactie (bijv. naast het score-icoontje) waarmee elke ingelogde tweaker één `tik' kan geven.

Dit `tikken' lijkt een beetje op hetgeen ze op Hyves gebruiken, alleen doe je dit zonder tekst. (Of juist wel, als je de mensen de kans wilt geven zich te verklaren!)
Vervolgens kun je hier (onafhankelijk van het huidige mod-systeem) de gebruikers waarschuwen als ze over een bepaalde periode te veel tikken krijgen.

Je zou de waarde van een individuele tik kunnen bijstellen a.h.v. een soort van Bayesiaanse filter, waarbij je zou kunnen evalueren ...::
  1. wat de persoon die de tik geeft zelf aan tikken heeft ontvangen
  2. wat het tik-patroon van deze persoon is; relatief veel (roekeloos) of juist weinig (zorgvuldig)?
  3. hoeveel tikken er gegeven zijn op dezelfde reactie door mede-tweakers
Als je vervolgens een tijd na het plaatsen van een reactie (bijv. 48 uur) kijkt wat de hoeveelheid en de gemiddelde bijgestelde waarde is, kun je ook een terugkoppeling plegen naar de mensen die getikt hebben.
Op die manier krijg je een dynamisch systeem, waarbij de waarde van tikken van kwaadwillende of zeikerige personen naar beneden wordt bijgesteld en van serieuze mensen naar boven.

En wat betreft het belonen van mensen die goed presteren: Je zou iedereen een procentuele score of gewoon een sterretje kunnen geven. Als dit goed zichbaar is bij elke reactie die een tweaker plaatst, heeft het vast een positief effect!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het klinkt heel tof enzo. Maar welk probleem los je hier mee op? Is er een probleem die zo'n complexe oplossing nodig heeft?

🌞🍃

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is dit niet precies wat het huidige modsysteem al min of meer doet? Er draait een modbot mee die moderaties in de gaten houdt. Bij te grote afwijkingen grijpt het ding netjes in en worden modrechten ingetrokken.
Het 'tikken' is niet meer nodig, er wordt simpelweg gekeken naar de afwijking van jouw moderatie en de moderaties van alle anderen. Doordat meerdere mensen in een thread modden komt er automatisch een afwijking.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik zie eigenlijk ook niet in wat voor voordelen dit tiksysteem heeft? Volgens mij maak je de boel alleen nog maar onnodig gecompliceerder.

Verwijderd

Dan krijg je een beetje het DIG effect waar reacties op mening worden getikt. Bij een RIAA onderwerp op DIG krijgt een reactie als "RIAA is the mafia" al snel een 1000 tal +1 en een meer genuanceerde reactie krijgt een heleboel -1 tikken. Juist het huidige mod systeem is goed omdat reacties op inhoud worden beoordeeld en niet of je het er wel of niet mee eens bent. Dit is niet altijd even makkelijk voor de moderator, maar is in mijn ogen toch een stuk beter dan het "tik" systeem. Het tik systeem zet ook de deur open naar fanboy moderaties waar je hordes Apple/MS/AMD/nVidia fans gaan krijgen die positieve en negatieve reacties massaal op +1 of -1 gaan tikken. Dat schiet niet op.

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

asjeblief zeg... kudos introduceren op tweakers is echt not done

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ik begrijp het probleem ook niet geheel. Wat los je ermee op? Is dit hele idee bedoeld voor mensen die typefouten maken?

Het lijkt eigenlijk verdacht veel op de moderatie- en karmasystemen zoals die nu al geïmplementeerd zijn. :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Verwijderd

Topicstarter
Dit idee is puur en alleen om type- en stijlfouten tegen te gaan.

Het heeft niets te maken met de feitelijke inhoud dat een bericht tot doel heeft over te brengen! De poster krijgt alleen een aparte score voor de `schrijfstijl' die aangeeft hoe zijn of haar reacties worden gewaardeerd door lezend Nederland/Belgie.
Het leek me een vriendelijke methode om de taalfouten te verminderen.

Overigens: ik wil absoluut niet zeuren over de website! Ik denk over dit soort dingen na, in de hoop dat dit iets voor de website kan betekenen. Puur idealistisch: als nieuwe generaties met correct Nederlands in aanraking komen, ben je denk ik goed bezig!

Ik schaam me er niet voor: soms twijfel ik hoe iets geschreven wordt en dan zoek ik rustig even de juiste spelling op, ongeacht de tijd die dat kost.
Met een vriendelijk tik-systeem nemen hopelijk meer mensen de moeite hun reactie te controleren. En daarnaast heb je het domino-effect: "Goed voorbeeld doet goed volgen!"

Natuurlijk besef ik dat een website verrijken met zo'n systeem bloed, zweet en tranen kost. Maar als dit op een van de huidige systemen lijkt, kost het hopelijk relatief weinig tijd om het te implementeren. Natuurlijk wil ik niets afdwingen en hoop alleen dat dit idee mogelijk iets kan betekenen.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik denk niet dat men hier zoveel waarde aan correct spellen hecht dat er punten voor uitgedeeld moeten worden. Het is wel zo fijn dat men fatsoenlijk spelt en redelijk te lezen posts schrijft, maar beoordelingen op basis van schrijfstijl? Nee, dat gaat mij persoonlijk echt te ver.

Je hebt wel gelijk wat betreft taal, maar hier technische maatregelen voor treffen wekt alleen maar irritatie op. :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar ik denk eerlijk gezegd dat als mensen onbegrijpelijk posten, ze toch wel naar beneden gemod worden. Als er hier en daar een spelfout zit valt dat best mee. En eerlijk gezegd zit ik er niet echt op te wachten dat mensen mijn spelling gaan beoordelen, het lijkt me alleen maar reden om offtopic discussies aan te gaan.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 18 september 2008 @ 22:20:
Dit idee is puur en alleen om type- en stijlfouten tegen te gaan.

Het heeft niets te maken met de feitelijke inhoud dat een bericht tot doel heeft over te brengen! De poster krijgt alleen een aparte score voor de `schrijfstijl' die aangeeft hoe zijn of haar reacties worden gewaardeerd door lezend Nederland/Belgie.
Het leek me een vriendelijke methode om de taalfouten te verminderen.

Overigens: ik wil absoluut niet zeuren over de website! Ik denk over dit soort dingen na, in de hoop dat dit iets voor de website kan betekenen. Puur idealistisch: als nieuwe generaties met correct Nederlands in aanraking komen, ben je denk ik goed bezig!

Ik schaam me er niet voor: soms twijfel ik hoe iets geschreven wordt en dan zoek ik rustig even de juiste spelling op, ongeacht de tijd die dat kost.
Met een vriendelijk tik-systeem nemen hopelijk meer mensen de moeite hun reactie te controleren. En daarnaast heb je het domino-effect: "Goed voorbeeld doet goed volgen!"

Natuurlijk besef ik dat een website verrijken met zo'n systeem bloed, zweet en tranen kost. Maar als dit op een van de huidige systemen lijkt, kost het hopelijk relatief weinig tijd om het te implementeren. Natuurlijk wil ik niets afdwingen en hoop alleen dat dit idee mogelijk iets kan betekenen.
Je hebt twee behoorlijke posts nodig voordat het concept pas duidelijk is. Op een website als Tweakers.net wil je dat zoiets direct duidelijk is als men één icoontje ziet. Die twee dingen matchen niet met elkaar. Ik denk dat dit een belangrijke reden is waarom er terughoudend wordt gereageerd op ideeën zoals deze, een website moet simpel blijven. Niet om je idee af te kraken ofzo, ik geloof dat je dit zegt om een site beter te maken :)

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Excuses daarvoor! Ik realiseer me nu pas dat het doel van het systeem alleen in de eerste regel wordt genoemd (van de eerste post).

To the point: Wat vinden jullie van bovenstaande concept als er bijv. een dunne horizontale progressbar (naast het huidige icoontje voor de score) wordt geplaatst om de taalscore van een tweaker weer te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:44

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Zinloos. (Ja, dat zeg ik bot, maar goed dan ben ik ook duidelijk.)
Vooral omdat ik het idee heb dat het de website onnodig complexer maakt, geen echte meerwaarde biedt en zeuren alleen maar in de hand werkt.

Een enkele spellingsfout moet kunnen en als het te erg wordt gaan er gewoon punten van de moderatiescore af. Daar moet je geen extra voorzieningen voor willen aanbrengen.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Ik weet dat ze bij Fok! een keer een nieuwsbericht hadden over veelgemaakte spelfouten onder gebruikers. Daarin stonden dan veelgemaakte fouten, met daarbij in welke aantallen de onjuiste varianten werden gebruikt.
Misschien is dat hier ook eens te doen?

Dat je bijvoorbeeld zoekt welke variaties op "sowieso" er gebruikt worden, en kijkt welke het populairst is (misschien is dat zelfs niet de correcte schrijfwijze).

Zo kun je op een luchtige manier een aandacht schenken aan het taalgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik denk niet dat je je als site wilt gaan verdiepen in het heropvoeden van gebruikers qua taalgebruik. Da's een nobel streven maar geen kerntaak. Om over de korte-lontjes users maar te zwijgen.

Het TS-idee van tikken uitdelen is eigenlijk een dubbel moderatiesysteem terwijl we er al 1 hebben. Dat wat nu draait is wel conform de kerntaak van Tnet (min of meer ;) ) dus nog een taalUnie naar binnen slepen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:07

crisp

Devver

Pixelated

Ik ben bang dat een dergelijk systeem enkel uitmondt tot een populariteitswedstrijd, en daar heb ik eigenlijk geen goed woord voor over. Deze smilie zegt eigenlijk alles : :X

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09-2024
Ik vraag me ook af wat je er mee zou willen bereiken. Wat heeft een lezer er aan? Dan kan je zien dat ik niet kan spellen, dat wil ik je zo ook wel vertellen hoor :p. Het lijkt mij in ieder geval vrij nutteloos.

When you only live once, try not to die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Taal- en spellingsfouten zijn niet heel erg an sich, zolang het maar niet de begrijpelijkheid en leesbaarheid van de reactie in de weg staat. En áls zo'n reactie dan minder goed te begrijpen valt, dan kun je deze gewoon met het huidige moderatiesysteem een punt lager geven. :)

Ik denk dan ook dat een tweede systeem introduceren puur voor spelfouten overbodig is. Het moderatiesysteem moet eigenlijk gewoon zo simpel mogelijk blijven.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-09 14:57
Eigenlijk heb ik weinig last van spelfouten in reacties op tweakers. Ik zal er wel overheen lezen, maar volgens mij komen ze niet veel voor. Als je echt iets tegen spelfouten wil doen kun je beter een spellingscontrole in het reageer veld inbouwen a la google mail. Daarnaast hebben veel browsers dit tegenwoordig al standaard ingebouwd.

Ook mod ik berichten die zo slecht geformuleerd zijn dat ik ze niet begrijp standaard lager, volgens mij gebeurd dat onbewust door iedereen, dus is een aparte score kaard niet nodig. Zou ook alleen maar verwarring scheppen, de meeste mensen zullen zo'n knop gebruiken om te meningmodden, en niet op spelling letten.
Pagina: 1