Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een vraag.
Binnenkort moet ik een 20.000 euro financieren voor het starten van een eigen zaak.
Dit kan op verschillende manieren.

Nu is het zo dat mijn vader meer dan een ton ( euro's ) overwaarde heeft op zijn woning.
Kan hij overwaarde opnemen, het aan mij schenken, en dan zijn huidige hypotheekrente behouden van 4.2% waarmee hij dit heeft afgesloten ?

Of gaat dit verhaal niet op ? :)
Uiteraard kan ik de bank bellen, maar wilde gewoon alvast ff informeren voordat ik dit doe.

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

- Overwaarde kun je niet 'opnemen'. Het is geen geld. Wel kun je een lening afsluiten met je huis als onderpand (hypotheek).
- Je vader kan dat geld inderdaad aan je schenken. Je mag jaarlijks zo'n 4.000 euro, en tussen je 18e en 35e eenmaal zo'n 20.000 euro belastingvrij geschonken krijgen van je ouders. Voor exacte bedragen even de belastingdienst raadplegen.
- Hij zal voor dat bedrag geen hypotheekrenteaftrek krijgen, en hoogstwaarschijnlijk een flink hogere rente dan 4.2%. Het betreft in 95% van de gevallen immers een nieuwe lening. Wel zal het waarschijnlijk stukken gunstiger zijn dan een normale lening van de bank. In enkele situaties (verpand beleggingsdepot oid aan de hypotheek met daarin flink meer dan nodig) kan hij het geld wel vrijmaken onder de oude voorwaarden. Je hypotheekadviseur kan je hier meer over vertellen.