Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• FF1987
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hallo,

Laatst ben ik verhuist naar een ander huis en daarbij zijn de telefoonaansluitingen nogal vreemd aan elkaar gekoppeld. De vorige bewoner heeft dat waarschijnlijk gedaan om de (toenmalige) ISDN-aansluiting te verleggen.

Nu is mijn vraag aan jullie of het volgende klopt, omdat ik de dan de bedrading aan moet gaan passen zodat ik een beetje fatsoenlijk ADSL naar binnen krijg. Dus ik denk dat de ISRA aansluiting 'verlegt' is.

De verbinding valt namelijk regelmatig weg en vooral als er via de analoge telefoon gebeld wordt valt hij weg...

Is dit de ISRA aansluiting?
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/09/15/1221488044-130.jpg

Deze aansluiting gaat naar 3 plekken toe. Twee ervan worden doorverbonden naar dezelfde kamer.

En de laatste gaat naar boven toe, naar de 1e verdieping. En ziet er dan als volgt uit (waar nu ook de ADSL modem op aangesloten is (en de oude ISDN aansluiting zat)).
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/09/15/1221488020-290.jpg

Als dit allemaal klopt, hoe kan ik het dan het beste oplossen? Zit er namelijk over na te denken om de ADSL modem op de 1e verdieping te houden en de POTS bij de (vermoedelijke) ISRA aansluiting aan te sluiten en de andere twee lijnen via de POTS eruit laten komen.

Om even een schets te maken ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/09/15/1221488883-320.jpg

Klopt het ongeveer wat ik allemaal zeg? En is het haalbaar voor optimale signaal? :D

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-11 13:06
Je splitter moet als 1e aangesloten worden op de telefoonkabel die het huis in komt. Het is NIET mogelijk om eerst een telefoontoestel aan te sluiten en daarna pas je splitter.

De kabel waar je het rode pijltje bij hebt gezet lijkt me idd de hoofdkabel.

[ Voor 18% gewijzigd door EdwinB op 15-09-2008 17:10 ]

• FF1987
  • Niet online
De splitter is een telefoon (geen idee hoe ze die kabel noemen :P) naar UTP splitter. Dat lijkt me toch geen probleem? Zolang de POTS er maar voor zit toch? :?

• EdwinB
En wat is dan een POTS volgens jou?

Ik heb nu hier niet echt de mogelijkheid om een tekeningetje voor je te maken, maar ik zal het textueel proberen te laten zien:

--KPN KABEL---> ADSL SPLITTER --->> ADSL MODEM --->> PC's

Je ADSL splitter heeft ook nog een 2e uitgang. Daar kun je je telefoons of huiscentrale op aansluiten.

Tussen het stukje KPN KABEL en ADSL SPLITTER mag je dus GEEN telefoons aansluiten. Op geen enkele manier. Telefoons ALTIJD na je splitter aansluiten.

[edit]
Ik denk dat je met POTS je ADSL splitter bedoelt?
En dat die splitter op je plaatje een RJ45 koppelstukje is?

RJ11 = telefoonstekker (4-ader)
RJ45 = ISDN/netwerkstekker (8-ader)

[ Voor 16% gewijzigd door EdwinB op 15-09-2008 17:16 ]

• FF1987
  • Niet online
Inderdaad zo bedoel ik het. Dus in theorie zou het moeten lukken? :)

Ow en blijft het signaal optimaal omdat er een paar meter telefoonkabel tussen de (eerste) splitter zit en de (tweede splitter/) ADSL modem

[ Voor 51% gewijzigd door FF1987 op 15-09-2008 17:25 ]

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:50

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik snap niet wat die "splitter" er dan tussen doet? Heb je een ISDN modem ofzo?

• FF1987
  • Niet online
Neen maar: RJ11 <> RJ45. Omdat er op de ADSL modem geen RJ11 aansluiting zit maar een RJ45...

Verwijderd

je hebt er ook nog een klein kastje bijgekregen met drie rj11 aansluitingen, de splitter, deze heeft drie rj11's inkomendelijn, adsl en pots/pod.
op de inkomende lijn moet de isra kabel worden aangesloten zonder dat daar verder telefoons op worden aangesloten.
Als er wel een telefoon op word aangesloten verbreekt inderdaad de adsl verbinding, het is de splitter die ervoor zorgt dat adsl en telefoon op 1 lijn passen.

enkel aan de "pods" kant van de splitter mag je telefoons aansluiten, en dan zoveel je wilt,

enkel aan de adsl kant van de splitter mag je adsl modem zitten, deze maakt van de rj11 een rj45 en dan heb je ethernet.

zoals jij nu de telefoons voor de splitter hebt zorgt er inderdaad voor dat je adsl wegvalt als er wordt gebeld.

je hebt toch wel een standaard analoge lijn? geen isdn zoals de vorige bewoners?

je kunt van een telefoonlijn (4 aders) een ethernet kabel maken, slechts 10mb, maar dat is meestal meer dan de internetverbinding, dan kun je de splitter en modem in de buurt van de isra plaatsen.
of de splitter in de buurt van de isra en met telefoonlijn naar de modem, en daar pas overgaan op ethernet.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2008 17:39 . Reden: isdn vraag / 10mb telefoonlijn ]

• EdwinB
Let even op dat de "splitter" op het plaatje dus een RJ45 koppelstuk is en de POTS op het plaatje dus de ADSL-splitter.

FF1987: dat koppelstukje mag er wel tussenuit trouwens. RJ11 stekkertjes passen namelijk ook gewoon in een RJ45 poortje

• FF1987
  • Niet online
POTS
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/09/15/1221491473-470.jpg

Splitter
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/09/15/1221491492-440.jpg

En EdwinB; valt deze er dan niet snel uit omdat hij kleiner is dan een gewone UTP aansluiting?

Verwijderd

nu word hij duidelijk.

wat jij een pots noemt is de splitter met de drie uitgangen die ik beschreef.
er staan zelfs plaatjes bij welk apparaat je waar aan moet sluiten.
de lijn ingang is voor de kabel op plaatje 1 van de isra.
de telefoon voor de telefoons
en de modem, waar een modem bij staat.
als het goed is alledrie een rj11 aansluiting.

wat jij de splitter noemt is een doorbinding

• FF1987
  • Niet online
Ok mooi, dus het klopt allemaal. Nu moet ik er dus voor zorgen dat er aansluitingen komen (zijn er tangen voor beschikbaar?) bij het eerste punt zodat ik hem aan kan sluiten op de POTS ADSL splitter. :9

En nog iets moet er op het ISRA punt nog iets op komen te zitten of kan ik gewoon zo'n telefoon plug erop zetten? Omdat je bij de meeste huizen van die kastjes eromheen ziet zitten...

[ Voor 30% gewijzigd door FF1987 op 15-09-2008 18:08 ]

Verwijderd

Ik zie bij de lijn en telefoon ingange van de splitter ook een groen aansluitblokje, hierop kun je de (meestal) rode en blauwe draad monteren, in plaats van van via een stekker, dus die stekkertang ben je daar niet voor nodig.

Je israpunt is meestal een buis of een ander soort van aansluitpunt, en is officieel eigendom van de kpn, daar mag je niet aanzitten, maar in jouw geval hebben de vorige bewoners dat al gedaan, je kunt ervoor kiezen om de kpn te vragen bij jouw nieuwe aansluiting een deugdelijk isra punt te plaatsen, als jij er niet aan hebt gezeten moeten ze (volgens mij gratis) een israpunt plaatsen.

Als je al een tijdje/paar jaar een analoge lijn hebt, moet je hun niet gaan melden dat je israpunt afwezig is.

Als je de kpn niet belt, gewoon de 2 draden die nu ook aan zijn gesloten, aansluiten op dat groene blokje, en probeer de kabel en splitter zo te plaatsen dat niemand er tegenaan kan stoten.

Ik ben vaak genoeg bij mensen geweest die de stofzuiger met geweld in de meterkast hangen, en dan verbaast zijn dat zo'n kabeltje daar niet tegen kan.

• FF1987
  • Niet online
Zat er later ook al aan te denken om dat doosje open te maken en daar die draden door te verbinden. En nu je het zegt, is het handiger om het meteen op de groene blokjes te doen. _/-\o_ Ik neem aan dat de linkse voor de ISRA is en de rechter voor de telefoon aansluiting? Dus voor het modem heb ik wel een plug nodig? In ieder geval hang ik de ADSL splitter in de oude telefoon contactdoos en sluit ik deze af, dus er kan niet tegen aan gestoten worden. :)
Pagina: 1