Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Ik ben gevraagd om foto's van verschillende sporten te maken, en dan het liefste echte actiefoto's.
Omdat ik nog echt beginnend ben, weet ik niet zo goed waaraan ik moet denken. Heeft iemand van jullie toevallig tips voor mij waar ik op moet letten bij het nemen van sportfoto's?

hebben jullie toevallig nog mooie plaatjes die jullie willen delen, zodat ik ideeen op kan doen?

dank je,
sandra

Verwijderd

Eerste wat handig om te weten is; welke sport?

Verwijderd

Topicstarter
verschillende sporten.
Het is voor een sportcentrum waar allerlei verschillende sporten gedaan worden (voetbal, tennis, boxen, kanoen, judo, hockey, squash, volleybal, turnen, handbal, atletiek, karate, zwemmen, capoeira, zaalvoetbal.... etcetc) ze doen echt alles

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 15:00
En welke omgeving
En welke gear heb je tot je beschikking (zeker indoor een sport met veel beweging vastleggenstelt redelijk specifieke eisen aan gear en techniek).

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Topicstarter
de omgeving ligt aan de sport.
voor veel sporten is het binnen, enkele zijn buiten (voetbal, hockey) rest binnen.
Binnen varieert: grote hallen (zaalvoetbal, basketbal), dojo (karate, judo), zwembad, squashhal etc.

ik heb een Nikon D80 met een 18-200 nikon lens. Ik heb geen statief.

• martijn_tje
Indoor dus, de problemen waar je geganandeerd tegen aan gaat lopen zijn licht en misschien ook de afstand met je onderwerp. Wat afstand betreft wil ik je aanraden om zo dicht bij mogenlijk te proberen te komen (binnen grenzen natuurlijk). Dat levert namelijk vaak foto's op die meer snelheid/dynamiek suggereren.

Binnen is voldoende licht vangen (ook voor het AF systeem) met een relatief korte sluitertijd een groot probleem dus met een super zoom ook al heeft ie VR en staat er statief onder heb je een groot lichtsterkte probleem. Je zal of een lichtsterkere lens moeten hebben of moeten flitsen om de beweging voldoende te bevriezen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Beetje karige opening voor een topic Sami.
Maar goed, er zitten hier aardige mensen je te helpen door door te vragen en zo komen we er ook. Volgende keer graag wat meer in de TS a.u.b.

Verder is wat martijn_tje zegt absoluut waar.
Lichtsterkte is ontzettend hard nodig binnen en eigenlijk wordt dat een lastige kwestie met de lens die je hebt.
Flitsen is zelden mogelijk omdat het veel te veel afleid voor de spelers en VR is fijn, maar helpt je niet om de spelers scherp te krijgen gedurende langere sluitertijden.

Als je er een beetje redelijk betaald voor krijgt, dan loont het om een lichtsterke prime te kopen in het tele gebied. Misschien een nikkor 85 1.8 of iets dergelijks.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:14

Marc H

- - Is wakker - -

Als de foto's voor reclamedoeleinden voor het centrum zelf is zou ik voor de binnensporten dingen meer in scene zetten, dus afspraken maken met een paar sporters binnen de disciplines. Het grote voordeel is dat je dan meer controle hebt over de actie, en je van tevoren weet wat er gaat komen, en je precies weet wat je gaat fotograferen, in plaats van reageren op de actie die al bezig is. Ten tweede kan je dan ook zonder problemen flitsen.

En wat hierboven al gezegd is.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:58
Met een 70-200 f/2.8 en een monopod moet je al een heel eind komen denk ik. Hou verder ook sluitertijden aan van 1/800e of korter, dus je zal je ISO wel op 1600 oid moeten zetten om dat, zeker binnen, haalbaar te maken.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Daan schreef op maandag 15 september 2008 @ 18:53:
Met een 70-200 f/2.8 en een monopod moet je al een heel eind komen denk ik. Hou verder ook sluitertijden aan van 1/800e of korter, dus je zal je ISO wel op 1600 oid moeten zetten om dat, zeker binnen, haalbaar te maken.
1/800e of korter is niet altijd nodig hoor, ik zelf werk met sport ook vaak rond 1/320e etc en dat is vaak kort genoeg. Scheelt weer 1 1/3 e stop en dus ipv 1600 bijvoorbeeld iso 640, wat de ruis zeker ten goede komt.
Maar het ligt volledig aan de sport en timing van de fotograaf, dus voor ons nu nog koffiedik kijken.

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:14

Marc H

- - Is wakker - -

Daan schreef op maandag 15 september 2008 @ 18:53:
1/800 :? :? :?

ik denk dat je blij mag zijn als je 1/125 haalt, vol open. En dat gaat al helemaal lastig met haar 18-200, want die is van 3,5 tot 5,6 zijn, dus nog veel minder licht om mee te werken.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Als je dingen tóch kan ensceneren zou ik mijn 70-200 lekker in de tas houden en lekker in het groothoek gebied van 18-50mm gaan werken... Betrekt je veel meer in de context dan het afstandelijke tele.

Maar een D80 (matige high-iso-performance) en een 18-200/3.5-5.6 is nou niet echt een combi die ik zou kiezen voor deze doeleinden idd :P

Sami: héb je al wat geschoten in betreffende omgeving? En zo ja, show die foto's eens, op die manier is het voor ons wat makkelijker inschatten hoe ver je kan komen met je huidige spullen/ omgeving... :)

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:48
Er lopen zoveel semi-pro's rond, hoe komt dit dan eigenlijk bij jou terrecht?

Ga 's wat oefenen met sportende mensen, krijg je een idee wat aan reactie en aan apparatuur nodig is.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Tja. is geld een issue?

Anders zou ik zeggen 2 opties:
Canon EOS 1D Mark III | 70-200 2.8 IS/L | 24-70 2.8L
Nikon D3 cq. D300 | 70-200 2.8 VR | 24-70 2.8

Echt waar, lichtsterk glas is een must. Een snelle 85 1.8 is ook niet weg!

Een D80 voor sport? Tja, het kan, maar of het optimaal is?

[ Voor 13% gewijzigd door Fairy op 15-09-2008 21:33 ]

• Wijnands
Nee maar met die 2 lenzen die je noemt wil ik het wel proberen.

Ik heb met m'n D50 ook wel 's wat met sport gerommeld. leuk om te doen en na een beetje oefenen vielen de foto's nog niet eens zo erg tegen. Autofocus systeem is zo basic dat het niet echt hielp. Pro kwaliteit is het niet maar na een kwartierjte oefenen kreeg ik toch dit eruit:
http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/498039554/

En deze was de 4e ofzo. Ook niet super maar voor m'n eigen collectie leuk genoeg.
http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/2492468408/

Punt is, oefenen, oefenen om je camera te leren kennen en om je reactie te scherpen. Dan nog loop je vroeg of laat tegen de grenzen van je gear aan. Ik werk met schroevendraaier lenzen en dat, samen met een D50, is gewoon niet snel.

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb even op je site naar je voetbalfoto's gekeken en ik denk dat er nog wel wat te verbeteren is zonder meteen een heel arsenaal aan dure lenzen aan te schaffen.

In de eerste plaats valt het me op dat je erg actie gericht bent. Dat is natuurlijk prima want dit komt op de eerste plaats maar kijk ook eens om je heen. Denk aan het publiek, coaches, spelers die niet aan de actie mee doen, sport attributen, enz. en ga op zoek naar bijzondere momenten (nogal wat emotie in sport ;)). Een serie foto's (wat je toch vaak maakt bij sport) wordt hierdoor veel gevarieerder en het kan onderscheidend werken.
Verder ga ik mee met de tip om eens flink te oefenen. Ga bijvoorbeeld als je nog niet vaak in een zaal hebt gefotografeerd eens op een training kijken en probeer wat te spelen met je camera instellingen, composities en onderwerpen en beoordeel thuis rustig het resultaat. Wat vind je mooi en wat kan beter.
Denk ook aan verschillende standpunten en aparte posities want het viel me een beetje op dat in jouw foto's bijna alles staand genomen leek te zijn. Schiet bv. ook een door een doelnet heen of ga eens liggen. Je gaat veel verschillende sporten doen lees ik dus die hebben elk hun eigenschappen die een andere techniek vereisen. Zo kom je bv. bij vechtsporten vaak redelijk dichtbij en gaat de ene sport een stuk sneller dan de andere.
Tenslotte zou je je nog wat kunnen verdiepen in nabewerking. Veel van de foto's die ik zag kunnen nog sterk verbeteren met wat nabewerking.

En aan leesvoer:
Voor inspiratie en echte topfoto's van de Olympische Spelen
Kijk anders ook even op hier Ze hebben daar een aparte sport sectie waar veel tips en mooie platen te vinden zijn met commentaar van mensen die er vaak verstand van hebben.
En tenslotte nog een artikeltje over sportfotografie in het algemeen (Let op, er zijn meerdere pagina's, ik zag dat de eerste keer niet).

Succes

• Henk
Euhm... ander heel sterk puntje:

Foto's noooit meer opslaan in .gif :P

• Wijnands
Als ik dat zie bedenk ik dat ik toch ook 's wat aan promotie moet gaan doen. Misschien maar 's ff wat registreren en een site in elkaar knutselen.

Verder, geen gif, betere nabewerking en varieer 's wat in je standpunten.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:58
Nomad schreef op maandag 15 september 2008 @ 18:56:
[...]

1/800e of korter is niet altijd nodig hoor, ik zelf werk met sport ook vaak rond 1/320e etc en dat is vaak kort genoeg. Scheelt weer 1 1/3 e stop en dus ipv 1600 bijvoorbeeld iso 640, wat de ruis zeker ten goede komt.
Maar het ligt volledig aan de sport en timing van de fotograaf, dus voor ons nu nog koffiedik kijken.
Ligt inderdaad aan de sport maar als ik dat lijstje zo zie dan wil je actie stilleggen en dan kom je wel op die sluitertijden. Als je bijvoorbeeld een beetje leest op fredmiranda.com of sportsshooter.com dan kom je daar wel ongeveer op. Het natuurlijk ook aan de zaalverlichting.
Marc H schreef op maandag 15 september 2008 @ 19:10:
[...]

1/800 :? :? :?

ik denk dat je blij mag zijn als je 1/125 haalt, vol open. En dat gaat al helemaal lastig met haar 18-200, want die is van 3,5 tot 5,6 zijn, dus nog veel minder licht om mee te werken.
Daarom zeg ik ook investeer in een 70-200/2.8 want die 2.8 ga je nodig hebben, zo niet f/2 of f/1.8. Verder zie hierboven.

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Wijnands schreef op maandag 15 september 2008 @ 22:19:
Als ik dat zie bedenk ik dat ik toch ook 's wat aan promotie moet gaan doen. Misschien maar 's ff wat registreren en een site in elkaar knutselen.
Snap ik, groot gelijk, ik ben daar ook mee bezig overigens.. :)

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Sandra, neem eens een kijkje op www.sportsshooter.com in de verschillende gebruikersprofielen en denk je in dat jij die foto maakt: hoe doe je dat, waar let je op, hoe belicht je, hoe kader je, wat voor instellingen heb je nodig om die snelheid/beweging te laten zien etc. etc.
Fotograferen is echt een kunst en met jouw 'professionele' (hobby) camera kan je op zich wel buiten uit de voeten, maar binnen kom je er niet echt met jouw body-lens combinatie vrees ik...

Nu moet ik zeggen dat ik geen sporten fotografeer, of althans.. Niet bepaald vaak, maar ik ben het wel gewend met weinig licht te werken waarbij mijn onderwerpen niet bepaald stilstaan. ;)

Bericht hierboven

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nomad schreef op maandag 15 september 2008 @ 18:37:

Flitsen is zelden mogelijk omdat het veel te veel afleid voor de spelers en VR is fijn, maar helpt je niet om de spelers scherp te krijgen gedurende langere sluitertijden.
Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens. Ja, met echte wedstrijden lijdt het natuurlijk af, maar ik denk niet dat men er moeilijk over doet tijdens een training. Je hebt immers toestemming van het sportcomplex, nietwaar?

Verder heb ik niet veel aan dit topic toe te voegen :)

Oh, btw, je kunt ook gewoon een 70-200/2.8 huren.

[ Voor 4% gewijzigd door sOid op 16-09-2008 08:59 ]

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:14

polthemol

Moderator General Chat
als je de pro foto's ziet is het ook een kwestie denk ik van niet jagen op plaatjes maar inschatten wanneer je een mooi moment krijgt en op welke plaats je de meeste kans maakt (veel foto's die je bij de beste van de olympische spelen zag waren van finish / vlak voor start / tijdens wedstrijdmomenten die garant staan voor emoties (bv. scoren --> kort bij doel)).

Sleep gewoon je camera eens mee en kijk hoever je het ding kunt pushen, maak wat foto's van een training oid. en probeer er met een paar mensen te bevriezen en misschien een paar met een mooie beweging erin. Ik weet niet hoe erg de nikon is op iso1600, maar met mijn 400D is het in ieder geval nog heel goed te doen, je moet gewoon niet volledig inzoomen in lightroom en naar de pixels staren :P (naja en denk ook dat je een beetje moet kijken naar je doelgroep met zoiets, als ze zich er neit aan storen, dan storen ze er zich niet aan dus is het niet zoeen ramp als het hier en daar wat ruist).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
Verwijderd schreef op maandag 15 september 2008 @ 17:49:
verschillende sporten.
Het is voor een sportcentrum waar allerlei verschillende sporten gedaan worden (voetbal, tennis, boxen, kanoen, judo, hockey, squash, volleybal, turnen, handbal, atletiek, karate, zwemmen, capoeira, zaalvoetbal.... etcetc) ze doen echt alles
Ik heb een keer capoeira binnen geprobeerd, uiteindelijk zaten er maar een paar goede bij. Het gaat te snel. Aan VR heb je niks (de mensen bewegen te snel).

O ja, de lens was 50mm f/1.4, camera op ISO 800.

De conclusie was dus om dat volgende keer maar buiten te doen.

Foto's maken van klimmers in een hal gaat me beter af, over het algemeen is dat redelijk "langzaam".

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
PageFault schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 09:31:
[...]

Ik heb een keer capoeira binnen geprobeerd, uiteindelijk zaten er maar een paar goede bij. Het gaat te snel. Aan VR heb je niks (de mensen bewegen te snel).
VR heeft niets te maken met te snel bewegende mensen. Zelfs als ze traag bewegen kan VR je niet helpen iets te bevriezen, compenseert alleen je eigen bewegingen ...

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• Henk
MF, Manueel lichtgemeterd en wide-open niet eens bijzonder lichtsterk tov een 70-200/2.8... nee, príma plan voor sport :z

Ik zou echt voor iets van een 70-200/2.8 sparen als ik de TS was... toen ik in mijn D50-dagen stuiterende hondensport fotografeerde was dat echt een verademing vergeleken met mijn sigma 70-300/4.0-5.6... :)

Een 85/1.8 laat zich, al dan niet met wat croppen, waarschijnlijk ook prima lenen voor dit soort werk, mits je dichtbij genoeg kunt komen.

[ Voor 98% gewijzigd door Henk op 16-09-2008 10:43 ]

• sOid
  • Niet online
Henk schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 10:26:
MF, Manueel lichtgemeterd en wide-open niet eens bijzonder lichtsterk tov een 70-200/2.8... nee, príma plan voor sport :z

Ik zou echt voor iets van een 70-200/2.8 sparen als ik de TS was... toen ik in mijn D50-dagen stuiterende hondensport fotografeerde was dat echt een verademing vergeleken met mijn sigma 70-300/4.0-5.6... :)

Een 85/1.8 laat zich, al dan niet met wat croppen, waarschijnlijk ook prima lenen voor dit soort werk, mits je dichtbij genoeg kunt komen.
En anders wellicht een lichsterkte 135mm :) (hoewel ik niet weet of Nikon die heeft in een beetje normale prijsklasse).

Maar als je het in opdracht doet, kun je toch 'eisen' dat zij een gehuurde lichtsterke lens voor je betalen?

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:03

sapphire

Die-hard pruts0r

lijkt me wat raar...
Jij bent de fotograaf, jij denkt eits te kunnen dus bied je je service aan......dus jij zelf dan zelf ook voor t matriaal moeten zorgen lijkt me...

even kort door de bocht gezegd

Gabriël AM5

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
Euhm, nee, als fotograaf word JIJ ingehuurd niet je camera :+ Dus doorberekenen van kosten is prima, (huren of kopen). Even ervan uit gaande dat je kan wat je beloofd ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Timo op 16-09-2008 15:00 ]

• Henk
Mwah... je kan je materiaalhuur wel doorfactureren, maar dan moet je er wel zeker van zijn dat je kunt leveren (moet je imho sowieso zijn als je gaat factureren :P ), en dat is met gehuurd materiaal soms maar de vraag :)

Eigen spul geniet gewoon de voorkeur... Het is jammer dat de D80 nou niet echt de meest geschikte sportcam is met zijn 3fps en 10MP sony CCD, en al helemaal niet met de 18-200VR erop...

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Binnensport doet mij denken aan dingen als: iso3200, 135mm F/2 achtige praktijken.
Maar goed, meten is weten, ga er eens testen en kijk of je tekort komt.

(Ik heb binnen gefotografeerd met iso1600 en F/2.8 en kwam te kort)

[ Voor 18% gewijzigd door Nomad op 16-09-2008 15:26 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:03

sapphire

Die-hard pruts0r

fooker schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 14:58:
Euhm, nee, als fotograaf word JIJ ingehuurd niet je camera :+ Dus doorberekenen van kosten is prima, (huren of kopen). Even ervan uit gaande dat je kan wat je beloofd ;)
Doorberekenen is imho wat anders dan eisen dat zij een lens voor je huren...

Gabriël AM5

• sOid
  • Niet online
sapphire schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 15:07:
[...]

Doorberekenen is imho wat anders dan eisen dat zij een lens voor je huren...
Daarom had ik het ook tussen aanhalingstekens gezet :P

Maar anyway, het is imo duidelijk dat de TS nog niet veel ervaring heeft op dit gebied en de opdrachtgever niet zo'n groot budget heeft (anders zouden ze wel iemand die wél ervaring heeft op dit gebied inhuren toch?).

Ik zou in zo'n geval wel proberen te regelen dat je huurspullen krijgt.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-01 18:26

ReseTTim

Chocolate addicted

Nomad schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 15:05:
Binnensport doet mij denken aan dingen als: iso3200, 135mm F/2 achtige praktijken.
Maar goed, meten is weten, ga er eens testen en kijk of je tekort komt.

(Ik heb binnen gefotografeerd met iso1600 en F/2.8 en kwam te kort)
ik heb van GerardHenninger weer andere dingen geleerd.. maar dan moet ik wel toegeven dat ik een flits partij had waar je u tegen zegt in vergelijking met mijn externe flitser.

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Henk
ReseTTim schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 16:41:
[...]

ik heb van GerardHenninger weer andere dingen geleerd.. maar dan moet ik wel toegeven dat ik een flits partij had waar je u tegen zegt in vergelijking met mijn externe flitser.
Flitsen is bij sport vaak uberhaupt not done. Gerard zijn lessen waren toegespitst op studio, en dit is wel een íets ander werkgebied :)
Het zal er ook een beetje van afhangen of je bij trainingen meedraait, of dat je echt een stuk sport kan ensceneren, met name in het laatste geval kun je je wat betreft flitsers wél weer uitleven :P

[ Voor 18% gewijzigd door Henk op 16-09-2008 16:48 ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zonder al te veel op Sali's topic in te breken, ik ben laatst gevraagd om een soortement van survivalrun te fotograferen.
Hierbij zal ik alle teams bij de start moeten fotograferen en daarna sfeerplaatjes tijdens de run. Er zal oa. worden gekanoëd, gelopen, in de klimtoren en op een touwbaan worden geklommen en een hindernisbaan genomen worden.

Zelf dacht ik het volgende mee te nemen:
K10D met 16-50 2.8
K100D met 135 2.8

In de tas gaan ook de 28-80 en de 135-400(misschien de 30,40,50) mee.

Dat was het eigenlijk, ik wil zo licht mogelijk bepakt gaan omdat ik er de hele dag mee sjouw. Iemand nog commentaar op de keuzes, is 2.8 snel genoeg? :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• sOid
  • Niet online
Erasmo schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 17:55:

Dat was het eigenlijk, ik wil zo licht mogelijk bepakt gaan omdat ik er de hele dag mee sjouw. Iemand nog commentaar op de keuzes, is 2.8 snel genoeg? :)
Neem aan dat het gewoon overdag is? Zoja: ja :P

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
indien het in de bos is: kijk uit. Jeugdkamp gehad met bosspel en ik zat op iso1600 en kon met moeite een 80 / 100 eruit pushen, overdag. Dikke kans dat als de omgeving het toelaat ze de mensen door een bos heenjassen

Verwijderd

Topicstarter
wow, wat een berichten allemaal. Super bedankt dat jullie zo meedenken. Ik had eerlijk gezegd niet helemaal gedacht van ter voren dat er zo snel zo veel antwoorden zouden komen, vandaar pas nu mijn reactie. Maar in ieder geval bedankt voor alle reacties al! Ik ben er erg blij mee.

Als eerst mijn antwoord op de vraag waarom ik voor deze opdracht ben gevraagd: dit is eigenlijk vooral omdat ik daar veel mensen ken, al lang sport en bijne heb "gesmeekt" voor de opdracht... *schaam* ;) dus ik moet wat laten zien (als het niet lukt gaan ze naar een echte prof, dat is natuurlijk al afgesproken).

Verder lijkt het me inderdaad een goed idee om een actie in scene te zetten, dan heb je natuurlijk wat meer controle over de situatie.

Flitsen is in de meeste gevallen en bij de meeste sporten geen enkel probleem, dus dat scheelt al weer.
Ik heb op al enkele foto's geprobeerd bij een kickboxwedstrijd, deze foto's staan op : http://samifoto.jalbum.net/kickboxen/
op zich viel het me niet heel erg tegen, maar misschien hebben jullie wat tips hoe ik hier beter foto's van zou kunnen maken?
De voetbalfoto's die ik heb genomen, zijn buiten genomen en ik denk zelf inderdaad ook dat deze nog beter kunnen (vooral qua moment en afstand), dus hier ga ik het zeker ngo eens proberen)

Verder ben ik eens aan het kijken naar de mogelijkheden voor het huren van een 70-200/2.8, al moet ik heel eerlijk zeggen dat ik niet helemaal het verschil begrijp tussen die lens en die ik heb (is dat puur de sluitertijd?)

sommige van jullie zeggen dat ik een hoge iso waarde moet nemen, maar krijg ik dan niet heel veel ruis indoor??

En ik zal inderdaad vanaf nu alles in RAW nemen :)
en heeeeel veel oefenen :)

Ieder geval super bedankt voor jullie reacties!

groeten,
Sami

• sOid
  • Niet online
Een 70-200/2.8 focust ten eerste veel sneller en ten tweede laat hij meer licht door en heb je dus inderdaad een kortere sluitertijd.

En ja, van een hoge ISO krijg je ruis, maar dat is dan maar niet anders. Als de foto's toch niet groot worden afgedrukt zie je het ook niet zo erg. In RAW nemen hoeft btw nog niet zo'n heel goed idee te zijn. Je hebt wel veel meer controle over alles, maar als je actiefoto's wilt maken kun je met JPG meer foto's achter elkaar maken zonder dat de buffer vol loopt.

Ik heb ff snel je foto's bekeken, en probeer om je flitser op een witte muur of plafond te richten. Krijg je veeeeel mooier licht en zachtere schaduwen.

• martijn_tje
Een fatsoenlijk belichtte iso 1600 mag voor jou camera geen enkel probleem zijn voor gebruik op webformaat (dat is het ook al niet voor m'n ruis kanonnerige KM 5D)

(en so wat dat er in noodgevallen wat ruis in zit, zolang het maar netjes monochromatisch is en geen lelijke NR waterverfbende kan ik er totaal niet mee zitten)

[ Voor 33% gewijzigd door martijn_tje op 18-09-2008 17:49 ]

• sOid
  • Niet online
martijn_tje schreef op donderdag 18 september 2008 @ 17:48:

(en so wat dat er in noodgevallen wat ruis in zit, zolang het maar netjes monochromatisch is en geen lelijke NR waterverfbende kan ik er totaal niet mee zitten)
Inderdaad. Beter ruis dan bewogen foto's ;)

Verwijderd

Topicstarter
ok, dus ik kan wel gewoon een flinke iso gerbuiken.
en wat als ik ze op groot formaat uit wil printen, kan dat dan nog?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 september 2008 @ 18:09:
Ik mag aannemen dat als je in opdracht foto's gaat maken, je genoeg ervaring hebt om dat zelf te weten.
Het is immers jouw camera.

• martijn_tje
Verwijderd schreef op donderdag 18 september 2008 @ 18:09:
Dat ligt er aan hoe je groot formaat foto's gaat bekijken. Ik heb hier een 40x60 afdruk liggen die ik voor m'n verjaardag heb gekregen. De afdruk is gemaakt van een jpegje van 500x750 pixels 8)7(was een webformaatje die ik snel even naar iemand had gestuurd) van dicht bij moet je er niet naar kijken, maar vanaf 1 meter ziet het er eigenlijk best acceptabel uit (toch gaat ie vervangen worden, t was een night shot van 20 seconde@ iso 800 dus helemaal ruisvrij zal t ook niet worden). Maar kleur en een lekker contrast is vaak veel belangrijker als detail of ruis)

Er zijn wel wat truckjes om voor enkele foto's heel netjes ruis uit de achtergrond te verwijderen en detail in het onderwerp te behouden (selectief ruis filteren). Maar die zijn wel wat arbeids intensief.

[ Voor 6% gewijzigd door martijn_tje op 18-09-2008 19:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok, dank je wel!
Ik ga er lekker mee aan de slag.

• van_doorn
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-02-2025
Ik heb ook een vraag voor dit topic.

Ik ben van plan een nieuwe camera te kopen, namelijk een Canon 600D of 60D. Ik wil me onder andere bezig gaan houden met af en toe wat sport fotografie. Met name tafeltennis en zaalvoetbal. Met tafeltennis sta ik maximaal op 5 meter afstand. Met zaalvoetbal is dat toch wel een stuk verder. Vaak sta je daar denk ik een metertje of 10-20 vanaf.

Wat voor lens/lenzen raden jullie hiervoor aan?

Ik zat zelf aan de Canon EF 70-200mm f/4L USM te denken, maar volgens berichten is deze niet geschikt voor binnen. Iemand hier ervaring mee?

Ik heb een budget van max 700 euro voor een lens. Ik wil graag in kunnen zoomen, dus een prime is denk ik niet geschikt?

Ben benieuwd of jullie wat weten of goede ervaringen hebben met lenzen voor indoor sport.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-01 23:39
70-200mm f/2.8 lijkt mij inderdaad wel goed bruikbaar voor dit doel, maar dan kom je al snel uit bij de pricewatch: Sigma 70-200mm f2.8 EX DG APOMacro HSM II (Canon) en pricewatch: Tamron AF 70-200mm F/2.8 Di LD (IF) Macro (Canon) of anders de pricewatch: Sigma 50-150mm f/2.8 EX APO DC II HSM (Canon) welke een stuk lichter is en misschien je al genoeg mm's geeft.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1