Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-11 11:58
Ik ben momenteel erg aan het nadenken over mijn toekomst, ben een zogeheten laatbloeier.
Nou is hetgeen waar ik tegen aanloop het volgende;

Op mijn 18e ben ik, nadat ik VBO-Elektrotechniek heb afgerond, een MBO Niveau 4 ICT studie gaan doen. Deze heb ik wegens omstandigheden niet afgemaakt.

Ik heb verder een vrij magere CV, ook met werken laat begonnen. Nou gaat mijn vraag over een ICT-Beheerder Bol/Bbl/Versneld/Deeltijd 4 opleiding. BBL is hetgeen wat ik zou willen, echter vraag ik mij het af hoe het financiële plaatje eruit ziet.
Hiermee bedoel ik dat als ik 1 dag per week naar school zou moeten, er 4 dagen overblijven met 8 uur werk...dit komt neer op een 32 urige werkweek. Zoveel uur werk ik nu ook, echter tegen een 'normaal' loon.
Verdien je in een BBL traject een normaal uursalaris, of gaat dit op basis van vergoeding (stage vergoeding e.d.)

Opzich zou je denken, studie, je volgt er 1 om te leren. Dit is ook zeker in mijn geval waar, maar aangezien ik samenwoon is het financiële plaatje voor mij ook erg belangrijk..

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:15

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Volgens mij ligt het ook aan je school, maar dat weet ik niet 100% zeker. Je kan het gaan navragen bij je 'begeleider' op school :) Die mensen kunnen je er meer over vertellen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20-11 16:42
BBL lijkt me een soort deeltijdopleiding, maar dan ga je 1 hele dag naar school in plaats van 2 avonden. Het werken staat er denk ik redelijk los van. Je zult wel zelf een baan moeten vinden waarbij je de mogelijkheid krijgt om 4 dagen te werken ipv 5.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik neem aan dat je minder krijgt aangezien je een soort continue stage loopt bij het bedrijf, je werkt een leert tegelijk.

Anders moet je gewoon een parttime opleiding doen in een avondschool, dan kan je deze baan houden.

• agoNITE
Megamind schreef op maandag 15 september 2008 @ 19:20:
Ik neem aan dat je minder krijgt aangezien je een soort continue stage loopt bij het bedrijf, je werkt een leert tegelijk.

Anders moet je gewoon een parttime opleiding doen in een avondschool, dan kan je deze baan houden.
Hm dat kom ik in de search hier ook geregeld tegen, ik heb een SPW volwassenen opleiding gevolgd. Ik zat daar met BOL'ers en BBL'ers in 1 klas. De BBL'ers kregen gewoon een salaris..32 uur werken. BOL'ers kregen over het algemeen niks.

Heb inmiddels ook een email naar het ROC gestuurd met deze zelfde vraag.

Momenteel werk ik bij Achmea in Leeuwarden, en gezien de opleidingen die ik heb en de werkervaring die ik heb verdien ik hier best lekker...mooiste situatie zou zijn om rond hetzelfde loon te blijven.

Verwijderd

Ik denk persoonlijk dat je school je hier weinig info over kan geven.
Wat ik heb gemerkt (doe zelf ook BBL) is dat het compleet verschilt per bedrijf.

Het ene bedrijf geeft je bijvoorbeeld een 40 uren contract waarvan je 8 uur naar school mag (dus je krijgt betaald als je op school zit) met daarbij een leuk salaris. Andere bedrijven hebben een wat minder leuk salaris en moet je naar school in je vrije tijd.

Overigens is het bij de meeste scholen verplicht om vóór je BBL opleiding al een bedrijf te hebben waar je in dienst gaat.

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
AgoNitE schreef op maandag 15 september 2008 @ 19:25:
Momenteel werk ik bij Achmea in Leeuwarden, en gezien de opleidingen die ik heb en de werkervaring die ik heb verdien ik hier best lekker...mooiste situatie zou zijn om rond hetzelfde loon te blijven.
En je huidige baan is niet te behouden tijdens je studie? Als je nu al 32 uur werkt, zou dat toch het makkelijkste zijn. Misschien zelfs met je WG te overleggen om een opleiding op zijn kosten te doen...

• agoNITE
cowgirl schreef op maandag 15 september 2008 @ 19:49:
[...]

En je huidige baan is niet te behouden tijdens je studie? Als je nu al 32 uur werkt, zou dat toch het makkelijkste zijn. Misschien zelfs met je WG te overleggen om een opleiding op zijn kosten te doen...
Dat is opzich een idee...maar tijdens die 4 werkdagen is het de bedoeling dat je een functie beoefent welk met je opleiding te maken heeft. Afdeling ziektekosten op de frontoffice valt hier helaas niet onder :p

Er is echter wel een IT afdeling binnen Achmea...maar of dat een erkend leerbedrijf is, in ieder geval de moeite waard om even naar te informeren!

Hm opzich ook een goed punt, verschilt inderdaad wel per werknemer natuurlijk, maar ik denk dat ik niet de enige ben die in een soortgelijke situatie weer een opleiding wil gaan doen. DWZ er zijn vast meer mensen die ook samenwonen/op zichzelf wonen die toch een goed inkomen nodig hebben.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-10 13:43

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

AgoNitE schreef op maandag 15 september 2008 @ 20:02:
[...]

Dat is opzich een idee...maar tijdens die 4 werkdagen is het de bedoeling dat je een functie beoefent welk met je opleiding te maken heeft. Afdeling ziektekosten op de frontoffice valt hier helaas niet onder :p

Er is echter wel een IT afdeling binnen Achmea...maar of dat een erkend leerbedrijf is, in ieder geval de moeite waard om even naar te informeren!

Hm opzich ook een goed punt, verschilt inderdaad wel per werknemer natuurlijk, maar ik denk dat ik niet de enige ben die in een soortgelijke situatie weer een opleiding wil gaan doen. DWZ er zijn vast meer mensen die ook samenwonen/op zichzelf wonen die toch een goed inkomen nodig hebben.
Volgens mij hoef je voor een BBL opleiding geen erkend leerbedrijf te hebben. Ik heb 7 jaar op een ROC gewerkt en hier en daar wat opgevangen dus zeker weet ik het niet.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Volgens mij is de stage een expliciet wettelijk deel van je opleiding. De medewerkers van het leerbedrijf moeten een wettelijke taak uitvoeren voor jouw opleiding. Maar het echte antwoord komt natuurlijk van je ROC.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

volgens mij is het bij bbl gewoon minimumloon, je bent namelijk een volwaardig medewerker

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-11 13:15

Prx

Het volgende heb ik even vanaf de website gehaald van het MBO waar ik zat:
Beroepsbegeleidende leerweg (BBL)

Als je in de praktijk wilt leren voor een bepaald vak of je hebt al een baan waarin je verder wilt groeien, dan kies je voor de BBL. Je gaat direct aan het werk en komt één dag per week naar school om kennis op te doen. Voor een studie in de BBL moet je een baan hebben bij een leerbedrijf dat wordt erkend door het betreffende landelijke kenniscentrum voor beroepsonderwijs. Als je nog geen baan hebt, wil dat niet betekenen dat je geen opleiding in de BBL kunt volgen. Voor het zoeken naar een baan binnen een erkend leerbedrijf kun je kijken op www.colo.nl.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 07:31

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Is het niet handigere om te zorgen dat je bij een detacheerder in dienst komt (professioneel en commercieel opstellen bij sollicitatie) en via deze verder te komen in de ICT.

De vraag is best wel hoog op de markt en een detacheerder wil zeker wel investeren. Denk ik even aan Centric, Sogeti, Qmagic, Peak-IT (vooral deze).

Zorg dat je een goed verhaal hebt en je komt een heel eind. Want je hebt denk ik meer aan papieren als MCSE/Cisco/VMWARE etcetra. Eventueel kun je dan later nog eens een dag minder gaan werken en in deeltijd een MBO/HBO opleiding gaan doen.

Staar je niet blind op een MBO of HBO opleiding. Het is wel belangrijk om zeker op een gegeven moment deze te gaan behalen, maar probeer dit rond de magere jaren van de ICT markt.

[ Voor 9% gewijzigd door Falcon op 16-09-2008 09:43 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-11 17:24

paradoXical

The ParadoX

Vriend van mij heeft zijn HTS afgerond waarbij hij een volledig salardis betaald krijgt. Daarnaast heb ik genoeg vacatures gezien waarbij opleiding nieteens vereist is (systeembeheerder) maar wel een bepaald denkniveau gevraagd wordt.

Ga gewoon eens rondkijken en solliciteer gewoon. Ik heb zojuist werk gevonden. In mijn CV zit een gat van 2 jaar, daarnaast heb 6 jaar ipv 4 jaar over mijn studie gedaan. Dit hoeft echt geen probleem te zijn. Ik heb vrienden welke reeds een jaar solliciteren (zelfde opleiding) en nog steeds geen passend werk gevonden hebben, terwijl ze een veel "betere" CV hebben dan ik.

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• agoNITE
Knoop doorgehakt, ik ga weer naar school...ondanks dat sommige mensen zeggen dat t niet persé moet...

Nou begin ik nogal laat dit jaar met de opleiding waardoor de werkplekken niet voor het oprapen liggen. Weet iemand nog goeie plekken om te zoeken? www.ecabo.nl heb ik al gehad...even als http://www.lerenenwerken.nl/

Weet iemand nog leuke bedrijven in groningen en omgeving waarbij ik als bbl systeembeheerder zou kunnen beginnen?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:15

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

AgoNitE schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 18:30:
Knoop doorgehakt, ik ga weer naar school...ondanks dat sommige mensen zeggen dat t niet persé moet...

Nou begin ik nogal laat dit jaar met de opleiding waardoor de werkplekken niet voor het oprapen liggen. Weet iemand nog goeie plekken om te zoeken? www.ecabo.nl heb ik al gehad...even als http://www.lerenenwerken.nl/

Weet iemand nog leuke bedrijven in groningen en omgeving waarbij ik als bbl systeembeheerder zou kunnen beginnen?
Probeer Justitie eens in Veenhuizen. Misschien wel een leuke plek om te beginnen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Pagina: 1