• kleautviool
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:03
Vast en zeker een flinke noob-vraag maar ik ben sinds korte de wondere wereld die Adobe Illustrator heet aan het verkennen en loop tegen een, voor mij, onoplosbaar probleem aan.

Ik heb met de pencil tool een golf getekend die ik in wil kleuren, maar als ik de opvul kleur selecteer krijg ik een heel vreemd resultaat (Zie afbeelding)
Afbeeldingslocatie: http://www.maurice-k.com/illu_noob.jpg

Het zal ongetwijfeld heel logisch zijn dat illustrator dit zo doet maar ik vind het erg vervelend. Ik wil gewoon alles binnen de zwarte lijnen een kleur geven om de lijnen zelfs vervolgens wit te maken (Ik weet dat ik witte lijnen bij strokes kan maken, dat is het probleem niet ;))

Kan iemand mij misschien een beetje op weg helpen?
Ik heb op google en GoT gezocht maar geen bruikbare oplossingen gevonden :?

Thnx!!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Je moet je vormen sluiten, ga dus even met de pen en de navigator werken (inzoomen) en dan je vormen dicht maken.
Klaar :D
(1 stuk dus die golf)

[ Voor 8% gewijzigd door ixl85 op 16-09-2008 16:52 ]

• kleautviool
:D dat klinkt gelukkig niet als een verschrikkelijk moeilijke workaround!
Thnx ga ik zo proberen!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Daarnaast kun je met het witte selectiepijltje de openstaande eindpunten selecteren, en dan verbinden met cmd-J ('join endpoints'). Als je een vorm met één opening erin wilt dichtmaken hoef je niet precies de eindpunten te selecteren, dan kun je ook cmd-J toepassen als de hele vorm is geselecteerd.

• kleautviool
Hmm ik krijg elke keer deze boodschap:
To join, you must select two open endpoints. If they are not on the same path, they cannot be on text paths nor inside graphs, and if both of them are grouped, they must be in the same group
Ik heb deze situatie:
Afbeeldingslocatie: http://www.maurice-k.com/illu_noob_2.jpg

Welke punten moet ik dan selecteren, want ik heb die twee witte puntjes rechtsboven (bovenop de golf, in de horizontale lijn) allebij geselecteerd en als ik dan cmd-J doe krijg ik bovenstaande error.

Het heeft niks met compound van mijn paths te maken, daar kwam ik op google wat over tegen. Ben ik nu echt zo lomp? :$

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Het komt wel eens voor dat je per ongeluk meerdere ankerpunten boven op elkaar hebt liggen, waardoor je niet de eindpunten te pakken krijgt bij het selecteren.

Sleep even met het witte pijltje aan de 'open' puntjes, of selecteer er een en zet die een stukje opzij met een pijltjestoets (dat is een standaardafstand verplaatsing, instelbaar in de voorkeuren).

• kleautviool
Hmm sorry als ik zeur of dom doe maar krijg hem weer:

Afbeeldingslocatie: http://www.maurice-k.com/illu_noob_3.jpg

Wat doe ik hier verkeerd dan? Ook verder verplaatsen (met pijltjestoetsen) helpt niet :'(

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Je mag 2 punten selecteren, niet meer niet minder. En ze mogen niet in paden zitten die gegroepeerd zijn. Ik kan hier overigens vrij slecht zien wat je wel en niet geselecteerd hebt, dus het is verder lastig te beoordelen wat je fout doet. Het rechter anker lijkt overigens wit te zijn wat wil zeggen dat ie niet geselecteerd is, kan dat?

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

• kleautviool
Yeah! Het is gelukt!
Ik dank u allen zeer!!! _O_
Pagina: 1