Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tin hecht niet aan folie coax kabel

Pagina: 1
Acties:

• somers1234
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:25
Hallo allemaal,

Ik ben deze handleiding aan het volgen. Nu heb ik alle 8 coax secties alleen het solderen gaat niet zoals verwacht.

De tin wil namelijk niet aan het folie dat rond de coax kabel zit "hechten".

Het type coax kabel weet ik niet, op de kabel zelf staat alleen, om de 1 meter, hoeveel meter er al af is gehaald.

Het folie dat er omheen zit is niet zoals op die site "koper-kleurig" maar er zit gewoon zilver folie omheen.

Weten jullie wat ik nu het best kan doen?

Alvast bedankt.

Edit: Ik zit niet dat ik een typfout in de tiel heb gemaakt. Zou een admin/moderator dit aub willen veranderen?

[ Voor 9% gewijzigd door somers1234 op 15-09-2008 17:40 . Reden: typfout edit ]

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:14
Heb je wel de juiste kabel?
Van die site:
De antenne wordt gemaakt uit Aircom-plus kabel. Deze kabel heeft een demping van 0,22dB per meter (op 2.4 GHz) en is verkrijgbaar bij de elektronica vakhandel. Aircomplus heeft een verkortingsfactor 'v' van 0,80 en het gebruik van het juiste type kabel is dan ook zeer belangrijk!

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

• somers1234
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:25
mocean schreef op maandag 15 september 2008 @ 17:41:
Heb je wel de juiste kabel?
Van die site:

[...]
Ik heb niet precies die kabel. Zelf heb ik een rol van 100m en veel verschil zal dat volgensmij niet maken.

Verwijderd

somers1234 schreef op maandag 15 september 2008 @ 17:44:
[...]

Ik heb niet precies die kabel. Zelf heb ik een rol van 100m en veel verschil zal dat volgensmij niet maken.
De dempingsfactor lijkt me opzich nog wel een belangrijk puntje 8)7

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 19:06
Ik ben bang dat er aluminiumfolie omheen zit. Daar kan je helaas niks mee wbt solderen.

[ Voor 8% gewijzigd door FatalError op 15-09-2008 17:48 ]

If it ain't broken, tweak it!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je moet niet zo zeer de folie solderen, maar juist het draadwerk van de nul lijn.

Dat silver gedeelte, is gewoon aluminium folie. wat je dus niet kan solderen.

De coax bestaat uit een kern, en buitenmantel. De kern is de koperdraad. De buitenmantel is het gevlochten ijzerdraad.

Waar het in dit schema om gaat is dat de buitenmantel een isolatie vormt... Solderen op de folie lukt niet, dus je zal een langer stuk moeten pakken om de buitenmantel terug te kunnen halen. Deze zal je in z'n geheel moeten vertinnen.

De lengte van de coax naar je antenne heeft ook invloed op je versterking die je wil behalen..

Zoals al aangegeven is, de dempings factor. Een kabel van 50 Ohm/meter heeft een anders effect als je bijvoorbeeld 75 Ohm/meter gebruikt (voor radio en TV)

Ey!! Macarena \o/

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 19:06
Het gaat hier toch echt om het solderen van de folie. Ik neem aan dat TS deze antenne wilt bouwen? Ik heb zelf deze antenne ook al eens gebouwd.

If it ain't broken, tweak it!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:57
Ik denk dat je inderdaad de verkeerde kabel hebt.

Een normale COAX kabel voor TV is 75Ohm, zo'n kabel voor HF is 50 Ohm. Die heeft een andere dempingsfactor (verliest minder dB over de kabel geloof ik)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:03

remco_k

een cassettebandje was genoeg

somers1234 schreef op maandag 15 september 2008 @ 17:44:
[...]

Het staat er niet voor niets op die site en ik kan het beamen:
Dat zal het verschil juist _wel_ maken. Er zijn tientallen, zo niet honderden verschillende typen coax kabels. Allen met hun eigen karakteristieken zoals impedantie en dempingsfactor.
Om het nog mooier te maken is de dempigsfactor ook nog eens niet een vast gegeven, maar afhankelijk van de frequentie. Bij frequenties van 2,4 GHz, zal de dempingsfactor b.v. veel hoger liggen dan bij frequenties van 500Mhz.
Daarnaast, als je echt pech hebt, gebruik jij nu een coax kabel die totaal niet geschikt is voor gebruik van 2,4GHz, omdat zijn dempingsfactor b.v. hoger is dan gewoon transport door de lucht.

Als ik het zo lees heb jij een type coax kabel met zeer belabberde afscherming. Los van het vraagstuk of de impedantie dan wel klopt, is jouw coax een zeer slechte kandidaat voor transport van 2,4 GHz.

En nee, de folie (wat gewoon aluminium is) kan je niet solderen, maar om die folie zitten altijd nog een paar koperdraadjes, die moet je samendraaien en die moet je solderen. Maarja, laat het bij dit project nou net zo zijn dat je juist de folie moet hebben. Je hebt dus duidelijk de verkeerde coax.
Ga je toch verder met deze coax: werken gaat het zeker niet.
ThinkPadd schreef op maandag 15 september 2008 @ 19:21:
Een normale COAX kabel voor TV is 75Ohm, zo'n kabel voor HF is 50 Ohm. Die heeft een andere dempingsfactor (verliest minder dB over de kabel geloof ik)
De impedantie van een coax kabel zegt helemaal niets over de dempingsfactor ervan.
De diameter van de kabel en de samenstelling is dan weer wel een belangrijk aanknopingspunt voor de dempingsfactor.

[ Voor 19% gewijzigd door remco_k op 15-09-2008 19:41 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Zoals anderen al schreven over demping zal ik je besparen, maar je moet echt AircomPlus kabel hebben voor deze antenne :)

De binnenkern is 2,7mm, totale kabel is 10,8mm dik. Vergelijk dat met een standaard "tv coax" en je snapt het verschil.

Gezien de prijs van AircomPlus raad ik aan om de antenne van AircomPlus te maken met een N connector, en dan met RG58 (<1.5 meter) of RG213 als antennekabel. In mijn geval had ik wat AircomPlus kabel over en heb ik daar een kabel mee gemaakt, dat doe ik echter nooit meer ivm de kosten van een AircomPlus N connector. Ik haal er 550 meter mee (andere kant build-in laptop antennes), een grotere afstand heb ik verder nog niet getest (er ligt een sloot in de weg, koste me toen teveel moeite).
Pagina: 1