• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:33

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
Ik heb even jullie menning/advies nodig als mede fotograafjes...

Een paar jaar geleden zijn ze in onze kerk begonnen met het opzetten van een jeugdkerk, heel leuk initiatief enzo.
Vanaf het begin ben ik al betrokken bij dit alles, en er moesten toen tijdens de avonden foto's gemaakt worden. We begonnen in het begin heel enthousiast met 4 "fotografen", en na korte tijd was ik de enige die overbleef aangezien ik de enige was die met mijn Fuji Finepix S5500 redelijke foto's wist te maken.
Ondertussen zijn we een paar jaar verder en ben ik er gegroeit in het foto's maken en is m'n gear ook een stukje uitgebreider en is er een hoop gebeurt.
Zo hebben ze in het begin achter mijn rug om m'n foto's aan 2 tijdschriften verkocht, wat ik alter te horen kreeg. Het ging om kleine bedragen, maar gewoon het idee dat het nooit gevraagd is vond ik niet leuk.
Ook hebben we vaak onenigheid gehad over de tijd van het aanleveren van de foto's, ze wilde ze super snel hebben om op de website te zetten maar soms ging dat gewoon niet door drukte van school en/of famillie. Of als ik snel was met de foto's dat het maaaanden duurde voordat ze daadwerkelijk op de site kwamen.
Het is ook vaak voorgekomen dat erg gezeurd werd over wat ik op de foto zette (ja echt zeuren) en dat alles anders moest want het is op manier X of Y veeeel leuker terwijl ik het als fotograaf daar totaal niet mee eens was.
Ondanks alles ben ik toch doorgegaan emt foto's maken, maar nu heb ik weer iets waar ik mee zit en voor mij is dit een beetje de druppel die de figuurlijke emmer doet overlopen.
Sinds het incident dat ze mijn foto's verkocht hebben lever ik de foto's verkleind aan met mijn naam erop en bewerkt ik nog eht één en ander na. Nu hebben ze dus een nieuwe manier gevonden om de foto's op de website te zetten, namelijk aan het einde van de avond direct de foto's kopiëren van mijn kaart en direct uploaden. Als ikd an wil nabewerken of logo/naam erop dan moet ik dat maar later doen en het er opnieuw opzetten.

Nou heb ik gewoon een erg naar gevoel bij het idee dat ik na een avond m'n originele raw's moet in leveren bij iemand.
Het blijft ook allemaal vrijwilligers werk dus aan de eene kant heb ik zoiets van "wees blij dat iemand het nog wil doen" maar aan de andere kant zijn de shots ook weer niet echt boeiend of van geweldige kwaliteit ( ben beetje lui O-) ).

Ik zit al een tijdje erg te twijfelen of ik ermee zal stoppen door het gedoe eromheen van de afgelopen jaren en met dit ermee is die keuze wel erg verleidelijk.
Dus ik vroeg me af wat jullie ervan zouden vinden of zouden doen?

Ik weet ook dat een aantal mensen hier op GoT gelijk zoiets hebben van "stop gewoon man, hebben zij een probleem" en dergelijke reacties, maarja het is wel moeilijk om ergens mee te stoppen waarbij je het opzich best naar je zin hebt gehad en hebt helpen opbouwen zegmaar.... :$

PS. sorry voor de wat vage topic :P

Gabriël AM5

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-01 21:15

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

lijkt me de sociale vinger opsteken dan?

Daarnaast hebben ze van je gear af te blijven dus ongeeigend de kaart kopieren lijkt me uit den boze.

Redelijk ondankbare h*nden dus zou er gewoon mee kappen; wat je ook kunt onderhandelen; denk niet dat hun attitude en dankbaarheid zal veranderen/vergroten Laat ze lekker in het sop zakken nietwaar?

Tis heel simpel graag of niet, maar nu misbruiken ze je gewoon ipv met je samen te werken. Dat soort dingen heb ik al heel lang geleden geleerd.

[ Voor 28% gewijzigd door Seesar op 16-09-2008 20:37 ]

T60P Widescreen

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-01 14:49

Sick Nick

Drop the top!

Klinkt alsof je voelt alsof ze je naaien. Zit je er mee dat ze jou vertellen wat je moet doen en hoe/wat en hoe snel? Zo ja, dan zoeken ze maar iemand anders die het voor ze doet zoals ze het zelf willen. Ik zou er allang mee gestopt zijn, jij steekt er moeite en tijd in en vervolgens is het nog niet goed. Dan heb ik per hand 1 vingertje beschikbaar, mag jij raden welke dat is ;)

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-01 04:37
Of je vraagt er een bijdrage voor als ze zo graag willen dat je doet wat zij willen of je blijft je ding doen en het kost ze niks. Je moet dan ook niet als een hondje doen wat het baasje zegt maar ook echt je eigen ding doen en die foto's komen when they're done, dan moeten ze maar even wachten. Ik neem aan dat je geen contract of iets dergelijks hebt, ze hebben jou harder nodig dan jij hen!

Maar als het zo door blijft gaan, gewoon vertrekken en zoek een ander clubje op, zij zijn ook weer niet de enige ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Moning2 op 16-09-2008 20:40 ]

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Stoppen ermee... als mensen vinden dat ze kunnen zeuren op jouw vrijwilligerswerk, en dan bedoel ik niet opbouwende kritiek maar echt ongegeneerd zeiken, zou het voor mij al klaar zijn, maar dingen als RAW's inleveren? hou op.

Nee, hoeveel energie het me ook gekost zou hebben, dit zou te ver gaan :) In plaats dat ze je bedanken voor je inzet, zijn ze het kennelijk als een vanzelfsprekendheid gaan zien en willen ze meer. Dit is echt een gevalletje "geef een vinger, pak de hand".

Laat ze het zelf dan maar gaan doen als ze het allemaal zo goed weten.

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-01 13:19

Younes

Wie, Wat, Waar?

Vrijwillig werk leveren, maar geen waardering ontvangen? Ik vind het een vreemde zaak....

...en waarom?

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-01 10:09
Tjah lastige situatie, ik zou er toch eens over gaan praten en duidelijk aangeven dat je het zo niet langer ziet zitten en een oplossing wilt en anders er mee stopt...

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
A. tenzij de foto's officieel in opdracht van iemand (een persoon of de kerk) zijn gemaakt, zijn het jouw foto's. Jij bepaalt wat er wel en niet mee mag. Dus als jij niet wilt dat ze de raws hebben/gebruiken: gewoon niet afgeven.

B. om de tafel gaan zitten met de gebruiker(s) en redelijke afspraken maken over levertijden (bijv. levering binnen 1 of 2 weken, plaatsing binnen een maand) en met name gebruik voor andere doeleinden dan die ene website ("niet, tenzij..."). Daarnaast zou je iets over bronvermelding kunnen afspreken. E.e.a. liefst vastleggen op papier.

[ Voor 6% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 16-09-2008 20:47 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
da's lekker. Bij mij was dat ze de foto's "stelen" vanaf je eigen memorystick al genoeg reden om zeg maar figuurlijk mijn flakcannon diezelfde avond nog te assembleren. Ik was dus allang gestopt....

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-01 10:09
Younes schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 20:43:
Vrijwillig werk leveren, maar geen waardering ontvangen? Ik vind het een vreemde zaak....
Tjah dat gebeurt vrij vaak hoor...

Bij de jeugdkerk waar ik actief bij betrokken was (zat in de band) zag de dag-indeling er ook zo uit:

12:00 begint de kern met opbouwen
17:00 vlak voor het eten komt de meute van medewerkers binnen om voor jouw vingers al het eten weg te pikken (wie heeft er nou hard gewerkt)
22:30 dienst is afgelopen en iedereen heeft nagepraat en peert hem, vervolgens staat de kern (waaronder ik dus) tot ca. half 1 snachts de boel op te ruimen en weer tafels enzo te slepen. Op een gegeven moment was dat voor mij de reden er mee te stoppen, totaal geen waardering voor je werk...

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

• Henk
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 20:44:
A. tenzij de foto's officieel in opdracht van iemand (een persoon of de kerk) zijn gemaakt, zijn het jouw foto's. Jij bepaalt wat er wel en niet mee mag. Dus als jij niet wilt dat ze de raws hebben/gebruiken: gewoon niet afgeven.
Zelfs áls de foto's in opdracht zijn gemaakt, zijn het nog zijn foto's. Hij heeft, tenzij op papier anders overgedragen, álle rechten m.b.t. verkoop en licentieverstrekking van de foto's.
B. om de tafel gaan zitten met de gebruiker(s) en redelijke afspraken maken over levertijden (bijv. levering binnen 1 of 2 weken, plaatsing binnen een maand) en met name gebruik voor andere doeleinden dan die ene website ("niet, tenzij..."). Liefst vastleggen op papier.
Mjah, maar als je het níet vastlegt op papier, blijf je als fotograaf sterk staan. Sterker zelfs, omdat jouw wettelijke verplichtingen niet eens echt bestaan bij een mondelinge overeenkomst (een rechter doet níets met mondelinge afspraken) maar bij het misbruik van jouw foto's je wel een punt hebt als de ander geen duidelijke, schriftelijke overeenkomst kan overleggen. Verder is het binnen 1 week aanleveren een crime als je dus inderdaad met school zit. Het is en blijft vrijwilligerswerk dat in dit geval IMHO alles behalve de waardering ontvangt die het hoort te krijgen.

Omdat jij het leuk vindt wat je doet, of trots vindt in het product dat je neerzet, wil dat nog niet zeggen dat ze je het vel over je neus hoeven trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door Henk op 16-09-2008 20:48 ]

• PilatuS
  • Niet online
Ik zou eens beginnen met wat je hier verteld ook aan hun te vertellen. Je hoeft natuurlijk niet alles te vertellen maar ik zou zeker even aangeven dat je het alles behalve netjes vind wat hier gebeurt.

Ik kan als buitenstaander niet tegen jou zeggen dat je ermee moet stoppen want ik ken de situatie niet goed, ik persoonlijk zou eerst eens overleggen en aan de hand van dat gesprek er misschien mee stoppen.

Als iemand dingen achter mijn rug om gaat doen, zoals de kaart er uit halen, downloaden, en er weer in stoppen zonder iets te zeggen, dan houd het voor mij gelijk op en stop ik er mee. Of jij dat ook doet is jouw zaak maar voor mij persoonlijk gaat het te ver.

Ook dingen verkopen die van jou zijn zou ik niet pikken. Maar nogmaals ik ken de situatie niet goed, geen idee of je bijvoorbeeld daar nog zou kunnen komen als je er mee stopt, en hoe leuk je het daar vind. Voor mij persoonlijk zou het afgelopen zijn daar.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
sapphire schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 20:33:
Nou heb ik gewoon een erg naar gevoel bij het idee dat ik na een avond m'n originele raw's moet in leveren bij iemand
Dan doe je dat niet. Je wordt gebruikt, je laat je gebruiken en als je er niets aan doet, zal je nog langer gebruikt worden ook. Dat foto's gebruikt worden is heel mooi, maar dan moet er wel iets tegen over staan.

Dat je met een schuldgevoel cq. nu in dubio zit zegt veel over je loyaliteit, en zelfs als je nu abrupt om betere afspraken vraagt mogen ze je nog altijd dankbaar zijn.

Het is zo gegroeid, dus de eerdere verkoopacties kan je misschien beter in de oude sloot laten liggen, maar dat betekent wel gewoon dat je ervan geleerd hebt en dat je het voortaan _enkel_ op jouw voorwaarden doet. :)

{signature}

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ga op je gevoel af zou ik zeggen. Maar ik ben in dit soort gevallen redelijk makkelijk, als je het niet bevalt, dan ben ik weg en zoek je maar iemand anders.
Als ze je niet waarderen dan zou ik er ook zelf ook geen moeite meer insteken.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Henk schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 20:46:
[...]

Zelfs áls de foto's in opdracht zijn gemaakt, zijn het nog zijn foto's. Hij heeft, tenzij op papier anders overgedragen, álle rechten m.b.t. verkoop en licentieverstrekking van de foto's.
Volgens mij zegt de auteurswet (waar foto's volgens mij ook onder vallen0 iets anders, maar het gaat te ver om daar hier over te discussieren.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Je bent een vrijwilliger, het lijkt me dat jullie er samen uit moeten komen.
Je kan natuurlijk ook zelf bepaalde voorwaarden stellen voor het werk wat je voor ze doet... het werkt 2 kanten op ;)

• Henk
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 20:50:
[...]

Volgens mij zegt de auteurswet (waar foto's volgens mij ook onder vallen0 iets anders, maar het gaat te ver om daar hier over te discussieren.
Auteursrecht heeft het alleen over in dienstverband zijn, groot verschil ;) Of tenzij je in opdracht van een fotograaf werkt die je verteld hoe je alles in moet stellen etc, maar daarvan is hier ook geen sprake.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12
[...]

inderdaad, de auteursrecht plaatst in 't geval van in opdracht (dus geen B2B waarbij je gebruiksrecht verkoopt, maar daadwerkelijk voor iemand werken) 't recht bij de opdrachtgever.

Maar je komt er vast met je kerk uit, als het goed is heeft zo'n instelling het doel om mensen dichter bij god te brengen en dus zullen ze ook over foto's en waardering niet al te moeilijk moeten doen.

|>

• Voutloos
  • Niet online
[...]

Jij bedoelt wellicht portretrecht? Misschien dat je daar mee kan komen als de fotograaf grof verdient, waarna je mogelijk een verdeelsleutel bedenkt...
Maar als er niet eens een bedankje naar de fotograaf uitgaat, is de lol van het foto's nemen er ook gauw van af en dan maar niet. :Y)

{signature}

• lateef
  • Laatst online: 10-07-2025
ik zou het gewoon eens goed uitspreken met alle betrokkenen, nu ben ik geen kerkganger, noch gelovig, maar wel een redelijk actieve vrijwilliger en naar mijn ervaring is communicatie, of het gebrek daaraan, het grootste probleem bij vrijwilligers.

zeg gewoon eerlijk wat jij van de gang van zaken vind en dat je er (soms) een naar gevoel aan overhoud. ik zou ook aangeven hoe jij te werk wilt gaan en kijken of dat mogelijk is, zoek in ieder geval samen naar een oplossing.

vind overigens dat je zelf ook je verantwoordelijkheden moet nemen; vrijwillig is niet hetzelfde als vrijblijvend! maak dus afspraken over hoe snel de producten geleverd moeten worden en houd je daar dan ook aan, drukte met school en/of familie is dan geen excuus. dat ze "blij mogen zijn dat iemand het doet", vind ik overigens ook geen excuus om een "beetje lui" te zijn. wanneer je het doet, moet je het goed doen.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:19

Rudedadude

Maybe we were born to run

In je tekst klinkt heel erg jij - zij door. Wat ik me afvraag is of de mensen over wie je het hebt geheel/deels/niet op de hoogte zijn van jouw mening over de gang van zaken. Als dat niet of onvoldoende het geval is, kaart het dan aan / plan een gesprek en spreek je eens volledig uit en geef daarin ook de mogelijke consequentie van stoppen aan. Op basis van dat gesprek kan je dan een goede keuze maken. Doormodderen of dingen tegen je zin laten gebeuren is voor jou niet wenselijk, maar het lijkt me dat er zeker ruimte moet zijn om het geheel eens uit te praten. Het geheel kan ertoe leiden dat je juist weer met hernieuwde energie verder kan gaan en zo niet, dan heb je het in elk geval aangegeven en is het duidelijk waarom je stopt.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 14:34

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Vertel gewoon eens aan de anderen dat je het niet leuk vindt op deze manier. Ik neem aan dat er ook een soort van beleidsvergaderingen zijn waar je als staf dit soort dingen kunt bespreken? Daarnaast, als je dit al een aantal jaar doet kun je best stoppen om eens wat heel anders op te pakken in je kerk. Mijn ervaring is dat er altijd genoeg te doen is.
Daarnaast: iemand anders foto's doorverkopen achter zijn rug om is gewoon lullig (en diefstal), dat doe je niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Cassettebandje op 16-09-2008 20:57 ]

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
-knip-

[ Voor 96% gewijzigd door Nomad op 17-09-2008 00:59 . Reden: zo reageren we niet, punt ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003

Barrycade

Through the...

Ik zou gewoon lekker je camera thuis laten de volgende keer en de keer daarop ook.

Kijk dan eens om je heen op zo'n bijeenkomst zonder door je zoeker te kijken. Mocht het bevallen gewoon lekker je camera thuis laten voortaan. Bevalt het niet ....tja lijkt me logisch om weer eens verder te gaan en een ander clubje op te zoeken.

Met zulk gezeur en gezever zou ik er al allang mee gestopt zijn namelijk. Beetje je kaartje rippen, lijkt me dat je een beetje gepiepeld wordt daar.

• Voutloos
  • Niet online
littlejoannes schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 21:10:
Ik zou gewoon lekker je camera thuis laten de volgende keer en de keer daarop ook.
Naast het idee dat er het eea te bespreken valt, is dit ook geen heel slecht idee. Je merkt meteen of je / je foto's gewaardeerd wordt/worden en het gesprek over dit onderwerp wordt wellicht als vanzelf aangesneden. :)

{signature}

Verwijderd

hmmm blijft lastig als je het toch leuk vind om te doen en je dan zo behandeld wordt. zit je wel bij de juiste kerk aangesloten. als rechtgeaarde atheist kan ik makkelijk zeggen dat god gewoon overal is en je daarvoor niet in een kerk hoeft te zijn waarbij alleen maar luitjes proberen te verkondigen dat het toch anders is :+

op zich zo extreem heb ik de problemen niet meegemaakt maar afgelopen jaar waren er bij mij ook een paar incidenten waarbij er fotos in bladen opdoken waarvan ik ook zoiets had van 'hela hier klopt iets niet' en ook bij een aantal feesies dat ik achteraf een naar gevoel had.

ik zelf los het op door gewoon een alternatief te bieden, de 'gratis' methode, oftewel ze willen niet betalen. prima ook, ik doe bijna niet anders maar dan is het ook niet zo belangrijk dat je al lang van te voren hoeft te weten of ik kom. 1 dag is voldoende in dat geval.

of ze kunnen me inhuren en betalen, dan krijgt de opdrachtgever ook zekerheid en lever ik de fotos nabewerkt binnen 1 dag aan. (je kan natuurlijk heel erg elk fototje extreem nabewerken maar meestal volstaat het om met irfanview bv de jpgs batchgewijs wat meer contrast te geven en de gamma aan te passen, ben je binnen een half uur klaar)

het schept nu in ieder geval duidelijkheid en scheelt mij een hoop gezeur, organisaties weten waar ze aan toe zijn en hebben een keuze. als ze me niet inhuren hebben ze ook niks meer te zeuren als ik niet kom opdagen en een ander feesie verkies :+

belangrijkste is dat je duidelijker wordt naar wat jij wel en niet wil en dit ook duidelijk maakt naar degene waarvoor je fotos maakt.

verder kan je natuurlijk ook eens kijken op de algemene voorwaarden van de fotografen federatie, daar staat wat te doen gebruikelijk is als voorwaarden tussen fotograaf en opdrachtgever.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-01 11:16

polthemol

Moderator General Chat
ik maak ook foto's voor mijn vrijwilligerswerk en heb gewoon duidelijke spelregels gemaakt: ik doe het als hobby en het is niet mijn taak. Wees dus blij met wat je krijgt en als het je niet aanstaat, helemaal top, dan zoek je je maar een andere fotograaf.

Ik denk dat je hun best mag wijzen op de onderhandelingspositie die zij innemen en die is niet bepaald zo sterk dat ze wat te eisen hebben ;)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• PilatuS
  • Niet online
Dit vind ik ook wel een goed idee. Waarschijnlijk komt het onderwerp dan vanzelf wel op tafel, en zo niet kan je er zelf gewoon eens lekker bij zijn zonder constant met je camera bezig te moeten zijn.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:17

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Volgens mij was dat meer een voorstel van de 'tegenpartij' dat hij zijn foto's voortaan meteen na de activiteit rechtstreeks vanaf de geheugenkaart afgeeft. Niet zozeer dat ze zonder zijn medeweten de foto's van z'n kaartje hebben gehaald ofzo.

Maargoed, lastige situaties zijn dat inderdaad. Proberen om er eens een goed gesprek over te hebben lijkt mij inderdaad toch ook het beste plan, indien dat nog niet gebeurd is. Zij nemen jouw taak als fotograaf gewoon niet echt serieus zo lijkt het, terwijl jij, geheel terecht in mijn ogen, gewoon je rechten als fotograaf en een werkbare situatie voor jezelf probeert te verdedigen.

[ Voor 36% gewijzigd door Nomad op 17-09-2008 00:59 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-01 12:07
Ik ken je situatie, ik ben er ook zo ingerold bij een jeugdkerk hier in Haarlem. Verschil is alleen dat zij m'n werk wel waarderen. Wat ik wel merk is dat christenen onder elkaar, elkaar vaak niet goed aan durven te spreken cq te bekritiseren. Want 'o we zijn christenen dus we zijn altijd lief voor elkaar'. Ik krijg het gevoel dat dat in jouw geval ook enigszins een kwestie is. Jij maakt echter foto's (vrijwillig) dus jij stelt de eisen. Ik zou ze zeker niet je foto's laten kopiëren aan het eind van de avond, zeg ook gewoon dat je dat niet wilt, omdat je wel kwaliteit wilt leveren en je ze dus nog uit wilt zoeken en bewerken.
Maar zoals hierboven ook al aangegeven is: praat er eens met iemand serieus over dat je dit niet leuk vindt zo, want weten ze dat al? Heeft die jeugdkerk niet een 'baas'? Zeg gewoon waar het op staat, dat hoeft niet bot te zijn, als je gewoon duidelijk bent doe je niks fout. Ik zou dat iig eerst proberen ipv er direct mee te stoppen, je doet er immers toch leuke ervaring op, toch?

edit:
Het lijkt me trouwens niet dat ze de foto's zonder jouw toestemming van je kaart afhalen toch? In dat geval zou ik nl. wel overwegen om te stoppen...

[ Voor 7% gewijzigd door Melkbus op 16-09-2008 23:35 ]

strava

• lateef
Verwijderd schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 21:28:
als rechtgeaarde atheist kan ik makkelijk zeggen dat god gewoon overal is
nee hoor, dat kan je niet...

...maar - en dat is niet op jouw gericht hos en het heeft ook niets met fotografie te maken - ik vind het jammer en ook wel zorgelijk dat mensen adviseren om het bijltje er maar bij neer te leggen (omdat het vrijwillig is). als alle vrijwilligers bij een beetje tegenslag zo zouden reageren, zouden er nog maar weinig vrijwilligers overblijven. ik zou toch echt proberen om in samenspraak een oplossing te vinden. hoogstwaarschijnlijk zijn de dingen die jou een naar gevoel geven zeker niet bewust gebeurt en al helemaal niet om jou een naar gevoel te geven, maar waarschijnlijk uit onwetenheid. wanneer jij gewoon jou kant van het verhaal uitlegt, dan leert de andere partij er ook wat van. als jij gewoon het bijltje er bij neerlegt, zal het bij een volgende fotograaf waarschijnlijk weer fout gaan.

dit soort onwetenheid is iets wat ik overigens niet alleen bij vrijwilligers organisaties zie, maar ook bij professionele. naar mijn idee behoort het mede tot je verantwoordelijkheid om duidelijkheid te verschaffen over regels en normen.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
@lateef: dat het vrijwilligerswerk is wil nog niet zeggen dat je je moet laten uitmelken. Ik doe ook vrijwilligerswerk en ik zal ook vaak dingen opvangen voor iemand anders, wat extra uren maken, noem maar op, maar ik zou me never nooit niet laten behandelen zoals in die topicstart staat vermeld, dan mogen ze het zich ergens duwen. Je geeft tijd, het minste dat je kunt verwachten is respect terug. Als men dan bv. je foto's verkoopt achter je rug om, dan lijkt het me duidelijk dat ze je aan het gebruiken zijn tot en met. En dan is het geen schande om te zeggen, jongens ik kap ermee, zoek je maar een andere gek.

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-01 00:29

Spikey

Making the web accessible!

Melkbus schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 23:27:
Ik ken je situatie, ik ben er ook zo ingerold bij een jeugdkerk hier in Haarlem. Verschil is alleen dat zij m'n werk wel waarderen. Wat ik wel merk is dat christenen onder elkaar, elkaar vaak niet goed aan durven te spreken cq te bekritiseren. Want 'o we zijn christenen dus we zijn altijd lief voor elkaar'. Ik krijg het gevoel dat dat in jouw geval ook enigszins een kwestie is. Jij maakt echter foto's (vrijwillig) dus jij stelt de eisen. Ik zou ze zeker niet je foto's laten kopiëren aan het eind van de avond, zeg ook gewoon dat je dat niet wilt, omdat je wel kwaliteit wilt leveren en je ze dus nog uit wilt zoeken en bewerken.
Maar zoals hierboven ook al aangegeven is: praat er eens met iemand serieus over dat je dit niet leuk vindt zo, want weten ze dat al? Heeft die jeugdkerk niet een 'baas'? Zeg gewoon waar het op staat, dat hoeft niet bot te zijn, als je gewoon duidelijk bent doe je niks fout. Ik zou dat iig eerst proberen ipv er direct mee te stoppen, je doet er immers toch leuke ervaring op, toch?

edit:
Het lijkt me trouwens niet dat ze de foto's zonder jouw toestemming van je kaart afhalen toch? In dat geval zou ik nl. wel overwegen om te stoppen...
QFT!
als christen herken ik helaas met enige regelmaat dit soort situaties.
als commissie-voorzitter ben ik zelf nogal van de directe manier. dat maakt dat die commissie over het algemeen een stuk beter verloopt dan de andere commissies die ik ken binnen onze gemeente.
wel merk ik ook dat het vaak onverwacht is. alsof we alleen maar lief moeten zijn tegen elkaar en als de ander dan een slap aftreksel van slecht functioneren laat zien (ja.. zo erg kan het zijn helaas.) ze dan raart opkijken als je hen vertelt dat ze de lat toch echt hoger moeten leggen of kunnen vertrekken.

ik zou het gewoon eens een goed gesprek over voeren met de leidinggevende van het hele gebeuren. jouw foto's jouw eigendom. en het is niet dat je slecht werk af geeft. iets kan uitlopen als de tijd krap is. zeker bij vrijwillig werk staat de prio lager. die moeten zij ook gewoon inzien. ik ben een lastige als voorzitter maar als je zo bij mij aan zou kloppen dan komen we er vast wel uit. succes!

Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
Laat ik één ding eerst vorop stellen, ze stelen m'n geheugenkaartje echt niet hoor om hem stiekem leeg te halen. Daar ben ik vrij makkelijk in, als je ongevraagd met m'n gear gaat kloten, ga ik met jou kloten...
Verder ligt het probleem ook gedeeltelijk in de communicatie, we werken namelijk met teams en een team hoofd en daarboven staan zegmaar de mensen van de kerk die daar over gaan.
Nou zeg ik het ook wel tegen onze teamleider als ik het ergens niet mee eens ben maar het gaat bij die gozer het eene oor in en het andere oor uit, je moet alles 10x zeggen, je krijgt nooit een duidelijke reactie terug en wat er geregeld moet worden gebeurt gewoon niet. Om die reden zijn er ook 2 andere heren die het voornamelijk runnen en van hen komen de ideeën waar ik het dus niet mee eens ben. Als ik iets naar boven wil doorspelen word ik terug verwezen naar de teamleider, maja die regelt nooit iets fatsoenlijk. Dus een soort van eht kastje naar de muur scenario.

Verder zou ik nog even op Lateef willen reagren, voor daar misverstanden over bestaan.
Ik neem mijn verantwoordelijkheden wel hoor, afgelopen 4 jaar heb ik slechts 2 avonden geen foto's gemaakt omdat het gewoon echt niet mogenlijk was, ik lever de foto'altijd binnen redelijke tijd aan. Alleen zijn er wel dingen belangrijker dan dat, want als ik 6 dagen van 7 tot 5 stage heb gelopen en de dagen erna elke dag 1 of 2 tentamens heb duurt het gewoon wat langer en dan vind ik het gewoon niet fair om te gaan zeggen dat iemand zijn best niet doet.
Verder is de uitdrukking "een beetje lui" wat ongelukkig gekozen van mijzelf, ik bedoelde er mee dat ik betere foto's zou kunnen maken. Alleen zou ik hiervoor een te storende factor worden tijdens de kerkdienst imho. Het is dus een afweging waarin ik besloten heb genoegen te nemen met iets mindere foto's maar wel zo min mogenlijk afleiding voor de jongeren die komen.
En over mijn uitspraak "wees blij dat iemand het nog wil doen", dat was meer bedoeld om het gevoel aan te duiden :P

[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 17-09-2008 00:15 ]

Gabriël AM5

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:34

franssie

Save the albatross

offtopic:
@ Hos : jij bent geen atheïst maar agnost. Zoek maar even op google waarom.

Ik weet weinig van geloof (wel atheïst) maar weet wel dat veel geloofgenootschappen tot behoorlijk hecht kunnen zijn, ik zou dan ook niet snel het (foto)bijltje erbij neerleggen, je wil jouw vrienden, de vrienden van je ouders en de vrienden van je vrienden tenslotte niet teleurstellen.
Echter ... zoals ook hierboven al aangehaald gaat het maar zo-ver ... als ze alleen de vruchten plukken maar niet de lasten zien (of hoe zeg je dat) dan houdt het wel op, jammer als ze de sier willen maken met jouw werk al gaat het in naam van een groter iets (zoals het genootschap's website). Als het echt zo belangrijk is geven ze jou de ruimte om het goed te doen, en als het niet goed kan dan niet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
Nou zo erg is het bij ons niet hoor....als ik er mee stop is dat mijn keus en echt niet dat ik dan een horde boze mensen achter me aan zou hebben...

Gabriël AM5

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

sapphire schreef op woensdag 17 september 2008 @ 00:10:
Nou zeg ik het ook wel tegen onze teamleider als ik het ergens niet mee eens ben maar het gaat bij die gozer het eene oor in en het andere oor uit, je moet alles 10x zeggen, je krijgt nooit een duidelijke reactie terug en wat er geregeld moet worden gebeurt gewoon niet. Om die reden zijn er ook 2 andere heren die het voornamelijk runnen en van hen komen de ideeën waar ik het dus niet mee eens ben. Als ik iets naar boven wil doorspelen word ik terug verwezen naar de teamleider, maja die regelt nooit iets fatsoenlijk. Dus een soort van eht kastje naar de muur scenario.
Tja, en daar ben ik dan altijd heel duidelijk in. Het is dan "My way or my way"; die twee andere heren kunnen dan hoog en laag springen, maar als ik me niet kan vinden in hun aanpak dan doen ze het zonder mij.

* gambieter scoorde heel hoog bij de managerscursus op het onderdeel "Kan Nee zeggen" :P

Zolang je je door allerlei mensen laat koeioneren zul je weinig gedaan krijgen. Gewoon de voet dwars zetten, kalm blijven maar dingen gewoon doen zoals jij ze wilt doen. Als men daarover klaagt gewoon kalm zeggen dat je dit al eerder aangegeven hebt, maar dat ze blijkbaar slecht luisteren. En dan gewoon weglopen.

Zo blijf je gewoon je vrijwilligerswerk doen, je legt het ook rustig uit aan andere mensen, maar je negeert de 3 uilskuikens.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Ryunichi
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

Ryunichi

ID0X

Kan je het niet eventueel hogerop zoeken en klagen over de gang van zaken? Uit mijn, weliswaar beperkte, ervaringen, heeft het vaak geloond te klagen bij the man above. Ik kan me heel goed bedenken dat je aan de ene kant toch graag door zou willen gaan, terwijl je toch niet het optimale eruit haalt door dit alles. Ik zou proberen de situatie duidelijk te maken en eventueel vragen aan de hogere piet die je dan spreekt of hij voor verbetering kan zorgen.

If not, dan zou ik toch proberen het fotograferen ergens anders te zoeken. Ik denk dat je daar mogelijk toch een stuk mee op vooruit gaat. Het lijkt namelijk niet alsof dat team waarin je zit nou veel zal veranderen.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:56
Ha die sapph ;) Is het geen optie om de foto's direct te schieten met een lagere resolutie (en niet in RAW)? Misschien wel minder leuk voor jou aangezien je dan minder kan nagenieten van jouw werk of eventueel nabewerken. Of gewoon zeggen; ik lever de foto's achteraf of ik lever geen foto's (zoals velen anderen hier al aangeraad hebben)? Soms moet je gewoon eens op jouw strepen staan.

[ Voor 6% gewijzigd door D-Three op 17-09-2008 00:48 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

sapphire schreef op woensdag 17 september 2008 @ 00:28:
Nou zo erg is het bij ons niet hoor....als ik er mee stop is dat mijn keus en echt niet dat ik dan een horde boze mensen achter me aan zou hebben...
Nou dan is het simpel. van een beetje communicatie is nog nooit iemand slechter geworden ;)
Kaart het aan in een gesprek waarvoor je een afspraak maakt waarbij je verteld waarover je het gaat hebben. Dan kunnen zij (!) zich ook voorbereiden en misschien bedenken dat ze onredelijke eisen stellen aan een vrijwilliger of een ander moeten zoeken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Nomad
  • Laatst online: 22:36

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Toch even reageren. Ik ken je een beetje en volgens mij is het volgende (wat eigenlijk al gezegd is door sommigen) best een aanpak die kan werken.
Komende 2 a 3 keer zonder camera komen, en wanneer het ter sprake komt gewoon aangeven hoe jij wel wil dat het gaat. Aangeven dat je op dit moment zonder camera aankomt, omdat je het niet prettig vind werken, maar dat je het jammer vind dat er geen foto's gemaakt meer worden op deze manier.
Dan zelf aangeven wat jij wilt, inclusief duidelijke naamsvermelding en een klein contractje is zo gemaakt. Een contract is niet een aanval van jou naar hen, maar duidelijkheid voor beiden. Ik werk heel veel met contracten, omdat je ambiguïteit voorkomt.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-01 14:53

LauPro

Prof Mierenneuke®

@sapphire: Je noemt jezelf 'fotograaf' en erkent dat je doorlopend over hele reeksen dezelfde beeldfouten moet corrigeren, niets echt het toonbeeld van controle over je gear. Ik ben van mening dat zeker voor dit soort gelegenheden je de foto direct van camera goed moet schieten. Als je het leuk vindt om nabewerking te doen prima maar daar is (zoals je zelf al aangeeft) in principe geen tijd voor, het moet op hét moment gebeuren en geen nasleep aanzitten.

@Nomad: Dit is toch wel het toppunt, praktisch iedereen in Nederland zit te ageren tegen het regeltjesparadijs en wát suggereer je als oplossing voor iemand die problemen heeft met vrijwilligerswerk? Nog meer papierwerk! Chapeau je hebt het toonbeeld bevestigd! De bureaucratie zit niet in de overheid maar het zit in de regelzucht van de mens. Wat verwacht je? Dat iedereen die vrijwillig iets doet voor een kerkelijke organisatie een contract aangaat over zijn arbeidsvoorwaarden?

Sure vrijwilligheid is geen vrijblijvendheid. Maar wat jij stelt is gewoon extreem imo. Leuk dat je je werk zo serieus neemt maar laat dat even los als je in de kerk bent.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Seesar
  • Laatst online: 22-01 21:15

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

gambieter schreef op woensdag 17 september 2008 @ 00:31:
[...]

Tja, en daar ben ik dan altijd heel duidelijk in. Het is dan "My way or my way"; die twee andere heren kunnen dan hoog en laag springen, maar als ik me niet kan vinden in hun aanpak dan doen ze het zonder mij.

* gambieter scoorde heel hoog bij de managerscursus op het onderdeel "Kan Nee zeggen" :P

Zolang je je door allerlei mensen laat koeioneren zul je weinig gedaan krijgen. Gewoon de voet dwars zetten, kalm blijven maar dingen gewoon doen zoals jij ze wilt doen. Als men daarover klaagt gewoon kalm zeggen dat je dit al eerder aangegeven hebt, maar dat ze blijkbaar slecht luisteren. En dan gewoon weglopen.

Zo blijf je gewoon je vrijwilligerswerk doen, je legt het ook rustig uit aan andere mensen, maar je negeert de 3 uilskuikens.
en als die 3 andere uilskuikens ook zo denken?

Laupro: En om iets zwart op wit zetten nou meteen bureaucratie te noemen? JIj hebt dus ook geen huurcontract, niets getekend voor aanbetaling auto, je huwelkijk ook zeker niet ondertekend? Allemaal op je blauwe ogen?

T60P Widescreen

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
LauPro schreef op woensdag 17 september 2008 @ 02:33:
@sapphire: Je noemt jezelf 'fotograaf' en erkent dat je doorlopend over hele reeksen dezelfde beeldfouten moet corrigeren, niets echt het toonbeeld van controle over je gear. Ik ben van mening dat zeker voor dit soort gelegenheden je de foto direct van camera goed moet schieten.
Wat een onzin.
Bij mij gaat geen enkele foto onbewerkt de deur uit. Als je niet in RAW schiet bewerkt je camera zelf ook. Je hebt veel meer controle hierover en je krijgt een beter resultaat als je dit handmatig doet. Schiet je wel in RAW dan moet je nu eenmaal bewerken.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Seesar schreef op woensdag 17 september 2008 @ 08:04:
en als die 3 andere uilskuikens ook zo denken?
offtopic:
3 andere uilskuikens? Dat betekent dat je de TS ook uilskuiken noemt ;)

Die 3 andere gasten nemen geen foto's.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-01 19:15
Ik schiet regelmatig voor 2 muziekverenigingen waar ik ook lid ben (dus hoef er ook geen vergoeding voor). Het is gewoon en kwestie van afspraken maken. Ik vraag van te voren of ze het snel willen, is dat zo dan vraag ik meestal of ze nog iemand willen vragen om foto's te maken voor het geval ik geen tijd heb. 2e afspraak is dat ik in web formaat aanlever en er anders dan in het digitale foto album zetten niks mee gebeurd zonder overleg.

[ Voor 10% gewijzigd door martijn_tje op 17-09-2008 09:59 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• lateef
sapphire schreef op woensdag 17 september 2008 @ 00:10:
Verder zou ik nog even op Lateef willen reagren, voor daar misverstanden over bestaan.
okay :)

het was ook een algemeen punt dat vrijwillig niet vrijblijvend is, zoals een hoop mensen hier doen willen voorkomen.

maar als je het al dmv verbale communicatie hebt geprobeerd - dat had je in eerste instantie niet (duidelijk) aangegeven - dan is het geen slecht idee om op een andere manier door te dringen. bijvoorbeeld door inderdaad gewoon een aantal keer je camera niet mee te nemen. wanneer zij jouw inbreng dan gaan missen, kan je duidelijk aangeven wat er naar jouw idee niet goed gaat en kan je aangeven hoe je wel verder wilt. mochten zij jouw inbreng niet missen, maar jij het fotograferen wel, tja, dan zal je de nadelen moeten accepteren...

offtopic:
[quote]franssie schreef op woensdag 17 september 2008 @ 00:22:
[offtopic]@ Hos : jij bent geen atheïst maar agnost. Zoek maar even op google waarom.[/]
[/quote]
agnost is Hos overigens ook niet, eerder een omnitheist. al is zijn stelling natuurlijk sowieso niet correct, want ook christenen zeggen dat god overal is en niet alleen in de kerk...

[ Voor 18% gewijzigd door lateef op 17-09-2008 09:56 . Reden: offtopic ]

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
@lateef: maar je moet ook bedenken dat vrijwilligerswerk ook niet van hun kant uit vrijblijvend is he ;) Imo komt het erop neer dat je minder verplichtingen hebt, alleen dat je dat verplichtingen die je op jezelf neemt wel naar behoren / best vermogen uitvoert. Kappen omdat men je niet zo netjes behandeld / waardering geeft heeft voor mij niets te maken met vrijblijvend.

• martijn_tje
Zij willen iets, jij bent er best bereid aan mee te werken. Maar alleen niet onder de steeds strenger wordende voorwaarden.

Lijkt me dat daar best uit te komen is. Afspraken maken dus.

[ Voor 5% gewijzigd door martijn_tje op 17-09-2008 10:05 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Henk
Je 'betaling' bij vrijwilligerswerk is imho de waardering van degene die je een gunst doet. Blijft die waardering uit, en word je, zoals in dit geval, als voetveeg gebruikt, dan kunnen ze imho heel snel de boom in.

• lateef
polthemol schreef op woensdag 17 september 2008 @ 09:57:
Kappen omdat men je niet zo netjes behandeld / waardering geeft heeft voor mij niets te maken met vrijblijvend.
naar mijn idee wel. die mensen hebben waarschijnlijk helemaal niet door dat ze sapphire niet zo netjes behandelen en ik vind het de verantwoordelijkheid van sapphire om ze daar op te wijzen. waarschijnlijk vinden ze het heel normaal dat sapphire zijn RAW's afgeeft of zelfs dat ze zijn foto's, die hij voor hen heeft gemaakt, door verkoopt (dit zijn overigens ook dingen die in B2B of B2C heel normaal gevonden worden). dat het niet normaal is, is een ander punt. maar als zij daar nooit op gewezen worden, blijft het probleem bestaan, ook bij een eventuele volgende fotograaf.

dat een waardering niet uitgesproken wordt, betekent natuurlijk niet dat er geen waardering is. bij organisaties waar vrijwilligers werken, zijn het vaak alleen maar vrijwilligers, die kunnen natuurlijk niet heel de dag elkaar schouderklopjes geven.

• Mr.B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-01 16:52
@sapphire: Je noemt jezelf 'fotograaf' en erkent dat je doorlopend over hele reeksen dezelfde beeldfouten moet corrigeren, niets echt het toonbeeld van controle over je gear. Ik ben van mening dat zeker voor dit soort gelegenheden je de foto direct van camera goed moet schieten. Als je het leuk vindt om nabewerking te doen prima maar daar is (zoals je zelf al aangeeft) in principe geen tijd voor, het moet op hét moment gebeuren en geen nasleep aanzitten.

@Nomad: Dit is toch wel het toppunt, praktisch iedereen in Nederland zit te ageren tegen het regeltjesparadijs en wát suggereer je als oplossing voor iemand die problemen heeft met vrijwilligerswerk? Nog meer papierwerk! Chapeau je hebt het toonbeeld bevestigd! De bureaucratie zit niet in de overheid maar het zit in de regelzucht van de mens. Wat verwacht je? Dat iedereen die vrijwillig iets doet voor een kerkelijke organisatie een contract aangaat over zijn arbeidsvoorwaarden?

Sure vrijwilligheid is geen vrijblijvendheid. Maar wat jij stelt is gewoon extreem imo. Leuk dat je je werk zo serieus neemt maar laat dat even los als je in de kerk bent.
Wilde eigenlijk niet reageren op de ts, omdat al een heel scala aan oplossingen voor wordt gelegd en ervaringen worden gedeeld, maar wel even op de reactie van LauPro.

@LauPro:

Ik denk dat we hier op het forum zitten met een uitgebreidde mix van soorten fotografen. Het is erg flauw en laf om te zeggen dat behoefte hebben aan nabewerken een sein is dat je je gear niet goed beheerst. Nabewerken is in mijn ogen een manier om meer uit je foto's te halen en waar nodig fouten te corrigeren. Verder eisen dat je 'direct van de camera goed moet schieten' is ongeveer hetzelfde als van een programmeur eisen dat deze foutloze code schrijft. Punt hierbij is is dat iedereen fouten maken, we zijn mensen en het is menselijk om fouten te maken. Met de hedendaagse technieken die bij fotograferen beschikbaar zijn is het gewoon fijn dat je die fouten kan maken en toch een goed resultaat neer kan zetten, waar je weer van kan leren. Een sportfotograaf heeft een grote marge en een trouwfotograaf weer niet. Ik kan me voorstellen dat je van een betaalde prof verwacht dat al z'n foto's spot-on zijn en nooit hoeft na te bewerken, maar ik vrees dat de realiteit anders is. Ben geen prof en ken ze ook niet persoonlijk, kan me alleen niet voorstellen dat ze geen moment van nabewerking nodig hebben.

Wat betreft het regeltjesparadijs vrees ik dat er een slag mensen in deze samenleving is die dat gewoon nodig heeft. Voor wie het niet logisch is dat je binnen de bebouwde kom niet met 120 km/u langs spelende kinderen scheurt en dat je op elkaar moet wachten bij een kruispunt. Regels zijn er om het duidelijker te maken. Regelzucht of niet, er zijn mensen voor wie het niet vanzelfsprekend is wat eigendom precies is of hoe je met mensen om behoort te gaan en een stuk papier (of iemand van hoger hand) nodig hebben om hen te vertellen wat wel en niet mag. Je hoeft in een contract niet altijd arbeidsvoorwaarden vast te leggen. Je kan er wel prima in vast leggen wat er met het materiaal dat aangeleverd wordt mag worden gedaan. Het is een oplossing die beschermt tegen onwetmatig gebruik van je eigendom, tenzij je dat anders af hebt gesproken.

@sapphire: zoals vele al gezegd hebben, ga het gesprek hogerop aan. Willen die 2 regel-knapen misschien niet luisteren en kan de team-leider het niet dan kun je het vast hogerop voorleggen en het samen met die persoon en de regel-knapen met team-leider duidelijk krijgen. In ieder geval succes!

Maakt soms wel eens een foto ...

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik sluit me bij het overgrote deel van de medetweakers aan.

Begonnen met z'n 4-en en alleen jij bent overgebleven. Ze 'misbruiken' je foto's, stellen eisen, lopen te klagen over de compositie e.d.

Ik zou zeggen: graag of niet. Eisen van hun kant is geen optie. Vragen is een ander verhaal maar bij een vraag kan je ook 'nee' als antwoord krijgen.

Ik zou onder je eigen lijstje van eisen gaan werken en niet omgekeerd. Jij doet hun een gunst en niet omgekeerd. Als er al iemand kan bepalen hoe het gebeurt, dan ben jij dat. Zijn ze het er niet mee eens? laat ze dan lekker een ander zoeken.
lateef schreef op woensdag 17 september 2008 @ 10:07:
dat een waardering niet uitgesproken wordt, betekent natuurlijk niet dat er geen waardering is. bij organisaties waar vrijwilligers werken, zijn het vaak alleen maar vrijwilligers, die kunnen natuurlijk niet heel de dag elkaar schouderklopjes geven.
Eensch.... maar:
sapphire schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 20:33:
Het is ook vaak voorgekomen dat erg gezeurd werd over wat ik op de foto zette (ja echt zeuren) en dat alles anders moest want het is op manier X of Y veeeel leuker terwijl ik het als fotograaf daar totaal niet mee eens was.
Dat is toch wel het tegenovergestelde van je waardering niet uitspreken terwijl die er mogelijk wel is.

[ Voor 40% gewijzigd door WFvN op 17-09-2008 10:29 ]

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 07:49

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

stoppen, serieus. Door dit soort dingen kan de lol in fotografie behoorlijk oplossen....bovendien leer je er ook niets meer van.

Mijn advies: aangeven dat je je op andere dingen wil storten en iets heel nieuws gaan doen met fotografie, daar leer je zelf ook het meeste van. Macro foto's, portret/model fotografie, landschappen, whatever :)

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik moet tijdens sessies ook wel eens van bijna al mijn foto's de kleurtemperatuur veranderen, omdat dat minder werk is in PS/LR achtige programma's, dan on te spot met halogeen/tl-bak/gloeilamp etc in één scene.

Jij krijgt misschien de kriebels van contractjes, maar dat is je eigen tekortkoming dan, want een simpel contract is niet de boosdoener van een "regeltjesparadijs", maar geeft wel een hoop duidelijkheid naar beide partijen.
Het is niet meer dan de afspraken even op papier zetten zodat ze na te lezen zijn.

Voor Sapphire is juist die duidelijkheid nodig omdat hij er op terug kan vallen wanneer ze dingen doen die ze niet van te voren met hem bespreken.

De toon waarop je reageert vind ik niet vriendelijk, maar goed, daar prik ik doorheen met het verzoek om die toon de volgende keer thuis te laten.
Sowieso vind ik je post weinig/niets toevoegen voor de TS en lijk je meer je eigen frustraties te luchten. Reageer ontopic en nuttig, of reageer niet a.u.b.

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
simon schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 20:53:
[...]

inderdaad, de auteursrecht plaatst in 't geval van in opdracht (dus geen B2B waarbij je gebruiksrecht verkoopt, maar daadwerkelijk voor iemand werken) 't recht bij de opdrachtgever.
Ook niet helemaal correct, je moet namelijk aangenomen zijn om "werken" te maken. Dus een secretaresse die voor de baas éénmalig wat foto's schiet behoudt ook zelf haar auteursrecht :)
Cassettebandje schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 20:55:
Daarnaast: iemand anders foto's doorverkopen achter zijn rug om is gewoon lullig (en diefstal), dat doe je niet.
Je kunt er zelfs schadevergoeding voor eisen. Maar ik neem aan dat de TS het niet zover wil laten komen ;)
Wat een onzin. Goede afspraken maken is gewoon praktisch. Je doet het overkomen alsof er een volledig arbeidscontract gemaakt moet worden in onbegrijpelijke taal, maar een eenvoudige overeenkomst is zo gemaakt, en in duidelijke taal, waardoor beide partijen precies weten waar ze aan toe zijn.

• martijn_tje
Jep je moet wederzijds een realistisch verwachtingspatroon zien te creeren. Dat doe je door er over te praten, mondelinge afspraken maken zou je dat ook al bijna kunnen noemen.

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 17:42
Nomad, met alle respect, maar een contract aangaan om foto's te maken bij de kerk waar je lid van bent is een tikkie over the top. Het klinkt een beetje als een broken record onderhand, maar TS moet gewoon zijn punt duidelijk maken door niet meer met camera te verschijnen. Op die manier krijg je vanzelf aandacht en een luisterend oor. Maar harde afspraken over het gebruik en aanleveren van de foto's en ga lekker door met je HOBBY. want dat is het uiteindelijk!

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

• lateef
WFvN schreef op woensdag 17 september 2008 @ 10:27:
Dat is toch wel het tegenovergestelde van je waardering niet uitspreken terwijl die er mogelijk wel is.
ach, vrijwilligers zijn net gewone werknemers, die kunnen ook alleen maar zeuren.

het vinden van een oplossing is naar mijn mening in deze toch het beste. ik kan me goed voorstellen dat sapphire graag als vrijwilliger verbonden is bij zijn kerk (ik doe dat ook graag voor mijn 'kerken' en vind dat ook belangrijk) en dat ook blijft. wellicht zijn de foto's die hij maakt niet de meest boeiende, maar het lijkt me leuker dan wc's schoonmaken of koffie zetten.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Inderdaad.

Duidelijk is wel dat er wat moet veranderen. Hetzij dat de TS zijn voorwaarden duidelijk maakt en dat zij het slikken of iets heftiger: kappen als ze het niet slikken.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
Ik zeg alleen leer curve. Niet iedereen kan als hij begint met een oversized compact en later een 300D en Sig 18-50 3.5-5.6 in zeer low light meteen straight out the cam perfecte pics schieten.
Ik niet iig.

Maargoed het keyword is op je strepen staan en overleggen, dat is ondertussen wel duidelijk geworden in dit topic.
Ik ga dus even voor mijzelf op een rijtje zetten wat ik precies wil en dan ga ik nog maar eens contact zoeken en gewoon overleggen hoe we nu verder gaan.
Ook zou ik even duidelijk willen maken dat ik voerigens heel goed ben in nee zeggen en duidelijk maken wat ik wil, alleen dit is gewoon zo'n situatie waarin het gewoon lastig verloopt..... :/
:/

Gabriël AM5

Verwijderd

ik ben het eens met Mister B. Ik doe regelmatig vrijwillgerswerk. Ik ben bijvoorbeeld ook regiofotograaf voor Amnesty International. Dat is heel leuk om te doen. Ze willen alleen de stand en het foldermateriaal. Voor de rest ben je heel vrij. En last but not least: het wordt ZEER gewaardeerd! Fotografen worden áltijd bedankt, en ik kies zelf welke foto's er eventueel op een cover mag komen.

Nou ga ik vrijdag wat voor 3voor12 doen, hier in Tilburg. Toen stond er dit in een van de mails: "We kunnen niet verzekeren dat we fotobewerkingsprogramma's op de laptops hebben staan, dus schiet de foto's zo dat het meteen online gezet kan worden! We begrijpen dat het kwalitatief minder mooi kan zijn, maar dat hoort bij live verslaggeving". Ik heb ze teruggemaild dat ik wél écht wil bewerken. Ik studeer fotografie. En hoe suf het ook klinkt, ik heb al wel een naam hoog te houden. En bij mij betekent dat meestal dat ik de foto's meerdere malen gezien wil hebben. Mister B. heeft een punt. Het is écht iets van nu om te denken dat je binnen 10 minuten fantastisch werk kunt afleveren, en dat dat ook nog kan zonder nabewerking. Dat je soms al blij moet zijn als er een kwart lukt, dat krijg je ze dan niet aangepraat. Mensen vergeten soms dat het een vák is, en dat dat iets anders is dat "kiekjes maken". Maar goed, dat is dus aanstaande vrijdag. Ik hoop dat het een beetje meevalt. Maar als ze raar gaan doen, is het dus wel ééns en nooit meer.

Wat die RAW's betreft moet je echt je poot stijf houden. Zeg gewoon "Als je aan mijn camera komt, kom je aan mij". Het is goed met ze, ze dienen echt hun poten thuis te houden. Zoiezo moet je nooit je originelen weg geven, en zéker niet aan zo'n stel ondankbare sukkels. En inderdaad, als ik merkte dat ze stiekem aan het kopiëren waren gegaan, of dat ze ook alleen maar mijn fototas hadden geopend, had ik het al opgezegd.

En wat die tijdschriften betreft: Dat is in dit geval een fatsoenskwestie, omdat je geen prof bent.. Maar het valt wel onder de categorie "Dat doe je niet" bij mij.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2008 12:31 ]

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Kwartjuh schreef op woensdag 17 september 2008 @ 11:04:
Nomad, met alle respect, maar een contract aangaan om foto's te maken bij de kerk waar je lid van bent is een tikkie over the top. Het klinkt een beetje als een broken record onderhand, maar TS moet gewoon zijn punt duidelijk maken door niet meer met camera te verschijnen. Op die manier krijg je vanzelf aandacht en een luisterend oor. Maar harde afspraken over het gebruik en aanleveren van de foto's en ga lekker door met je HOBBY. want dat is het uiteindelijk!
Een contract klinkt misschien erg heftig, maar het hoeft niet veel te betekenen. Je maakt een aantal afspraken, zet deze op papier en ieder zet zijn handtekening eronder. _Alle_ partijen weten vervolgens wat hun verplichtingen zijn, maar ook wat ze van anderen mogen verwachten. En zo'n contractje kan zeker noodzakelijk zijn bij mensen die hun mondelinge afspraken niet na komen. Of het nu wel of niet op professionele basis is.

Anyway, om over het algeme verhaal nog een antwoord te geven;
Zelf ben ik iemand van "voor wat, hoort wat". Als ik iets doe, moet er voor mij ook wat in zitten. Het hoeft niet meteen te betekenen dat een partij mij moet gaan betalen voor iets wat ik doe. Ik heb in het verleden ook genoeg vrijwilligers werk gedaan. Bij mijn studie vereniging heb ik een op z'n gat liggende commissie weer draaiende gekregen als voorzitter van die commissie. Verder heb ik als beginnend partyfotograaf indertijd voor een partysite gefotografeerd. Bij beiden zag ik een leercurve. De eerste staat prominent op mijn CV, de 2e heeft er voor gezorgd waar ik nu sta. Naamsbekendheid en veel betaalde opdrachten (mijn werk tegenwoordig).
Bij beide werkzaamheden moest ik me aan bepaalde randvoorwaarden houden. Het blad moest een x aantal keren per jaar uitkomen, nieuws bieden, etc etc. Bij die partysite moesten er natuurlijk foto's gemaakt en uitgeleverd worden. Ik was dan wellicht niet de snelste, maar ik bood wel kwaliteit. En doordat ik kwaliteit kon bieden en mijn naam prominent bij/in de foto's stond met een linkje naar mijn site, heb ik een aardige naamsbekendheid gekregen in de omgeving. Met aardig wat opdrachten tot gevolg.

Dus ondanks dat ik voor nop werkte, en zij zelf er weinig voor terug deden, kreeg ik wel datgene wat ik eigenlijk wilde. Het hoeft uiteraard geen geld te zijn of andere opdrachten die je toegespeelt kan krijgen, je kunt ook zeggen dat je er lol aan beleeft of dat je het erg leerzaam vind. Het belangrijkste bij vrijwilligers werk vind ik echter dat je er op z'n minst plezier aan moet hebben. En uit je verhaal trek ik de conclussie dat die lol inmiddels ver te zoeken is.

Ga bij je zelf eens na wat je daadwerkelijk wilt, zet het op papier, denk er eens goed over na. Stap nog eens op die personen af, vertel je verhaal, vraag hoe zij er over denken, of dat zij opties zien. Ik haal uit je verhaal dat je je gebruikt voelt. Je voelt je er niet prettig bij. Geef ook dat aan. (Jij wilt ook kwaliteit bieden, de foto's nabewerken. Met mooier uitziende foto's zet jij je ook meer neer zoals jij dat wilt aan potentiële opdrachtgevers, dan als jij ze snel moet afleveren. Daar zijn weer anderen sterk in).
En zoals ik hierboven ook al aan gaf, zet afspraken op papier als één van die personen zich er niet aan houd. Stap naar zijn leidinggevende als je er wat aan wilt doen. En het is zeker geen schande om zoiets te doen.

Net zoals op je werk moet je het naar je zin hebben. Heb je dat niet, om wat voor reden dan ook, moet je er iets aan doen. In eerste instantie zelf dingen ondernemen om te zorgen dat het beter word. Daarna kijken of het met personen in je omgeving aangepakt kan worden/leidinggevenden. En als er uiteindelijk niks veranderd, of niet genoeg veranderd is het geen verkeerd idee om er mee te stoppen (en iets anders te zoeken).

Succes! En laat je vorderingen weten :D. Laat in ieder geval niet over je heen lopen!

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Kwartjuh schreef op woensdag 17 september 2008 @ 11:04:
Het lijkt alsof iedereen zo'n groot concept bij een "contract" heeft.

Een contract kan gewoon iets zijn in de trand van:
"Sapphire maakt op regelmatige, maar vrijblijvende, basis foto's voor kerk X. Sapphire maakt een selectie van de foto's die hij maakt en geeft ze binnen afzienbare tijd af aan kerk X.
De foto's die Sapphire levert zijn gebonden aan de auteursrechtwet, wat betekent dat de foto's niet gebruikt mogen worden voor doeleinden buiten de punten zoals genoemd in artikel 2.

artikel2: Bepaling waar foto's gebruikt voor mogen worden door Kerk X:
1: Website van Kerk X, te weten www.kerkX.nl
2: Nieuwsberichten van Kerk X naar leden.
etc.
Dit is even heel snel in elkaar getikt, maar het gaat er om dat een contract niet iets moeilijks of groots hoeft te zijn.

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zelf heb ik ook ervaring met foto's schieten bij kerkelijke organisaties. Om de één of andere reden is de verhouding fotograaf <> kerk(instelling) altijd heel beroerd geregeld. Slechte feedback, niet opgenomen in beleid (=> praktische uitwerking: geen pasjes bij evenementen maar wel gevraagd zijn). Onder het motto "t'is voor de Heer, dus doe het nog maar een keer" gebeurt veel vrijwilligerswerk in de kerk zeer on-proffesioneel (leuke titel voor boek trouwens). Jammer, maar dat is de realiteit.

Waar het op neer komt, is dat je zelf stappen moet ondernemen. Zet kernachtig op een A4 neer wat je wilt, kunt en voor gaat. Stuur het op naar de hoogste leiding en vraag om een schriftelijke reactie. Als je laat zien wat je wilt leveren tegen welke voorwaarden en het staat op schrift, dan doe je een stap vooruit. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor een gemeente, maar voor veel meer instellingen/organisaties.

- edit: wat hierboven gezegd wordt met contract. Noem het desnoods geen contract maar overeenkomst ;) Maak een duidelijke TAO waar jij je aan wilt binden en waar de leiding tevreden over is oid.

- edit2: aan TS: rock? :)

[ Voor 10% gewijzigd door Eusebius op 17-09-2008 13:02 ]

==
hoi

• lateef
je zou inderdaad gek zijn om iets te doen waar je niet beter van wordt :N
Eusebius schreef op woensdag 17 september 2008 @ 12:58:
"t'is voor de Heer, dus doe het nog maar een keer"
:)

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:33

Spotter

Lichtnicht

lateef schreef op woensdag 17 september 2008 @ 13:01:
[...]
je zou inderdaad gek zijn om iets te doen waar je niet beter van wordt :N
Plezier kan ook een vorm van beloning zijn.....

• Eusebius
  • Niet online
Spotter schreef op woensdag 17 september 2008 @ 13:54:
[...]

True. Waarom moet elke beloning in economisch gewin worden uitgedrukt. Plezier, sociale coherentie, vriendschap zijn immateriele beloningen die veel mensen toch nastreven.

==
hoi

• Henk
Spotter schreef op woensdag 17 september 2008 @ 13:54:
[...]

Dat is dan ook de hele strekking van lateef's post.

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025
en ook ik maak regelmatig foto's op vrijwillige basis, bij een poppodium. maar: ik heb wel een contract getekend. niet specifiek over foto's, die afspraken zijn wat informeler vastgelegd, maar wel andere zaken, zoals verzekering. mochten er gekke dingen gebeuren (true, een poppodium, met bijvoorbeeld hiphop optredens, is iets risicovoller dan een kerk..), dan weet ik dat ik verzekerd ben. ik doe dan ook meer dan alleen foto's maken, ik spring overal bij waar nodig, vorig weekend stond ik tussen optredens door (met m'n camera nog op m'n rug gedraaid) achter de bar. waarom? omdat 't leuk is, en op dat moment nodig was.

wat levert het me verder op? de mogelijkheid om gratis binnen te komen daar, ook zonder camera. de mogelijkheid om kaarten van andere concertzalen en festivals en dergelijke te declareren, zoals Lowlands, afhankelijk van hoeveel ik gewerkt heb. mogelijk een vrijwilligers vergoeding binnenkort, vanwege andere dingen die ik erbij ga doen. een hoop ervaring. nieuwe (betalende!) opdrachtgevers in hetzelfde circuit. maar, het voornaamste: een hoop plezier en fun, zowel met de camera en met m'n collega's.

als dat laatste wegvalt, ben ik ook vrij snel weg. natuurlijk, af en toe zijn er wat eigenaardigheden, maar dat wordt gewoon uitgepraat. voor wat voor opdracht dan ook is het belangrijkste voor mij dat ik er plezier in heb het te doen. het gebeurd wel eens dat er gevraagd wordt of ik foto's direct aan kan leveren. dat kan, maar dan wil ik het wel van te voren weten, zodat ik een laptop mee kan nemen, en daar ter plekke achteraf de nabewerking kan doen. achteraf wordt er altijd nog een biertje gedronken, maar daar wordt mee gewacht tot iedereen klaar is, inclusief die mafkees met z'n laptop.

als er iemand zou zijn die mij zou vertellen dat ik alles direct MOET aanleveren, terwijl dit op vrijwillige basis is, ga ik me stevig afvragen of ik het nog wel wil doen.

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

• Eusebius
  • Niet online
Korras schreef op donderdag 18 september 2008 @ 11:34:
als er iemand zou zijn die mij zou vertellen dat ik alles direct MOET aanleveren, terwijl dit op vrijwillige basis is, ga ik me stevig afvragen of ik het nog wel wil doen.
De vraag is, in hoeverre het verhaal van de TS klopt. Een verhaal heeft altijd 2 kanten. Het kan best zijn dat TS het zo opvat, maar dat de persoon in kwestie het gewoon een beetje bot gezegd heeft. Of zoiets. De waarheid is altijd genuanceerder :)

==
hoi

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Jup, vandaar het gesprek aan gaan met die persoon. Je spreekt elkaars (on)mogelijkheden uit en het doel is om elkaar beter te begrijpen en verwachtingen weer op 1 lijn te krijgen.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
jules schreef op donderdag 18 september 2008 @ 14:14:
Jup, vandaar het gesprek aan gaan met die persoon. Je spreekt elkaars (on)mogelijkheden uit en het doel is om elkaar beter te begrijpen en verwachtingen weer op 1 lijn te krijgen.
True, geef ik ook gewoon toe hoor.
Een verhaal heeft altijd twee kanten, dit is dus mijn kan en mijn ervaring, daarom ga ik ook binnenkort een gesprek aan om het gewoon uit te praten.
Ik ga neit zomaar opeens stoppen zonder dat er eerst een goed overlegd is, dat is niet eerlijk tegenover de jeugdkerk en gewoon kortzichtig zijn van mijzelf.

Gabriël AM5

• lateef
Henk schreef op woensdag 17 september 2008 @ 15:08:
[...]Dat is dan ook de hele strekking van lateef's post.
:)
sapphire schreef op donderdag 18 september 2008 @ 14:25:
[...]Ik ga niet zomaar opeens stoppen zonder dat er eerst een goed overlegd is, dat is niet eerlijk tegenover de jeugdkerk en gewoon kortzichtig zijn van mijzelf.
*O*

Verwijderd

om nog even toetevoegen:
Een kerk is imo niet een clubje waar je ff uitstapt.
En ja, gewoon met die dude's praten, het zijn toch ook gewoon mensen. De meeste mensen (en helemaal in de kerk, zeg ik uit ervaring) hebben helemaal geen idee van fotografie etc. Dus zeg gewoon dat jij je ding doet en zij hun ding.
Dat je het graag doet maar wel op je eigen manier, en dan kan je natuurlijk wel een beetje aansluiten op hun wensen.
En ja, het is logisch dat ze niet een maand willenw achten op die foto's, maar terplekke je geheugenkaartje jatten is helemaal vreemd. Over zulke dingen moet je gewoon praten, ook niet persee verweiten maken ofzo, gewoon zeggen dat je dat liever niet hebt, jij doet je ding en doet het op je eigen manier en tempo , daar moeten ze gewoon respect voor hebben.

• Acheron
  • Laatst online: 28-01 17:54

Acheron

updatepack.nl

Een kerk kan je gerust uitstappen hoor. Doen wel meer mensen.

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

• franssie

franssie

Save the albatross

sapphire schreef op donderdag 18 september 2008 @ 14:25:
[...]

True, geef ik ook gewoon toe hoor.
Een verhaal heeft altijd twee kanten, dit is dus mijn kan en mijn ervaring, daarom ga ik ook binnenkort een gesprek aan om het gewoon uit te praten.
Ik ga niet zomaar opeens stoppen zonder dat er eerst een goed overlegd is, dat is niet eerlijk tegenover de jeugdkerk en gewoon kortzichtig zijn van mijzelf.
precies- praten, en het gekke is dat het best eng kan zijn/voelen maar de ander weet ook niet wat jij denkt en voelt. Als je van elkaar de wensen en verwachtingen weet kom je er meestal (erg vaak) wel uit. Gekste is, het heet eigenlijk onderhandelen maar is feitelijk communiceren.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
lateef schreef op woensdag 17 september 2008 @ 09:51:
[...]

offtopic:
[quote]franssie schreef op woensdag 17 september 2008 @ 00:22:
[offtopic]@ Hos : jij bent geen atheïst maar agnost. Zoek maar even op google waarom.[/]
[/quote]
agnost is Hos overigens ook niet, eerder een omnitheist. al is zijn stelling natuurlijk sowieso niet correct, want ook christenen zeggen dat god overal is en niet alleen in de kerk...
offtopic:
omnitheist? bedoel je niet gewoon pantheist? omnitheist levert maar liefst 586 hits op google, ik weet dus ook wel zeker dat het woord niet eens bestaat :P pantheist is wat jij zoekt, maar weer absoluut niet wat hos bedoelt.

wat hos bedoelt is maar een term voor: geen idee :+ jezelf in een adem atheist (agnost bedoelt ie inderdaad, maargoed) noemen en vervolgens beweren dat "god overal is" is nou niet echt iets waar een zinnig labeltje op te plakken valt.

niks ten kwade van Hos uiteraard, ieder zijn mening. maar als we gaan labelnazi'en...

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10-2025

Toff

FP ProMod
Ik proef een beetje dat TS er eigenijk niet veel zin meer in heeft. Als je er zelf geen voldoening (meer) uithaalt en je hebt ook niet het idee dat je werk door de mensen waar je het voor doet gewaardeerd wordt, dan is IMHO het moment aangebroken om iets ander te gaan doen. Denk er eens over na, waarom je eigenlijk zo "lui" bent bij het nabewerken.
Aan de andere kant lijkt de communicatie hier niet optimaal. Vrijwilligerswerk is sowieso iets wat je volgens mij alleen moet doen als je er iets voor jezelf uithaalt (dat kan ook jouw plezier in het plezier van anderen zijn). Veel vrijwillligers zijn zo druk met organiseren, dat het bedanken en/of stimuleren van medevrijwilligers er vaak bij inschiet.
Zet voor jezelf goed op een rij wat de voor- en nadelen van doorgaan zijn en wat er eventueel zou moeten veranderen. Ga dan het gesprek aan en bepaal op basis daarvan wat je uiteindelijk gaat doen.
Wil je meer controle over je werk, dan zou je bijvoorbeeld ook je eigen site kunnen beheren, waarnaar "de kerk" dan mag linken.
Pagina: 1