Dat is wel een introductie van verregaande complexiteit, je moet namelijk dan wel een reactie taggen met on of offtopic en ook dan kunnen fouten gemaakt worden. (of dat je opeens ontopic grappen krijgt).
Het primaire punt van het reactiesysteem is een eenvoudige uitnodiging tot reageren, daarna komt pas moderatie kijken en ook dat dient eenvoudig te zijn.
Volgens mij is
redelijkerwijs een ontopic antwoord op een offtopic vraag (nesten) nog steeds vanuit een userstandpunt bezien een positieve bijdrage en dient dus ook positief ontvangen te worden. Dat ontmoedigen legt de bijl aan de wortel van draadjes en werkt dus niet uitnodigend. Het keihard modereren dat het niet hoger komt dan de eerste reactie werkt ook niet (en is allerminst gebruiksvriendelijk!).
Er is uiteindelijk natuurlijk een balans. Offtopic = offtopic en is ongewenst.... in principe. Wanneer de offtopic op een offtopic wel ontopic is en duidelijk gebruiksvriendelijk is (leerzaam, beantwoorden op goede manier van antwoorden) mag je dat best waarderen. Het is een kunstgreep mijnerzijds om dan de reactie ontopic te noemen zodat het niet tussen ander (serieus) offtopic-geweld ten onder gaat. En hoewel de balans best delicaat is, is een hulpmiddel altijd teruggrijpen naar de basis: waarvoor reageer/lees je in de eerste instantie en hoe gebruiksvriendelijk wil je zijn? Als dan de offtopic-offtopic nog offtopic is, is een keiharde -1 gerechtvaardigd. Maar als er enige discussie omtrent is kan een 0 of +1 prima gebruikt worden.
Ik ben zelf niet te beroerd om een zeer goed (doch offtopic) antwoord met +2 te belonen. ZO valt er tenminste nog wat te leren tussen de reactie en meestal zijn dat soort reacties wel van zo'n niveau dat ze om 1 of andere reden toch ontopic overkomen.
Verwijderd in 'nieuws: Google viert tienjarig bestaan zoekmachine'
Als voorbeeld. Het nieuws gaat over 10 jaar google, de offtopic reactie gaat over reclame en de offtopic-offtopic gaat daar diep op in. Toch is het te verdedigen dat het niet zomaar offtopic is/was en als de oorsprong al offtopic zou zijn dan was deze reactie het ook. Toch geef ik (als enige?) een +2.
[
Voor 9% gewijzigd door
Delerium op 16-09-2008 17:02
]