Verwijderd

Topicstarter
Hoi ppl.

Ik was mijn htpc aan het oversjouwen naar mijn nieuwe kast (Silverstone LC19) en het viel me op dat ik geen geluid meer had. Andere geluidskaart geprobeerd, geen geluid. In beide gevallen zegt XP: Apparaat start niet. Ik heb 2 PCI sloten geprobeerd, maakt niets uit. Natuurlijk ook al verschillende versies van drivers geprobeerd, maar dat is niet relevant omdat beide kaarten niet werken. Onboard geluid staat uit trouwens. Hierna heb ik een PCIe geluidskaart geprobeerd, namelijk een creative X-fi Extreme Audio. Die blijkt wel te werken. Mijn conclusie is dus, dat er iets met mijn mobo, danwel de PCI-riser is. Hoe kan ik eea het beste testen/uitsluiten? Gaan PCI sloten wel eens "zomaar" kapot? Of moet ik nog wat verder kijken?

Specs:

Silverstone LC19
Abit AN-M2HD nF630a FRGVSM
AMD X2 4850E 2500 BOX 1MB
2 Gb corsair geheugen
geluidskaart: Auzentech X-plosion Cinema

Voor de rest werkt alles op de pc. temperatuur goed, voltages goed. Ik heb geen idee wat het nu nog kan zijn. Iemand een idee?

• vmsw
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 16:48
Het is me niet compleet duidelijk, echter het volgende:

1. Gezien het feit dat je het net hebt gekregen bij het verhuizen van behuizing, raad ik je aan om sowieos te controleren of het moederbord niet perongelijk/toevallig kortsluit met de behuizing (klinkt stom, maar dat heb ik een keer gehad), en of de kaart nog goed recht/stevig erin zit. Kan ook zijn namelijk dat hij geen goed contact maakt met de puntjes, omdat de behuizing iets scheef komt te staan o.d..
2. Uiterarad kan 'misbruik' tijdens verhuizen ook het geval zijn, maar ik hoop/verwacht dat je voorzichtig hebt gedaan, anders had je dat hier wel gemeld ;).
3. Verder ben je veranderd van voeding, naar een 120 watt voeding. Ik weet niet wat je eerst had, maar dat is meestal toch wel weer aan de lagere kant. Probeer voor de grap eens een iets zwaardere voeding, van je oude behuizing?

Test eens een andere PCI-kaart (evt. met andere functie) in een willekeurig slot; start deze wel? Het is me niet direct duidelijk of je nou wel of niet 2 kaarten hebt gebruikt, of dat hij eerst altijd onboard gebruikte. In principe kan zo'n PCI kaart gewoon kapot zijn.
Verwijderd schreef op woensdag 17 september 2008 @ 13:28:
[...]
geluidskaart: Auzentech X-plosion Cinema
[...]
mooi kaartje :)

[ Voor 18% gewijzigd door vmsw op 17-09-2008 21:19 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 21:18

M2M

medicijnman

als toevoeging van de bovenstaande post, zou je kunnen proberen geluid uit je pc te krijgen met een ander OS. Gebruik (als je die hebt liggen) een simpele PCI geluidskaart en slinger een linux live cd (recente live cd) of linux op een usb stick aan (pendrivelinux.com). Werkt het wel onder linux, dan weet je dat het een softwareprobleem betreft.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de Auzentech en een SoundBlaser Live geprobeerd. De soundblaster wordt nieteens gedetecteerd. Verder heb ik (ook nog) een geheel driverloze Windows geprobeerd. Ik las wel op een ander forum dat daar al 2 mensen waren, met het zelfde bord en hetzelfde probleem..

Wat de voeding betreft, ik heb er ook al een coolermaster 520 aan gehangen, zonder resultaat.

Het oververhuizen is natuurlijk O-) netjes gebeurd :) Serieus overigens :P..

Maarrrr, off-topic: aangezien ik vandaag ook mijn NAS aan de praat heb gekregen (maand kapot geweest :( ) heb ik ook wat meer zin om te gaan proberen. Mobo ligt al klaar om teruggestuurd te worden, maar ik probeer het denk ik alsnog even van het weekend. Dan zal ik ook een Linux proberen, hoewel mijn best guess nogsteeds harware is, aangezien de kaart wel op een ander mobo met dezelfde windows heeft gewerkt..

Verwijderd

Topicstarter
vmsw schreef op woensdag 17 september 2008 @ 21:16:

3. Verder ben je veranderd van voeding, naar een 120 watt voeding. Ik weet niet wat je eerst had, maar dat is meestal toch wel weer aan de lagere kant. Probeer voor de grap eens een iets zwaardere voeding, van je oude behuizing?
Hier twijfelde ik ook al aan, maar dat is het gelukkig niet. een voeding vervangen in een LC19 is geen pretje natuurlijk :P. Daarom heb ik ook voor een laptopschijf en -dvdbrander gekozen. Samen met een 4850E met een tdp van 45W zou dat wel goed moeten komen toch? zuiniger kun je volgens mij niet krijgen..

Verwijderd

Topicstarter
na een supportmailtje van abit, blijkt dat deze borden uit een bepaalde serie last hadden van kappotte PCI sloten. Bordje gaat morgen dus terug naar alternate voor garantie
Pagina: 1