School Netwerk connectivity problemen*

Pagina: 1
Acties:

• Ye Greate'96
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
Situatie is als volgt:

Nieuw schoolgebouw met veels te weinig data aansluitingen.

Zo is er een werkplein met 80 pc's en maar 20 data.
Om toch te kunnen werken hebben we op dit plein 9 switches neergezet (bonte verzameling 3com 10/100's van minstens 5 jaar oud)

Zo hebben we in het hele gebouw nu ongeveer 20 oude switches geplaatst die vervolgens verbonden zijn met de 4 MER/SER's waar in totaal zeven 3com 4500g switches hangen.

Nu zijn er tal van verbindingsproblemen, waaronder:
- Verbinding met internet en fileserver valt weg enkele minuten
- inloggen wil niet, enkele minuten later wel
- dhcp renew wil soms minuten lang niet.
- ping's naar de 7 4500g switches lukt 2 minuten niet, daarna 5 minuten wel, daarna weer 2 minuten niet, etc.

Nu hebben we tegen de directie al onze afkeur geuit tegen de 20 oude switches die nu gewoon degelijke bekabeling vervangen en geven hieraan ook de schuld voor deze verbindingsproblemen.

Maar klopt het dat het aannemelijk is dat het gebruik van deze verzameling switches (sommigen zijn al zeker 7 jaar oud en met reden vervangen) dergelijke problemen veroorzaakt?

Ik ben dus eigenlijk opzoek naar een gefundeerde verklaring voor deze problemen!

edit:
Oeps, heb de titel nog niet afgemaakt

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:11
Of het kan ikzelf denk van wel.

We hebben op mijn werk een 3 tal oude 3Com switchen 10/100 en zijn 8 poort meen ik. Deze dingen kunnen allen niet veel data hebben want dan heb je wel connectie maar komt er geen webpagina doorheen. Een reset (uit / aan) van de switch en het is opgelost. Heb je dit al es gedaan?

En hoe is alles aangesloten? Meer dan 3 domme switchen achter mekaar kan ook problemen en loops geven. Krijg je of mega veel data te zien of je krijgt hetzelfde probleem als alinea hierboven staat.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 11:33
Klinkt mij ook in de oren als slechte bekabeling, dit geeft in sommige gevallen veel rare fouten.

Minutenlang wegvallen van servers / pingen naar switches doet mij dit vermoeden alleen maar bevestigen. Zou eens beginnen met uplinks checken of patcheskabels / zelf aangeknepen RJ45 connectoren goed is gegaan.

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Zijn het managed switches? Zo ja, dan zal er vast en zeker in de logfiles en / of in de interfacestatistieken een reden voor deze problemen te vinden zijn. Als je ergens nog een oude PC hebt zou je bijvoorbeeld een simpele Cacti installatie kunnen neerzetten om te kijken of er aparte patronen te zien zijn.

• Ye Greate'96
Leon T schreef op woensdag 17 september 2008 @ 20:45:
Zijn het managed switches? Zo ja, dan zal er vast en zeker in de logfiles en / of in de interfacestatistieken een reden voor deze problemen te vinden zijn. Als je ergens nog een oude PC hebt zou je bijvoorbeeld een simpele Cacti installatie kunnen neerzetten om te kijken of er aparte patronen te zien zijn.
Ja, 't zijn oude 3300 e.d.
Ik heb al met de 3com network supervisor een scan gemaakt, maar die kon geeneens dat netwerk in kaart brengen, het programma gaf het weer als een Ethernet cloud....

Volgens mij is het een festijn van collisions en loops.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Staat er niks in een Loop o.i.d. en de switches zijn toch geen Hubs ?

En heb je al getest op packetloss ?

[ Voor 22% gewijzigd door LuckY op 18-09-2008 08:49 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Rotte switches kunnen inderdaad vreemde problemen veroorzaken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• rdfeij
Ye Greate'96 schreef op woensdag 17 september 2008 @ 20:52:
[...]

Ja, 't zijn oude 3300 e.d.
Ik heb al met de 3com network supervisor een scan gemaakt, maar die kon geeneens dat netwerk in kaart brengen, het programma gaf het weer als een Ethernet cloud....

Volgens mij is het een festijn van collisions en loops.
Dat gaat ook niet als je je 3300's niet goed configureerd, de 3com tool is afhankelijk van snmp data die opgevraagd wordt bij de switches, als dat niet ingesteld is, dan zul je daar weinig mee kunnen.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Al een keertje gesniffed ?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Die 3Com 3300 zijn een ramp soms. Ik heb het gezien en ik heb ook op een school gewerkt en vaak gaven die krengen echt rare problemen. Gewoon vervangen door HP switchen en klaar. Nooit meer problemen gehad. Even opsporen welke rot zijn en er meteen uitgooien. Niet eens je tijd aan voldoen. Zelfs Sweex wordt dan nog even iets betrouwbaarder. geintje. Gewoon vervangen is het beste. Ik heb zelfs een aantal stuk gehad binnen 1 jaar. Dus toen zijn we ook naar HP overgestapt. En nooit meer enige problemen gehad.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• rdfeij
itsalex schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 12:21:
Die 3Com 3300 zijn een ramp soms. Ik heb het gezien en ik heb ook op een school gewerkt en vaak gaven die krengen echt rare problemen. Gewoon vervangen door HP switchen en klaar. Nooit meer problemen gehad. Even opsporen welke rot zijn en er meteen uitgooien. Niet eens je tijd aan voldoen. Zelfs Sweex wordt dan nog even iets betrouwbaarder. geintje. Gewoon vervangen is het beste. Ik heb zelfs een aantal stuk gehad binnen 1 jaar. Dus toen zijn we ook naar HP overgestapt. En nooit meer enige problemen gehad.
Brand/Merk Flamen kan altijd nog 8)7
Ook 3Com levert over het algemeen goede producten met een goede garantie.
Denk er ook aan dat veel netwerkfouten voorkomen door slechte configs/onwetendheid/brakke bekabeling. En dan ligt het dus niet aan de hardware.

Verwijderd

rdfeij schreef op maandag 22 september 2008 @ 15:18:
Ook 3Com levert over het algemeen goede producten met een goede garantie.
Iets met 25k euro, 3Com en Wifi met "oa" de WX1200. 5 engineers vanuit 3Com Engeland overgevlogen, man of 10 vanuit 3Com Benelux. En na 8 maanden prutten hebben we ze de deur gewezen.
Hierna contact opgenomen met een van onze leveranciers voor een Cisco netwerk, na 2 dagen draaide het stabiel.

"goede producten", breek me de bek niet open :+

Ik zou beginnen met hier/daar wat te sniffen (bv met een 100mb hub, of een tap). Bepaalde segmenten afkoppelen en kijken of problemen blijven bestaan. Zit het probleem in willekeurige switches, of altijd de zelfde?

Ik heb 2.5 jaar op een school gewerkt als systeembeheerder. Damn wat een besparingen op IT gebied doen ze in die sector bij sommige scholen. Ik had gelukkig 2x HP 2524 staan met 1gbit glas uplink tussen 2 kanten van het gebouw) de rest was echt "zooi" (Edimax 19" dingen :r ). Ik kon in ieder geval altijd localiseren waar op de 2 "core" switches het probleem zat, en adhv dat verder zoeken.

• Ye Greate'96
Misschien toch grappig om even de "oplossing" te vermelden:

Schijnbaar heeft Ziggo een limiet van 100 Mac adressen dat tegelijk over hun data verbindingen heen mag. Wij zaten daar steeds ruim boven, met als gevolg dat nummer 101 geweigerd werd en dus geen verbinding met internet / dhcp kreeg...

Ziggo heeft nu het limiet bijgesteld naar 300 en een volgend project is toch om maar een routertje er tussen te hangen.

Overigens hebben we hier nooit last van gehad toen het nog Multikabel was!

Verwijderd

Eh, dus de hele school hangt direct aan internet?
rare situatie als je het mij vraagt.
(had overigens handig geweest als je dat al in je startpost had vermeld waar de dhcp server zich bevond.. iedereen nam aan dat deze intern in het netwerk hing).

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Met ^^^

Je hebt toch wel een Firewall tussen Ziggo en je schoolnetwerk hangen :?. Of zijn het gewoon zoveel losse PC's zonder domain die gewoon direct van ziggo een IP adres krijgen.

Hoe dan ook: In mijn ogen een zeer gevaarlijke opstelling. Als dit nu over 2 PC's was gegaan, valt het mee, maar zoveel is gewoon vragen om problemen..

Maar goed, dit soort beslissingen worden helaas te vaak gemaakt door mensen met te weinig verstand van zaken. Misschien dat de TS daar niets over te zeggen had. En wellicht hebben we nog steeds geen volledig plaatje voor ogen.

offtopic:
Title change tegelijkertijd

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het lijkt mij erg vreemd dat je van Ziggo even 300 publieke ip adressen krijgt.

Verwijderd

TrailBlazer schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 07:58:
Het lijkt mij erg vreemd dat je van Ziggo even 300 publieke ip adressen krijgt.
Zou ook kunnen dat ziggo de routing voor ze doet, maar ook dat lijkt me een beetje stug.
Pagina: 1