[ATA / IDE]Secundaire bus maakt systeem langzaam

Pagina: 1
Acties:

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-02 09:33
*Ahum* Geachte MedeTweakers,

Ik zit hier weer eens bij m'n schoonfamilie en heb daar de troep van de PC op moeten ruimen. Daarbij had ik slim besloten om opnieuw windows te installeren, want het booten was gewoon TERGENT langzaam (3 minuten voor ATA133 en een Sempron 2600+ met 2GB aan ram)

Nieuwe windows geinstalleerd, geupgrade, alle hardware drivers zijn actueel en aanwezig en opnieuw is het booten gewoon om te HUILEN werkelijk. Dus /me LinuX-TUX schroeft die kast open en ziet daar de oude IDE kabels hangen. Snel even naar de plaatselijke PC boer gegaan en daar een paar normale IDE kabels gehaalt die WEL ATA133 kunnen halen.

Als eerste gewoon de HD's op de primaire bus aangesloten, windows starten kostte maar 30 seconden *O* Kijk, dat is het betere werk dacht /me LinuX-TUX. Daarna de secundaire bus met een CD en DVD brander aangesloten en gelijk kukelde de opstarttijd van windows terug naar 2 minuten -O-

Bios nagekeken, alles staat op auto detectie van DMA en 32Bit busbreedte voor de CD en DVD brander. Bios versie is de laatste (2.60 voor een K7S41 ASRock)

Manual van het mobo erbij gepakt, beide bussen moeten gewoon ATA133 aan kunnen. De CD en DVD brander behoren beide ook DMA te ondersteunen. Eerst de DVD brander alleen aangesloten, daarna de CD brander alleen aangesloten op de secundaire bus, maar beide zorgen ervoor dat de opstarttijd met een factor 4 langer duurt.

Iets wat me opvalt, is dat het niet aan windows drivers ligt. Ik heb op het begin een selectie menuutje, oude windows en nieuwe windows, en het moment als ik daar al de keuze maak, dan duurt het even tot hij doorschiet met windows laden. Op het moment dat beide branders niet aanwezig zijn en je een keuze maakt tussen de 2 windows versies, is het ook PER direct weg en start hij al door. Er lijkt dus echt op laag niveau al wat mis te gaan.

Wie o Wie heeft een tip voor mij, heb nog nooit zoiets meegemaakt met IDE / PATA.

Owh, wat ik zelf al heb gedaan:
Google google en nog eens google
Got got en nog eens got
Bios updates beschikbaar (nee, laatste versie was al aanwezig)
IDE linten vervangen naar WEL ATA133 kapabele bandbreedte

PS: Wat ik zelf niet begrijp is, wat heeft de PRIMAIRE bus te maken met de SECUNDAIRE bus? Ik kan me voorstellen dat op hetzelfde lint een ATA33 schijf een ATA66 of ATA133 naar beneden haalt kwa performance ... maar op de ANDERE bus heeft het toch geen zak met elkaar te maken?

[ Voor 5% gewijzigd door LinuX-TUX op 17-09-2008 11:02 ]

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
de jumpers staan verder wel goed? Misschien dat het helpt om het booten vanaf cd uit te zetten? Ook kan je natuurlijk alleen de dvd brander aansluiten op de primaire. En die ander gewoon niet. Als je dan een keer wilt branden doe je het gewoon niet 'on the fly', zo erg is dat toch niet?

• LinuX-TUX
Check :Y)
Misschien dat het helpt om het booten vanaf cd uit te zetten?
Nog niet naar gekeken, zal ik zo even doen. Maar dat is alleen goed voor het versnellen van het booten zelf van hard disk? (want dat is redelijk vlot overigens)
Ook kan je natuurlijk alleen de dvd brander aansluiten op de primaire. En die ander gewoon niet. Als je dan een keer wilt branden doe je het gewoon niet 'on the fly', zo erg is dat toch niet?
:Y) gewoon hardware eruit slopen, valt wat voor te zeggen. Had ik overigens nog niet geprobeerd, ga ik zo ook even doen:
Primair:
HD 1 500 GB (Windows)
DVD brander
Secundair
HD 2 40 GB

Kijken of de performance dan ook omlaag valt

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
ja, alleen als de secundaire bus zelf de boosdoener is, en dus niet een apparaat wat er aan hangt, is het ook niet handig om er een HD aan te hangen. Maar dat merk je vanzelf. Dus als ie nog steeds traag is, ben ik bang dat je de secundaire helemaal niet meer moet gebruiken.

(edit: mooie kromme zin he?)

[ Voor 5% gewijzigd door elmertje op 17-09-2008 11:14 ]

• LinuX-TUX
Bedankt voor alle input ( elmertje :Y) )

Warme italiaanse weer was een beetje naar m'n bol gestegen, vergat iets cruciaals in dit verhaal.

Lite-ON CD(RW) geupdate: US08 -> US09 (maakte niets uit, maar is nu wel de laatste versie)
TS-H552U (Samsung DVDRW) geupdate: ZS0K -> ZS0R VICTORY })

Kennelijk was er iets gaars in die Samsung waardoor hij toch bleef terug vallen op PIO en de rest met zich mee trok ofzo :? ... we zullen het nooit PRECIES te weten komen, maar wel ervan leren dat FIRMWARES TEN ALLE tijde nagelopen moeten worden :Y)

Slotje mag erop ;)

/me LinuX-TUX snapt nog steeds niet waarom een secundaire bus een primaire bus met zich meetrekt in dit EX drama verhaal :?

[ Voor 10% gewijzigd door LinuX-TUX op 17-09-2008 13:43 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Tja, Windows scant bij het opstarten alle IDE/SCSI/USB bussen. Als je er dan een brak apparaat tussen hebt hangen die boel ophangt duurt het wat langer om Windows op te starten.
Als Windows vervolgens de hele tijd blijft eikelen met zo'n brak apparaat wordt je hele systeem sloom, aangezien PIO betekent dat je CPU al het werk mag doen.
Pagina: 1