Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Goedeavond mede-Tweakers,

Voor school moet ik een discussie voorbereiden over de goede eigenschappen waar een ict-er over moet beschikken. Nu ben ik zelf van mening dat een goede icter vanaf zijn opleiding geen illegale software en cracks etc gebruikt maar alles koopt of trial versie's gebruikt.

Over mijn uitspraak zijn een hele boel medeleerlingen het niet mee eens.
Ze vinden dat het best wel eens kan om een illegaal spelletje of een besturingssysteem te gebruiken of te installeren. Zelf zal ik ook niet ontkennen dat ik heus nooit een programma gedownload heb tuurlijk iedereen maar zeker niet aan anderen uitgeleend of geinstalleerd.

Zo vind ik ook niet kunnen dat bijvoorbeeld ict-ers in de vrijetijd computers van kennisen installeren en er vervolgens een crack voor het niet activeren van windows er over heen gooien.

Dus kortom een goede ict-er ben je als je geen illegale software gebruikt!

Zijn er nog meer mensen die goede eigeschappen weten waar een ict-er over moet beschikken?

• Freedive
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:02

Freedive

] Ken sent me _

Mijn inziens maakt het niets uit wat je in je vrije tijd doet.
Als je er maar voor zorgt dat wanneer je in je ICT functie maar geen misbruik maakt van je "kennis".

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-11 15:49
Een actief langlopend account op GoT :P ?

Ontopic: Ik ben absoluut geen IT'er maar wordt dit niet een zeer voorspelbaar topic? Goede communicatieve vaardigheden naar klanten/collega's. Analytisch denken. Goed in wiskunde etc. zijn dingen die mij nu als 'standaard' binnen schieten zonder zelf in de sector actief te zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door Banjy op 15-09-2008 21:43 ]

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• Samopsa
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-10 22:18
Wat heeft illegaliteit met vaardigheden te maken? Bijvoorbeeld: Een dief kan toch ook beter zijn in zijn werk (sloten opbreken) dan een professionele slotsmid?

• thefxr
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 04:26
een goede ict-er is niet lui, want dat zijn ze allemaal :+

Verwijderd

Topicstarter
Freedive schreef op maandag 15 september 2008 @ 21:40:
Mijn inziens maakt het niets uit wat je in je vrije tijd doet.
Als je er maar voor zorgt dat wanneer je in je ICT functie maar geen misbruik maakt van je "kennis".
Ik vind hooguit dat je alleen op je eigen systeem een keer een illegaal programma draait vaak is dat ook om uit te proberen etc. Maar ik vind wat je zegt in je vrije tijd wel heel erg breed gegrepen is de vrijetijd ook bij een kennis een computer installeren en er een crack over heen gooien wat heel veel ict-ers doen? Ik vind het niet kunnen...

Als je goed bekijkt heb je wel een voorbeeldfunctie in sommige gevallen. Een agent in de vrije tijd hoort ook niet 180km te rijden waar je 120km mag. Ik vind dat ict-ers een voorbeeld functie hebben..

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:05

Onbekend

...

Als ICT-er mag je meestal niet definitief over licenties beslissen. Als de directie besluit om illegale licenties te gebruiken, mag je niet zomaar legale licenties kopen.
Een goede ICT-er zou dan dringend adviseren om geldige legale licenties te kopen. Het liefst in aantallen zodat de prijs per licentie naar beneden kan. :)

Verder moet een ICT-er over verschillende dingen kennis hebben en dit kunnen toepassen.
Wat precies die kennis is, ligt aan het type bedrijf waar je de ICT doet en wat voor ICT doet.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 september 2008 @ 21:38:

Een ICT'er is geen agent... En illegale software is niet zo'n ernstig vergrijp in mijn ogen. Bedrijven maken toch wel genoeg winst en de paar euro's die mensen besparen voor software kunnen ze uitgeven aan nuttige dingen (sarcastisch)

Een ICT'er moet stresbestendig zijn, klantvriendelijk, behulpzaam en duidelijk in communicatie ten opzichte van allerlei personen! Een ICT'er moet het gat tussen 'computer' en 'gebruiker' zo klein mogelijk maken

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Onbekend schreef op maandag 15 september 2008 @ 21:45:
Als ICT-er mag je meestal niet definitief over licenties beslissen. Als de directie besluit om illegale licenties te gebruiken, mag je niet zomaar legale licenties kopen.
Een goede ICT-er zou dan dringend adviseren om geldige legale licenties te kopen. Het liefst in aantallen zodat de prijs per licentie naar beneden kan. :)

Verder moet een ICT-er over verschillende dingen kennis hebben en dit kunnen toepassen.
Wat precies die kennis is, ligt aan het type bedrijf waar je de ICT doet en wat voor ICT doet.
In een bedrijf kun je echt niet maken om illegale licenties te gebruiken. Zelfs al zegt de baas dat je dat moet doen. Dan zou ik gewoon de legale licenties op gebruiken, en de rest weigeren te installeren.

Verwijderd

Topicstarter
defusion schreef op maandag 15 september 2008 @ 21:51:
[...]

In een bedrijf kun je echt niet maken om illegale licenties te gebruiken. Zelfs al zegt de baas dat je dat moet doen. Dan zou ik gewoon de legale licenties op gebruiken, en de rest weigeren te installeren.
Ik zie al behoorlijk goede reactie's voorbij komen hierbij mijn waardering.
Wat mij opvalt is dat er toch behoorlijk mensen verschillende meningen hebben over illegale software ik sluit mij zeker aan bij de reactie van defusion.

• Onbekend

Onbekend

...

[...]

Ik ben het er helemaal mee eens, maar veel (kleinere) bedrijven houden zich hier niet helemaal aan.

Ik bedoelde dat de aankoop van licenties meestal bij hoger geplaatste personen ligt en dat die het niet zo nauw nemen met de licenties. En als je vaker weigert om programma's te installeren met illegale licenties zetten ze zo een vacature in de krant.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als systeembeheerder is dat inderdaad de juiste aanpak. Maar ICT is zoveel meer dan alleen systeembeheer.

De stelling van de TS is een groteske oversimplificatie, en ook onzin. Het is voor iedereen een eigen keuze.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

de goede eigenschappen waar een ict-er over moet beschikken
Dan lijken warez me niet meteen het belangrijkste onderwerp.

Of denk je dat er nooit een oscar-winnaar is geweest die een DivX heeft gezien? Ik zou eens beginnen over domeinkennis, leergierigheid, drive, etc. En bedenk dat er enorm verschillende soorten IT-ers zijn. De ene heeft z'n mond als tool, de tweede MMC en een derde vi en gcc.

Voor bijna alle ICT-ers vind ik trouwens fatsoenlijk spellen een belangrijke eigenschap. (Ja, ook voor dyslectici). Zorgvuldigheid etc.

--

Ontopic:

Oefenen oefenen oefenen oefenen kan zegmaar geen kwaad. En als er geen bijna-gratis versies zijn voor studenten...

OTOH, integriteit vind ik een belangrijke eigenschap. Of gebruik van warez iets van doen heeft met integriteit laat ik aan de lezer :P

[ Voor 9% gewijzigd door F_J_K op 15-09-2008 22:10 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Onbekend schreef op maandag 15 september 2008 @ 22:02:
[...]

Ik ben het er helemaal mee eens, maar veel (kleinere) bedrijven houden zich hier niet helemaal aan.

Ik bedoelde dat de aankoop van licenties meestal bij hoger geplaatste personen ligt en dat die het niet zo nauw nemen met de licenties. En als je vaker weigert om programma's te installeren met illegale licenties zetten ze zo een vacature in de krant.
Ja inderdaad hoe noemen ze dat ook alweer oja "werk weigering"
Maar stel nou dat je bang bent om je baan kwijt te raken en toch braaf illegale software installeerd en het bedrijf krijgt een controle wie is er dan verantwoordelijk kan het bedrijf dat na de ict-afdeling schuiven of is dat nog altijd de directie van het bedrijf? Ik kan me namelijk voorstellen dat als ze bijvoorbeeld een controle krijgen dat ze zeggen ik weet er niks van??

• Onbekend

Onbekend

...

Verwijderd schreef op maandag 15 september 2008 @ 22:08:
[...]

Ja inderdaad hoe noemen ze dat ook alweer oja "werk weigering"
Maar stel nou dat je bang bent om je baan kwijt te raken en toch braaf illegale software installeerd en het bedrijf krijgt een controle wie is er dan verantwoordelijk kan het bedrijf dat na de ict-afdeling schuiven of is dat nog altijd de directie van het bedrijf? Ik kan me namelijk voorstellen dat als ze bijvoorbeeld een controle krijgen dat ze zeggen ik weet er niks van??
Afspraken, vergaderingen en beslissingen op papier zetten en evt. laten ondertekenen.
In geval van klachten heb jij alles op papier staan. Als er in die documenten ook in naar voren komt dat jij hebt aangegeven dat je illegale software niet goed vind, ben jij echt niet meer verantwoordelijk voor het probleem.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 september 2008 @ 22:08:
Maar stel nou dat je bang bent om je baan kwijt te raken en toch braaf illegale software installeerd en het bedrijf krijgt een controle wie is er dan verantwoordelijk kan het bedrijf dat na de ict-afdeling schuiven of is dat nog altijd de directie van het bedrijf?
Als jij in een glaswinkel werkt en je baas vertelt jou dat je de ramen van alle huizen in de buurt moet ingooien, denk jij dan dat je alle verantwoordelijkheid kan afschuiven op je baas?

ICT'ers die bewust (dus dat ze weten dat het illegaal is) illegale software installeren overtreden de wet. Zou erg hypocriet zijn als je die verantwoordelijkheid geheel kan afschuiven, niet? ;) En 'omdat je je baan kwijt bent' is dan wel het domste argument: banen genoeg in de ICT >:)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:09

DukeBox

loves wheat smoothies

Tsjonge jonge.. wat een hypocriet bull topic.

Zonder illegaal gebruik van software waren de meesten niet eens bekend geworden. Als ik ergens mee moet werken heb ik ook vaak thuis lange test versie van internet geleend om het pakket te leren. Was dat niet mogelijk dan had ik niet eens voor dat pakket gekozen.

offtopic:
Eigenlijk snap ik niet eens waarom ik nu reageer..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• truegrit
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-11 23:52
Volgens mij heeft dit echt helemaal niks te maken met het zijn van een goede ICT-er, als je "goed" baseert op resultaten en niet op karakter. Ik heb ook zat vaak illegale software op mijn computer gehad en mijn muziekspeler bevat slechts enkele liedjes waarvoor ik heb betaald, maar niemand die daar over gaat vragen bij een sollicitatie en op basis daarvan iemand gaat afwijzen.

Kan me ook niet voorstellen dat een beetje groot bedrijf zijn Office 2007 pakket van een willekeurige torrentsite afhaalt en dat op 500 pc's installeert, en als je baas zegt dat je dat moet doen dan moet je dat maar doen. Ik had ooit gehoord over een rechtzaak waarbij een consultant werd aangeklaagd door een klant omdat het product niet voldeed aan de eisen. Het was echter ook niet mogelijk hieraan te voldoen want de klant stond erop dat het voorbereidend onderzoek binnen een te korte periode zou worden gedaan, er was immers haast bij. Door deze druk is het project foutgelopen en leed het bedrijf grote verliezen omdat de productie stilstond. Iemand een idee (en misschien een linkje) waar ik het over heb?

De advocaat die dit verhaal vertelde zei dat de fout van de consultant was dat hij niet had genoteerd dat het onderzoek niet volledig kon worden uitgevoerd door de druk van de klant. Als hij dit wel had gedaan zou er geen probleem zijn geweest en kon de rechter aantonen dat het de schuld van de klant was. Nu was het echter de schuld van de consultant (dus niet de werkgever van deze consultant). Weet alleen niet meer of hij nou had gewonnen of verloren :(

Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat je volgens mij alles kan doen wat de opdrachtgever zegt dat je moet doen mits je maar de verantwoordelijkheid in zijn of haar schoenen kan schuiven.
Onbekend schreef op maandag 15 september 2008 @ 22:18:
[...]

Afspraken, vergaderingen en beslissingen op papier zetten en evt. laten ondertekenen.
In geval van klachten heb jij alles op papier staan. Als er in die documenten ook in naar voren komt dat jij hebt aangegeven dat je illegale software niet goed vind, ben jij echt niet meer verantwoordelijk voor het probleem.
dit dus!

hallo

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-11 15:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik vind discretie een belangrijke eigenschap die onontbeerlijk is voor een goede ICT'er.

In veel taken als ICT'er heb je vaak (soms onbedoeld) toegang tot enorme hoeveelheden gevoelige informatie, als je een beetje professioneel bent ga je daar niet onnodig in zitten neuzen, of die informatie buiten je werkzaamheden om gebruiken of verspreiden.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:42

Qwerty-273

Meukposter

Banjy schreef op maandag 15 september 2008 @ 21:41:
Goede communicatieve vaardigheden
Dat is inderdaad waar je als werknemer je goede kant mee kan laten zien (hoe je communiceert is een tweede - doe je het per mail, via een belletje, alleen brieven, im of een combinatie van alles - als het maar duidelijk overkomt bij de juiste personen). Maar dat is dus niet ict-specifiek, net zoals andere goede eigenschappen van werknemers aangezien je de details kan weglaten en het voor iedereen toepasbaar is.
Eerder voldoende kennis op je vakgebied en de bereidheid om ook eens over de muur te kijken hoe anderen in dezelfde of andere functies binnen het bedrijf te werk gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Qwerty-273 op 16-09-2008 09:42 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Verwijderd

Integriteit, want daar hebben we het hier toch eingelijk over, mag dan een wenselijke eigenschap zijn binnen elke branche dus ook de IT. Het zal bijna nooit een doorslaggevende eigenschap zijn bij de de beoordeling van iemand. (tenzij er ergens een zondebok nodig is)
Dat je als eerst aan dit soort zaken denkt is in mijn ogen typisch voor de beeldvorming die op dit moment op scholen plaats vindt. Er wordt veel aandacht besteed aan zaken als culturele vorming, maatschappijleer, integriteit, etc. Allemaal prima zaken, maar deze gaan nu ten koste van de daadwerkelijke theoretische kennis die primair en als eerst zou moeten worden bijgebracht. Dit zie je in bijna alle opleidingen en branches gebeuren. Het is niet voor niets dat pabo studenten zware moeite hebben met Engels en Wiskunde. Ditzelfde geldt ook weer binnen de IT. Ik snap niet dat er nog steeds studenten op het HBO en de Universiteit komen die de grootste moeite hebben om engelse teksten te lezen, laat staan te produceren.

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-08 16:12
Nu ben ik zelf van mening dat een goede icter vanaf zijn opleiding geen illegale software en cracks etc gebruikt maar alles koopt of trial versie's gebruikt.
Een goeie ICT'er maakt de cracks waarvan een slechte ICT'er gebruik van maakt. O-)

[ Voor 17% gewijzigd door makila op 16-09-2008 14:02 ]

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Consistent werken vind ik ook belangrijk, vooral als je veel ontwikkelt. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld dat je overal dezelfde naamgeving gebruik in je code;

Daarnaast inderdaad is communiceren met de klant ook een vak apart. Klanten spreken de taal van IT vaak niet en IT-ers de taal van de klant niet. Dit leer je vaak pas na een tijdje en is niet op school te leren.

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 20:38
Dan is waarschijnlijk het merendeel van de ICT'ers, een slechte ICT'er volgens jou :P Iedereen gebruikt wel eens applicaties illegaal, alleen al omdat het gewoon veel makkelijker om een applicatie te downloaden dan te kopen.

Verder is de ICT zo breed dat niet elke ICT'er dezelfde skill set moet hebben. Voor servicedesk medewerkers is het belangrijk dat ze goed kunnen communiceren, maar voor ontwikkelaars is dat een heel stuk minder van belang.

[ Voor 21% gewijzigd door Abom op 16-09-2008 17:30 ]

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Abom schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 17:28:
[...]

Verder is de ICT zo breed dat niet elke ICT'er dezelfde skill set moet hebben. Voor servicedesk medewerkers is het belangrijk dat ze goed kunnen communiceren, maar voor ontwikkelaars is dat een heel stuk minder van belang.
Daar ben ik het niet mee eens. Als een ontwikkelaar niet kan communiceren kan er weleens hele foute software ontwikkeld worden :)

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Al of niet illegale software installeren lijkt me geen eigenschap maar een vorm van gedrag, en ook niet relevant voor de vraag of iemand een goede ICT'er is.

Naast de al genoemde eigenschappen wil ik nog noemen: zich in kunnen leven in (de wensen van) de gebruiker / klant, probleemoplossende vaardigheden, creatief, geduldig...

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
makila schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 14:01:
[...]

Een goeie ICT'er maakt de cracks waarvan een slechte ICT'er gebruik van maakt. O-)
offtopic:
Het is gewoon goede hoor.

Ik vind het privegebruik van illegale software geen probleem voor een ICT'er. Je bent geen wetsdienaar ofzo, dus moet je je net als alle anderen aan de regels houden. Maar je hebt geen voorbeeldfunctie wat dat betreft, dus wat je prive doet moet je zelf weten net als alle anderen.

Op het werk echter dien je enkel legale software te gebruiken.

Discretie werd al genoemd, en dat is wel erg waar. Ik kan bijv. ook bij alle facturen en documenten van iedereen. Ik kan zelfs mijn eigen facturen verwijderen als ik wil. En zo zal zo ongeveer elke systeembeheerder wel heel makkelijk diefstal/fraude/briefgeheim (of wat is een goede term) kunnen plegen.

Goed en regelmatig kunnen documenteren is ook belangrijk, zeker voor je opvolger. Net zoals netjes werken, goed voorbeeld is een gemiddelde patchkast, gewoon een zooi kabels zonder kleuren/labels of wat dan ook. :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:41

Exirion

Gadgetfetisjist

Definieer eerst maar eens wat je verstaat onder een ICT'er. In principe kan een ICT'er alles zijn tussen een Windows-installeer-knoppendrukker en een developer die software voor spaceshuttles ontwikkelt. Een softwarearchitect die een team aanstuurt heeft wat andere skills nodig dan een systeembeheerder .

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Exirion schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 21:21:
Definieer eerst maar eens wat je verstaat onder een ICT'er.(...)
Ja, dat is al gezegd. Toch lijkt me dat er wel wat gemene delers zijn.

Als iemand weet wat dit voor opleiding is: VMBO-KB, MBO Niveau 3 ICT (uit profiel TS) dan kun je zien in welke richting we het moeten zoeken.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Exirion schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 21:21:
Definieer eerst maar eens wat je verstaat onder een ICT'er.
Ik dacht inderdaad hetzelfde, je vraag is daarom ook niet te beantwoorden. ICT'er is veel te breed.

• akaro
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-11-2024
Een goede ICT-er laat niet de techniek bepalen hoe het bedrijf moet werken maar laat de werkwijze van het bedrijf bepalen hoe de techniek moet worden ingericht. In mindere mate zal dit op de hardware van toepassing zijn, op softwaregebied is dit veel meer van toepassing.

Een goede ICT'er is op de hoogte van de nieuwste mogelijkheden op ICT gebied maar vergeet niet dat de nieuwste techniek lang niet altijd de beste keuze hoeft te zijn.
Pagina: 1