[Analytics] Op welke manier site meten met Google Analytics

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erpenator2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-09 09:25
Beste Tweakers,

Ik heb de opdracht gekregen om voor een website metingen uit te voeren in Google Analytics. Daarbij is het de bedoeling om verschillen tussen bepaalde opties en componenten op de site te meten. Dus groep 1 krijgt de best gelezen items en groep 2 krijgt de laatst geplaatste items. De groepen worden gemaakt op basis van het ip adres en krijgen steeds dezelfde content te zien.

Om dit goed te meten moet je ook weten wat voor effect het heeft op de andere onderdelen. Dit zou dus kunnen betekenen om onder iedere link op je website (of sectie) per component een speciale tracker te plaatsen. Maar hoe houd je deze informatie overzichtelijk en nog belangrijker wat kun je precies uit deze gegevens halen?! Het meet immers alleen het klik gedrag van de componeten. Advertentie uitgangen kun je al niet meten b.v. en zo zullen er vast meer items zijn.

De eerste beredenering zou zijn dat alle componenten per pagina bij elkaar 100% moet opleveren. Klopt deze beredenering?!

Ik hoor graag van jullie hoe jullie wat grotere meetprojecten uitvoeren en welke methodes daarvoor worden toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45

Bosmonster

*zucht*

Google heeft daar de Website Optimizer voor.

Hiermee kun je specifieke verschillende componenten op je site testen.

[ Voor 75% gewijzigd door Bosmonster op 16-09-2008 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erpenator2
Ziet er in eerste instantie goed uit, maar wanneer ik de uitleg lees en de uitleg filmpjes bekijk gaat het hier om static data, niet op dynamische gegevens.

Klopt dat, of is dat hiermee ook mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 22:26

André

Analytics dude

Dynamische gegevens zijn prima mogelijk, je laat met de website optimizer gewoon een bepaalde style-class variëren. En op basis daarvan maak je blokken zichtbaar of onzichtbaar.
Koppel die varianten direct aan je Google Analytics account waardoor je naast het sturen op conversies (de enige rapportage in de Website Optimizer) ook de effecten ziet op de bouncerate, time-on-site, pages-viewed, enz :)

• Erpenator2
Ok, ik ben er mee aan de slag gegaan en heb het op de volgende manier uitgevoerd:
op www.site.com heb ik alle code toegevoegd om te meten in de templates op deze manier
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
<div class="top_news">
    <script>utmx_section("topItems")</script>
    <script>var section = document.getElementById('top');</script>
    <noscript>
    <script>
        <noscript>
            section.style.display = 'none';
        <noscript>
    </script>

<div id="top">
        {topitems}
    </div>
    </noscript>
    <script>utmx_section("latest")</script>
    <script>var section = document.getElementById('latest');</script>
    <noscript>
    <script>
        <noscript>
            section.style.display = 'none';
        <noscript>
    </script>   
    <div id="latest">
        {latestitems}
    </div>
    </noscript>
</div>

Doel is om of de top items te tonen of de laaste items. Dus google Website optimizer kan uit een van deze twee opties kiezen en zet een van de twee items op display none.

Op dit moment zet hij ze beide op display none. Iemand een verklaring daarvoor?

Als doelpagina heb ik www.site.com/news op gegeven en in de algemene template de doel code opgegeven. Ik neem aan dat dat op die manier gewoon kan werken?! En dat ook www.site.com/news/titel1.html
www.site.com/news/titel2.html
www.site.com/news/titel3.html
www.site.com/news/
Als doel pagina gezien worden?! De doel code staat immers op al deze pagina's.

[ Voor 15% gewijzigd door Erpenator2 op 18-09-2008 16:05 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 22:26

André

Analytics dude

Je hebt nu 2 secties gedefinieerd, en dat is volgens mij niet wat je wilt. Je wil 1 sectie waarin je meerdere varianten gaat plaatsen. Dus regel 3 is het origineel en in de GWO stel je regel 16 in als variant.

En het <noscript> blok op regel 4 moet </noscript> worden ;)

En je doel zou inderdaad kloppen zo.

[ Voor 6% gewijzigd door André op 18-09-2008 20:58 ]

Pagina: 1