[PHP] Database connectie - Wát doe ik fout?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asitis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-08 13:11
Ik ben een aardige n00b in het zelf-schrijven van PHP applicaties, maar je moet ergens beginnen.
Daarom probeer ik eerst een database connectie te maken, en een inlog scriptje (opdracht van school).

Ik volg de instructies van school, maar ik heb het idee dat die ook niet kloppen (variabelen die dan 'password', 'passwoord' of 'wachtwoord' heten - alles door elkaar..). Maargoed, dit heb ik tot nu toe:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<?php
if (isset($_POST['f_username']) && isset($_POST['f_pass']))
{
    $db = mysql_connect("localhost","school_ict","fhict");
    mysql_select_db("school_ict") or die(mysql_error());
    $query = "  SELECT * FROM klant
                WHERE email= '$email'
                AND wachtwoord= '$wachtwoord' 
                ";

$result = mysql_query($query) or die(mysql_error());
    $record = mysql_fetch_assoc($result);

// Username en password uit record halen
    $email          = $record['email'];
    $wachtwoord     = $record['wachtwoord'];

// Geldigheid inloggegevens controleren
    if ($_POST['f_username'] == $email && $_POST['f_pass'] == $wachtwoord)
    {
        echo ("Yes!");
    }
    else 
    {
        echo ("Gegevens worden niet geldig bevonden.");
    }
    mysql_close($db);
}
?>

en dat met een simpel html formpje (user + pass + submit). De database gegevens en de database kloppen allemaal - Ik krijg steeds als ik probeer in te loggen de echo "Gegevens worden niet geldig bevonden.", terwijl ik zeker weet dat de gegevens kloppen.
Ik denk dus dat de fout zit in het definiëren van de variabelen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

En ik heb meer vertrouwen in jullie dan in de docente van school :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Je query is fout, op regel 6. Plaatst de juiste variablen daar in.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
kijk even naar je query. Je gebruikt $email en $wachtwoord terwijl je gegevens via de $_POST variabelen binnenkomen, lijkt me gewoon een kwestie van de verkeerde vars gebruikt? deze definieer je pas daaronder en gebruik je om de records mee op te halen.

/edit spuit 11 :+

[ Voor 4% gewijzigd door BastiaanN op 16-09-2008 17:44 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duroth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-04-2016

Duroth

No rest for the tweaked

PHP:
1

Met dit object doe je vervolgens niks meer.

Deze moet je dan nog even meegeven aan de select_db functie:

PHP:
1
mysql_select_db("school_ict",$db)

Ook lijken $email en $wachtwoord niet gedefiniëerd te zijn (in je query).

Daarnaast zie ik nog tal van andere schoonheidsfoutjes (die IF/ELSE lijkt me niet echt nuttig, aangezien het record dat je query opvraagt al controleert of de ingevoerde gegevens overeen komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:06
En vergeet vooral niet de user outinput te escapen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Jaap-Jan op 16-09-2008 18:54 . Reden: output escapen :? ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Duroth schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 17:45:
PHP:
1

Met dit object doe je vervolgens niks meer.

Deze moet je dan nog even meegeven aan de select_db functie:
eigenlijk mag hij gewoon "$db =" weglaten. indien je niets opgeeft wordt gewoon de laatste connectie gebruikt, dus dat zal het probleem niet zijn :)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asitis
Eeeeehm oke :/
Dat gedoe van de database heb ik dus van de opdracht overgenomen.. Het is toch de bedoeling dat ingevoerde gegevens worden gecontroleerd met die van de database, dus moet die connectie toch blijven staan? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppx17
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-08 18:09
Connectie blijft ook staan, alleen het object waar je deze in plaatst en vervolgens niet meer gebruikt mag je weg laten, direct mysql_connect doen dus, niet eerst $db=.

Verder is het gewoon kwestie van de verkeerde variabelen gebruiken..

40D | 8 | 50 | 100 | 300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asitis
Oke.. De variabelen zijn dus fout (op regel 6) - ik klink vast stom, maar wat is er dan mis mee? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Op die plek bestaan $email en $wachtwoord nog helemaal niet. ;) Tip, zet je error reporting eens op een fatsoenlijk level, E_ALL bijvoorbeeld.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

PHP:
1
2
3
4
                WHERE email= '$email'
                AND wachtwoord= '$wachtwoord' 
                ";

->
PHP:
1
2
3
4
                WHERE email= '" . mysql_real_escape_string  ($_POST['f_username']) . "'
                AND wachtwoord= '" . mysql_real_escape_string  ($_POST['f_pass']) . "' 
                ";

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asitis
Aaah! Thanks :) Het werkt! Opdracht erop na geslagen, en dit kon eigenlijk nooit de bedoeling zijn (ondertussen uitgevonden dat het geleverde voorbeeld ookal niet werkte.. wat een "school" hé.)

Maar bedankt in ieder geval, ik weet dat ik niet te nauw meer op 't boek moet letten ;)
Jullie zullen vast nog meer van me horen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:06
Asitis schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 18:46:
Aaah! Thanks :) Het werkt! Opdracht erop na geslagen, en dit kon eigenlijk nooit de bedoeling zijn (ondertussen uitgevonden dat het geleverde voorbeeld ookal niet werkte.. wat een "school" hé.)

Maar bedankt in ieder geval, ik weet dat ik niet te nauw meer op 't boek moet letten ;)
Jullie zullen vast nog meer van me horen O-)
Welk boek? Dan weet ik in ieder geval wat ik zeker níet moet hebben. :P

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asitis
Jaap-Jan schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 18:55:
[...]
Welk boek? Dan weet ik in ieder geval wat ik zeker níet moet hebben. :P
Don't worry, het is door een 'leraar' op school zelf geschreven. Om het maar even aan te tonen; de opleiding is ICT Media design, en dit is de website van de man die onze lessen schrijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maghiel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:42
Asitis schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 19:32:
[...]

Don't worry, het is door een 'leraar' op school zelf geschreven. Om het maar even aan te tonen; de opleiding is ICT Media design, en dit is de website van de man die onze lessen schrijft...
Ziet eruit alsof hij zelf terug naar school mag :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 22:54
Klinkt me echt te bekend in de oren. Leraren die er geen drol van snappen.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

[...]

En wat is hij er fier op he :D

Snap niet waarom er uberhaupt les wordt gegeven in frames maarja. (zelfs hier bij informatica, hogeschool, 2de jaar :x )

[ Voor 5% gewijzigd door Snake op 16-09-2008 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:12

Kettrick

Rantmeister!

BastiaanN schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 17:44:
kijk even naar je query. Je gebruikt $email en $wachtwoord terwijl je gegevens via de $_POST variabelen binnenkomen, lijkt me gewoon een kwestie van de verkeerde vars gebruikt? deze definieer je pas daaronder en gebruik je om de records mee op te halen.

/edit spuit 11 :+
Waarschijnlijk is het "boek" geschreven in de tijd dat register_globals nog standaard aan stond :)
Ik op zoek gaan naar een boek wat recenter is, er zijn behoorlijk wat dingen veranderd de afgelopen jaren :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:14

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

In dit geval had je met simpel debuggen (de query even afdrukken ;) ) vrij snel de fout gevonden.
offtopic:
Maar gezien je leraar met een website uit het jaar 0 en een php boek uit het jaar 1 snap ik dat debuggen je niet is aangeleerd.....pff

Ik hoop eigenlijk dat je een geintje maakt en dat je dit zo niet aangeleerd krijgt.. variabelen direct in een query dumpen zonder concatenation en welke vorm van escaping en input controle dan ook :X

[ Voor 29% gewijzigd door Creepy op 16-09-2008 20:52 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maghiel
Creepy schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 20:49:
In dit geval had je met simpel debuggen (de query even afdrukken ;) ) vrij snel de fout gevonden.
offtopic:
Maar gezien je leraar met een website uit het jaar 0 en een php boek uit het jaar 1 snap ik dat debuggen je niet is aangeleerd.....pff

Ik hoop eigenlijk dat je een geintje maakt en dat je dit zo niet aangeleerd krijgt.. variabelen direct in een query dumpen zonder concatenation en welke vorm van escaping en input controle dan ook :X
Je wilt niet weten hoe ze op sommige scholen lopen te klooien.
Op de school(waar ik gelukkig mee klaar ben nou :p) waar ik zat, was er een vak waar wat simpels in ActionScript gemaakt moest worden, maar de leraar kon zelf ook geen hulp bieden, hij kwam er niet uit. Nou ja toen heb ik toch nog wat centjes kunnen verdienen door wat functies voor een 10tje te verkopen aan klasgenoten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:51

Sebazzz

3dp

Belachelijk :'( Het is dat je een papiertje moet hebben maar anders kan ik net zo goed niet naar de hogeschool gaan ;(
Maghiel schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 20:55:
[...]
Nou ja toen heb ik toch nog wat centjes kunnen verdienen door wat functies voor een 10tje te verkopen aan klasgenoten ;)
Is dat niet... gemeen of soort machts/kennismisbruik?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asitis
Creepy schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 20:49:
offtopic:

Helaas maak ik geen grapje.. Bij ons op school staan deze lessen dan ook bekend als "legendarisch slecht". Maar ergens is het misschien wel goed, we komen zelf de fouten tegen en zoeken zelf wel uit hoe het dan wél hoort. Maarja, dat is niet echt het doel van een school :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

Zolang je zelf opzoek gaat hoe het wel moet dan is er niet zoveel aan de hand (daar leer je alleen maar van :P) Er zijn echter zat mensen die zoiets hebben van "ja maar het werkt toch" en die mensen op de totaal verkeerde manier zaken aanleren......... :X
offtopic:
Ik hoop dat je leraar dit topic ziet en toch eens gaat nadenken over wat ie aan het doen is.....

[ Voor 17% gewijzigd door Creepy op 16-09-2008 21:05 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Creepy, en dat is dan ook het verschil tussen de mensen die later wel een goede baan krijgen en de mensen die na hun "ICT"-opleiding broodjes gaan verkopen.

Het is wel extreem jammer dat je 1500e collegegeld mag betalen voor zo'n prutsdocent. Helaas heb ik t zelf ook meegemaakt, gaf me maar een hoog cijfer omdat ie niet kon beoordelen of t goed was... hij wist namelijk niet wat sessions waren :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Sebazzz schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 21:00:
Nee, dat is nou zaken doen ;) Welcome in the real world ;)
Ik heb iets dat jij graag wil hebben? Dokken. Jij kunt iets dat ik niet kan? Dokken. Op wat open source hippies na wordt er met software gewoon, net als met brood, kleding of auto's gewoon grof geld verdiend. En terecht.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

Cartman! schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 21:26:
Creepy, en dat is dan ook het verschil tussen de mensen die later wel een goede baan krijgen en de mensen die na hun "ICT"-opleiding broodjes gaan verkopen lopen te kloten zodat een fatsoenlijk iemand dat gepruts weer kan opruimen.
Echt... hoe vaak je mensen tegenkomt die toch echt als software ontwikkelaar o.i.d. aan het werk zijn maar niet in staat zijn om de meeste simpele dingen voor elkaar te krijgen omdat hun IDE/ontwikkelingomgeving/taal er niet een kant en klare oplossing voor heeft...

Ik zou er bijna zelf les van gaan geven.... bijna dan he :P
Slim juist ;)
Die kennis had de rest zelf ook op kunnen doen....

[ Voor 8% gewijzigd door Creepy op 16-09-2008 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Creepy schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 21:39:

Ik zou bijna moderator worden in een devschuur...oh...wacht... :P

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:45
RobIII schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 21:41:
[...]

Ik zou bijna moderator worden in een devschuur...oh...wacht... :P
dat wil ik later als ik groot ben ook. :+

https://fgheysels.github.io/

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

[...]

* curry684 kruipt weer op stoel.

Ter verdediging moet ik aanvoeren dat ik recent een IMD'er op sollicitatie heb gehad die wel degelijk heel mooi spul had gebouwd en er ook echt verstand van had. Dhr. van Cooten is iig niet 100% representatief voor de studenten :X
whoami schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 23:12:
[...]

dat wil ik later als ik groot ben ook. :+
Ik ben al zo groot dat ik het gewoon niet meer ben :Y)

[ Voor 15% gewijzigd door curry684 op 17-09-2008 00:08 ]

Professionele website nodig?

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[...]

Dit plaatje is nog wel het ergste: Afbeeldingslocatie: http://icons.ilse.nl/nli/ilsevind.gif
Het is wel een privésite en dat linkerdeelvenster is in 2004 online gezet. In 4 jaar kun je veel leren, dus zoveel zegt die pagina echt niet over die man.

• Asitis
GlowMouse schreef op woensdag 17 september 2008 @ 00:14:
[...]

Dit plaatje is nog wel het ergste: [afbeelding]
Het is wel een privésite en dat linkerdeelvenster is in 2004 online gezet. In 4 jaar kun je veel leren, dus zoveel zegt die pagina echt niet over die man.
Nou, laat ik je vertellen dat de lessen en voorbeelden (recent gemaakte!) nog geen steek moderner zijn en allemaal worden gegeven met het excuus "Ja.. Het is aan jullie om het beter te doen!"

• Creepy

Creepy

curry684 schreef op woensdag 17 september 2008 @ 00:08:
[...]
Ik ben al zo groot dat ik het gewoon niet meer ben :Y)
Stiekum wil je gewoon terug he? :P
@GlowMouse: maar die pagina helpt wel mee aan beeldvorming ;) Dat combineren we met de verhalen van van Asitis en er onstaat toch een aardig beeld. Tuurlijk, geheel eenzijdig maar toch.... en dat moet je dan nog combineren met een klas vol pubers die nergens zin in hebben en de attentiespan hebben van een goudvis.. probeer dan maar eens zaken goed aan te leren :Y)

Er wordt wat mij betreft aan verschillende kanten vaak te licht gedacht over "programmeren" (en dan bedoel ik eigenlijk software ontwikkeling in z'n geheel). Vaak aan de kant van diegenen die het wel willen kunnen maar helaas ook vaak bij docenten e.d.
Dhr. van Cooten is iig niet 100% representatief voor de studenten
Gelukkig heb je altijd studenten die wel een stapje harder lopen en wat meer werk verzetten.

[ Voor 72% gewijzigd door Creepy op 17-09-2008 12:28 ]

• Maghiel
Sebazzz schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 21:00:
Nee, ik heb er toch tijd en moeite ingestoken, dat had de rest ook kunnen doen(hebben sommigen ook gedaan). Ik ga natuurlijk niet de school halen voor hun :p
RobIII schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 21:30:
[...]

Nee, dat is nou zaken doen ;) Welcome in the real world ;)
Ik heb iets dat jij graag wil hebben? Dokken. Jij kunt iets dat ik niet kan? Dokken. Op wat open source hippies na wordt er met software gewoon, net als met brood, kleding of auto's gewoon grof geld verdiend. En terecht.
Nou ja, hoeft niet met alles. Maar wat ik zei, het was tijd en moeite van mij. En ik vind een 10tje dan vrij schappelijk :)
Creepy schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 21:39:
[...]

Echt... hoe vaak je mensen tegenkomt die toch echt als software ontwikkelaar o.i.d. aan het werk zijn maar niet in staat zijn om de meeste simpele dingen voor elkaar te krijgen omdat hun IDE/ontwikkelingomgeving/taal er niet een kant en klare oplossing voor heeft...

[...]

Slim juist ;)
Die kennis had de rest zelf ook op kunnen doen....
precies :)

[ Voor 8% gewijzigd door Maghiel op 17-09-2008 12:56 ]

• Crazybyte
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-09 10:07
Als ik zo over het topic heen lees, kan ik er niet aan ontkomen dat wij op dezelfde school zitten. Ik herkende het eigenlijk al bij het wachtwoord voor de connectie met je database.

Ik heb me in het verleden al vaak genoeg mateloos geërgerd aan dat wat de studenten hier wordt aangeleerd. Ben zelf een ouderejaars en heb al vaker een IMD-er geholpen met zijn/haar opdrachten, maar dat wat ze je aanleren is zo vaak zo hopeloos verouderd, dat het gewoon beter is om de uitwerking links te laten liggen en zelf maar opzoek te gaan naar een correcte uitwerking.

Maar goed, mocht je in de toekomst eens hulp nodig hebben, loop eens 3.51a binnen.
Pagina: 1