• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Momenteel gebruiken we een NT Backup script voor een dagelijkse back-up van Exchange.

Dit gaat perfect, maar we willen hiernaast nog een bricklevel/mailbox level restore functionaliteit hebben.

Aangezien we licenties hebben voor DPM 2007, gebruik ik deze nu icm Exchange.

Omdat ik graag nog een fail-safe oplossing wil hebben (better safe than sorry..), zou ik graag beide oplossingen naast elkaar willen gebruiken.

Helaas gaat dit met Exchange niet zo simpel, omdat er bij een full back-up bepaalde log files (truncation) worden verwijderd. Als ik beide programma's een normal back-up laat doen gaat er dus iets mis.. (dit heb ik al ondervonden ;))

Wat ik me nu dus afvraag, stel dat ik DPM een normal back-up laat doen + recovery points (differentieel) en ik hiernaast nog een handmatige copy back-up laat doen met NT-Backup, kan ik deze NTBack-up uberhaupt gebruiken bij een restore/recovery?

Dus twee back-up oplossingen naast elkaar, waarvan NT-backup alleen een full copy back-up doet van de storage groups en systemstage.

Stel dat mijn primaire oplossing om welke reden dan ook een keer niet goed is, kan ik dan met de ntbackup copy back-up toch een recovery draaien? Of gaat dit niet werken vanwege het niet kloppen van eventueel attributes op de log files?

[ Voor 31% gewijzigd door Workaholic op 17-09-2008 11:27 ]

Mijn V&A

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Waarom gebruik je niet gewoon de Recovery Storage Group functionaliteit van Exchange? Met Exchange 2003 is een bricklevel niet meer nodig :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ben ik het met je eens, maar ik wil graag een bkf file hebben, deze is makkelijk weg te schrijven naar tape of externe media.

Daarnaast heb ik vanuit de theorie begrepen dat recovery storage groups prima werken maar nog met exmerge een aantal handelingen moeten worden vericht. DPM kan dit automatiseren en tevens per 15 min een andere versie aanmaken voor de mailbox om zo snel/effecient een mailbericht op mailbox niveau terug te zetten :).

Naar mijn weten is dit niet zo 1,2,3 (snel)mogelijk met de recovery groups.

Ik heb overigens de startpost iets aangepast, misschien is het inu ets duidelijker waar ik naartoe wil.

Voor alle duidelijkheid, DPM werkt perfect, maar ik wil graag nog een failover oplossing er naast voor disaster recovery en zou dit graag handmatig willen schedulen met ntbackup (geen licentie kosten ;))

Replicatie van storage groups (geautomatiseerd) en clustering is toch alleen mogelijk met een enterprise versie van 2003? (shoot me if I'm wrong!)

[ Voor 38% gewijzigd door Workaholic op 17-09-2008 12:07 ]

Mijn V&A

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2025

mookie

Heerlijk Helder

je hebt een database backup waarbij de hele DB wordt gebackupped en een bricklevel waarbij mailboxes apart worden gebackupped (of zelfs emails apart).
Een volledige DB backup kan alleen gerestored worden naar een volledige DB, de echte actuele (of andere actuele) of de recovery storage group welke clients geen toegang toe hebben en alleen voor recovery is (via exmerge b.v.)....
Bricklevel is echt iets heel anders dan volledige DB backup en kan vaak ook niet de logfiles truncaten.

logfile truncate is belangrijk, anders loopt je schijf vol, danwel heb je een kleine DB en achterlijk grote hoeveelheid logfiles wat alles traag maakt.

Dus doe een volledige DB backup om ook de logfiles in de DB te kunnen mergen en de logfiles daarna te kunnen truncaten/deleten.
Als je een backup maakt met NTbackup van exchange (niet gewoon de bestandjes maar echt een ex2k3 backup in NTBackup....) dan gebeurt dat al. Backup exec met exchange agent doet dat ook gewoon...

Daarnaast kun je (liefst na je volledige DB backup) met exmerge (standaard ex2k3 tool, ff downloaden van ms website) mailboxes exporteren naar .PST bestanden.
Die bestanden kun je ook weer met exmerge terug mergen in een bestaande mailbox in een DB of gewoon ff koppelen in je outlook en een individueel mailtje terugzetten.
Exmerge kun je schedulen in de windows task scheduler en met een paar enkele parameters helemaal automatiseren, zelfs welke mailboxen je wilt exporteren, waarnaartoe, etc....
Die PST bestanden zou je eventueel ook weer op tape kunnen backuppen alszijnde gewone bestanden...

mookie

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2025

mookie

Heerlijk Helder

PS: een cluster zorgt ook niet echt voor "backup". Het is meer failover.
Ook een cluster moet je backuppen zodat de logfiles in de DB worden gemerged en daarna worden verwijderd...
Als je DB op de actieve cluster verrot raakt dan is de kans groot dat de 2de die corrupte mee-synchroniseerd....

mookie