Je hebt wel eens van die dagen dat alles tegenzit. Bij mij dus vandaag. Breek ik per ongeluk een elko'tje van mijn Asus K7V mb af
. Het is een klein blauw 6,3V 1000 µF elko'tje. Weet iemand of ik deze ergens kan kopen en of daar verschillende types in te vinden zijn. Alvast bedankt en dan ga ik nu even
Verwijderd
Nee echt, da's kut. Pas was daar hier ook een topic over, en die persoon heeft 'm er terug op weten te solderen.
hogere spanning mag altijd , maar capaciteit , probeer die hetzelfde te houden
elke electronicazaak kan er aan komen,
anders www.conrad.nl of zo....
elke electronicazaak kan er aan komen,
anders www.conrad.nl of zo....
Das mooi kl#te!Op donderdag 22 februari 2001 00:29 schreef Gum het volgende:
6,3V 1000 µF
Maar volgens mij is dit gewoon een standaard elco-tje. Te koop bij iedere elektronica-zaak.
Let bij het solderen wel ff op de polariteit
I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve
ennuh, zorg ervoor dat alles een beetje naar massa is getrokken
(statische elektriciteit enzo) kun je doen met antistatische armbandjes en zulk soort shit.
suc6
(statische elektriciteit enzo) kun je doen met antistatische armbandjes en zulk soort shit.
suc6
Conrad is de bekendste electronicazaak bij Tweakers, maar het zijn ook de grootste afzetters. Alles is 10 keer zo duur als bij een gewoon electronicaboertje. LEDjes kosten er iets van 1,75 ofzo, terwijl ze elders voor 0,30 te krijgen zijn. Zoek gewoon bij een electronicazaak een geschikt elco'tje voor 2 kwartjes ofzo. Het solderen kan nog wel een probleem zijn, aangezien mainboards een multilayer print hebben. Als ze draadjes van de originele elco er nog in zitten op het mainboard, dan zou ik die nieuwe gewoon aan die draadjes vast solderen.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Probeer de capaciteit hetzelfde te houden, maar als je 640 µF kan krijgen doet hij het ook. Net als bv 1200 µF. Bij MSI bv zijn uitvoeringen met 4700 µF en 3900 µF. Het is net wat ze kunnen krijgen. Het komt niet echt aan op een procent of 20-30. De spanning moet moet wel goed zijn, hoger mag. Maar wat echt het ALLERBELANGRIJKSTE is, is de polariteit. Verkeerd om aansluiten kan tot een prachtige explosie leiden warabij er een zurige massa prut door heel je kast wordt gespoten. Als je al geluk hebt dat het niet direkt tot een kapot bord heeft geleid, dan komt dat een week of wat later wel.
Je hebt trouwens kans dat het gewoon werkt zonder de elco. Het is vast niet de enige die er op zit. Ze dienen voor stabiliteit. En als je geluk hebt, heb je het niet nodig.
Je hebt trouwens kans dat het gewoon werkt zonder de elco. Het is vast niet de enige die er op zit. Ze dienen voor stabiliteit. En als je geluk hebt, heb je het niet nodig.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Hehe, hele kast vol met elektrolyt.Op donderdag 22 februari 2001 10:07 schreef Ortep het volgende:
Maar wat echt het ALLERBELANGRIJKSTE is, is de polariteit. Verkeerd om aansluiten kan tot een prachtige explosie leiden warabij er een zurige massa prut door heel je kast wordt gespoten.
Maar ik had vroeger zo'n Kosmos Electronic 2000 doos, ik heb vaak genoeg een elco verkeerdom aangesloten en er gebeurde niks...
En toch heeft ie gelijkOp donderdag 22 februari 2001 12:36 schreef Mastermind het volgende:
[..]
Hehe, hele kast vol met elektrolyt.
Maar ik had vroeger zo'n Kosmos Electronic 2000 doos, ik heb vaak genoeg een elco verkeerdom aangesloten en er gebeurde niks...
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Verwijderd
Het gebeurt ook alleen met elektrolytische condensators volgens mij....
en het stinkt verschrikkelijk
en het stinkt verschrikkelijk
Verwijderd
Het stinkt en geeft een goeie dreun als je zon mooie melkbus formaat hebt.
Maar kijk uit met die multilayer. Als die ouwe elco er nog op zit, knip hem dan zo dicht mogelijk bij de elco af, Dan heb je nog een beete draad om aan te solderen. Anders moet je dus op je mobo solderen. Das niet echt fijn met al dat kleine spul.
Maar kijk uit met die multilayer. Als die ouwe elco er nog op zit, knip hem dan zo dicht mogelijk bij de elco af, Dan heb je nog een beete draad om aan te solderen. Anders moet je dus op je mobo solderen. Das niet echt fijn met al dat kleine spul.
Als je gelezen had dan zag je dat ik dat ook al zeiOp donderdag 22 februari 2001 13:17 schreef killer-b het volgende:
Het stinkt en geeft een goeie dreun als je zon mooie melkbus formaat hebt.
elco's zijn polariteit gevoelig (+ en -)
condensators zijn polariteit ongevoelig -
El Co -> Elelectrolitische Condensator.Op donderdag 22 februari 2001 14:58 schreef jan-marten het volgende:
elco's zijn polariteit gevoelig (+ en -)
Het zijn dus wel degelijk condensatoren. Maar van een bijzonder type
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Verwijderd
He waar zit dat elco-tje ergens op je mainboard??? Dan weet ik welke het is. En kan ik ff kijken of het een probleem wordt. Ik verwacht het niet want ik vervang veel vaker elco's en wat er ook maar op een K7V zit.
Het desolderen van dat ding moet je in elk geval wel ff met een tinzuiger doen want hij zit dus dwars door het bord en het gat zit ook helemaal vol tin. Als het een elco is voor de clock of de Vcore of wat dan ook zolang het te maken heeft met de spanningen of clockfrequenties, moet je echt WEL dezelfde fixen. Anders kan de hele zaak de soep in lopen. Bij elke beetje electronica is die rommel wel tekoop....
SUCCES :-)
Het desolderen van dat ding moet je in elk geval wel ff met een tinzuiger doen want hij zit dus dwars door het bord en het gat zit ook helemaal vol tin. Als het een elco is voor de clock of de Vcore of wat dan ook zolang het te maken heeft met de spanningen of clockfrequenties, moet je echt WEL dezelfde fixen. Anders kan de hele zaak de soep in lopen. Bij elke beetje electronica is die rommel wel tekoop....
SUCCES :-)
Bedankt voor jullie info!!!! Heb een nieuwe elko op het mb gesoldeerd. Ja er doorheen!! Was even een beetje klote, maar uit eindelijk lukt het wel. Je moet inderdaad op + en - letten. Deze elko was 16V i.p.v. 6.3V, maar hij werkt wel ;);););););););).
Ik ben weer helemaal happy. (Kan ik me centen weer in me nieuwe pc stoppen)
THANX ;);););)
Ik ben weer helemaal happy. (Kan ik me centen weer in me nieuwe pc stoppen)
THANX ;);););)
nouja, de MEESTE dienen om te stabiliteit zo goed mogelijk te houden, maar het kan ook zijn dat ze juist dienen om wisselspanning DOOR te laten..Op donderdag 22 februari 2001 10:07 schreef Ortep het volgende:
een condensator is dus een elementje dat alleen wisselspanning doorlaat, kan dus erg makkelijk zijn om te schakelen tussen een voedingslijntje (van bijv. je proc.) en aarde, zodat hij evt storinkjes (=wisselspanninkjes) afvoert naar aarde.
maar het KAN dus ook zijn dat ie juist bedoelt is om wisselspannig door te laten, en dan kan je beter niet proberen om je mobo zonder te runnen...
<edit>
nouja, iig gefeliciteerd dat ie het weer doet!
</edit>
Pagina: 1