Ik heb een nieuwe (surround)versterker gekocht, namelijk de AVR 147 van Harman/Kardon, met een 5.1 speakerset (eveneens H/K). Deze versterker heeft S/PDIF en HDMI in- en uitgangen. Nu zit ik met de vraag hoe ik het best mijn computer kan aansluiten op deze versterker. Als ik een dvd afspeel op de computer wil ik dus het beeld naar de tv en het geluid (in 5.1) over de versterker.
Ik ben van plan om de computer dmv dvi -> hdmi kabel én een S/PDIF kabel aan te sluiten op de versterker. Hier heb ik twee vragen over:
Ik ben van plan om de computer dmv dvi -> hdmi kabel én een S/PDIF kabel aan te sluiten op de versterker. Hier heb ik twee vragen over:
- Als ik een dvi -> hdmi kabel koop en zodoende mijn videokaart op de hdmi-ingang van de versterker aansluit, kan ik dan dat beeld via de s-video of composite uitgang van de versterker op mijn TV krijgen? (Heb nog een oude tv!) Of móet het beeld dat via hdmi binnenkomt, ook via hdmi uitgaan en kan dat niet naar s-video/composite omgezet worden?
- Mijn onboard geluidskaart heeft geen S/PDIF uitgang. Wel heb ik nog een Terratec 512i Digital geluidskaartliggen, deze heeft wél een S/PDIF uitgang. Echter is deze geluidskaart 4.1 en niet 5.1! Kan ik dan alsnog over de S/PDIF uitgang wél 5.1 uitzenden naar mijn versterker, of kan hier dan ook alleen maar 4.1 over? (ik dacht dat het 4.1 misschien alleen voor de jackplug uitgangen zou gelden, vandaar de vraag)