[Internet / Downloaden] Vebinding 2mbit, downloaden 20mbit?

Pagina: 1
Acties:
  • 309 views

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-11 16:56
Geachte medetweakers,

Ik zit met een raadsel. Wij hebben hier op de zaak een internet verbinding van +- 2Mbit (downloaden 200 KB/s. Dit klopt ook wel als ik naar speedtest.nl ga of via een andere site iets download. Nu was ik via newzleech.com een nzb aan het downloaden en dit gaat met 2000kb/s (ongeveer).

Heeft iemand enig idee hoe dit kan? Ik heb het getest in IE en FF. Beide downloaden ongeveer 20-25 mb in 10 seconden. Maar alleen van de boven genoemde site.

Erg vreemd, heeft iemand een idee hoe dit kan?

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:13
Een NZB is nooit zo groot als jij nu beweert. Een NZB van 20 Megabyte heb ik nog nooit gezien in ieder geval.

Verwijderd

Dat komt omdat de NZB-server de boel comprimeert en verstuurt. Je PC ontvangt het gecomprimeerde pakketje en pakt het uit. Hierdoor lijkt de snelheid op 2MB p/s terwijl je pakketje toch binnenkomt met 200KB :)

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Als jij op download klikt en je klikt dan niet gelijk op 'opslaan', dan gaat die alvast bufferen. Als je dan uiteindelijk wel opslaat heeft die al genoeg gebufferd dat die het gelijk op kan slaan. En dan lijkt het of je in een keer snel internet hebt :P

Edit: En ook nog eens wat hierboven staat :)

[ Voor 8% gewijzigd door Xof op 17-09-2008 09:21 ]

• Erkel
Het lijkt mij dat het uitpakken na het downloaden gebeurt, niet tijdens het downloaden. En in het 'Downloads' schermpje van FF staat toch echt dat er 25 mb is gedownload. In +- 10 sec.

Ik klik meteen op opslaan.

Maar ik wist niet dat nzb's gecomprimeerd werden, dan zal dat het wel zijn;). Thanks voor de uitleg.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:23
Gzip compressie is stream compressie, je kunt beginnen met uitpakken zodra je de header binnen hebt. De meeste browsers doen dit ook gewoon on the fly zonder dat je er iets van merkt.

Verwijderd

Een NZB-server zou gek zijn als die zijn bestanden niet gecomprimeerd aanbood. Dat kost namelijk een enorme bandbreedte. Als je met een reguliere browser, of bijv via een proxy bladert op een NZB-server krijg je ook de melding(en) dat je verbinding geen compressie ondersteund. Hierdoor kan je ze vaak al niet meer downloaden.

• vmsw
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-02 19:47
Voor dit soort metingen nooit zo'n minibestand downloaden; om een goede test te doen altijd een groter bestand testen/gebruiken. Minibestanden hebben sowieso een te grote afwijking en marge, grotere bestanden geven een beter/eerlijker gemiddelde.

Heel veel mensen hebben de eerste paar seconde sowieso dat het even sneller beschreven staat; dat je opeens met 800 download terwijl je max normaal 600 is bijv.

[ Voor 25% gewijzigd door vmsw op 17-09-2008 09:33 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:24

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Erkel schreef op woensdag 17 september 2008 @ 09:16:
Ik zit met een raadsel. Wij hebben hier op de zaak een internet verbinding van +- 2Mbit (downloaden 200 KB/s. Dit klopt ook wel als ik naar speedtest.nl ga of via een andere site iets download. Nu was ik via newzleech.com een nzb aan het downloaden en dit gaat met 2000kb/s (ongeveer).
KB/s en kb/s
Zijn 2 totaal niet vergelijkbare eenheden. Maar je zal in beide gevallen wel KB/s bedoelen, schat ik.

Als je een bestand ergens download, dan heb je los van eventuele ZIP compressie die reeds aan is gebracht op het bestand, nog een extra compressie slag die gebeurd op het moment van downloaden (dat doet het ADSL netwerk ofzo, ik weet niet precies waar dat gebeurd).
Als je dan b.v. een groot bestand download wat nog geheel niet is gecomprimeerd met iets als ZIP dan is de ADSL compressie ineens heel erg effectief - waardoor de snelheid van de overgedragen Bytes vele malen hoger komt te liggen, simpel wel vanwege realtime data compressie en de-compressie.

Alles kan stuk.

• Erkel
Het begint me nu wel een beetje duidelijk te worden, maar nog 1 vraag:

Waarom staat in firefox dat er 25mb gedownload is, terwijl het dus eigenlijk gecomprimeerd en dus minder is?

Verwijderd

Dat staat er toch? Het pakketje wordt nadat het binnenkomt uitgepakt en aan firefox geleverd. Dus 2MB p/s zogenaamd.

Download maar eens een hoog comprimeerbaar bestandje, tov een null-bestand.

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 20:42

IEF

Why so serious?

Lijkt me duidelijk gevalletje van GZIP compressie.
Dit is tegenwoordig niets bijzonders meer, en komt bij meerdere downloads voor.

Heeft overigens ook weinig met I&H te maken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.