In mijn P182 zitten 3 120 mm. fans. Deze zijn aangesloten op de 3 fanaansluitingen op het mobo, een ASUS P5Q-E. De fans worden met Q-Fan aangestuurd en ik lees de temps en fansnelheden uit met ASUS PC Probe II. De fan op de derde aansluiting valt echter regelmatig weg: i.p.v. de gebruikelijke snelheid rond de 750 staat er 0. De fan draait echter wel gewoon. Er is dus niks ernstigs aan de hand, maar het staat raar. Ik vraag me af of dit aan het mobo ligt, de fan of dat PC Probe gewoon in de war is. Ik gebruik de nieuwste versie van PC Probe: 1.04.53 en de nieuwste BIOS: 1306.
Kijk eerst eens in je bios wat de hardwaremonitor daar zegt over je fans. Zie je daar wel dat alle fans netjes draaien?
Probeer verder een ander meetprogramma zoals bijvoorbeeld speedfan.
Heb je nu nog steeds hetzelfde probleem?
Probeer verder een ander meetprogramma zoals bijvoorbeeld speedfan.
Heb je nu nog steeds hetzelfde probleem?
Speedfan werkt bij mij niet goed (en heeft dat ook nooit gedaan) maar in de BIOS staan alle drie de snelheden aangegeven, en fan 3 draait gewoon door - in elj geval langer dan in PC Probe, ik heb het een paar minuten aangekeken. Het moet dus wel aan PC Probe liggen, maar raar dat alle laatste zoveel versies dit doen. Naja, niks ergs maar het is meer nieuwsgierigheid of meer mensen dit ervaren. Voor de duidelijkheid: het zijn Nexus fans (de gewone, niet de PWM-versie).
Met m'n P5K-VM bord heb ik iets dergelijks ook. PC Probe II lijkt daarbij goed te werken, maar met HWMonitor zie ik wel eens een onzinnige waarde kort verschijnen, meestal een verdacht lage temp of zo. Aangezien dat progje min en max waarden vasthoudt zie je dat daarin meestal terug. Ben dat maar gewoon gaan negeren.
Wat sowieso fout gaat is twee monitor programma's tegelijk draaien. Als ik n.l. HWMonitor samen met PC Probe II draai lijkt het of ze elkaar op momenten dwars zitten waardoor die laatste steeds alarmen geeft (wisselend, de ene keer bij de fanspeed, even later bij een voltage enz.).
Wat me ook opvalt is dat als ik HWMonitor als eerste open, die alleen de CPU-fan ziet. Als ik eerst PC Probe II open (en weer afsluit) en dan pas HWMonitor, dan ziet die ook de chassis-fan
Wat sowieso fout gaat is twee monitor programma's tegelijk draaien. Als ik n.l. HWMonitor samen met PC Probe II draai lijkt het of ze elkaar op momenten dwars zitten waardoor die laatste steeds alarmen geeft (wisselend, de ene keer bij de fanspeed, even later bij een voltage enz.).
Wat me ook opvalt is dat als ik HWMonitor als eerste open, die alleen de CPU-fan ziet. Als ik eerst PC Probe II open (en weer afsluit) en dan pas HWMonitor, dan ziet die ook de chassis-fan
ik ook met m`n p5kc
er zaten eerst een 80mm fan en een 120mm fan in en heb er later een 120 ingezet ipv de 80mm , nu geeft ie soms ook aan dat de fan niet zou draaien
maar k vindt het sowieso een beetje een crappy fancontroller die er op zit
en ook met andere programmas zoals speedfan en die asus crap staat gwoon dat ie stil staat
[ Voor 15% gewijzigd door BGB4rn op 17-09-2008 08:49 ]
Signature