[backup] via LAN of USB

Pagina: 1
Acties:

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-02 10:23

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Ik heb een korte vraag. Momenteel maak ik wekelijks een backup van mijn belangrijkste bestanden op DVD. Bestanden als foto's staan verdeeld over meerdere dvd's en worden eens in de zoveel tijd geupdate als er een lading nieuwe foto's bij is.

Dit heeft inmiddels gezorgd voor een aardige lading schijfjes. ik heb besloten dit anders aan te gaan pakken. Wij hebben hier in huis 2 "hoofd"-PC's verbonden via een netwerk. Ik heb drie opties voor het opzetten van een backup systeem:

- Via USB
Hiervoor zou ik twee externe harddisks aan moeten schaffen voor elke PC. Vervolgens zou ik wekelijks een automatische backup van de complete HD instellen.

- Via het netwerk
Via een handig dingetje van Cisco of via een hardeschijf met LAN aansluiting kan ik de schijf direct inprikken in m'n router en zodoende de schijf voor beide systemen gebruiken.

- Via een dedicated PC (ook via netwerk)
Ik heb hier nog wel het een en ander leggen om een backup PC in elkaar te knutselen. Ik zou alleen nog 1 á 2 grote schijven aan moeten schaffen. Vervolgends zou ik deze pc in het netwerk hangen. Ik denk dat het grote voordeel hiervan is dat alles makelijk beschikbaar is, ook als beide PC's kapot zijn... Het nadeel is natuurlijk de storingsgevoeligheid, er zitten minder onderdelen in alleen een harddisk.

Mijn voorkeur gaat uit naar het LAN systeem, maar ik weet niet hoe het hier zit met de veiligheid. Graag jullie advies!

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik zit met hetzelfde.

Ik ben er al uit wat ik ga doen. Ik kies voor een extra pctje met flinke hd die ik in het andere huis zet. Waar ik nog niet uit ben is hoe ik ga backuppen. Ik dacht eigenlijk gewoon aan NTbackup, maar als heel mijn pc onderuit gaat kan ik dan restoren met ntbackup? en hoe (maar misschien kan ik beter even googlen)

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik zou voor NAS gaan, zijn wat zuiniger dan een (2dehands) PC.

• vmsw
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-01 12:49
Ik persoonlijk zou de USB oplossing weghalen, omdat LAN handiger is om bestanden ook vanaf overal te halen: dan heb je gelijk een gedeelde schijf (waarvoor geen van de computers aan hoeft te staan), en heb je ook een leuk systeempje. Zelf geef je ook al aan dat je het leuk vind, en een goedkope NAS-oplossing is niet eens zo heel veel duurder.

een zelfstandige NAS (dus zo'n standaardoplossing) heeft minder onderhoud/zorg nodig, werkt simpeler en kost je minder tijd. Verder klein & energiezuiniger dan een complete computer.
Nadeel is wel weer dat je deze niet meerdere dingen kan laten doen, want als je een leuke extra toepassing hebt, moet de firmware het natuurlijk wel ondersteunen. Als je bijv. een leuke webserver van plan bent, dan kan je beter een computer kopen: immers kan deze goed SQL draaien en overige zaken regelen.

Een simpel kastje (bijv. die van Linksys) of een betere (bijv. van Conceptronics, die ik heb) hoeft niet heel veel te kosten, en het voordeel is dat de standaardsoftware er al op zit, en je alleen nog schijven erbij hoeft te kopen en erin te zetten. RAID is eventueel zó ingesteld, en ook backupsoftware voor vanaf de clients/computers is ook niet zo'n probleem.

Een computer met bijv. FreeNAS (ervanuit gaande dat hij alleen NAS hoef te zijn) is ook redelijk goed te doen; echter meer werk, en ook meer onderhoud. Werkt opzich ook lekker, maar ik raad je dit meer aan als je bijv. een webserver wilt hebben, of andere toepassingen constant wilt draaien.

Ikzelf gebruik voor dit laatste syncbackSE. Prima programma, doet het lekker snel en backupped automatisch.

[ Voor 12% gewijzigd door vmsw op 16-09-2008 16:13 ]

• 601jean
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-07-2025
Zelf zou ik voor een nas ofzo gaan, dan heb je een centrale backup via het netwerk. Maar ik zou me wel een externe hd aanschaffen zodat je wekelijks een backup kan nemen van de belangrijkste bestanden die op de nas staan. Zelf heb ik een tijd geleden een blikseminslag gehad en dan ben je dus niks met exotische raid configuraties en servers die alles opslaan. De bliksem heeft bij mij voor 4000€ kosten aan pc materiaal en 1200gig verloren data gezorgd.

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-02 10:23

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Bedankt voor alle replies. Ik heb besloten voor een NAS te gaan, en wel de volgende:

Linksys NAS 200
http://www.linksys.com/se...Wrapper&lid=8301433766B01

Met twee S-ATA western digital schijven van 640gb.

lijkt me een goede keus?

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

• vmsw
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-01 12:49
In principe prima apparaat, niet al te geavanceerd of luxe, maar wel goed voor zijn doel en functie. Linksys (division of Cisco) is sowieso een goed betrouwbaar merk.

Zelf heb ik hele goed ervaringen met de Conceptronics CH3SNAS en de ZyXEL NSA-220, maar vooral de laatste zal wel wat boven budget zitten, in ieder geval voor de prijs toen ik hem gekocht had.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-02 10:41

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Lees deze blog even door voor een simpele, doch zeer doeltreffende manier om backups te maken naar een externe harddisk of NAS.

[ Voor 8% gewijzigd door Demo op 16-09-2008 22:52 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Zelf heb ik een zelfde opzet staan met een Qnap Turbostation TS-209(Raid 1) en werkt perfect voor in een LAN-netwerk met meerdere pc's.

Aanvullende mogelijkheid(wellicht dus niet van toepassing)
Mocht er alsnog brand uitbreken heb ik elders nog dezelfde Qnap Turbostation staan(ook Raid 1) om te repliceren via poort 873 met SSH encryptie dus via het internet. (dit kan ook nog eens door een VPN IPSec tunnel)

De vraag is:
1. wat is het budget
2. hoeveel tijd wil je erin steken en wat is de support die je kan krijgen bij een bepaald produkt

Uiteraard zou je inderdaad ook eens kunnen kijken naar de laatste posts.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

ik heb zelf een ndas schijfje voor backup. dit omdat deze voor het hele netwerk beschikbaar is, maar de snelheid is om te huilen. maximaal haal ik 1,5MB. aan het netwerk kan het niet liggen want het is een volledig gigabit netwerk, behalve de ndas schijf die heeft een 10/100 aansluiting. is overigens een conceptronice grab&go.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 09:33

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ikzelf heb voor de server oplossing gekozen, maar dit is meer omdat ik toch al een server had staan.

Wat ik echter ook nog ga doen is een offsite backup. Backups zijn leuk, maar als je ze allemaal thuis hebt staan en er breekt eens brand uit dan ben je het alsnog kwijt. Ik ga dan ook bij mijn ouders (die adsl hebben) ook een servertje neerzetten die constant synchroniseerd met mijn eigen backup. Op die manier kan ik een offsite backup realiseren. Aangezien het voor mij alleen om eigen content gaat (foto's voornamelijk) kost het niet veel ruimte. Ik denk dat ik nog wel toe kan met de 40 gieg schijf die ik nog heb liggen :).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1