Toon posts:

HD4870x2 te heet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Vandaag is mijn nieuwe HD4870x2 binnen gekomen. Deze is van het merk Asus. Ik heb er al veel over gelezen, en ik ben me ervan bewust dat deze serie van ATI bedoeld is om op hoge temperaturen te idlen. Nou is dit niet echt een probleem bij mij, aangezien hij op een nette 69 graden idled met default fan speed. Het probleem bij mij zit hem onder load. Tijdens het draaien van benchmarks (Vantage, Devil may cry 4 performance test) schiet de temperatuur omhoog naar de 98 graden op de warmste core. Volgens GPU-Z blaast de fan op dat moment ook op 100%. (het lijkt dus dat er hier onder mijn bureau een stofzuiger aan staat :P ) Online lees ik meestal over temperatuur in 80-90 range, maar ik ben nog nooit zo'n extreme temperatuur tegen gekomen. Ook klagen deze mensen dan vooral over de temperatuur, omdat hun fan niet harder gaat draaien (wat bij hun dus niet nodig is, al zijn er genoeg mensen die vervolgens de fan opschroeven.) Bij mij kan ik dit dus niet, aangezien mijn fan al op volle toeren draait.

Nou weet ik dat deze GPU er goed tegen kan, maar het is naar mijn mening nog steeds te hoog, wat mij niet echt ruimte voor een overclock geeft. Ik maak gebruik van een Antec Twelve hundred kast, met 7x120mm fans (waarvan er eentje op mijn sidepanel zit, en direct koude lucht op mijn GPU blaast) en één 200mm fan. Airflow lijkt mij dus niet echt een probleem hier.

De koelpasta vervangen zou een optie zijn, maar ik ben eigenlijk niet bereid om mijn garantie van zo'n ontzettend duur speeltje te breken ;) Zie ik hier iets over het hoofd? Kan ik voor dit probleem een RMA aanvragen? Performance is gewoon goed. Volgens GPU-Z wordt er niet gethrottled qua clock speeds. O ja, ik draai de official 8.8 CCC drivers.

Alvast heel erg bedankt als iemand met een oplossing kan komen.

Edit: Hiervoor draaide ik een 8800gtx (en ja, ik heb mijn drivers met driver sweeper verwijderd.). Deze kaart hoefde niet tot amper zijn fan speed op te voeren om onder de 75 graden te blijven (dit was de temperatuur waar de BIOS onder wilde blijven.)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2008 23:08 ]

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-04 14:09
Als ie op 100graden komt,gaat de fan 100% blazen! Hij gaat dus niet constant 100% blazen zoals je zegt.

En de fan aanpassen gaat zeker wel, met de xml-file.
Rma is geen optie,omdat ie gewoon "goed" werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Bullus op 16-09-2008 23:53 ]

|2600k|Asus 290|

Verwijderd

Topicstarter
Dat bedoelde ik ook, dat de fan naar de 100% stijgt op volle belasting. En met mijn uitspraak dat ik mijn fan speed niet kan aanpassen om het te verhelpen, bedoel ik natuurlijk dat dit voor mij geen optie is, aangezien het onmogelijk is om mijn fan harder dan 100% te laten draaien ;)
Ik vind het gewoon een hele vreemde situatie, dat ik online mensen hoor praten die profiles maken voor hun nieuwe 4870x2, met fan speeds voor hun "load profile" rond de 65%, en daarmee keurige 85-90 graden halen, terwijl de mijne 100 graden haalt, met 100% fan speed. :'(

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09-2025

ToeingTheLine

Mask of sanity

Als hij gewoon werkt, en je wilt niet aan de koeler zitten zou ik er niets aan doen. Hij werkt immers gewoon goed, en het kan best zijn dat hij de temperatuur te warm uit leest.

Life is what you others make it.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, I guess you're right. Ik heb net gelezen dat er bijna geen performance boost is bij overclocken van deze kaart, dus ik blijf wel gewoon stock draaien. 3 jaar garantie moet genoeg zijn. Mocht er ooit iets mis mee gaan, dan kan ik hem alsnog ruilen. Nou maar hopen dat ik in de toekomst geen koopneigingen krijg naar een tweede kaart :+ Dan worden de temps helemaal van de zotte :p :z

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-04 14:09
Verwijderd schreef op woensdag 17 september 2008 @ 00:03:
Dat bedoelde ik ook, dat de fan naar de 100% stijgt op volle belasting. En met mijn uitspraak dat ik mijn fan speed niet kan aanpassen om het te verhelpen, bedoel ik natuurlijk dat dit voor mij geen optie is, aangezien het onmogelijk is om mijn fan harder dan 100% te laten draaien ;)
Ik vind het gewoon een hele vreemde situatie, dat ik online mensen hoor praten die profiles maken voor hun nieuwe 4870x2, met fan speeds voor hun "load profile" rond de 65%, en daarmee keurige 85-90 graden halen, terwijl de mijne 100 graden haalt, met 100% fan speed. :'(
Begrijp ik het nu goed dat als je de fan vantevoren op 100% zet,dat ie nog 100graden wordt?
Dan is het een gevalletje rma,denk ik.

|2600k|Asus 290|

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05 15:05

KneoK

Not in a million lightyears

Klinkt misschien stom, maar je zou eens kunnen proberen om de fan in je zijpaneel, waarvan je zegt dat die recht op je GPU blaast, kunnen uitzetten. Het kan zijn dat die gewoon een te harde luchtstroom over de fan van je X2 blaast en die niet genoeg lucht kan aanzuigen. Ik neem aan dat er ook een radiaalfan in de koeler van een X2 zit. Is de lucht die aan de achterkant uit de koeler komt geblazen ook echt heet ? Ik heb een enkele 4870 en voel aardig warme lucht als de temperatuur zo naar de 60 graden stijgt, dus kan me voorstellen dat je best moet kunnen voelen dat de kaart echt heet wordt.

Het is een lucky guess, maar als je airflow zoals je zegt verder gewoon goed is dan heb je gewoon een heethoofd gekregen als het uitschakelen van de fan niet helpt. Als je stabiel en artifactvrij kunt spelen dan is er eigenlijk weinig aan de hand. De fan zit er niet voor niets op en heeft gewoon een maximale stand om de kaart te koelen.
Ik had vroeger een 1800+ die gewoon richting de 90 graden ging. Pas met 7 casefans en een Coolermaster HHC-001 koeler (een van de eerste heatpipes met een 60mm fan die contstant op 6800 toeren stond te blazen. Dat was pas een straaljager...). Terugbrengen ? Ja, ze wilden 'm best bij AMD aanbieden voor een onderzoek, was ik 'm een paar weken kwijt met waarschijnlijk de conclusie dat de processor best koel te houden is en binnen specs loopt...

Verwijderd

Topicstarter
Hij wordt inderdaad 100 graden op 100% fanspeed. Er komt een best harde luchtstroom van achteren uit mijn GPU, en die lucht is ook echt heet, dus ik neem aan dat de fan genoeg lucht kan aanzuigen. Ik kijk het nog wel een tijdje aan, en beslis dan wel of het een RMA wordt of niet. Net uren lang Crysis op very high, dx10, max AA gespeeld, en geen last gehad van artifacts oid. Deze kaarten zijn echt monsters :)

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost. Vraag me alleen niet hoe. Vandaag de PC weer opgestart om te gamen, en de heetste core wordt nog maar 85 graden onder full load (precies zelfde spel als gisteren), en de fan speed draait daarbij nog lang niet op 100% (de PC is ook een stuk stiller nu onder full load). Waarom zo'n enorm verschil? Geen flauw idee. Ik ben alleen erg blij dat het probleem is verholpen 8)7 Ik gok erop dat het iets te maken heeft met de eerste opwarm en afkoel cycle van de koelpasta. Kan zo gauw niks anders bedenken :P In ieder geval erg bedankt voor de hulp, tips en adviezen :D

• TrickeY
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09-2025

TrickeY

www_un4given_nl

omgevingstemperatuur?

www_un4given_nl

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren was het op mijn kamer even warm als vandaag, dus daar lag het niet aan. Maar ja, het maakt niet meer zoveel uit waar het nou aan lag. Het blijft vaag, maar ik ben blij dat het opgelost is ;)

• darkreptile
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:49
Vind het nog steeds te heet. Mijn single 4870 draaide idle ook 75 graden, na het xml bestand te hebben aan gepast is hij idle 39. bijna 50% minder warm.

Als je in CCC een extra profiel aan maakt. en vervolgens naar,

C:\Users\gebruiker\AppData\Local\ATI\ACE\Profiles toe gaat.

Open het bestand wat in die map staat, met een text editor, en wijzig :

FanSpeedAlgorithm Naar Manual

En <Feature name="FanSpeedPercentTarget_0">
<Property name="Want" value="10" /> Naar value = 40,

Reload nu je profiel in CCC en je temp zal dalen

Dan blijft hij een stuk koeler bij idle. Dit is zo bij de single versie, neem aan dat het precies net zo is bij de x2.

[ Voor 4% gewijzigd door darkreptile op 17-09-2008 23:12 ]

Sometimes you just got to lick the stamp, and send it.

Pagina: 1