Ervaringen Staggered Spin-up i.c.m. Raid controller gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• aard1984
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-02 15:41
Hi there,

Ik heb op dit moment in mijn pc een Areca ARC-1220 controller, met 6x WD3200SD schijven in RAID-5 configuratie. Nu zit er op de controller de functie "staggered spinup", die bij mij niet werkt. Althans, niet met deze schijven. Op de site van western digital word vrij vaag gedaan over de ondersteuning van staggered spinup, en voor zover ik eruit kan komen ondersteunen deze schijven het niet. Ook heb ik op tweakers.net e.d. ook al diverse dingen gelezen over pin-11 van de voedingskabel die je zou moeten grounden, maar ook zonder resultaat.

Aangezien ik zowieso wil gaan uitbreiden naar andere hdd's vanwege ruimte tekort, wou ik hdd's erin zetten die staggered spinup ondersteunen. Niet alleen om zo de voeding wat te ontzien van piek-stromen tijdens de powerup, maar ook gewoon omdat het 'kan'. Op de site van hitachi word ondersteuning van staggered spinup bij de T7K500 serie vermeld. Maar... er zijn vast meer sata hdd's die dit ondersteunen.

Nu ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen met hdd's met werkende staggered spinup, met de voorkeur i.c.m. een areca controller, en welk type/model HDD jullie daarbij gebruiken.

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-02 18:50
Ik heb 13x de 7K1000 (1TB) van hitachi hier draaien op een areca 1280. Mijn controller staat ingesteld op een delay van 0.7 en ik hoor ook disks na elkaar booten. Of dat de raptors die ook in het systeem hangen staggered spinup hebben weet ik niet, dat is niet te horen onder het geluid van de vele hitachi-schijven.

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:26
Mijn 8 Seagate Barracuda 7200.11 750GB hangen aan een Areca 1220 en hebben ook een staggered spin-up van 0.7 en dit gaat perfect. Spin down tijd is 60 minuten.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-02 14:09
Ik heb 4 SATA Seagates van 500 GB aan een HighPoint 2300 in RAID-5 en de optie van 'staggered spin-up' is niet te kiezen. Ik heb begrepen dat dit aan de standaard SATA voedingskabels ligt, het zou wel werken als je een back-plate met deze schijven gebruikt, doordat dan de juiste verbinding(en) in de SATA voedingsaansluiting aanwezig is (zijn). (Kan me niet voorstellen dat het aan de schijven ligt: zijn vrij recent, alhoewel alweer een of twee generaties oud.)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik heb ook de Areca 1220 met 8x 400GB Western Digital RE2's. Staggered spin-up werkt perfect, zonder aparte voedingkabels.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:50

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik heb het eens aangezet met een Highpoint 2320 + 4x 1 TB Spinpoint F1 maar dat leverde als resultaat dat sommige disks niet wilde opspinnen of pas na herhaaldelijk proberen. Klonk heel griezelig. Jouw setup is totaal anders maar het wil blijkbaar nog wel eens niet goed werken.

• aard1984
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-02 15:41
Allereerst bedankt voor de reacties, vanaf mijn kant even een update/bevindingen/ervaringen. Heb nu inmiddels 6 x Samsung F1 500GB (HD502IJ) ingebouwd en draait nu in RAID-5. Zoals op de website van samsung staat vermeld, ondersteunen deze schijven staggered spinup. Toch werkte dit in mijn systeem eerst niet, maar......

Na zoeken op het www kon het weer met pin-11 van de voedings-aansluiting te maken hebben. Het onderbreken/loskoppelen van pin-11 zou er voor zorgen dat de schijven niet opstarten. Het met ducttape afplakken van pin 11 (priegelwerk ;)) zorgde ervoor dat de F1's tijdens de powerup inderdaad niet begonnen op te spinnen, maar pas tijdens de initialisatie van de raidcontroller keurig netjes achter elkaar. Kortom, het werkt eindelijk!

Gister kwam ik er bij toeval achter dat, bij een 2-tal WD2500 die ik nog had liggen, staggered spinup gewoon werkt, met de jumper op "PM2". Gek genoeg werkt het plaatsen van de jumper op PM2 bij de WD3200SD weer niet.

Ik hoop dat anderen ook wat met deze informatie kunnen. Mocht ik weer eens nieuwe ervaringen hebben met het staggered spinup verhaal, dan laat ik jullie dat natuurlijk weten.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25
Het wel of niet werken hangt uiteraard dus af van het type schijf dat je gebruikt. Daar ben je nu achter gekomen. Wat echter veel mensen niet weten is dat ook de voeding mee moet werken, en dat je geen molex-sata verloopjes mag gebruiken. Ik heb zelf 20 disks in m'n server, en dacht dus: mooi dan kan ik staggered spinup gebruiken. Nooit waarde aan gehecht tot de 16 disks, maar met de laatste upgrade van 4 disks trok de 900W Tagan voeding het niet meer. Het bleek dus dat zowel de 7200.10 schijven die rechtstreeks op de voeding waren aangesloten gewoon meteen vrolijk opspinden, maar ook 10 7200.11 disks (verbonden met een molex-sata verloop) ook meteen opspinden. Dit ongeacht welke instellingen dat ik in mijn Areca 1160 aanpaste. Uiteindelijk was de makkelijkste en betrouwbaarste oplossing om pin 11 door te boren in de sata stekkers, en nu spinnen alle disks netjes na elkaar op.

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-02 18:50
aard1984 schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:05:
Na zoeken op het www kon het weer met pin-11 van de voedings-aansluiting te maken hebben. Het onderbreken/loskoppelen van pin-11 zou er voor zorgen dat de schijven niet opstarten. Het met ducttape afplakken van pin 11 (priegelwerk ;)) zorgde ervoor dat de F1's tijdens de powerup inderdaad niet begonnen op te spinnen, maar pas tijdens de initialisatie van de raidcontroller keurig netjes achter elkaar. Kortom, het werkt eindelijk!
De 'piep' die je areca controller geeft is het signaal dat je controller geactiveerd wordt. Vanaf dat moment is staggered-spinup dus al actief en zodra jij je systeem aanzet werkt het staggered-spinup dus eigenlijk direct en beginnen direct disks op te spinnen.

Ik heb zelf 16 hitachi disks (7k1000) en die hoor ik duidelijk na elkaar opspinnen zodra ik de powerknop indruk (wel allemaal aangesloten op de sata-lijnen van de voeding dus zonder gebruik van molex).

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-02 14:09
Ook maar even de vier Seagate 7200.9 op de HighPoint '2300' RAID-controller aangesloten schijven voeding gegeven zonder tussenkomst van molex verloopjes, maar de optie van: 'staggered spin up' is nog immer niet te kiezen in het bios van de RAID-controller; het blijft op 'disabled' staan.

Zal wel aan de Antec 'SmartPower 2.0' voeding liggen dan. :? Ben wel benieuwd hoe het heet als een voeding geschikt is. :9

[ Voor 6% gewijzigd door ParkOverall op 08-10-2008 19:16 ]

Pagina: 1