Profielwerkstuk mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 22:39
Aangezien ik volgend jaar een profielwerkstuk moet maken, kwam ik op het idee om een speaker te ontwerpen en bouwen. Denken jullie dat dit haalbaar is in 1.5 jaar? Als iemand hele goede websites weet waar je informatie over ontwerpen van speakers kunt vinden zou ik dat geweldig vinden. Of algemene tips.

Bedankt :)

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Gaat je vast lukken. Maar kan je er genoeg 'wetenschap' uithalen voor een profielwerkstuk?

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-02 11:00

ThunderNet

Flits!

Dat is zeker mogelijk :) Ikzelf heb voor mijn profielwerkstuk (HAVO N&T) Zelf een versterker gebouwd. Ik heb het schema compleet besproken en wat waar voor dient, en het uiteindelijk dus gebouwd.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• K0L3N
Voor het ontwerpen van een speakerkast moet je toch een berg berekenen? Dat lijkt me voor natuurkunde prima toch?

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
K0L3N schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 23:23:
Voor het ontwerpen van een speakerkast moet je toch een berg berekenen? Dat lijkt me voor natuurkunde prima toch?
Is waar. Ik begin over een aantal weken ook aan mijn PWS. Trouwens ook natuurkunde gekozen haha. Maar ik verwacht er behoorlijk veel van, ik bedoel: Een simpel PO zal het zeker niet worden.
Doe je HAVO of VWO?

• K0L3N
Aha, als de speakers niet lukt dan kan ik altijd nog een versterkertje bouwen :D. Ligt ook een beetje aan hoeveel mijn ouders bereid zijn te sponsoren :X

• K0L3N
Ik doe VWO N&T.

[ Voor 104% gewijzigd door K0L3N op 16-09-2008 23:29 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-02 10:19

voodooless

Sound is no voodoo!

Hallo K0L3N :) Zo te zien ben je nog tamelijk vers hier. Het is namelijk de bedoeling dat je eerst zelf op zoek gaat naar antwoorden op je vragen. En als je dat al gedaan hebt vermeldt dan wat je al gevonden hebt.

Speakers bouwen is waanzinnig interessant, en er is op internet veel over te vinden. Het is ook een erg complex gebeuren, en er worden ook nog steeds nieuwe ideeën ontwikkeld. Wat dat betreft is het dus een erg interessante wetenschap.

Prima onderwerkt dus, alleen zul je toch echt eerst zelf een beetje op zoek moeten :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• K0L3N
Hoi, ik ben zelf ook al op zoek gegaan naar dingen, maar bij alles kom je toch al snel bij bouwpaketten uit, terwijl ik zeker voor mijn profielwerkstuk zoveel mogelijk zelf moet maken. Ik zoek eigenlijk een website waar alles een beetje duidelijk wordt uitgelegd, en die heb ik nog geen gevonden. Weet jij er misschien een? :)

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:39
met een beetje zoekterm in google moet je echt een heel eind komen. En zijn zo veel sites/fora met zelfbouw audio.

http://www.google.nl/sear...peaker+calculations&meta=

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Begrijp mij niet verkeerd, maar een website waar alles word uitgelegd.... wil je iemand anders zijn stappen nakauwen, of wil je zelf al doende leren?

stap 1: wat voor speaker? zuilen? boekenplank? subwoofer? PA? PC?
stap 2: budget
stap 3: "luidsprekerkasten ontwerpen" van Vance Dickason bestellen en lezen.

stap 4: kies je drivers uit: Kijk eens naar tangband. Betaalbaar en niet slecht.
stap 5: simuleren van filters en kasten; hiervoor zijn verschillende tools beschikbaar, van gratis en grillig, tot peperduur en gelikt.
stap 6: testkast en testfilter maken, en meten en vooral luisteren.
stap 7 t/m xx: tweaken aan filter en kast

En dan het bouwen, en dat is, wil je een nette speaker maken, het meeste werk. Je wordt erg close met je schuurpapier :)

Wise enough to play the fool

• K0L3N
dat boek ziet er interresant uit, ik ga morgen eens kijken of ik eigenlijk wel speakers mag bouwen voor mijn profielwerkstuk, als het mag bestel ik het, budget weet ik vooralsnog niet, eerst even met ouders overleggen, wat voor budget zou interresant zijn (niet te veel natuurlijk)?

Aangezien het voor een profielwerkstuk is zal ik waarschijnlijk al doende moeten leren, een bouwpakketje in elkaar schroeven is er niet bij ;).

[ Voor 20% gewijzigd door K0L3N op 17-09-2008 20:11 ]

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Ikzelf heb mijn profielwerkstuk geënt op het afstraalgedrag en resonantiepatronen van speakers. Dus ik heb een aantal kasten gemaakt en die afgerond, afgeschuind, recht gelaten, uitgevoerd in hout, plexiglas et cetera. Dan kost het allemaal niet zoveel. Maar dat ligt er ook aan wat je allemaal al hebt. Een speaker had ik al, meetspullen ook. Als je dat niet hebt wordt het een dure grap als je er niets meer mee gaat doen later.

Ook over de filtering an-sich zijn ook héle dikke boeken geschreven. Er is echt veel, en zeker kan je wel iets uitpikken dat pws-worthy is (het meeste zal ver boven het niveau liggen).

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:28
Ik zou je aanraden eens op de profielwerkstuk-sites van de verschillende TU's te kijken, zeker mensen van elektrotechniek zullen je wellicht wel kunnen helpen gericht zoeken, als er al niet mensen voor je zijn geweest.

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Seers schreef op woensdag 17 september 2008 @ 17:58:
Ook over de filtering an-sich zijn ook héle dikke boeken geschreven. Er is echt veel, en zeker kan je wel iets uitpikken dat pws-worthy is (het meeste zal ver boven het niveau liggen).
butterworthy _/-\o_

[ Voor 40% gewijzigd door Oyster op 17-09-2008 18:05 ]

• K0L3N
Het boek is besteld, en budget is ongeveer 200-250

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

nou is het natuurlijk wel de bedoeling dat je ons hier ook op de hoogte houdt van je vorderingen he? ;)
Weet je al wat je wilt gaan doen?

oh @ teacher, is budget niet stap 1 en type stap 2? :P

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik heb inderdtijd (4-5 jaar geleden inmiddels) mijn PWS over hetzelfde onderwerp gedaan, al had ik een volledig draadloze gebouwd, dus met eigen accu, versterker en zender/ontvanger unit. Kastje daarnaast netjes berekend etc. Leraar wist niet wat 'ie zag toen het allemaal werkte :P

In mijn geval heb ik gewoon gebruik gemaakt van standaard zender/ontvanger en versterkermodule omdat ik het anders totaal niet binnen de tijd had kunnen doen :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• K0L3N
ik heb het boek luidsprekerkasten ontwerpen binnen, ziet er interresant uit, nog geen tijd gehad om het uitgebreid te lezen. Echter, heb ik het probleem dat ik niet begeleid kan worden dit jaar omdat mijn leraar al te veel leerlingen moet begeleiden, dus weet ik niet hoe veel ik nu kan doen en of ik volgend jaar pas kan beginnen. Maar ik mocht al beginnen met lezen ;).

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
K0L3N schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 17:59:
ik heb het boek luidsprekerkasten ontwerpen binnen, ziet er interresant uit, nog geen tijd gehad om het uitgebreid te lezen. Echter, heb ik het probleem dat ik niet begeleid kan worden dit jaar omdat mijn leraar al te veel leerlingen moet begeleiden, dus weet ik niet hoe veel ik nu kan doen en of ik volgend jaar pas kan beginnen. Maar ik mocht al beginnen met lezen ;).
Op een gegeven ogenblik ben je er zoveel mee bezig dat het echt een diep in de nacht hobby word. Is erg verslavend kan ik je vertellen.

Houd ons op de hoogte en als je hulp nodig hebt bij iets (berekenen, materiaal keuze e.d.) aarzal niet om het te vragen er zijn zat mensen die bereid zijn je daarmee te helpen (mits er foto's worden geplaatst uiteraard ;) )

• K0L3N
haha, ik ben eigenlijk van plan om zoveel mogelijk zelf iets te ontwerpen en dan als het ware door jullie te laten nakijken op fouten, ik denk dat ik daarmee zeker een mooi stel speakers kan maken, 250 euro lijkt me geen slecht budget, of zou ik iets meer moeten uitgeven (liever niet natuurlijk ;))?
Pagina: 1