Realtek GB link aggregation?

Pagina: 1
Acties:

• yourt
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik ben aan het kijken naar een niet te straf mobo dat kan dienen om server op te draaien (HTPC).
Gigabyte heeft redelijk zuinige bordjes, waaronder een met 790FX en twee realtek NICs en een ander met de 790GX met integrated graphics, en 1 NIC.
ALS ik die server aan mijn Dell 2708 hang met link aggregation, dan kan ik als ik het goed bekeken heb tegelijkertijd vanop die server in de woonkamer een film streamen, op de kinderkamer muziek streamen/downen/uppen en ook nog photoshoppen op het bureau.
Vraag is of dat lukt met de 790FX versie met de 2 realtek RTL8111C NICs of dat ik beter voor de goedkopere 790GX versie ga (die ineens graphics heeft), en dat ik daar een Intel Pro dubbel aan hang? In de clients zitten Intel Pro Gb.
Of loont het niet de moeite en laat ik het best zo (1 GB link server-switch)? Gezien de specs van de 2708 denk ik dat ik voordeel ga halen bij belasting door meerdere clients. Toch?

Alvast bedankt voor alle advies (voor of tegen).

EDIT: ben op Dell forum gaan zoeken. Heb één en ander gevonden, maar zit nog met een vraag over de evrzending van gegevens over het netwerk. Als ik LAG activeer op de Dell 2708, dan heb ik een 2Gb verbinding naar de switch. Met Raid 5 op 4 Hitachi Deskstar T7K500 500 GB schijven haal ik dan iets in de richting van 200 MB/s met pieken naar maximaal 240MB/s.

Grote vraag blijft dan: als 2 clients elk een downstream van de server vragen van bvb. 80 MB/s, hoe gaat dat dan? De server kan 160 MB/s aan de switch leveren, maar die gaat uiteraard om de beurt de clients bedienen aangezien die 1 verbinding van 2Gb ziet, niet? Of gaat de switch bij LAG die 160 MB/s stream simultaan verdelen naar beide clients?

[ Voor 26% gewijzigd door yourt op 16-09-2008 10:23 ]

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Volgens mij maakt hij van die 2 x 1 Gbit gewoon een 2Gbit koppeling. En gaat al het verkeer over die "nieuwe" koppeling.

Het zal niet te bepalen zijn welk bestandje via welke kabeltje loopt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De teaming die gedaan wordt gebeurd inderdaad door middel van een virtuele adapter. En die stuurt op zijn beurt pakketjes over beide fysieke adapters. Ik moet trouwens zeggen dat ik met een enkele Intel Gb controller betere snelheden haal dan met 2 RTL8111s.

• yourt
  • Niet online
ok, ondertussen heb ik alle parts, en ik heb een HD tune van 180 MB/s gemiddeld en 280MB/s piek op mijn raid 0 velociraptors (2 stuks). Die draaien afzonderlijk 120 sustained, dus laten we nog zeggen 150% met de onboard raid.
Met een deftige raid kaart gaat dat dan wel naar nagenoeg 200% of 240 MB/s gemiddeld.

Zaak is om dat op het netwerk te pompen. Ik heb nu de onboard Gb verbinding (nog niet in gebruik of getest, zit vanop werkplek via WLan te configureren en drivers en zo te downloaden), maar ik heb wel nog een 3com of 2 liggen... waarvoor ik dan weer pci slot moet hebben naast tv-kaart.

Als alles geconfigureerd is en de pc draait in netwerkomgeving, mss. eens testen. Ben nog een beetje aan het nadenken over de netwerkstructuur...

[ Voor 8% gewijzigd door yourt op 01-10-2008 19:53 ]

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:26
>ALS ik die server aan mijn Dell 2708 hang met link aggregation, dan kan ik als ik het goed bekeken heb >tegelijkertijd vanop die server in de woonkamer een film streamen, op de kinderkamer muziek >streamen/downen/uppen en ook nog photoshoppen op het bureau.

Dat kan je allemaal perfect doen met 1 interface op gigabit ethernet.
1080p films streamen komt vb niet boven de 50MegaBITS / sec uit.
Wat uploaden & downloaden ? Pfff, enkele tientallen megabits MAX
Muziek streamen ??? peanuts!

Nog hééééééél veel overschot hoor!

Tenzij jij zo snel mogelijk rauwe data wilt verzetten is er geen enkele reden om te teamen.
Ik denk zelfs dat het CPU gebruik behoorlijk gaat getaxeerd worden trouwens....

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

yourt schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 19:50:

Zaak is om dat op het netwerk te pompen. Ik heb nu de onboard Gb verbinding (nog niet in gebruik of getest, zit vanop werkplek via WLan te configureren en drivers en zo te downloaden), maar ik heb wel nog een 3com of 2 liggen... waarvoor ik dan weer pci slot moet hebben naast tv-kaart.
3Com zijn leuke kaartjes natuurlijk, maar als het in een PCI slot gaat heb je al snel een bottleneck. PCI is 133MB/s max. Ik weet natuurlijk niet wat je verder nog aan PCI spul in je systeem hebt zitten, maar alles deelt die 133MB/s (en in theorie ligt dat vaak nog een stukje lager). Het kan prima werken en natuurlijk zul je ook nooit daadwerkelijk de 128MB/s over een Gb netwerkkaart trekken, maar het is wel iets om in ieder geval even rekening mee te houden.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Al die dingen die je wil doen kunnen ook perfect met een enkel gigabit linkje hoor. Probeer die ene link überhaupt maar eens voor meer dan de helft vol te stouwen, dat gaat al lastig :)

• yourt
  • Niet online
ik heb dus ondertussen de boel in elkaar gestoken, en ik heb gewoon enkele gigabit linken...
werkt met de 3com kaartjes idd. als een sneltrein... en fotobewerken hou ik boven op mijn pc zelf (velociraptors in raid 0, en een opslagsetje van 3 WD's in raid 5).
Pagina: 1