Harddisk 40 GB en iets te oud BIOS

Pagina: 1
Acties:

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb te maken gekregen met het volgende, zwaar irritante probleem:

Ik heb een harddisk (Samsing, IDE, 5400 toeren) gekocht voor een OS-hobby machine. Het is een Pentium 200 MMX, 64 MB RAM. Ik heb 19 OS-en klaar liggen en het is de bedoeling dat ze met z'n allen op deze machine gaan draaien :P

Het probleem is dat de BIOS de schijf niet ziet. Het BIOS heeft last van de 32 GB limiet. Het gaat om een PC Partner moederbord. Er was een updata beschikbaar voor het BIOS, die ik heb toegepast. Maar die is nog maar van 1998, dus ik schoot daar weinig mee op.

Er is een proggie Ontrack, maar daar heb ik een :r:r:r:r:r hekel aan.
Bovendien, om die 19 OS-en in vrede te kunnen draaien gebruik ik een zelf geschreven bootmanager. Die nestelt zich in het MBR (waar vanuit de rest van dat programma wordt geladen).
Daar nestelt Ontrack zich echter ook, waardoor ze een conflikt met elkaar hebben.
Ontrack of een andere diskmanager is geen optie.

Wat kan ik doen?
Is er een truuc om dan in ieder geval OS-en als Linux en FreeBSD die schijf wel als 40 GB te laten beschouwen?
Zelfs FreeBSD ziet maar 32 GB, net als het BIOS. |:(
Als die OS-en nou die laatste 8 GB nog willen zien, dan kan ik er wel mee leven. Namelijk kleine root partities binnen dat 32 GB bereik maken en dan een /usr voorbij de 32 GB.

Of zijn er nog andere ideeen?

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Op de Western Digital site vindt je een programmaatje met de titel Data Lifeguard Tools of gebruik DriveGuide van IBM. Volgens mij is dit uiteindelijk bijna hetzelfde programma (bevat EZ-Install) en werkt het bij de meeste harddisks. Misschien kun je er iets mee!!!