Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Basistalen voor het web

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben al een aardige tijd bezig met programmeren. Met programmeren bedoel ik dan talen als Java, HTML, CSS, PHP, MySQL en JavaScript. Wanneer iemand mij vraagt om een specifieke functie te schrijven voor het een of ander, dan lukt me dat wel.

Ik ben nu op zoek naar manieren (Internet, boeken, etc.) om net dat stapje verder te komen en met technieken als HTML, CSS, PHP, MySQL en JavaScript een gestructureerde website te maken. In feite staat dit doel voorop. Als voorbeeld (om toch een iets concreter doel te hebben) noem ik het maken van een website voor een sportclub. Deze website beschikt dus de basiselementen als een gastenboek, nieuwspagina, fotopagina, en beheerderspagina's om gegevens aan een database toe te kunnen voegen.

Wie weet op welke manier ik dit kan realiseren? Het gaat er dus niet om dat iemand mij de code geeft voor een webpagina voor een sportclub, maar het gaat erom dat iemand mij literatuur of iets dergelijks aan kan reiken om deze code zelf te kunnen verzinnen.

Iemand die begrijpt wat ik bedoel en iemand die daar een oplossing voor heeft?

Alvast mijn hartelijke dank!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-11 15:20

Sebazzz

3dp

PHP 5 Superboek.
XML processing, Geavanceerd OO technieken, Optimalisaties, enzovoort.

Dé plek om dit te vragen is in SEA in het 'Algemene boeken topic'.

[ Voor 28% gewijzigd door Sebazzz op 17-09-2008 20:49 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 17 september 2008 @ 20:46:
Als voorbeeld (om toch een iets concreter doel te hebben) noem ik het maken van een website voor een sportclub. Deze website beschikt dus de basiselementen als een gastenboek, nieuwspagina, fotopagina, en beheerderspagina's om gegevens aan een database toe te kunnen voegen.
Kun je dan niet beter Joomla ofzo gebruiken? Dat is namelijk voor anderen ook erg makkelijk te veranderen en te leren (heb je ook niks geen code voor nodig). Zie bijv. www.campingophoopvanzegen.nl voor wat je daarmee kan

Of wil je echt die-hard gaan coden?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 september 2008 @ 20:51:
[...]
In de TS staat dat z'n doel is om 'verder te komen' met deze technieken.

Ik zou gewoon eens rondkijken in de plaatselijke boekenwinkel. De keuze van een boek blijft toch wat persoonlijk. Wil je een voor dummy boek, of een PHP5 bible met alles derop en deran.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 17 september 2008 @ 20:51:
[...]

Kun je dan niet beter Joomla ofzo gebruiken? Dat is namelijk voor anderen ook erg makkelijk te veranderen en te leren (heb je ook niks geen code voor nodig). Zie bijv. www.campingophoopvanzegen.nl en www.meesterdennis.nl voor wat je daarmee kan

In principe zou Joomla voldoende zijn om een doel als het maken van een website voor een vereniging te realiseren. Mijn persoonlijke doel is echter om het zelf ook zonder een dergelijke tool te kunnen. Toch bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op woensdag 17 september 2008 @ 20:52:
[...]

Ik zou gewoon eens rondkijken in de plaatselijke boekenwinkel. De keuze van een boek blijft toch wat persoonlijk. Wil je een voor dummy boek, of een PHP5 bible met alles derop en deran.
Een Engelstalig boek of een gigantisch dik boek maakt me niet zoveel uit. Ik doe er liever langer over dat ik het ook allemaal goed snap, dan dat ik steeds maar weer stukken opnieuw moet lezen om te checken wat ze ook alweer bedoelen.

Mijn punt is alleen een beetje: een boek over PHP legt duidelijk uit hoe PHP werkt en een boek over JavaScript legt duidelijk uit hoe JavaScript werkt. Ik ben op zoek naar iets wat juist al die dingen combineert tot een compleet iets. Hoe alles in elkaar past (ook al is dit voor iedereen toch ietwat persoonlijk).

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-10 22:40
Daar is eigenlijk maar 1 antwoord op: Leer Object georienteerd te programmeren

Verwijderd

Topicstarter
rewind. schreef op woensdag 17 september 2008 @ 21:00:
Daar is eigenlijk maar 1 antwoord op: Leer Object georienteerd te programmeren
Dat kan ik wel, maar dat verandert mijn probleem niet :-). Hoe moet ik al die dingen dan op een object georienteerde manier zien samen te voegen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 17 september 2008 @ 21:02:
[...]

Dat kan ik wel, maar dat verandert mijn probleem niet :-). Hoe moet ik al die dingen dan op een object georienteerde manier zien samen te voegen?
Als ik jou was zou ik gaan leren werken met bijvoorbeeld het Zend-Framework. Hiermee kun je gelijk MVC-gestructureerde sites bouwen. Leer jezelf hiernaast gestructureerd werken en technieken als Ajax en fatsoenlijk CSS en je bent een heel eind onderweg denk ik.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2008 21:15 ]

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-10 13:38

dusty

Celebrate Life!

dit gedeelte van de FAQ al gelezen? Dat gaat namelijk over welke PHP boeken je kunt lezen.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• truegrit
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-11 11:40
ik denk dat veel weblogs van gerenomeerde frontenders je ook goed kunnen helpen bij het structureren van de voorkant van je probleem, de html/css/javascript. Die zeggen je hoe je alles netjes kunt scheiden en hoe het "netjes" moet. Als je dat doortrekt naar de achterkant, de code, zal je ook al zien dat het daar ook helpt om bepaalde dingen gescheiden van elkaar te houden. Alleen heb ik nog geen goede websites gevonden waar men uitlegt hoe je bepaalde problemen het beste kan aanpakken en hoe je moet denken.

Heb er zelf overigens ook wel eens moeite mee, ik denk dat ervaring de beste leermeester is in dit geval, en dat doe je door zo veel mogelijk te doen en daarna te denken: is er een betere manier?

hallo

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Klinkt misschien heel flauw, maar ooit overwogen om een informatica opleiding te doen? :)

(En nee, niet bedrijfsinformatie technologie zoals je nu doet ;), maar informatica voor 't echie, niet half om half.)

[ Voor 40% gewijzigd door prototype op 17-09-2008 23:02 ]

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:34
ik denk dat je vooral op zoek bent naar de theorie achter het programmeren? Principes als OO programmeren, MVC, etc. ? Daar lijkt me voldoende over te vinden, als je de juiste trefwoorden even hebt :)

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Verwijderd

Topicstarter
prototype schreef op woensdag 17 september 2008 @ 22:59:
Klinkt misschien heel flauw, maar ooit overwogen om een informatica opleiding te doen? :)

(En nee, niet bedrijfsinformatie technologie zoals je nu doet ;), maar informatica voor 't echie, niet half om half.)
Ik ben inderdaad begonnen (een tijd geleden) met BedrijfsInformatie Technologie. Na twee jaar ben ik ook Technische Informatica gaan volgen. In die studie zitten vooral veel wiskunde vakken, vakken om Java en de principes van object georienteerde talen onder de knie te krijgen, talen om hardware aan te sturen (zoals VHDL), een beetje C en vakken die de architectuur en organisatie van de computer beschrijven.

Dat is ook juist datgene wat mij vaak opvalt: er is niet een bepaald vak waar je wordt geleerd om gestructureerde code te schrijven voor een strakke website (ook al is het slechts een eenvoudige).

Verwijderd

Topicstarter
truegrit schreef op woensdag 17 september 2008 @ 22:26:
ik denk dat veel weblogs van gerenomeerde frontenders je ook goed kunnen helpen bij het structureren van de voorkant van je probleem, de html/css/javascript. Die zeggen je hoe je alles netjes kunt scheiden en hoe het "netjes" moet. Als je dat doortrekt naar de achterkant, de code, zal je ook al zien dat het daar ook helpt om bepaalde dingen gescheiden van elkaar te houden. Alleen heb ik nog geen goede websites gevonden waar men uitlegt hoe je bepaalde problemen het beste kan aanpakken en hoe je moet denken.

Heb er zelf overigens ook wel eens moeite mee, ik denk dat ervaring de beste leermeester is in dit geval, en dat doe je door zo veel mogelijk te doen en daarna te denken: is er een betere manier?
Ik denk ook dat ervaring de beste manier is, maar ik heb een beetje houvast nodig dat mij in de goede richting stuurt. Voorbeelden van weblogs zien er vaak aardig uit. Inzicht in die code zal mijn ervaring goed doen en leren hoe ik bepaalde problemen moet aanpakken. Mocht je nog zo'n website te binnen schieten... :-)

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Verwijderd schreef op donderdag 18 september 2008 @ 07:39:
[...]

Ik ben inderdaad begonnen (een tijd geleden) met BedrijfsInformatie Technologie. Na twee jaar ben ik ook Technische Informatica gaan volgen. In die studie zitten vooral veel wiskunde vakken, vakken om Java en de principes van object georienteerde talen onder de knie te krijgen, talen om hardware aan te sturen (zoals VHDL), een beetje C en vakken die de architectuur en organisatie van de computer beschrijven.
Ik neem aan dat je ook op de UT zit. Niet genoeg C/C++ imho. En wat je net beschrijft is vooral 't eerste jaar. De jaren erna krijg je nog vakken zoals software engineering modellen waar het e.e.a. wel aan je voorgekauwd wordt. Maar als je zo'n opleiding hebt gedaan/doet, zou je de basis nu toch wel moeten mee hebben gekregen :).
Dat is ook juist datgene wat mij vaak opvalt: er is niet een bepaald vak waar je wordt geleerd om gestructureerde code te schrijven voor een strakke website (ook al is het slechts een eenvoudige).
Erm? Geen vak voor gestructureerd code schrijven? Programmeren 1, programmeren 2, Software Engineering Modellen (2e jaarsvak)? Heck, zelfs vertalerbouw.

Voor een website in elkaar beuken, volg een keuzevak. In het bijzonder een aan de UU genaamd Internet Programmeren voor 7.5 ects.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Iemand eerder in dit topic noemde het al: Zend Framework :)

Is OOP en kun je gebruiken in het MVC patroon. Het is een snelle en robuuste ontwikkelmethode met veel mogelijkheden. Zoek eens wat tutorials op (versie 1.5+ bij voorkeur) en ga proberen.

Verwijderd

Topicstarter
prototype schreef op donderdag 18 september 2008 @ 13:36:
[...]

Ik neem aan dat je ook op de UT zit. Niet genoeg C/C++ imho. En wat je net beschrijft is vooral 't eerste jaar. De jaren erna krijg je nog vakken zoals software engineering modellen waar het e.e.a. wel aan je voorgekauwd wordt. Maar als je zo'n opleiding hebt gedaan/doet, zou je de basis nu toch wel moeten mee hebben gekregen :).
Inderdaad, de UT :-). Momenteel het laatste jaar BIT en zit op zo'n 130 punten voor INF. Misschien dat ik thuis gewoon te weinig experimenteer en me alleen houdt aan datgene wat aan me opgedragen wordt.
[...]

Erm? Geen vak voor gestructureerd code schrijven? Programmeren 1, programmeren 2, Software Engineering Modellen (2e jaarsvak)? Heck, zelfs vertalerbouw.

Voor een website in elkaar beuken, volg een keuzevak. In het bijzonder een aan de UU genaamd Internet Programmeren voor 7.5 ects.
Klopt allemaal wat je zegt. P1, P2, SEM: ik heb al die vakken wel gevolgd en ook wel gehaald. Op een object georienteerde manier (in Java) kan ik inderdaad goed gestructureerde code schrijven. Van Internet Programmeren heb ik nog nooit gehoord, maar dat lijkt me inderdaad wel wat.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op woensdag 17 september 2008 @ 21:07:
[...]

Als ik jou was zou ik gaan leren werken met bijvoorbeeld het Zend-Framework. Hiermee kun je gelijk MVC-gestructureerde sites bouwen. Leer jezelf hiernaast gestructureerd werken en technieken als Ajax en fatsoenlijk CSS en je bent een heel eind onderweg denk ik.
Een framework is inderdaad de manier om sneller van A naar B te komen zonder opniewu het wiel uit te vinden. Een goed framework stuurt je ook In de richting can scheiden van de presenatie logica, business logica en data storage.

Zoals shadow zegt is zendframework een voorbeeld, er zijn meer frameworks. .

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 september 2008 @ 17:54:
Klopt allemaal wat je zegt. P1, P2, SEM: ik heb al die vakken wel gevolgd en ook wel gehaald. Op een object georienteerde manier (in Java) kan ik inderdaad goed gestructureerde code schrijven. Van Internet Programmeren heb ik nog nooit gehoord, maar dat lijkt me inderdaad wel wat.
Vergeet niet dat je bij dat soort vakken (als het goed is) niet alleen leert coden in java, maar ook leert programmeren. Dat laatste kun je ook bij webprogrammeren toepassen, al is niet iedereen het er over eens of PHP de meest geschikte taal is om dat te doen. ;)

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Om gestructureerder te werk te gaan kan je kijken op welke manieren mensen het al eerder op hebben gelost. Een goed voorbeeld hiervan zijn frameworks (ik heb idd ook veel goeds gehoord over Zend), maar ook design patterns (vaak implementeert een framework ook bepaalde design patterns).

Wat ik zelf verder heel interessant vind qua gestructureerd web-programmeren zijn continuations. Als interessant voorbeeld kan ik je aanraden om eens naar Seaside te kijken. Hierdoor kan je op een meer gestructureerde manier de workflow van de user beschrijven.

Ook heel interessant vind ik formlets, waarbij je op een mooie manier compositioneel formulieren kan beschrijven. Dus een abstractie over formulieren, maar nog steeds erg flexibel.

Daarnaast is het interessant om na te denken over hoe je componenten van je applicatie makkelijk kan scheiden en hergebruiken (zoals b.v. een gastenboek of een menu). Dit zorgt vaak ook voor logischere code.

Tot slot: op de client-side vind ik het persoonlijk interessant om dit zo 'declaratief' mogelijk te doen, bijvoorbeeld: in je php-code hang je een style-class "slider" aan een slider. Vervolgens zorg je er met javascript voor dat alle divjes met die className slider-gedrag vertonen. Dit is b.v. makkelijk met behulp van jQuery.

Als bonus: de (experimentele) taal links probeert server-side, client-side en databases te integreren. Het is een taal die qua syntax een beetje van Javascript wegheeft en razend interessant is!

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

RAILS, continuations zijn leuk, maar niks dat je niet ook kan met Rails (of desnoods zelf moet implementeren met Ruby 1.9 Fibers). Smalltalk heb je daar niet perse voor nodig. ;)

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 23:18

djc

Overstappen van PHP naar Ruby of Python is ook geen gek idee...

Rustacean

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:10

Bozozo

Your ad here?

Volgens mij leer je dit soort dingen het best door het te proberen. Het onderscheid tussen serverside en clientside, goed database design, crossbrowser en accessible javascript en CSS... allemaal dingen die vanzelf komen als je aan de slag gaat. En ja, daarbij maak je een heleboel stomme fouten in het begin.

Het programmeren zelf is vaak niet het probleem, en als ik het zo lees kun je al overweg met de talen. De juiste opzet kiezen is veel moeilijker, en kun je m.i. niet alleen uit boeken leren. Er zijn genoeg boeken over, maar het lijkt me verstandig om eerst een paar Hello World projectjes te doen voordat je je gaat verdiepen in database optimalisatie of OOP.

TabCinema : NiftySplit

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op woensdag 17 september 2008 @ 20:46:
Ik ben al een aardige tijd bezig met programmeren. Met programmeren bedoel ik dan talen als Java, HTML, CSS, PHP, MySQL en JavaScript.
HTML, CSS en MySql zijn geen programmeertalen. Dat lijkt mierenneuken, maar het is belangrijk om op de juiste manier te denken over wat je doet. Als er in je hoofd begripsverwarring heerst, dan lukt dat niet en dat reflecteert zich in de problemen die je zal tegenkomen, de vragen die je zal hebben, etc.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
prototype schreef op donderdag 18 september 2008 @ 20:34:
RAILS, continuations zijn leuk, maar niks dat je niet ook kan met Rails (of desnoods zelf moet implementeren met Ruby 1.9 Fibers). Smalltalk heb je daar niet perse voor nodig. ;)
Ja, Rails was ook een eye-opener voor mij. Ik kreeg wel een heel andere manier van denken door continuations, en natuurlijk kan je zoiets simuleren in Rails, maar dat is vrijwel hetzelfde als object-georienteerd programmeren in assembly: het kan allemaal prima, maar vaak is het handig om een taal/framework te gebruiken dat er voor gemaakt is ;)

• MrBucket
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-10-2022
Xcalibur schreef op woensdag 17 september 2008 @ 23:13:
ik denk dat je vooral op zoek bent naar de theorie achter het programmeren? Principes als OO programmeren, MVC, etc. ? Daar lijkt me voldoende over te vinden, als je de juiste trefwoorden even hebt :)
Precies.

Aangenomen dat je tegen het probleem aanloopt dat je code naarmate het groeit en evolueert het een onbeheersbare bende wordt: lees je eens in in patterns. Deze helpen je de complexiteit van je code terug te brengen tot een structuur die makkelijk(er) te bevatten blijft naarmate je codebase groeit.

Daarnaast is het ook gewoon een stuk trial and error / al doende leert men. Patterns zijn een vertaling van een stuk ervaring van anderen in good practices, maar deze zijn zeker niet uitputtend. Je zult zelf eerst problemen tegen moeten komen voordat je kunt proberen ze te omzeilen.

Wat ook erg kan helpen is naar de code van meer gevorderde programmeurs te kijken en (als het enigszins mogelijk is) ze vragen er uitleg bij te geven wat 'the big picture is', en waarom ze iets op een bepaalde manier hebben opgelost.
Pagina: 1