Thuisnetwerk ''upgraden''

Pagina: 1
Acties:

• Sunnie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-03 11:43
Het is weer zover, mijn vader is het huidige netwerk wat wij thuis hebben een beetje zat. Hij ergert zich aan de snelheid en het feit dat het er soms uitligt zodat hij de router weer moet resetten. Ook is het te gecompliceerd voor hem geworden. (Modem -> 3COM router -> switch en nog een hubje boven). Daarom zou ik graag een alles-in-een oplossing willen hebben. Deze keer heeft hij me wel heel veel eisen meegegeven. Ik weet zo snel niet hoe ik dit ga combineren en of er wel zo iets bestaat. Gelukkig is geld geen probleem! Weten jullie misschien welke router aan deze eisen voldoet? Een FRITZ!Box komt het dichtste bij wat ik tot nu toen gezien heb.

802.11N Wireless (dit is een must!)
ADSL2+ Modem IN de router
VOip in de router (Telfort)
2 USB aansluitingen voor respectievelijk een externe 500GB hdd en een all in one printer.

Het lijkt mij echter onmogelijk om dit allemaal in 1 router te hebben. Deze ben ik dan ook nog niet tegengekomen. Nogmaals, geld is GEEN probleem. (Anders gaat het geld toch maar naar de belasting, volgens mn pa).

P.S Ik vraag dus niet welke ik moet nemen, maar naar welke ik evt kan kijken, en of er wel een oplossing zoals deze bestaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Sunnie op 17-09-2008 20:42 ]

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

uuhm, gewoon een wireless N AP kopen en wat wireless kaartjes achter het ADSL modem?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:19
De siemens SX762 staat hier thuis, heeft één usb poort en doet verder alles wat jij wil...

jammer genoeg wel geen N, had ik niet meer aan gedacht...

Leukste oplossing is dus volgens mij een SX762 en daar een N routertje achter die je configged als AP ([HOWTO]Draadloze Router gebruiken als AP)( (meer bang for the bucks...)

Of gewoon die fritzbox, die heeft alles, muv twee usb poorten....

Denk je ook even aan het feit dat routers niet altijd printer en nas ondersteunen ? sommige ondersteunen alleen een delen van printer functionaliteit, anderen alleen een NAS-functie...

[ Voor 87% gewijzigd door HyperBart op 17-09-2008 23:00 ]

• Genji
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-03 22:12
Als je vader graag meer performance in een stabieler netwerk wil hebben, dan zou je een goede ADSL2+ modem/router met VOIP functionaliteit kunnen neerzetten, met daarachter een gigabit switch.
Je hangt je printer als netwerkprinter aan je router en hangt een externe HD met netwerkaansluiting of nog beter, een NAS, aan je gigabit switch. Als je al je PC's aan de gigabit switch hangt, dan heb je al een aardige performancewinst..
Een USB schijf aan je router hangen lijkt me niet lekker snel werken...

Edit:

Zo'n modem/router bv:
http://www.routershop.nl/...p-2-fxs-1-fxo-annex-a.htm

Met zo'n switch:
pricewatch: 3Com 3CGSU08

Een NAS kan je hier vinden:
http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc

Vooral die router kost wat, maar dan heb je ook een aardig ding. Verder valt het allemaal best mee met de prijzen. Het hoeft niet duur te zijn, als het maar werkt naar behoren en dit ook een acceptabele termijn blijft doen..

[ Voor 47% gewijzigd door Genji op 17-09-2008 23:20 ]

• Geomaris
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-03 08:22
Op die tweede USB-poort na voldoet die nieuwe Fritz!Box volgens mij helemaal aan jouw eisen. En dat alls in een enkel kastje; kun je nog lekker wat aan prutsen ook. In plaats van die tweede USB-poort kun je natuurlijk altijd een wireless printer routertje kopen, of een nieuwe printer of harddisk met ethernet aansluitingen natuurlijk :-).

• Sunnie
Genji schreef op woensdag 17 september 2008 @ 23:06:
Als je vader graag meer performance in een stabieler netwerk wil hebben, dan zou je een goede ADSL2+ modem/router met VOIP functionaliteit kunnen neerzetten, met daarachter een gigabit switch.
Je hangt je printer als netwerkprinter aan je router en hangt een externe HD met netwerkaansluiting of nog beter, een NAS, aan je gigabit switch. Als je al je PC's aan de gigabit switch hangt, dan heb je al een aardige performancewinst..

Edit:

Zo'n modem/router bv:

Met zo'n switch:

Vooral die router kost wat, maar dan heb je ook een aardig ding. Verder valt het allemaal best mee met de prijzen. Het hoeft niet duur te zijn, als het maar werkt naar behoren en dit ook een acceptabele termijn blijft doen..
Jup, naar deze oplossing heb ik ook staan kijken, met precies dezelfde router. Het probleem is dus met dit dat mijn vader (niet ik zelf) heel veel dingen naast elkaar onoverzichtelijk vind worden. Een gigabit switch komt er sowiezo achter, maar ik ben toch op zoek naar een wat compactere oplossing. Nu heb jij bijv interfaces van EN de router EN de Nas EN evt een printserver(ook een must!) en dat vind hij te gecompliceerd. Eerlijk gezegd heb jij hiermee de spijker op de kop geslagen, ik vind ook dat dit de beste combo is ;) ik zal nog eens met 'm praten.
Op die tweede USB-poort na voldoet die nieuwe Fritz!Box volgens mij helemaal aan jouw eisen. En dat alls in een enkel kastje; kun je nog lekker wat aan prutsen ook. In plaats van die tweede USB-poort kun je natuurlijk altijd een wireless printer routertje kopen, of een nieuwe printer of harddisk met ethernet aansluitingen natuurlijk :-).
Heeft de nieuwe Fritz!Box 802.11n? Want ik heb naar deze router staan kijken en volgensmij gaat het maar tot 54MBit dus 802.11g.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Waarom heb je eigenlijk een combinatie van router, switch en hub? Kan het niet met 1 apparaat (router)?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:19
Sunnie schreef op donderdag 18 september 2008 @ 15:33:
[...]

Jup, naar deze oplossing heb ik ook staan kijken, met precies dezelfde router. Het probleem is dus met dit dat mijn vader (niet ik zelf) heel veel dingen naast elkaar onoverzichtelijk vind worden. Een gigabit switch komt er sowiezo achter, maar ik ben toch op zoek naar een wat compactere oplossing. Nu heb jij bijv interfaces van EN de router EN de Nas EN evt een printserver(ook een must!) en dat vind hij te gecompliceerd. Eerlijk gezegd heb jij hiermee de spijker op de kop geslagen, ik vind ook dat dit de beste combo is ;) ik zal nog eens met 'm praten.

[...]

Heeft de nieuwe Fritz!Box 802.11n? Want ik heb naar deze router staan kijken en volgensmij gaat het maar tot 54MBit dus 802.11g.
http://www.avm.de/en/Prod...x_Fon_WLAN_7270/index.php
  • WLAN router with an integrated DSL modem and 4 LAN ports
  • DECT base station for connecting up to five cordless telephones
  • Telephone system for Internet and landline telephony (ISDN or analog)
  • Integrated answering machine
  • USB port for network printers and memory
  • Secure right from the factory thanks to activated WLAN encryption
  • Supports the new WLAN-N standard

• Sunnie
Noork schreef op donderdag 18 september 2008 @ 15:37:
Waarom heb je eigenlijk een combinatie van router, switch en hub? Kan het niet met 1 apparaat (router)?
Router staat beneden, 4 UTP ingangen gebruikt, staat er nog een switch op de router, daarvan ook een paar gebruikt. Dan gaat er nog een UTP kabel naar de zolder, daar staat nog een hubje ;)

• Genji
Ok, ik geef toe dat je vader een punt heeft als hij veel waarde hecht aan overzichtelijkheid. Maar aan de andere kant: Hoeveel onoverzichtelijker wordt het als je jouw config naast de mijne legt?

- Gigabit switch komt er sowieso tussen, dus je hebt ook sowieso een extra apparaat.
- De externe schijf komt er ook sowieso en het maakt naar mijn mening voor het overzicht niet uit of je een USB of ehternet schijf neemt. Sterker nog, ik vind een ethernet schijf beter. Je snelheid is beter, als je een NAS gebruikt met 2 schijven kan je ze in RAID draaien, dus óf betere performance, óf zekerder zijn van behoud van je data. Een doorslaggevende factor imo.. Daarnaast ben je met een netwerkschijf flexibeler, want je kan je schijf overal plaatsen waar je wil, itt een USB schijf, die je direct aan je router (want daar wil je die USB poort op je router voor hebben) hangt.
- Je printserver voegt idd nog een interface toe.. Maar laten we eerlijk zijn: Als jij zo'n klein D-link (bijvoorbeeld) printersevertje aan je printer hangt en die 1 keer goed instelt, dan komt je vader daar waarschijnlijk nooit meer bij.. En bij problemen kom jij waarschijnlijk toch weer om de hoek kijken.. ;)
En ook hier geldt weer dat je met een netwerkprinter veel flexibeler bent in de plaatsing ervan.

Dus scheelt het uiteindelijk veel? Het is natuurlijk een persoonlijke keuze als het gaat om een alles in een oplossing zoals de Fritz!Box, of meerdere apparaten. Ik heb persoonlijk geen ervaring met de Fritz!Box, dus kan niet spreken over de kwaliteit of functionaliteit ervan, maar ik zou zelf sneller kiezen voor de oplossing met meerdere apparaten. Puur omdat je flexibeler bent in het gebruik ervan en het biedt vaak ook meer of uitgebreidere mogelijkheden.

Genoeg argumenten om je vader over te halen? ;)

• Genji
Wat je ook hebt besloten, ik ben benieuwd wat je nu uiteindelijk hebt gekozen..

Wil je dat nog met ons delen? ;)

Verwijderd

Genji schreef op woensdag 17 september 2008 @ 23:06:

Edit:

Zo'n modem/router bv:

Met zo'n switch:

een kleine tip.
De Draytek V2820 series kunnen binnenkort ook met USB harde schijven overweg.

Hij beschikt dus over één USB poort die dan geschikt is als:
- Printserver
- UMTS Modem oplossing (voor bijv. Huawei E220)
- USB HDD aansluiting

Het leuke is dat met behulp van een eenvoudige USB hub, alle drie de features gelijktijdig gebruikt kunnen gaan worden. Wanneer deze firmware uitkomt weet ik niet.

• Genji
Dat is een mooie tip! Dan kan hij toch de wensen van zijn vader toepassen met dit modem.....

Ben echter nog steeds van mening dat ik zelf zou kiezen voor mijn eigen setup.. ;)

Jammer dat we niks meer horen van de TS.. Ben nieuwsgierig naar zijn keuze....
Pagina: 1